راهنمای نگارش پایان نامه درباره ویژگی های فیزیکی ای که در تقطیر بنزین موتور بایتس مورد اندازه گیری- ... |
۲-۷-۱٫ریفرمینگ
ریفرمینگ کاتالیزوری یکی از واحدهای اساسی هر پالایشگاه است که هدف آن افزایش درجه آرامسوزی بنزین میباشد.
خوراک واحد ریفرمینگ، بنزین سنگین و نفتاست. فاصلهی جوش این خوراک در محدوده ۸۰-۲۱۰°C قرار داردکه با توجه به شرایط هر پالایشگاه میتوانداندکی تغییر نماید. ریفرمینگ برشهای سبک ( که پایینتر از ۸۰°C میجوشند) به علت تمایلشان به تجزیه و ایجاد بوتان و گازهای سبکتر مقرون به صرفه نیست. همچنین هیدروکربنهایی که بالاتر از ۲۱۰°C میجوشند، بعلت شکسته شدن پی در پی و تولید زیاد کربن، برای ریفرمینگ مناسب نیستند. اساس کار این واحد تغییر آرایش یا ساختار مولکولهای هیدروکربن نفتا میباشد که به ترکیبات حلقوی اشباع نشده تبدیل میگردد. فرایند شامل جدا کردن اتمهای هیدروژن میباشد که به دنبال آن مقدار زیادی گاز هیدروژن تولید میگردد.مجموعه واکنشهای کاتالیستی صورت گرفته در Cat Reformingکه ما آن را تبدیل کاتالیستی می نامیم به بیان ساده شامل فرآیندهائی است به منظور افزایش درصد ترکیبات آروماتیک در بنزین. معروفترین کاتالیست پالایشگاهی مورد استفاده در این فرایند کاتالیستی از جنس فلز پلاتین بر پایه آلومینا است.فراورده اصلی ریفرمینگ، بنزینی با درجه آرامسوزی بالاست که اصطلاحاًReformateنامیده می شود، با سایر بنزینهای پالایشگاهی مخلوط می شود[۹-۱۰].
۲-۷-۲٫ هیدروکراکینگ
هیدروکراکینگ برشهای نفتی همواره مورد توجه بوده است. در سالهای اخیر بهعلت تغییر ساختار پالایشگاهها، افزایش تقاضا برای فراوردههای سبک مانند بنزین، تولید هیدروژن فراوان و ارزان از واحد ریفرمینگ و بهبود کاتالیزورها، فرایند هیدروکراکینگ بهسرعت افزایش یافته است. همانند کراکینگ کاتالیزوری، هیدروکراکینگ نیز برش های هیدروکربنی سنگین و ارزان را به برشهایسبکتر و با ارزشتر می کند.
ویژگی اصلی هیدروکراکینگ عملکرد در فشار بالای هیدروژن میباشد. همچنین هیدروکراکینگ روشی است بسیار انعطافپذیر که امکان استفاده از خوراکهای مختلف را میدهد. البته خوراک معمول هیدروکراکینگ، نفتگاز سنگین است. در پالایشگاههای کشورمان، هدف اصلی هیدروکراکینگ تولید مواد میانتقطیر (نفت سفید و نفتگاز) از نفتگاز سنگین خلأ میباشد. همزمان با فراوردههایمورد نظر، گاز مایع، بنزین سبک و سنگین نیز تولید می شود[۱۰].
۲-۸- مشخصات بنزین
بررسی مشخصات بنزینها معمولاً با توجه به کاربردشان در موتور مطرح است. در این قسمت برخی از مهمترین این مشخصات ارائه میشوند.
۲-۸-۱٫ چگالی
چگالی معمولاً به وسیله هیدرومتر در ۱۵°C اندازه گیری شده و بر حسب Kg/l بیان می شود. تغییرات چگالی با دما برطبق رابطه زیر میباشد:
(۲-۱) ρt=ρ۱۵-k(T-15) 2
که ρtوρ۱۵به ترتیب چگالی در دمای T°C و ۱۵°C می باشند.
