پژوهش های انجام شده در رابطه با بررسی اثرات گردشگری فیلم بر روی تصویر ادراک شده و انگیزه ... |
از اثرات مثبت آن میتوان به افزایش تعداد گردشگران و افزایش درآمدهای ناشی از آن و اشتغال (توک و بیکر، ۱۹۹۶؛ بیتون، ۲۰۰۵) که می تواند در تمام طول سال و در همه شرایط آب و هوایی رخ دهد، اثرات ضریب تکاثر، حفاظت از سایت و بهبود زیرساختهای گردشگری (باسبی و کلاگ ۲۰۰۱)، تنوع محصولات گردشگری (اسکوفیلد، ۱۹۹۶)، بهبود تصویر مقصد (کیم و ریچارسون، ۲۰۰۳) و تعامل جامعه میزبان (بیتون، ۲۰۰۵) اشاره کرد.
گردشگری فیلم معایب و مشکلاتی نیز به همراه دارد، به خصوص در مناطقی که اثرات اجتماعی و زیست محیطی در آنجا کمتر قابل سنجش است. همانطور که گفته شد اثرات منفی گردشگری فیلم تا حد زیادی همانند مشکلات کلی گردشگری است. از جمله تبادل و تعارض فرهنگی، کالایی شدن و از بین رفتن اصالت (هیتمان، ۲۰۱۰)، تجاری کردن بیش از حد یک مکان از طریق تصاویر آن در فیلم، افزایش هزینه نیروی کار و تجاوز به حریم شخصی (شایبور، ۲۰۱۰)، افزایش ناگهانی تقاضای گردشگری در یک بازهی زمانی کوتاه مدت (اکانر، ۲۰۱۰) ازدحام و شلوغی بیش از حد و آلودگی که پیش از نمایش مقصد در فیلم وجو نداشته (بیتون، ۲۰۰۵)، تغییر بازار گردشگری موجود و جایگزینی آن با بازاری متفاوت که منفعت یا مطلوبیت کمتری دارد (سالیمان[۱۵۹]، ۲۰۱۱) را میتوان نام برد.
۲-۸-۵- نمونههای عملیاتی شده گردشگری فیلم
سازمانهای متولی امر گردشگری در کشورهای مختلف سعی می کنند از طریق همکاری با صنعت فیلمسازی به ترویج و بازاریابی مقصد گردشگری خود بپردازند. برای نمونه ویزیت بریتین[۱۶۰] ، با نقشهی فیلمی شامل دویست لوکیشن از فیلمهای سینمایی یا تلویزیونی، از فیلمهای کوشش می کند تهیهکنندگان هندی را دعوت نماید که لوکیشنهای انگلستان را در فیلمهای بالیوود به کار برند. بهتازگی کمیسیون گردشگری استرالیا[۱۶۱] در فیلم “پیدا کردن نمو[۱۶۲] ” با دیزنی مشارکت کرد و نخستین سازمان متولی گردشگری شد که از طریق یک فیلم پویانمایی به ترویج مقصد پرداخت. طبق گزارش ادارهی گردشگری سنگاپور[۱۶۳] (۲۰۰۸، به نقل از روتراکانفایبون[۱۶۴]، ۲۰۰۹) این کشور نیز فیلم را در برنامهی خود قرار داده با این هدف که فیلمسازان و پخشکنندگان بینالمللی برای فیلمبرداری، تولید و پس از تولید فیلمها و برنامه های تلویزیونی باکیفیت در سنگاپور تسهیلات داشته باشد. هر فیلمساز یا پخشکننده فیلم بر اساس میزانی که فیلم یا برنامهاش بتواند لوکیشنهای سنگاپور را نشان دهد موردحمایت مالی قرار میگیرد (روتراکانفایبون، ۲۰۰۹).
از تورهای فیلم موفق در حال اجرا میتوان به چندین تور در بریتانیا اشاره کرد که به لوکیشنهای فیلمهایی مانند “هری پاتر"، “شجاع دل[۱۶۵] ” و داستانهای تلویزیونی مانند “ضربان قلب[۱۶۶] ” اختصاص پیدا نموده اند (بیتون، ۲۰۰۵). در سیدنی استرالیا تورها اغلب به لوکیشنهایی در حوالی شهرهایی که در بسیاری از فیلمها به نمایش درآمده اختصاص یافتهاند، مانند فیلمهای “ماتریکس[۱۶۷] "، “مأموریت غیرممکن۲[۱۶۸] ” و “سوپرمن بازمیگردد[۱۶۹] ". در این تورها (استرالیا) گردشگران تشویق میشوند که در طول تور به ایفای نقش پرداخته تا احساس بودن در فیلمها را به دست آورند.
