سطح خطا
که حجم نمونه به این ترتیب محاسبه میشود:

جهت اطمینان از رسیدن به این تعداد و با توجه به این امر که همواره تعدادی پرسشنامه نیمه کاره نیز وجود دارد. در ضمن همانگونه که اشاره شد روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش نمونه گیری تصادفی ساده میباشد. در این روش احتمال زیادی وجود دارد که الگوهای پراکنش ویژگی‌هایی که در پژوهش خود بدان علاقهمند هستیم، به همان صورت در عناصری که برای نمونه بر میگزینیم توزیع شده باشد، در این روش تمامی اعضای جامعه شانس یکسانی برای انتخاب شدن دارند و از کمترین سوگیری و بیشترین تعمیمپذیری برخوردار میباشد (سکاران، ۱۳۹۰، ۳۰۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه
ب) نمونه آماری
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده‌اند. به عبارت دیگر تعدادی از اعضای جامعه آماری (اما نه همه) که گروه نمونه را تشکیل می‌دهند. نمونه‌برداری انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است بطوریکه با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی‌های آزمودنی گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات و یا ویژگی‌ها را با اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم. دلایل استفاده از گروه نمونه نیز به جای جمع‌ آوری داده‌ها از کل جامعه آماری کاملاً آشکار و روشن است. در بررسی‌های پژوهشی که شامل چند هزار عضو جامعه آماری می‌شود، عملاً غیر ممکن است که اطلاعات را از هر عضو جمع‌ آوری کنیم یا او را آزمون نماییم حتی اگر امکان‌پذیر هم باشد به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسائل منابع انسانی مقدور نیست. (سکاران، ۱۳۹۰)
با توجه به میزان خطای ۰۵/۰ و سطح اطمینان ۹۵/۰ از طریق فرمول کوکران تعداد نمونه مورد نیاز ۳۸۴ نفر از مشتریان شش شرکت مذکور می‌باشد .
فرمول کوکران:
با توجه به فرمول کوکران و همچنین نامشخص بودن حجم جامعه آماری حداقل نمونه مورد نیاز ۳۸۴ نفر می‌باشد که در مرحله تحلیل تعداد ۱۱ عدد از آنها به علت عدم کامل بودن پاسخ‌ها کنار گذاشته شد و ۳۷۳ پرسشنامه در تحلیل نهایی استفاده شد.
که مطابق جدول زیر است:

 

نام شرکت تعداد نمونه از مشتریان
۱.فناوران نانو مقیاس ( فیلترهای نانویی) ۶۴
۲. نانو سیستم پارس(تجهیزات نانو اسکوپ) ۶۴
۳.ریف ایران (رنگهای نانویی) ۶۴
۴.گروه وحید (لوله های عایق صوتی) ۶۴
۵.آرتاش کامپوزیت(کامپوزیت) ۶۴
۶ .رز نخ(نخهای آنتی باکتریال) ۶۴
مجموع پرسشنامه های توزیع شده ۳۸۴

جدول (۱-۳-۱) تعداد نمونه های هر شرکت
باتوجه به اندازه شرکتها(کوچک و متوسط بودن آنها )ومحدود بودن تعدادمدیران آنها (جامعه آماری ۳۰نفره برای ۶ شرکت) طبق جدول مورگان حجم نمونه آماری برای ۶ شرکت ۲۸ میشود ،پس داریم:
۲۸÷۶= ۶/۴=۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...