K ضریبی است که در مورد بنزینها حدود۰۰۰۸۵/۰ میباشد.
معمولاً مصرف کنندگان بنزین سنگین را ترجیح می دهند چون باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
۲-۸-۲٫ تقطیر
منحنی تقطیر ASTM معرف ترکیب بنزین است و به طور مثال اطلاعاتی در باره سهولت راه اندازی موتور در سرما در اختیار قرار میدهد. اگر دمای ۱۰% تقطیر بین ۵۰-۶۰°C باشد، مقدار حداقلی از برشهای سبک در بنزین وجود دارد که تبخیرشان برای راه اندازی موتور در سرما کفایت می کند. اگر مقدار۵۰% برگشتی در حدود۹۰-۱۱۰°C باشد فراریت قسمت میانی بنزین مناسب است و تبخیر سوخت برای شتاب گیری و رانندگی پایدار مناسب است. این اجزاء دارای ارزش حرارتی بالای بوده و لذا در مصرف سوخت مؤثر میباشند. اگر مقدار برگشتی در ۹۰% در حدود۱۶۰-۱۸۰°C باشد امکان به کارگیری حداکثر قدرت موتور فراهم می شود و درنهایت نقطهی جوش سنگینترین هیدروکربنها نباید از ۲۰۰-۲۱۰°C فراتر رود، چون برخلاف ارزش بالای حرارتی، تولید رسوب در اثر احتراق ناقص برای مصرف کننده مطلوب نمی باشد. و همچنین عوارضی از قبیل رقیق کردن روغن کارتر را رقم میزند. این اشکالات بلافاصله پس از روشن کردن موتور به وجود می آید[۴].
۲-۸-۳٫ درجه آرام سوزی
قبل از بررسی مفهوم درجه آرامسوزی، نگاهی گذرا به وضعیت احتراق در موتور مینماییم.
وضعیت احتراق سوخت در موتور:
در حالت عادی، احتراق مخلوط هوا-بنزین با جرقه شمع شروع می شود و شعله به صورت امواج هم مرکز با سرعت زیاد در داخل سیلندر منتشر می شود.
هرگاه پیشروی شعله در تمام حجم سیلندر به همین ترتیب ادامه یابد احتراق به آرامی صورت گرفته و با افزایش یکنواخت فشار، پیستون به سمت جلو رانده می شود. این روند شامل چهار مرحله مکش[۳۶]، تراکم[۳۷]، انفجار[۳۸] و تخلیه[۳۹] میباشد که در شکل(۲-۲)وضعیت احتراق در یک موتور چهار سیلندر به نمایش گذاشته شده است.
شکل (۲-۲) وضعیت احتراق در پیستون های یک موتور چهار سیلندر
با توجه به شرایط موتور و ماهیت شیمیایی سوخت، گسترش و پیشروی جبهه شعله گازهای سوخته نشده در سیلندر را متراکم می کند و باعثبالا رفتن دمای آن می شود، این پدیده باعث ایجاد احتراق های پیش از موعد مقرر همراه با حالت انفجاری در سیلندر شده که از آن به کوبش یا تقه یادمی شود. علت آن هم احتراق خود به خودی سوخت تحت فشار تراکمی پیستون در سیلندر است. آثار مخرب این پدیده مکانیکی- حرارتی می باشد.
سیستم خنککننده خودروها اغلب توانایی حذف گرمای ناشی از انفجار را ندارد لذا با گذشتن از حد معین دمای سیلندرها شرایط برای تشکیل پراکسیدها و احتمال اشتعال رسوبهای کربنی (زغالی شکل) در سر پیستون مهیا می شود، این شعله مانند جرقه شمع عمل می کند و بدین ترتیب با از بین بردن لایه روانکار(Lubricant) باعث چسبیدن قطعات موتور می شود. در شرایط تنظیم شده و تحت کنترل، کیفیت احتراق سوخت در موتور بستگی به ترکیب سوخت دارد و معیار سنجش آن درجه آرام سوزی است[۱۱].
