سیاستهای مالیاتی دولت

 

G2

 

 

 

۱۶

 

سیاست‌های تعرفه‌ای دولت در زمینه واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه

 

G6

 

 

 

رویداد های
شانسی

 

۱۷

 

نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز در فعالیت های صادراتی

 

C1

 

 

 

۱۸

 

تغییرات ناگهانی در هزینه های عوامل تولید محصولات صادراتی

 

C2

 

 

 

۴-۳- رتبه بندی ابعاد موانع صادرات
در این بخش ابعاد موانع صادرات که براساس مدل الماس ملی پورتر تعیین شده است، نسبت به معیارهای تعیین شده رتبه بندی می‌شوند. مدل درخت تصمیم گیری به صورت شکل(۴-۱) نشان داده شده است.
در این مدل، ۶ بعد بیان شده در مدل الماس ملی بر اساس ۴ معیار تعیین شده، مورد بررسی قرار گرفته و رتبه‌های آنها مشخص می‌شود.
شکل ‏۴‑۱- درخت تصمیم ابعاد موانع صادرات
۴-۳-۱- تعیین ضرایب معیارها
قبل از انجام رتبه بندی موانع، ابتدا باید معیارها با یکدیگر مقایسه شوند و رتبه بندی و ضرایب اهیمت آنها تعیین گردد. بدین منظور داده‌های استخراج شده از پرسشنامه های مقایسات زوجی با بهره گرفتن از نرم افزار Expertchoice مورد بررسی قرار گرفته است. خروجی نرم افزار در شکل (۴-۲) ارائه شده است.
شکل ‏۴‑۲- رتبه بندی معیارهای انتخاب موانع
همانطور که نتایج نشان می دهد معیارهای انتخاب موانع به ترتیب اولویت عبارتند از: ۱)قابلیت کنترل(۰٫۳۶۲)، ۲)جامعیت تأثیر(۰٫۲۶۳)، ۳)شدت تأثیر(۰٫۲۰۳) و ۴)میزان تلاش لازم برای حذف مانع(۰٫۱۶۸). مقدار ضریب ناسازگاری (۰٫۰۵) محاسبه شده است. این مقدار کمتر از شرط لازم (۰٫۱) است و نشان می دهد که نتایج مدل قابل قبول است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۳-۲- رتبه بندی ابعاد نسبت به معیارها
پس از آنکه ضرایب اهمیت معیارها تعیین شد، اکنون می توان ابعاد موانع صادرات را نسبت به معیارها رتبه بندی نمود. خروجی نرم افزار برای رتبه بندی ابعاد موانع نسبت به هرکدام از معیارها در زیر نشان داده شده است.
۴-۳-۲-۱- رتبه بندی نسبت به معیار شدت تأثیر
نتایج نشان می دهد که اولویت ابعاد موانع صادرات نسبت به معیار شدت تأثیر به ترتیب عبارتند از: ۱) عوامل تولید(۰٫۳۱۳)، ۲) رویدادهای شانسی(۰٫۲۲۶)، ۳) اقدامات دولت(۰٫۱۸۴)، ۴) شرایط تقاضای داخلی(۰٫۱۵۰)، ۵) صنایع مرتبط و پشتیبان(۰٫۰۶۶) و ۶) ساختار، استراتژی و رقابت(۰٫۰۶۰). مقدار ضریب ناسازگاری (۰٫۰۳) محاسبه شده است و نشان می دهد که نتایج از سازگاری لازم برخوردار هستند. خلاصه نتایج در شکل (۴-۳) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۳- رتبه بندی ابعاد نسبت به شدت تأثیر
۴-۳-۲-۲- رتبه بندی عوامل نسبت به جامعیت تأثیر
جامعیت تأثیر بر تعداد عواملی که یک عامل بر آنها تأثیر می گذارد اشاره دارد. هرچه جامعیت عوامل بیشتر باشد، ضریب اهیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. خروجی نرم افزار برای تعیین رتبه بندی ابعاد موانع صادرات نسبت به معیار جامعیت تأثیر نشان می دهد که اولویت ابعاد عباتند از: ۱)اقدامات دولت(۰٫۲۲۷)، ۲)عوامل تولید(۰٫۲۶۰)، ۳)ساختار، استراتژی و رقابت(۰٫۱۳۵)، ۴)رویدادهای شانسی(۰٫۱۱۵)، ۵) صنایع مرتبط و پشتیبان(۰٫۱۰۸) و ۶)شرایط تقاضای داخلی(۰٫۱۰۵). ضریب ناسازگاری (۰٫۰۵) محاسبه شده است و بیانگر وجود سازگاری در نتایج است. خلاصه نتایج در شکل (۴-۴) ارائه شده است.