۲-۸-۶- گردشگری فیلم در ایران
به نظر میرسد ایران، رنگین کمان اقوام، کشور چهار فصل، سرزمین پدیده های طبیعی با منظرههای بهشتگونه نه تنها چیزی در جذب گردشگر کم ندارد بلکه به خودی خود پتانسیل بسیار مناسب و قوی برای رشد و توسعه گردشگری در دهکده نوین جهانی را داراست؛ اما همه این قابلیتها زمانی به سرمایه های ارزآور و پولساز برای کشور تبدیل میشوند که حضوری چشمگیرتر در بازارهای بینالمللی داشته باشد و توجه گردشگران سراسر دنیا را به خود جلب کند. هرچند ضعف و ناکارآمدی روشهای بازاریابی قدیمی در بازار پررقابت گردشگری جهان امروز مشهود است اما هنر هفتم در این زمینه می تواند بسیار مفید بوده و به کار گرفته شود. علیرغم اینکه صنعت سینما هم اکنون جایگاه ویژهای در زندگی قرن بیست و یکمی ما دارد، کشورمان ایران با تمدنی چند هزار ساله از جایگاه این هنر در گردشگری غافل مانده و اقدامی مفید در زمینه به کارگیری پتانسیل سینما در جذب گردشگر نکرده است.
شاید بتوان به جرات ادعا کرد که شهرک سینمایی غزالی مهمترین و تنهاترین نهادی است که در زمینه گردشگری فیلم فعالیت دارد. احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد شادروان علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد که هدف از آن بازسازی شرایط شهری دوران اوایل قرن چهاردهم شمسی برای سریال هزاردستان بود. از مکانهای سریال هزار دستان میتوان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، لاله زار، اکباتان، گراندهتل، جواهر فروشی قازاریان، ساختمان شاهآباد، چاپخانه مظفر و کافه پارس تهران قدیم اشاره کرد که همگی در شهرک غزالی بازسازی شدند (وبسایت جامجم آنلاین، ۲۹ مهر ۱۳۹۱). این مجموعه که شامل دکورها و بناهای قبل و بعد از اسلام و همچنین دوران معاصر است در طول هفته برای بازدید علاقمندان و گردشگران سینمایی باز است و از مهمترین سریالها و فیلمهای سینمایی که در این مجموعه فیلمبرداری شده اند میتوان به مریم مقدس، ابراهیم خلیل الله، ولایت عشق، شب دهم، مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، کلاه پهلوی، سرزمین کهن و غیره اشاره کرد (مجابی، میراحمد، ۱۳۹۰) که البته به نظر میرسد با توجه به استقبال مخاطبین این فیلمها و سریالها در طول اکران و نمایش تلویزیونی میتوان از این لوکیشنها برای جذب گردشگران داخلی و گردشگری فیلم استفاده کرد.
در کنار این مجموعه میتوان به سریالهایی اشاره کرد که به واسطه پخش بلند مدت و محبوبیت خود توانستند در مقاطع مختلف زمانی مختلفی در گردشگری فیلم موفق عمل کنند که از آن دست میتوان به سریال مختارنامه (شهرستان شاهرود)، پس از باران (تالش)، تبریز در مه و شهریار (تبریز)، شب دهم (قزوین) اشاره کرد. البته در کنار این سریالها نبایست از کنار فیلمهای سینمایی موفق ایرانی در عرصه های بینالمللی به سادگی گذشت که معرف فرهنگ ایرانی و بعضاً جاذبههای ایران زمین بودند، فیلمهای جدایی نادر از سیمین (تهران)، خیلی دور خیلی نزدیک (روستای مصر)، رنگ خدا (تالش)، زمانی برای مستی اسبها (کردستان)، یه حبه قند (میبد) از این دست به شمار میروند. در این میان میتوان به فیلم “تهران، طهران” نیز اشاره کرد که به طور خاص به معرفی شهر تهران و جاذبههای گردشگری آن می پردازد.
از آنجا که جشنوارههای فیلم یکی از موضوعات مطرح شده در گردشگری فیلم است (کونل[۱۷۰]، ۲۰۱۲) جشنوارههای سینمایی بینالمللی و ملی ایرانی را نیز میتوان در امر گردشگری فیلم دخیل دانست. جشنواره بینالمللی فیلم و تئاتر فجر، جشنواه بینالمللی فیلم کودک و جشنواره فیلم رشد مواردی هستند که میتوانند در این حوزه با برنامه ریزی مدونتر موفق عمل کنند.