بهعبارت دیگر، عددآرامسوزی عددیاست که نمایانگرمقاومت بنزین در برابر پدیده خود اشتعالی میباشد. این پدیده زمانی رخ میدهد که مخلوط سوخت و هوا تحت تاثیر تراکم دخل سیلندر، بدون حضور جرقهی شمع دچار خود اشتعالی بشود[۳۲].
معیار درجه آرامسوزی با سابقه بیش از ۸۰ سال، برای مشخص کردن کیفیت احتراق سوخت موتورهای درونسوز بهکار میرود. این معیار بر اساس مقایسه کیفیت احتراق سوخت مورد نظر با دو هیدروکربن خالص مبنا که دارای نقطه جوش نزدیک بههم هستند عمل مینماید:
نرمال هپتان هیدروکربن پارافینی با زنجیر مستقیم هفتکربنی که خاصیت انفجاریش زیاد است و به طور قراردادی برای آن درجه آرام سوزی صفر در نظر گرفته شده است.
ایزواکتان که در حقیقت ۴،۲،۲ تری متیل پنتان است ( و به اشتباه ایزواکتان نامیده می شود)، پارافین شاخه داری است که خاصیت غیر انفجاری دارد و درجه آرام سوزیش را ۱۰۰ قرار داده اند.
برای اندازه گیری درجه آرام سوزی یک سوخت، از موتور CFR استفاده می شود. این موتور تک سیلندر با نسبت تراکم متغیر در سال ۱۹۳۰ توسط شرکت پژوهش سوخت[۴۰] ساخته شد. در این موتور تنظیم نسبت هوا و سوخت با تغییر سطح سوخت امکان پذیر میگردد.
شکل(۲-۳) نمایی از موتور CFR
در این موتور بالا رفتن ناگهانی فشار ناشی از انفجار، باعث پرش سوزنی می شود که بر روی یک غشای انعطافپذیر قرار دارد و به این ترتیب مدار الکتریکی مربوطه بسته می شود. در این مدار یک آمپر سنج وجود دارد که شدت جریان عبوری و در نتیجه، کوبش را نمایش میدهد. همچنین در این موتور کیفیت احتراق سوخت مورد نظر و مخلوطهای مختلفی از ایزواکتان و نرمال هپتان مورد آزمایش و مقایسه قرار میگیرند.
درجه آرامسوزی گزارش شده هر بنزین را می توان درصد حجمی ایزواکتان در مخلوط با نرمال هپتان دانست. درجه آرامسوزی معین می کند که بنزین را در سیلندر تا چه اندازه قبل از آنکه دچار احتراق خود به خودی شود می توان متراکم کرد.درجه آرامسوزی را میتوان به دو روش تعیین کرد: روش پژوهش[۴۱] و روش موتور[۴۲]. در هر دو روش از موتور CFR استفاده میگردد. تفاوت اصلی میان دو روش مربوط به شرایط عمل آنهاست. بدین نحو که روش موتور ( با سرعت دوران ۹۰۰rpm) نشاندهنده رفتار یک سوخت در رانندگی با سرعت زیاد در جاده است در حالیکه روش پژوهش ( با سرعت دوران ۶۰۰rpm ) معرف عملکرد سوخت در رانندگی شهری و با سرعت کم میباشد. هنگام گزارش درجه آرام سوزی باید روش بکار رفته را مشخص نمود.
درجه آرام سوزی موتور یک سوخت همیشه کمتر از درجهآرام سوزی پژوهش آن است. اختلاف این دو، حساست سوخت[۴۳](S) نامیده می شود که در واقع حساسیت سوخت را نسبت به تغییر شرایط به ویژه تغییر دما نشان میدهد[۱۰-۱۲].
