۱۷۸ درجه سانتی گراد

 

۱٫۵%

 

 

 

پلی آمید۶۶/۶

 

B

 

هگزن دی آمین،آدیپیک اسید،کاپروئیک اسید

 

۱۹۵ درجه سانتی گراد

 

۱۰٫۵%

 

 

 

پلی آمیدT6/61

 

A,B

 

هگزن دی آمین ،ایزوفتالیک اسید،تر فتالیک اسید

 

دمای انتقال شیشه ای =۱۳۲درجه سانتیگراد

 

۱٫۳%

 

 

 

پلی آمید ۶ و پلی آمید۶۶/۶ برای فیلم های بسته بندی بسیار مهم هستند.
پایان نامه
پلی آمید ها به وسیله روش های تبخیر حلال،اکستروژن و قالب گیری دمیدنی قابلیت تشکیل فیلم دارند.
۱-۴-۳ پیش تولید
پلی آمید به عنوان پلیمر جاذب رطوبت با بسپارش تراکمی،در مقابل رطوبت حساس است.تولید رزین نایلون با محتوای رطوبتی بیش از حد بالا ،موجب تخریب وزن مولکولی به وسیله هیدرولیز می شود که موجب ایجاد حباب های بخار آب می شود.برای جلوگیری از این مورد محتوای رطوبتی باید به زیر ۰٫۱ محتوای رطوبتی بر ساعت برسد.بسیاری از سازندگان منابع نایلون ،نایلون را پیش خشک می نمایند و در بسته بندی ضد آب برای اطمینان از خشک ماندن آن نگهداری می کنند و برای مصرف آماده سازی می کنند.هنگامی که این بسته های ضد آب بازمی شود،نایلون آب را از اتمسفر اطراف جذب کرده و به همین علت مواجه ی نایلون با رطوبت هوا پس از بازگشایی بسته بندی باید به کمترین زمان و به سرعت صورت گیرد یا اینکه رزینها ی آن با هوای خشک یا نیتروژن روکش شوند.
نایلون به طور گسترده ای برای بسته بندی مواد و غذاهای حساس به اکسیژن مانند گوشت،گوشت های فرایند شده ،ماهی دودی،غلات ، پنیر و محصولات لبنی و غذاهای نیمه آماده مورد استفاده است.
۱-۴-۴ خواص فیلم های نایلونی
خواص نایلون از وجود گروه های آمینی در زنجیره پلیمر نشات می گیرد که موجب چسبندگی داخل مولکولی محکم به وسیله پیوند هیدروژنی است.
این نیرو های جاذب بین مولکولی موجب :
۱)دمای ذوب و مقاومت حرارتی بالا
۲)خواص مکانیکی بالا(محکم و مقاوم)
۳)خواص ممانعت کنندگی بالا در برابر اکسیژن،دی اکسید کربن و بسیاری از حلالهای مولد عطر و بو.
قطبیت بالای گروه های آمیدی نیز مسوول ایجاد جذب در رزین نایلون است.قرار گیری مولکولهای آب در میان باندهای هیدروژنی موجب ایجاد خواص الاستیکی مناسبی می شود.مقاومت بالا در برابر سوراخ شدگی و دوام و استحکام بالا و همچنین قابلیت انعطاف با دما از سایر مزایای فیلم نایلونی است.از ویژگیهای برجسته نایلون این واقعیت بسیار مورد توجه است که این فیلم تمام خواص مناسب را باهم در ساختار یک فیلم دارد که این امر موجب می شود این پلیمر در ترکیب با سایر پلیمر ها که این خواص را ندارند قابل ترکیب باشد.
همانطور که خواص مکانیکی نایلون به جذب آب رزین نایلون بستگی دارد ،آب به عنوان عامل روانساز (پلاستیسایزر)عمل کرده و استحکام آنرا کاهش،و تغییر شکل و قابلیت کشش و الاستیسیته را افزایش می دهد.
در مورد خواص ممانعت کنندگی پلی آمید ۶ این ماده داری نرخ متوسط انتقال اکسیژن است[۹] که در سطوح بالای رطوبتی افزایش می یابد.خواص ممانعت کنندگی در آن دو برابر پلی اولفین هاست.اما در برابر اتیلن ونیل الکل خواص ممانعت کنندگی کمتر ی دارد.نایلون در برابر مواد شیمیایی با قطبیت پایین و حلالهای هیدرو کربنی مانند لیمونن،وانیلین و منتول خواص ممانعت کنندگی خوبی را از خود دارد.
نایلون در برابر ترکیبات شیمیایی به شدت قطبی مثل: آب،متانول و اتانول خواص ممانعت کنندگی کمی دارد (گتز و همکاران،۲۰۰۳)[۱۰].
جدول ۱-۲٫ خواص ممانعت کنندگی رزینهای پلیمر های مختلف در دمای ۲۳ درجه سانتیگراد،برای فیلم های با ضخامت ۲۵ میکرومتر

 

 

Menthol

 

Limonene

 

Isooctane

 

H2O

 

C2H6

 

CO2

 

N2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...