۲-۸-۷- زمینه های مطالعات انجامشده در گردشگری فیلم
هادسون و ریچیه (ب۲۰۰۶) چهار دستهبندی برای تحقیقات مرتبط با گردشگری فیلم ارائه دادهاند:
-
- تأثیر فیلم بر تصمیم به سفر
-
- گردشگران فیلم
-
- تأثیرات گردشگری فیلم بر تعداد بازدیدکنندگان و بر ساکنان
-
- فعالیتهای بازاریابی مقصد در رابطه با گردشگری فیلم
این در حالی است که روئش (۲۰۱۰) مطالعات انجامشده در زمینه گردشگری فیلم را این چنین بیان کرده است:
-
- مطالعات با رویکرد کمی
-
- تأثیرات بر جامعه میزبان
-
- شکل گیری تصویر ذهنی مقصد
-
- استراتژی های بازار زدایی
-
- روابط میانبخشی ذینفعان فیلم و گردشگری
-
- گردشگران لوکیشن فیلم
-
- تجربیات گردشگران لوکیشن فیلم
۲-۹- پیشینه تحقیق گردشگری فیلم
۲-۹-۱- پیشینه تحقیق در ایران
-
- در مطالعه ای که حیدری (۱۳۸۴) با عنوان “بررسی نقش رسانه ها در شناسایی مقاصد گردشگران ایرانی و خارجی” انجام داده است، به بررسی نقش توصیهی آشنایان و دوستان، اینترنت، پوستر و بروشور، ماهواره، تلویزیون و روزنامهها و مجلات تخصصی و همچنین رابطه مدتزمان اقامت و انتخاب رسانه و نیز نظر افراد درباره واقعی بودن مطلب ارائهشده از سوی رسانه ها در بین گردشگران داخلی و خارجی پرداخته است. نتایج نشان داد توصیهی دوستان و آشنایان بیشترین نقش را در انتخاب مقصد داشته است و به دنبال آن اینترنت در انتخاب مقصد گردشگران خارجی تأثیرگذار بوده است. در خصوص واقعی بودن مطالب ارائهشده از سوی رسانه ها حدود نیمی از گردشگران به میزان متوسط معتقد به واقعی بودن مطالب رسانه ها بوده اند و ۱۷ درصد آن را کم و ۱۳ درصد خیلی کم واقعی دانسته اند. ۱۸ درصد از گردشگران خارجی و ۴/۲۰ درصد از گردشگران ایرانی مطالب رسانه ها را واقعی دانسته اند. نتایج بررسی مدتزمان اقامت و انتخاب رسانه برای مسافرت نشان داد که ۵/۵ شب، میانگین پایینترین مدتزمان اقامت از طریق ماهواره و ۱۰ شب میانگین بالاترین مدتزمان اقامت از طریق بروشور، پوستر و کاتالوگ بوده است.
-
- رضا قلیزاده (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان “مروری بر اثرات رسانه ها بر گردشگری” به شیوه اسنادی به مطالعه نقش رسانه ها در بازنمایی مناطق مقصد و همچنین پیوند بین گردشگری و رسانه از دیدگاه های مختلف پرداخته است. او در بحث توسعه چارچوب برای مطالعه گردشگری و رسانه، روزنامهنگاری گردشگری و مفاهیم کلیدی آن شامل: زمانبندی، قدرت، هویت، تجارب و پدیدارشناسی را موردتوجه قرار داده است. وی همچنین در بخش دیگری رویکردهای بررسی گردشگری و رسانه را از دیدگاه های بازاریابی، تأثیرات رسانهای، جامعهشناختی و فرهنگی – انتقادی مطرح نموده و سپس به بحث درباره فیلمهای محرک گردشگری به عنوان جنبهای از گردشگری فرهنگی پرداخته است. درنهایت نیز برای توسعه صنعت گردشگری در ایران پیشنهادهایی ارائه داده است.
-
- کروبی (۱۳۹۰) در مطالعه خود تحت عنوان “رسانههای ارتباط جمعی و انتخاب مقصد گردشگری” که با هدف بررسی رابطه بین منابع اطلاعاتی گردشگران و انتخاب مقصد و همچنین ارتباط بین پوشش رسانه ها، تصویر ذهنی مقصد و انتخاب مقصد انجام داده است، مشخص شد هر یک از عناصر منابع اطلاعاتی و رسانهای بر شکل گیری تصویر شناختی مقصد گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین یافته ها نشان داد که تصویر کلی مقصد تحت تأثیر هر دو بعد منطقی و احساسی تصویر ذهنی مقصد است. این بررسی مشخص کرد که بعد شناختی تصویر مقصد (بعد منطقی و فیزیکی) اهمیت بیشتری نسبت به بعد احساسی تصویر مقصد دارد.
