نوح اندر بادیه کشتى بساخت
در بیابانى که چاه آب نیست
آن یکى مى‏گفت اى کشتى بتاز
او همى‏گفت این به فرمان خداست
  صد مثَل گو از پى تَسخَر بتاخت
مى‏کند کشتى چه نادان ابلهى است
وآن یکى مى‏گفت پرّش هم بساز
این به چربک­ها نخواهد گشت کاست[۲۰۰]

دوم شگفت­آور این جریان، روان شدن و لنگر انداختن آن کشتی به نام خداست: «ارْکَبُوا فیها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها…»[۲۰۱] در حالی که طوفان و موج‌های آب جز آن شمار اندک از همراهان نوح(علیه السلام) همه چیز و همه کس را به باد هلاکت برد.

 

از گرِ آن احمقان طوفان نوح
تا هلاکت قوم نوح و قوم هود
  کرد ویران عالمی را در فضوح[۲۰۲]
نادی رحمت به جان ما نمود[۲۰۳]

 

۱-۲٫ آتش نمرود و گلستان خلیل(علیه السلام)

نخست امری که تعجب آن، همه را برآشفت و با درنگی، آن هم در آن برهه از تاریخ، همه خاورمیانه را دست کم، پر از هیاهو کرد، داستان خلیل خدا(علیه السلام) و گلستان شدن آتشِ زبانه گرفته بر او است و افزون بر پریشانی نمرودیان در آن دم، هنوز که هنوز است اعجاب هر خواننده و شنونده­ی کنونی حتی خداگرایان را برمی‌انگیزاند. خدای سبحان در قرآن کریم این امر خارق عادت را بی­گمان، نشانه­ای بزرگ برای رشد ایمان­گروی باورمندان می‌داند.[۲۰۴]
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

با خلیل آتش گُل و ریحان و وَرْد
آتش ابراهیم را نى قلعه بود
آتش ابراهیم را دندان نزد
اندر آ اسرار ابراهیم بین
جان ابراهیم از آن انوار ژفت
  باز بر نمرودیان مرگست و درد.[۲۰۵]
تا بر آورد از دل نمرود دود[۲۰۶]
چون گزیده‏ى حق بود چونش گزد[۲۰۷]
کو در آتش یافت سرو و یاسمین‏[۲۰۸]
بی حذر در شعله­های نار رفت[۲۰۹]

و در جایی دیگر، خبر از سرد و سلامت شدن آتش بر جان ابراهیم خلیل الرحمان(علیه السلام) می‌دهد:«قُلْنا یا نارُ کُونی‏ بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‏ إِبْراهیم‏»[۲۱۰].

۱-۳٫ گذر کردن موسای کلیم(علیه السلام) از میان دریا

عبور حضرت موسی و یارانش و غرق شدن دشمنان شان در رود نیل از این گونه امور است. در
آیات پرشماری سخن از نجات موسویان و فروبردن فرعونیان آمده است: «وَ إِذْ فَرَقْنا بِکُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَیْناکُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ».[۲۱۱]

۲٫ آگهی از غیب و اشراف بر ضمایر

سخن قرآن در این باره، چنین است که گویا اینکه خداوند هماره پرده­ی غیب را کنار زده تا خلیل او

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...