با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا و نتایج جدول (۴-۹) معادله خطی حاصل از رگرسیون چند متغیره به صورت زیر است:
X2 ۱۲۳/۰ + X1 ۱۸۶/۰ + ۸۴/۱ = Y
و معادله استاندارد شده آن به صورت ذیل می باشد:
X2 ۱۹۵/۰ + X1 ۳۱۹/۰ = Y

که در آن X1: حمایت سرپرستان، X2: حمایت همکاران و Y: اعتیاد به کار کارکنان است.
بنابراین، نتایج به دست آمده نشان می­دهد که ۸/۲۳ درصد از اعتیاد به کار کارکنان توسط متغیرهای حمایت سرپرستان و حمایت همکاران از ابعاد پاداش اجتماعی قابل پیش بینی است و بقیه تغییرات توسط متغیر­هایی تبیین می­ شود که در این تحقیق شناسایی نشده­اند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۶- فرضیه ۵: پاداش اجتماعی توان پیش بینی کنندگی تعهد سازمانی کارکنان را دارد.

 

  • جهت آزمون آماری فرضیه ۵، فرضیه های آماری عبارت است از:

 

تعهد سازمانی کارکنان توسط پاداش اجتماعی قابل پیش بینی نیست.
تعهد سازمانی کارکنان توسط پاداش اجتماعی قابل پیش بینی است.
و به صورت ریاضی داریم:
۰= ۲β = ۱β :H0
j= 1 & 2 ۰ ≠ jβ :H1
پس از آن که مشخص شد پاداش اجتماعی شامل حمایت سرپرستان و حمایت همکاران، رابطه معناداری با تعهد سازمانی دارند، آزمون تحلیل رگرسیون خطی گام به گام اجرا شد و بعد از طی ۲ گام مشخص شد که هر دو متغیر حمایت سرپرستان و حمایت همکاران در مدل باقی مانده و وارد معادله رگرسیون می شوند. در ادامه گام های طی شده در رگرسیون گام به گام و نتایج به دست آمده مورد بررسی قرار می گیرد:

 

  • گام اول: در این مرحله اولین، مهمترین و تاثیرگذارترین متغیری که در معادله خطی رگرسیون معنادار شده است، حمایت همکاران (X1) است. این بدان مفهوم است که متغیر مزبور بیشترین تأثیر را در تعهد سازمانی کارکنان دارا است. در این مرحله ضریب همبستگی ۵۰۰/۰=R، ضریب تعیین ۲۵۰/۰= R2 و نیز ضریب تعیین تعدیل شده ۲۴۸/۰ =R2adj محاسبه شد. از طرف دیگر مقدار F حاصل از تجزیه واریانس برابر ۱۵/۸۹ =F است که با احتساب ۰۰۰/۰ = . Sigدر سطح کمتر از یک هزارم معنی دار می باشد. لذا، می توان بر اساس ضریب تعیین بدست آمده، چنین اظهار کرد که ۲۵ درصد از تعهد سازمانی کارکنان توسط بُعد حمایت همکاران از ابعاد پاداش اجتماعی قابل پیش بینی است.

 

  • گام دوم: در این مرحله (گام نهایی)، متغیرهایی که در معادله خطی رگرسیون معنادار شده است، حمایت همکاران (X1) و حمایت سرپرستان (X2) است. در این مرحله ضریب همبستگی ۵۲۲/۰=R، ضریب تعیین ۲۷۲/۰= R2و نیز ضریب تعیین تعدیل شده ۲۶۷/۰ =R2adj محاسبه شد. از طرف دیگر مقدار F حاصل از تجزیه واریانس برابر ۸۲/۴۹ =F است که با احتساب ۰۰۰/۰ = . Sigدر سطح کمتر از یک هزارم معنی دار می باشد. لذا، می توان بر اساس ضریب تعیین بدست آمده، چنین اظهار کرد که ۲/۲۷ درصد از تعهد سازمانی کارکنان توسط متغیرهای حمایت همکاران و حمایت سرپرستان از ابعاد پاداش اجتماعی قابل پیش بینی است.

 

جدول ۴-۱۰: ضرایب متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون گام به گام (فرضیه ۵)

 

متغیرهای پیش بین
B
Beta
t
Sig.

 

حمایت همکاران
۲۵۶/۰
۳۰۸/۰
۶۱/۳
۰۰۰/۰

 

حمایت سرپرستان
۱۸۶/۰
۲۴۳/۰
۸۴/۲
۰۰۵/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...