در جدول (۲-۱) عدد آرامسوزی برخی ترکیبات آورده شده است.
جدول (۲-۱) مقایسه عدد اکتان برخی ترکیبات[۱۳]
۲-۹٫ بهبود درجه آرام سوزی
درجه آرامسوزی هیدروکربنها ارتباط نزدیکی با ساختار شیمیایی آنها دارد. در مورد نرمال پارافینها درجه آرامسوزی با افزایش طول زنجیر کاهش مییابد و در مورد نرمال هپتان به صفر میرسد.
درجه آرامسوزی پارافینها با شاخهدار شدن افزایش مییابد. در مورد پارافینها درجه آرامسوزی موتور معمولاً ۲ تا ۳ واحد کمتر از درجه آرامسوزی پژوهش است. درجه آرامسوزی الفینها بیشتر از پارافینهاست و همانند پارافینها بستگی به طول زنجیر و شاخهها دارد. درجه آرامسوزی موتور الفینها ۱۰ تا ۱۵ واحد کمتر از درجه آرامسوزی پژوهش آنهاست.
درجه آرامسوزی نفتنها بیشتر از همولوگ زنجیریشان میباشد و در مورد آروماتیکها معمولاً بیش از ۱۰۰ است (۱۱۵ تا ۱۲۰). درجه آرام سوزی موتور آروماتیکها نیز حدود ۱۰ واحد کمتر از درجه آرام سوزی پژوهش آنهاست.
بدین ترتیب در تولید بنزین جهت گیری باید به سوی جریانهای غنی از آروماتیک ( بنزین تولیدی از واحد ریفرمینگ) و ایزو پارافین ( بنزینهای حاصل از فرایند آلکیلاسیون) باشد. الفینهای موجود در بنزینهای کراکینگ نیز با توجه به برخی خصوصیات نامطلوب باید با احتیاط استفاده شوند. به غیر از تنظیم مناسب هیدروکربنها( که ساختار اساسی بنزین را تشکیل می دهند)، اضافه نمودن برخی مواد افزودنی به بنزین نیز موجب بالا رفتن درجه آرامسوزی آنها می شود که در ادامه مطرح خواهد شد[۱۰].
۲-۱۰٫ مواد افزاینده درجه آرامسوزی
بنزین که یک نوع مخلوط شیمیایی میباشد وقتی در موتورهای احتراق داخلی با فشردگی فیزیکی بالا استفاده می شود خیلی زود شعلهور یا منفجر میشودکه موجب آسیب دیدن موتور می شود.برای افزایش درجه آرامسوزی بنزین علاوه بر ترکیبات موجود در نفتخام تقطیر شده میتوان از مواد دیگری نیز کمک گرفت که به طور مختصر به آنها اشاره میگردد.
۲-۱۰-۱٫ سرب
تحقیقات نشان داد که افزایش مقدار کمی از ترکیبات آلی-فلزی (آهن، قلع، ید و سلنیوم) به بنزین، موجب جلوگیری از تشکیل پراکسیدها شده و مانع حالت زود انفجاری بنزین می شود. پس از آزمایشات متعدد مشخص شد که آلکیلهای سرب نظیر تترا متیل سرب (TML) و تترا اتیل سرب (TEL) و نیز مخلوط این دو می تواند مانع احتراق خودبخود شده، با واسطه اکسید سرب(PbO) مقاومت در برابر کوبش را افزایش دهند.
از میان الکیلهای سرب، تترااتیل سرب که مایعی است سمی، نامحلول در آب به چگالی ۶۶/۱ و نقطه جوش ۲۰۵°C ، بیشتر مورد توجه قار گرفت بهطوریکه به مدت طولانی درسراسر دنیا به عنوان ماده افزاینده درجه آرامسوزی بهکار میرفت و در حال حاضر علیرغم محدودیتهای زیست محیطی در برخی کشورهای جهان سوم از این ماده استفاده می شود[۹-۱۲].
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:38:00 ب.ظ ]
|