فروردین
اردیبهشت
خرداد

 

 

 

توضیحات جدول فوق
الف: روزهای کار کارگاه (ستون ۲)، بر اساس تعداد روزهای تقویمی در دوره مورد محاسبه منهای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی (و روزهای پنج‌شنبه در صورت تعطیلی کارگاه) در دوره مربوطه محاسبه می‌شود.
ب: ساعت کار روزانه کارگاه (ستون ۳)‌ بر اساس ساعات کار مقرر و قانونی محاسبه می‌شود.
ج: ساعات اضافه کار شامل، اضافه کار در روزهای عادی و روزهای جمعه یا تعطیل هفتگی و سایر روزهای تعطیل می‌باشد.
د: به منظور هماهنگی لازم در محاسبات تولید نفر ساعت، موارد مندرج در جدول فوق‌الذکر در محاسبه تولید مبنا (نفر ساعت) و نیز تولید نفر ساعت در دوره‌های تناوب رعایت می‌گردد.
۲-۱۸-۴٫ نحوه تبدیل نمودن محصولات به یک نوع محصول
آن دسته از کارگاه هایی که بیش از یک نوع محصول تولید می نمایند، بایستی با پایه قراردادن یکی از محصولات (یک واحد از محصول) و محاسبه زمان ساخت یا ارزش‌افزوده آن (یا سایر روش های مورد قبول) دیگر محصولات خود را (یک واحد از هر محصول) با همان روش محاسبه و با بهره گرفتن از ضرایب به‌دست‌آمده به محصول پایه تبدیل نمایند. همچنین به منظور مقایسه صحیح بین میزان تولید در دوره تناوب و تولید مبنا لازم است از همان ضرایب همگن که در یک سال مشخص برای بدست آوردن تولید مبنا استفاده‌شده است، در تبدیل نمودن تولیدات دوره‌های تناوب نیز استفاده گردد. ضمناً چنانچه در سال موردقرارداد محصول جدیدی به سایر محصولات کارگاه اضافه‌شده و یا در ساخت محصولی تغییر اساسی به‌عمل‌آمده باشد، به‌منظور اعمال ضریب جدید برای محصول موردنظر اصلح است که قبلاً هماهنگی لازم با واحدهای ذیریط وزارت کار و امور اجتماعی به عمل آید.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱۸-۵٫ محاسبه درصد افزایش تولید با بهره گرفتن از فرمول زیر تعیین می‌گردد
(۲-۱۵) ۱۰۰× =   درصد افزایش تولید
۲-۱۸-۶٫ نحوه تعیین پاداش
میزان پاداش افزایش تولید به ازای هر یک درصد افزایش تولید نباید از ۶۷/۱ درصد مجموع مزد مبنا یا مزد ثابت کارکنان تجاوز نماید.
نحوه و چگونگی تأثیر مربوط به افزایش یا کاهش ضایعات و نیز افزایش یا کاهش کیفیت در کل مبلغ پاداش باید در قرارداد مشخص شود.
توضیح: به‌منظور نظارت صحیح و مشخص نمودن میزان کاهش و یا افزایش سطح کیفیت کالا در ارتباط با افزایش تولید ضروری است، نسبت به بررسی و معرفی کمیته نظارت بر کیفیت کالا متشکل از افراد ذی‌صلاح که مورد تأیید طرفین باشند، در کارگاه اقدام گردد. کمیته مذکور می‌تواند از کارکنان شاغل در کارگاه یا سایر افراد خارج از کارگاه تعیین و معرفی شود.
تبصره: با توجه به اهمیت و نقش افرادی که کنترل مواد و محصول را در مراحل مختلف به عهده‌دارند و به لحاظ تضمین هر چه بیشتر این امر در اجرای قرارداد این افراد می‌توانند از شمول قرارداد مستثنی شوند که در آن صورت با توجه به حسن انجام کار و درجه مسئولیت هر یک در ارتباط با زحماتی که برای حفظ و افزایش کیفیت کالا متحمل می‌شوند متناسب باکیفیت کالا و میزان افزایش تولید هر دوره تناوب، پاداشی که نحوه محاسبه آن از قبل بین آنان و مدیریت توافق شده پرداخت می‌شود.
