۴- قمار بازی :
در تحقیقات Pratarelli و همکاران در سال ۱۹۹۹، ۴ درصد از کاربران ذکر کردند که در اینترنت قماربازی می‌کنند.
خرید وفروش سهام، حراجهای اینترنتی مانند ebay هم طبق تحقیقات Youngو Orazack جزو رفتارهای قماربازی مرضی به شمار می آیند که به فرد احساس قدرت و هیجان می‌دهد.
۵- فضاهای چندین کاربری (MUDS) :
شامل بازیهای با مضامین جنگهای فضایی و دوئلهای قرون وسطایی می‌شود که کاربران در آنها می‌توانند شخصیتهای خاصی را انتخاب کنند و با این نقشهای خاص با دیوها بجنگند و به خرید وفروش اسلحه بپردازند. این محیطها همچنین قابلیت‌های اتاقهای گپ را نیز دارند. طبق تحقیقات Young در سال ۱۹۹۷ استفاده از محیطهای MUDS یکی از دو فعالیتهای اینترنتی اعتیاد آور هستند به این علت که در این فضاها اشخاص می‌توانند شخصیت خود را عوض کنند و با شخصیتهایی خیالی در دنیای خیالی خود زندگی کنند.
۶- اتاقهای گپ :
یکی دیگر از ۲ فعالیتی که در اینترنت بیشتر اعتیادآورند، گپ زدن در اتاقهای گپ است. (Griffith 2000، Young 1998 ) اتاق گپ محلی است که در آن کاربران می‌توانند با بقیه گفتگو کنند. این اتاقها در تمام ساعات شبانه روز فعال هستند و کاربران می‌توانند در آن واحد با چند نفر گفتگو کنند وارتباطاتی در سطوح مختلف با دیگران داشته باشند.
۷- خرید اینترنتی :
یکی از قسمتهای جذاب اینترنت، خرید کالا از طریق شبکه است. که با حراج اینترنتی یا خرید سهام تفاوت دارد. این قسمت، کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.
۸- جمع آوری اطلاعات :
یک نوع فعالیت نسبتا خوش خیم در اینترنت است. در اینترنت محیطهای خاصی برای جستجو وجود دارد که افراد برای پیدا کردن منابع و علایق خود می‌توانند در آن جستجو کنند. این نوع فعالیت، بندرت اعتیاد اور است. (۱۱)
پایان نامه - مقاله - پروژه
Young در سال ۱۹۹۶ تحقیقی بر روی ۶۰۵ نفر از کاربران اینترنت انجام داد، که نشان می‌دهد نوع استفاده از اینترنت در افراد وابسته به اینترنت و افراد غیروابسته به آن متفاوت است.
جدول ۱-۱

 

نوع استفاده از رایانه
غیر وابسته ها وابسته ها بخشهای مختلف
۷% ۳۵% اتاقهای گپ
۵% ۲۸% MUDS
۱۰% ۱۵% گروه های جدید
۳۰% ۱۳% پست الکترونیکی
۲۵% ۷% سایتها
۲۴% ۲% قسمتهای اطلاعاتی

همانگونه که طبق جدول ۱-۲ ملاحظه می‌شود، اتاقهای گپ و محیطهای MUD، رایج ترین قسمتهایی از اینترنت هستند که افراد وابسته به اینترنت را جذب خود می‌کنند.(۱۶)
تفاوت جنسیت و نوع کاربری از رایانه و اینترنت :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...