پژوهش های پیشین در مورد تحلیل تحولات جمعیتی در توزیع فضایی مراکز آموزشی در روستاهای شهرستان ... |
در مقطع دبستان در شهرستان بندر انزلی در دهستان لیجارکی ۴ روستا دارای دبستان و ۳ روستا فاقد مدرسه هستند و در دهستان چهار فریضه نیز ۷ روستا دارای دبستان بوده و ۱۱ روستا فاقد مدرسه هستند که برای استفاده از خدمات آموزشی به سایر روستاها مراجعه می کنند
از نظر مدارس راهنمایی در دهستان لیجارکی ۲ روستا دارای مدرسه راهنمایی هستند که ۵ روستای دیگر از خدمات این روستاها استفاده می کنند ولی در دهستان چهار فریضه با توجه به اینکه ۱۸ روستا وجود دارد و کل جمعیت آن ۱۲۹۵۸ نفر است که از جمعیت دهستان لیجارکی که ۸۳۷۷ نفر است بیشتر است اما تعداد مدارس کم است و کل دهستان ۳ مدرسه راهنمایی وجود دارد
از نظر دبیرستان دهستان لیجارکی دارای ۱ مدرسه متوسطه است البته روستاهای نزدیک شهر مانند تربه گوده ، طالب آباد و شانگهای از خدمات شهر استفاده می کنند و در دهستان چهار فریضه ۲ مدرسه در مقطع دبیرستان وجود دارد و رستاهایی مانند سنگاچین ، بشمن و کوچک محله از خدمات شهری استفاده می کنند.
توزیع فضایی مراکز آموزشی و اندازه جمعیت روستا نشان می دهد ۷۶ درصد از روستاها در طبقات بالای ۲۵۰ نفر قرار دارند و در طبقات جمعیتی بالای ۵۰۰ نفر ۴۴ درصد از روستاها قرار گرفته اند و مدارس هم در روستاهایی قرار دارد که جمعیت بیش از ۱۰۰۰ نفر است در واقع ۷۵ درصد از مدارس در روستاهای دارای جمعیت بیش از ۱۰۰۰ نفر قرار گرفته اند
بررسی رابطه بین تعداد جمعیت و تعداد دبستان نشان می دهد ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت باید یک پیش دبستانی در هر منطقه وجود داشته باشد حال اینکه در شهرستان بندر انزلی ۸ واحد پیش دبستانی وجود دارد و دارای ۲۱۳۳۳ نفر جمعیت است . با توجه به آستانه جمعیتی باسد ۱۴ واحد پیش دبستانی در سطح روستاها وجود داشته باشد
در مقطع دبستان به ازای ۲۰۰۰ نفر باید یک مدرسه ابتدایی در منطقه وجود داشته باشد که در حال حاضر ۱۲ واحد وجود دارد و بر طبق استاندارد آستانه جمعیتی با توجه به جمعیت ۱۰ واحد برای شهرستان کافی است بنابر این ۲ واحد آموزشی با توجه به استاندارد مازاد است
در مقطع راهنمایی به ازای ۱۵۰۰ نفر باید یک مدرسه در سطح شهرستان وجود داشته باشد بنابر این با توجه به جمعیت شهرستان باید ۱۴ واحد آموزشی در سطح شهرستان وجود داشته باشد که در حال حاضر ۱۰ واحد است
و در مقطع دبیرستان به ازای ۳۵۰۰ نفر باید ۱ واحد دبیرستان در سطح شهرستان وجود داشته باشد در واقع بر طبق استاندارد باید ۶ واحد در سطح روستاهای شهرستان دبیرستان وجود داشته باشد که در وضعیت موجود ۳ واحد موجود است
بنابر این با توجه ۴ مقطع تحصیلی در سطح شهرستان در مقطع ابتدایی مدرسه مازاد ولی در سطح پیش دبستان ، راهنمایی و دبیرستان در سطح روستاها کمبود وجود دارد که اکثرا روستائیان از مدارس شهر انزلی استفاده می کنند
۲-۵-نتیجه گیری و پیشنهادات
مطالعات انجام شده در این تحقیق نشان می دهد که در صورت شناسایی نیازها به صورت واقعی و عینی میتوان بخشی از معضلات ومسائل نظام آموزشی را برطرف نمود. بی شک توجه به نیازها و درک درست از ماهیت نیاز سنجی در حال و آینده چه از حیث نیروی انسانی ، امکانات، مواد و وسایل و فضاهای آموزشی باعث می شود که تاثیرات مثبت آن در نظامآموزشی شتاب بیشتری یافته و به اهداف مورد نظر در سیستم آموزشی نیز برسیم.
کشورما بخصوص در دهه اول بعد از انقلاب همواره دارای یکی از بالارین میزانهای رشد جمعیت در دنیا بوده است این رشد جمعیت که معلول عوامل مختلفی نیز بوده است همواره در غالب بخش ها اعم از اقتصادی اجتماعی شغل، مسکن و… چالش هایی را با خود به همراه داشته است، که این موضوع در آموزش و پرورش نیز قابل لمس بود. افزایش ناگهانی جمعیت دانش آموزی بخصوص در سال های بعد از جنگ تحمیلی در ابتدا دوره ابتدایی وسپس در دیگر مقاطع تحصیلی کمبود نیروی انسانی و از همه مهمتر کمبود فضاهای آموزشی در کنار دیگر مشکلات از چالش هایی بودند که نظام آموزش وپرورش را به خود مشغول ساخته و در برهه ای از زمان قدرت برنامه ریزی را از مسئولین و متولیان امر گرفته بود خوشبختانه بعد از پایان بحران های موجود جهت گیری های اصولی در تمامی بخش ها من جمله آموزش و پرورش به سوی برنامه ریزی مطلوب و هدفمند بوده و در این راه در بحث فضاهای آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در سالیان اخیر به موضع نیازسنجی و ارزیابی توجه ویژه گردیده است.
