۲۵
۵۰
۱۰۰
۷۵
علاقه ای به کار ندارد ، دائم شکایت می کند.
بی فکر و بی تفاوت است ، توجهی به دستورات ندارد.
علاقه مند به کار است ، نظر و توصیه دیگران را میپذیرد.
شیفته کار است ، همکاران خود و سازمان را دوست دارد.
شوروشوقی زیاد به کار دارد، مورد اعتماد و احترام همکاران است ، از او نظرخواهی می شود
شکلنمونه)
شکل۲-۲-۶):نمونه ای از مقیاس درجه بندی پیوسته ( سعادت ،۱۳۹۰،ص ۲۲۸)
علاوه بر این موارد از مقیاسهای درجه بندی می توان برای سنجش عوامل دیگری مانند طرز تلقی ، خلاقیت ، همکاری (توانایی و آمادگی برای تشریک مساعی با همقطاران ، سرپرستان و مرئوسان در جهت نیل به اهداف مشترک) و خصوصیات شخصی نیز استفاده کرد، با این تذکر که این روش هنگامی از اثر بخشی بیشتری برخوردار است که در حد امکان صفاتی انتزاعی چون وفاداری و درستی کارکنان به وسیله آن سنجیده نشود یا با تعیین شاخصهای کمی، این صفات قابل اندازه گیری گردد. با دردست داشتن این فرم ، ارزیاب با مطالعه فهرست عوامل و علامتگذاری در خانه ای که مناسبترین شرح حال برای فرد است، او را ارزیابی می کند
دانلود پایان نامه
استفاده از روش مقیاسی هنگامی میتواند موثر باشد که ارزیاب براساس مدارک و شواهد واقعی و معتبری ارزیابی انجام داده باشد ، نه براساس برداشتها و ذهنیتهای خود. برای حصول اطمینان از این موضوع معمولاً فضایی در فرم ارزیابی پیش بینی می گردد و از ارزیاب خواسته می شود تا دلایل ارزیابی خود را توضیح دهد.
در روش مقیاس عملکرد کارکنان با سنجش عوامل متعدد و متنوعی ارزیابی می گردد. درواقع توجه به ابعاد و جنبه های مختلف کار، بزرگترین امتیاز این روش است. مزیت دیگر این روش ، سادگی و سهولت طراحی و استفاده از آن است. همچنین ، از فرمی که برای ارزیابی عملکرد کارکنان دریک گروه شغلی بخصوص طراحی شده ، می توان برای ارزیابی عملکرد کارکنان در گروه های شغلی دیگر نیز استفاده نمود.
گفتنی است که ویژگیهای شخصیتی و صفاتی چون داشتن روحیه همکاری ، قدرت تشخیص و قدرت قضاوت ، بیشتر حالت کیفی داشته ، اندازه گیری دقیق آنها به وسیله این نوع روش های ارزیابی ، امکان پذیر نیست . از این رو ، سنجش و اندازه گیری این خصایص نیز ضرورتاً ، بیشتر جنبه ارزشی و قضاوتی خواهد داشت تا علمی و عینی .(سعادت، ۱۳۹۰،ص۲۳۰)
ب)عامل سنجی:
از روش مقیاسی به طریق دیگری نیز می توان برای ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده نمود.بدین ترتیب که به جای ارزیابی عملکرد بر اساس صفات و خصوصیات شخصیتی فرد، کارآیی او را در انجام وظایف و مسئولیتهای ویژه که در شغلش دارد، ارزیابی می گردد.
با بهره گرفتن از این شرح شغل، ابعاد شغل و عوامل مهم(یعنی وظایف و مسئولیتهای اصلی) در شغل پرستاری عباتند از : پانسمان و کمکهای اولیه ، استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی ، تجویز دارو و برای ناخوشی های جزئی مانند سردرد یا سرماخوردگی، آموزش کمکهای اولیه به پرستاران تازه کار، صورت برداری از داروها ، آمپولها ، سوزنهای تزریقی ، وسایل زخمبندی و سایر ادوات و موادی که مورد استفاده قرار می گیرند ، تشکیل پرونده برای مراجعه کنندگان و ثبت معالجاتی که انجام گرفته است.(جدول ۲-۲-۳)

 

عملکرد
وظایف
عالی خوب رضایتبخش متوسط ضعیف
پاسنمان و کمکهای اولیه          
استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی          
تجویز دارو برای ناخوشیهای ساده مانند سردرد و سرماخوردگی    
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...