همچنین، شکل (۴-۳) نوسان‌پذیری (واریانس) واقعی شاخص کل و شکل (۴-۴) نوسان‌پذیری مورد انتظار و غیرمنتظره شاخص کل را به تفکیک نشان می‌دهد.[۱۰۱] مشاهده می‌شود که جهش در واریانس واقعی به دلیل جهش در واریانس غیرمنتظره است که از اطلاعات و اخبار غیرمنتظره ایجاد شده است.
شکل (۴-۳): واریانس واقعی شاخص کل در طول زمان
شکل (۴-۴): واریانس مورد انتظار و واریانس غیرمنتظره شاخص کل
جدول (۴-۹) نتایج حاصل از برازش مدل‌های‌ زیر را برای شش شاخص گزارش کرده است:
پایان نامه - مقاله - پروژه
‌که واریانس مورد انتظار، و واریانس غیر منتظره، و بازدهی وقفه‌دار شاخص‌ها است.
نمایه (الف) که در آن متغیر نوسان‌پذیری مورد انتظار متغیر مستقل است، معادله اول برای شش شاخص برازش شده است. ستون دوم، ضرایب عرض از مبدأ مدل‌ها را گزارش کرده است که هیچ‌کدام به‌طور معنادار متفاوت از صفر نمی‌باشد. ضریب نوسان‌پذیری مورد انتظار () برای شاخص کل، شاخص صنعت و شاخص مالی معنادار نیست، در حالی‌که ضریب برآورد شده شاخص آزاد شناور در سطح ۵% معنادار است و ضریب شاخص بازار اول و بازار دوم در سطح ۱% معنادار است. همچنین، ستون آخر نمایه (الف) ضریب تعیین مدل‌های برازش شده را گزارش کرده است که برای مدل‌های برازش شده با بهره گرفتن از شاخص کل، شاخص صنعت و شاخص مالی، ضریب تعیین معنادار نیست و برای بقیه شاخص‌ها، ضریب تعیین معنادار است. در کل، نمایه (الف) نشان می‌دهد که مدل‌های برازش شده با بهره گرفتن از متغیر واریانس مورد انتظار به عنوان تنها متغیر توضیحی، ضریب تعیین بالایی ندارند (در بهترین حالت، ضریب تعیین ۰٫۰۴۶ برای شاخص بازار دوم). البته می‌توان بیان کرد که این نتایج ممکن است نشان‌دهنده برخی تفاوت‌های اساسی و ساختاری در شاخص‌های بورس باشد، البته با توجه به اینکه متغیر نوسان‌پذیری به مؤلفه‌های مورد انتظار و غیرمنتظره تفکیک شده است و به این دلیل که رابطه بین ریسک مورد انتظار و بازده مازاد برای سه شاخص اول معنادار نیست، نمی‌توان نتیجه‌گیری کلی ارائه کرد.
در نمایه (ب)، علاوه بر ریسک مورد انتظار، واریانس غیرمنتظره نیز به عنوان متغیر مستقل در معادله رگرسیون وارد شده است. نتایج نشان می‌دهد که اولاً معناداری ضرایب برآورد شده مربوط به واریانس مورد انتظار () همانند نمایه (الف) است، به‌طوری که برای سه شاخص اول معنادار نیست، و برای سه شاخص بعدی معنادار است. این موضوع نشان می‌دهد اضافه کردن واریانس غیر منتظره که فرض می‌شود همبستگی معناداری با واریانس مورد انتظار ندارد و جدول (۴-۸) نیز آن را تأیید می‌کند، تاثیری بر ضرایب مربوط به دو متغیر مستقل برآورد شده نمی‌‌گذارد. ثانیاً در ستون مربوط به ضریب () نمایه (ب)، نتایج نشان می‌دهد که ضرایب برآورد شده مربوط به ریسک غیرمنتظره برای همه شاخص‌ها به جزء شاخص آزاد شناور معنادار (در سطح۱%) است، البته برای شاخص بازار دوم، ضریب منفی گزارش شده است که حاکی از معکوس بودن رابطه بین بازده مازاد و ریسک غیرمنتظره است.
جدول (۴-۹): نتایج حاصل از برازش رگرسیون بازده مازاد بر واریانس مورد انتظار با بهره گرفتن از مدل خطی

 

نمایه (الف): معادله (۲):

 

ضریب تعیین ()

 

شاخص کل
۰٫۰۰۵
۱۶٫۵۵
-
-
۰٫۰۰۰۳

 

شاخص صنعت
۰٫۰۰۱۱
۷٫۵۴
-
-
۰٫۰۰۰۸۶

 

شاخص مالی
۰٫۰۰۱
۲٫۲۴
-
-
۰٫۰۰۰۷

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...