-
- منصوری و سلیمانی (۱۳۹۱) پژوهشی تحت عنوان “ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد" انجام دادهاند. هدف این پژوهش مقایسه تصویر ذهنی گردشگرانی است که از ابزارهای مختلف بازاریابی به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده نموده اند. یافتههای این تحقیق نشان داده است که اینترنت، که از نظر گردشگران مهمترین ابزار برای کسب اطلاعات در مورد مقصد است، بر تصویر عاطفی گردشگران تأثیر بسزایی دارد. بهاینترتیب که تصویر عاطفی گردشگرانی که از اینترنت به عنوان منبع اطلاعاتی خود استفاده می کنند و کسانی که از اینترنت استفاده نمیکنند، کاملاً متفاوت است. با توجه به نتایج کتابچههای راهنما و مجلات بیشترین تأثیر را بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران داشتند.
-
- در مطالعه ای که آزادوار و جعفری (۱۳۹۳) با عنوان “گردشگری فیلم و بازاریابی مقصد گردشگری: مطالعه موردی سریالهای شهریار و تبریز در مه” انجام دادهاند، مشخص شد میانگین تشویق سریالهای تلویزیونی و فیلمها به دیدن لوکیشن آنها از سطح کفایت قابلقبول بهطور معناداری بالاتر است. یافتههای این پژوهش نیز بهوضوح نشان داد که تصویر مناسبی که سریالهای شهریار و تبریز در مه از شهر تبریز در میان مخاطبین فراهم آورده است موجب افزایش علاقه ۴۹/۲۱% در میان آنان شده است. این تصویر از تبریز همچنین موجب تهییج ۴۸/۱۹% از گردشگران و افزایش انگیزه در بین مخاطبین شده است.
-
- اکبرنتاج (۱۳۹۳) در پایان نامه ارشد خود با عنوان “تصویر مقصد گردشگری ایران از منظر گردشگران خارجی” که باهدف بررسی تصویر مقصد گردشگری ایران از دیدگاه گردشگران خارج انجام داده است مشخص شد که جاذبههای گردشگری و منابع اطلاعاتی بر روی تصویر استنباط شده گردشگران از مقصد تأثیر می گذارد. با توجه به یافتههای آنان بیشترین تصویر مثبت مربوط به تاریخ و میراث غنی و سپس مکانهای مذهبی فراوان و در رتبه های بعدی آثار و جاذبههای ثبتشده ایران در یونسکو و همچنین تجربه فرهنگی و اقوام محلی گوناگون را در مرتبههای بعدی است.
۲-۹-۲- پیشینه تحقیق در خارج از ایران
۱) هام (۲۰۰۴) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان “تأثیر فیلم بر شکل گیری تصویر ذهنی اشخاص از یک مقصد معین" که در کشور امریکا و بر رویی یک نمونه ۲۴۷ نفری از دانشجویان مدیریت مهمانپذیری و با ابزار پرسشنامه به روش پیشآزمون و پسآزمون انجام داده است سعی نموده که پدیده گردشگری فیلم را موردبررسی قرار دهد. این مطالعه بر این تمرکز دارد که تفاوت سنجهها، قبل و بعد از مشاهده یک فیلم از یک مقصد به چه صورت است و نتایج این پایان نامه بدینصورت است:
الف) تصاویر ذهنی ادراکشدهی مقصد، قبل و بعد از مشاهده فیلم با یکدیگر تفاوت دارند.
ب) سطح علاقهمندی به بازدید از مقصد قبل و بعد از مشاهده فیلم با هم تفاوتی ندارند.
ج) تصویر ذهنی مقصد با سطح علاقه به بازدید از مقصد رابطه مثبتی دارد.
د) ویژگیهای فرد بینندهی فیلم بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد و علاقه به بازدید از لوکیشن فیلم تأثیر می گذارد.
۲) هادسون و ریچیه (ب۲۰۰۶) در مقالهای با عنوان “ترویج مقصدها از طریق گردشگری فیلم: یک تعریف تجربی از ابتکارات حمایتی بازاریابی” مدلی برای بهره برداری قرار دادن فرصتهای بازاریابی گردشگری فیلم ارائه کرده اند. در این مدل عوامل بازاریابی که بهصورت بیشینه گردشگران فیلم را ترغیب به بازدید از مقصدهای به نمایش داده شده در فیلم می کنند را مشخص نموده اند. در مطالعه ایشان مشخص شد همکاری مقاصد با تولیدکنندگان فیلم شامل منافعی از قبیل تقویت تصویر ذهنی و برند مقصد، رشد تعداد گردشگران و تأثیرات مثبت اقتصادی است. هادسون و ریچیه در این پژوهش یک برنامهی بازاریابی شامل ۳۱ فعالیت را پیشنهاد دادهاند که سازمانهای متولی مقصد گردشگری فیلم میتوانند قبل و بعد از اکران فیلم انجام دهند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:32:00 ق.ظ ]
|