شکل ‏۴‑۴- رتبه بندی ابعاد نسبت به جامعیت تأثیر
۴-۳-۲-۳-رتبه بندی ابعاد موانع نسبت به قابلیت کنترل
قابلیت کنترل بر میزان دخالت و تأثیر تصمیمات داخلی صنعت در موانع را نشان می دهد. هر اندازه که کنترل یک مانع خارج از تصمیمات داخلی صنعت باشد، ضریب اهمیت آن نیز بیشتر خواهد بود. نتایج بررسی نشان می دهد که رتبه بندی ابعاد موانع صادرات نسبت به معیار قابلیت کنترل به شرح زیر است: ۱) اقدامات دولت (۰٫۲۲۹)، ۲) رویدادهای شانسی(۰٫۲۰۱)، ۳) صنایع مرتبط و پشتیبان(۰٫۱۷۰)، ۴) عوامل تولید(۰٫۱۱۹) و ۶) ساختار، استراتژی و رقابت(۰٫۰۹۷۷). ضریب ناسازگاری برابر با (۰٫۰۶) بدست آمده است و گویای سازگاری بودن نتایج است. خلاصه نتایج در شکل (۴-۵) نشان داده شده است.
شکل ‏۴‑۵- رتبه بندی ابعاد موانع نسبت به قابلیت کنترل
۴-۳-۲-۴- رتبه بندی ابعاد موانع نسبت به میزان تلاش لازم برای حذف
نتایج بررسی نشان می دهد که اولویت ابعاد در رتبه بندی بر حسب معیار «میزان تلاش لازم برای رفع مانع» به ترتیب عبارتند از: ۱)عوامل تولید(۰٫۲۲۲)، ۲) رویدادهای شانسی و اتفاقی(۰٫۲۰۵)، ۳)شرایط تقاضای داخلی(۰٫۱۸۷)، ۴) صنایع مرتبط و پشتیبان(۰٫۱۴۶)، ۵) ساختار، استراتژی و رقابت(۰٫۱۳۲) و ۶) اقدامات دولت(۰٫۱۰۹). میزان ضریب ناسازگاری (۰٫۰۷) محاسبه شده است و نشان دهنده وجود سازگاری لازم در مقایسات زوجی انجام گرفته است. خلاصه نتایج در شکل (۴-۶) ارائه شده است.
شکل ‏۴‑۶- رتبه بندی ابعاد نسبت به میزان تلاش لازم برای رفع مانع
۴-۳-۳- رتبه بندی نهایی ابعاد نسبت به هدف
هدف اصلی تحقیق رتبه بندی موانع صادرات صنایع شوینده، بهداشتی و آرایش است. پس از انجام مقایسات زوجی جهت رتبه بندی ابعاد موانع صادرات بر حسب تک تک معیارها، حال نوبت به رتبه بندی نهایی ابعاد نسبت به هدف اصلی می‌رسد. نتایج بررسی نهایی نشان می دهد که اولویت ابعاد موانع صادرات به ترتیب ضرایب اهمیت عبارتند از:
اقدامات دولت با ضریب اهمیت (۰٫۰۲۱۰)؛
شرایط عوامل تولید با ضریب اهمیت(۰٫۲۰۵)؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...