۲-۱۸-۷٫ قرارداد مربوط به کاهش ضایعات یا افزایش کیفیت و یا هردو
کارگاه‌هایی که بخواهند در اجرای ماده ۱۰ آیین‌نامه موضوع ماده ۴۷ قانون کار قرارداد مربوط به کاهش ضایعات و یا افزایش کیفیت و یا هر دو را منعقد نمایند، باید ضمن ارائه مبانی محاسباتی قابل‌قبول، دلایل توجیهی مربوط به علت عدم امکان افزایش تولید را همراه با قرارداد ارائه دهند.
توضیح: کارگاه‌هایی که مبادرت به انعقاد قرارداد افزایش کیفیت می‌نمایند بایستی نسبت به تشکیل و معرفی کمیته نظارت برافزایش کیفیت متشکل از افراد ذی‌صلاح که مورد تأیید طرفین باشد در کارگاه خود اقدام نمایند. کمیته مذکور می‌تواند از کارکنان شاغل در کارگاه و یا سایر افراد خارج از کارگاه تعیین و معرفی شود.
۲-۱۸-۷-۱٫ اهم تعاریف و سایر موارد مربوطه
الف: تولید نفر ساعت: مقدار تولید یک نفر کارگر در یک ساعت کار و یا به‌عبارت‌دیگر کل تولید سال و یا دوره تناوب کارگاه تقسیم پرحاصل ضرب ساعات کار کارگاه در تعداد کارگر (کل نفر ساعت کار کارگاه در مدت مربوطه) هست.
تولید نفر ساعت مؤثر: تولیدی است که از ۷۰ درصد تولید نفر ساعت سالی از ۵ سال گذشته (قبل از سال موردقرارداد) که بالاترین رقم را دارا می‌باشد، کمتر نباشد.
ج: نقطه سربه‌سر: وضعیتی است که فروش حاصل از مقدار تولید در آن وضعیت (درآمد) و هزینه‌ها معادل یکدیگرند.
توضیح: در این مورد برای تعیین نقطه مزبور هزینه‌ها و درآمدها و ساعات کار و تولیدات سال ملی قبل از انعقاد قرارداد ملاک عمل خواهد بود.
د. زمان‌سنجی: روشی است که از طریق ثبت زمان‌های صرف شده برای انجام هر کار، مدت لازم کار جهت میزان معینی از تولیدات را تحت شرایط مشخص کارگاهی به دست می‌دهد.
ه. روزهای کار کارگر: در محاسبات امتیازات استحقاقی روزهایی است که کارگر به کار اشتغال داشته و یا در مرخصی استحقاقی بوده باشد.
تبصره: آن عده از کارگرانی که در اثر حادثه ناشی از کار مصدوم و مجروح می‌گردند، احتساب ایام استعلاجی آنان در این مورد بلامانع می‌باشد.
۲-۱۸-۸٫ توزیع پاداش افزایش تولید، کاهش ضایعات و افزایش کیفیت
سهم پاداش هر یک از کارکنان مشمول قرارداد از کل پاداش با توجه به امتیازات مکتسبه که بر اساس ضوابط زیر تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت می‌شود.
توضیح: طرفین می‌توانند به‌منظور نظارت بر حسن اجرای این بند افرادی را به‌عنوان کمیته ناظر تعیین نمایند.
امتیازات استحقاقی هر یک از کارکنان با توجه به محاسبه امتیاز اکتسابی آن‌ها به شرح زیر تعیین می‌گردد.
الف: امتیاز سابقه کار: حداکثر ۲۰ امتیاز
این امتیاز به ازای هر یک سال سابقه کار در کارگاه یک امتیاز خواهد بود.
توضیح ۱: در مورد کارکنانی که کمتر از یک سال سابقه کاردارند چنانچه مدت کار آنان از ۶ ماه بیشتر باشد یک امتیاز و از ۶ ماه کمتر (تا حداکثر سه ماه)۵/۰ امتیاز منظور خواهد شد.
توضیح ۲: نیمی از سوابق خارج از کارگاه کارکنان که مرتبط با شغل فعلی آنان باشد، جهت امتیاز منظور خواهد شد.
ب.امتیاز کارایی و ابتکار: حداکثر ۱۵ امتیاز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...