با توجه به اینکه آموزش و پرورش زیربنای تمامی بخشهای توسعه جامعه است. لذا مطالعه دقیق جمعیت دانش آموزی در ارتباط با آموزش و پرورش و نیازهای آن می تواند ما را در برنامه ریزی های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رهنمون سازد و به سوی توسعه همه جانبه سوق دهد.
ـ ارائه طریق و راهبردها(الگوی بهینه توزیع خدمات آموزشی)
جهت معرفی گزینه های ارائه خدمات آموزشی بهینه در سطح دهستانهای مورد مطالعه به بررسی وضعیت کنونی استقرار واحدهای خدمات آموزشی پرداخته شد.
با توجه به محدودیتها و تنگناهایی که در ارائه خدمات آموزشی در بخش مرکزی وجود دارد، راهبردهای زیر پیشنهاد می گردد:
سرویس رایگان از طرف دولت به جهت سهولت دسترسی به مدارس
تعمیر و ترمیم مدارس قدیمی به جهت بالا بردن کیفیت آموزش
توجه به عوامل جغرافیایی در توزیع مدارس
ارائه امکانات به مدارس نقاط دور از شهر بدلیل سختی و مشکلات دسترسی
ایجاد فضاهای پرورشی در مدارس به جهت بالا بردن کیفیت آموزش
ایجاد سالن ورزشی برای دانش آموزان
منابع و ماخذ
آسایش ، استعلاجی ، ۱۳۸۲ ،توسعه روستایی با تاکید بر ایران،انتشارات اطلاعات
آسایش،۱۳۷۹ برنامه ریزی روستایی در ایران،انتشارات پیام نور
امیری اردکانی، محمد و عمادی، محمد حسین؛ ۱۳۸۲، دانش بومی در دامداری، انتشارات دفتر مطالعات و تلفیق برنامه، معاونت ترویج و نظام بهره برداری.
انتظاری، علی، ۱۳۸۷، مکانیابی بهینه کاربری خدمات آموزشی با بهره گرفتن از( G.I.S) در مورد شهر بهشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
انصاری ، علی ۱۳۸۹ ، تحلیل مکانی فضایی کاربری های آموزشی شهر تالش ( مطالعه موردی مدارس متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
بردبار،علی ۱۳۸۶، بررسی توزیع فضایی و مکانیابی مراکز آموزشی، نمونه دبیرستانهای در شهر رشت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
پاپلی یزدی، محمد حسین و ابراهیمی، محمد امیر؛ ۱۳۸۱، نظریه های توسعه روستایی، انتشارات سمت.
پوراحمد ،احمد ،۱۳۸۵ و علی شجاعی ،بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا ،تهران ،دانشگاه تهران ،موسسه چاپ وانتشارات
جمالیخواه ، عسگر، ۱۳۸۲، بررسی شرایط مناسب فضای آموزشی همساز با اقلیم در شهرستان شفت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
جهاد کشاورزی شهرستان انزلی ،۱۳۸۸ بخش آمار
حبیبی، سیدمحسن، مسایلی، صدیقه، سرانه کاربری های شهری، تهران، سازمان ملی زمین و مسکن، سال ۱۳۷۸
حسین زاده دلیر، کریم، تبریز بزرگ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، شماره ۲، سال اول، ۱۳۷۴
دانش مهر، زهره؛ ۱۳۷۷، تحلیل منطقه بندی نظام توزیع فضاهای آموزشی در سطح شهرهای تبریز، مراغه، میانه؛ مرند، و اهر، شورای تحقیقات آموزش و پرورش آذربایجان غربی.
رضوی، سید حسن؛ ۱۳۷۷، فقر، پیشرفت و توسعه: مفاهیم، رهیافتها و شاخص ها، جهاد سازندگی.
رفیع پور، فرامرز؛ ۱۳۶۹، جامعه روستایی و نیازهای آن، شرکت سهامی انتشار، چاپ اول.
ژان پتیه،۱۳۶۹
سازمان زمین شناسی،۱۳۷۸ ،شیت استان گیلان
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان،۱۳۸۱ فرهنگ آبادیهای شهرستان رودسر
سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس ،۱۳۷۰ ،بخش آمار
سازمان هواشناسی استان ، بخش آمار
شجاعی ، س . ع . ، فضاهای آموزشی ، قواعد و معیارها ، انتشارات سیمای دانش ، چاپ اول ۱۳۸۴
شکویی، حسین، ۱۳۸۲ ، دیگاههای نو در جغرافیای شهری، انتشارات سمت
شهبازی، اسماعیل؛ ۱۳۵۴،مقدمه ای بر آموزش و ترویج و توسعه شیوه های نوین در روستاها، انتشارات دانشکده کشاورزی و دامپروری رضاییه.
شهبازی، اسماعیل؛ ۱۳۷۲،توسعه و ترویج روستایی، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی.
شیرزاد وزمتر ،محمد ، ۱۳۸۶ ، ارزیابی مکانیابی و استقرار واحدهای خدمات آموزشی در روستاهای بخش شاندرمن شهرستان ماسال، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
صالحی ، رحمان منصور رضا علی ، ۱۳۸۳ ، مطالعه در مدارس متوسطه شهر
عباسی ، حامد ،۱۳۸۳ ، ارزیابی ا ستقرار مکان یابی مراکز آموزشی در شهر خرم آباد (دبستان در سطح محله ) ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
علیجانی ، بهلول ، ۱۳۸۳ ، مبانی آب و هوا شناسی ، انتشارات سمت
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:26:00 ب.ظ ]
|