بخش خمام به دلیل داشتن منابع طبیعی فراوان سابقه طولانی در تولید صنایع دستی داشته و در اکثر روستاهای آن زنان روستایی عمدتاً به تولید این دسته از صنایع مشغول می باشند . البته در گذشته تعداد شاغلین این بخش به مراتب بیشتر از زمان حاظر بوده است که دلیل این امر ورود تکنولوژهای جدید و قیمت ارزانتر و کیفیت بهتر نسبت به صنایع دستی تولید شده می باشد . البته امروزه تعداد محدود از افراد در نواحی روستایی به این امر مشغول می باشند . بر اساس مطالعات میدانی به عمل آمده عمده صنایع دستی رایج بیشتر در نواحی که متصل به مردابها هستند یا استخرهای طبیعی ( سل ) بهره مند هستند صورت می گیرد و دلیل ان هم رویش گیاهی به نام سوف است که در زبان محلی به آن لی می گویند که از آن در تولید حصیر ، زنبیل ، سبد و کلاه استفاده می شود . این صنایع نسبتاً متنوع بوده و هم جنبه مصرفی و هم هنری دارند .
۳ – ۶ – ۳ – خدمات
در گذشته نه چندان دور خدمات دهی در روستاها شامل افرادی می گردید که در اصطلاح خوش نشین معرفی می گردیدند . این افراد کسانی بودند که فاقد زمین های کشاورزی بوده و از طریق کارگری در زمین های کشاورزی سایر روستاییان و یا کارهای ساده در باغات و منازل آنها به امرار معاش می پرداختند . با گذشت زمان و ارتقاء سطح کیفی زندگی روستاییان و ، ورود درآمد به روستاها تقاضا برای انواع خدمات در سطح روستاها گسترش یافته و نیروی کار فراوانی در روستاها را به خود جذب نموده است .در بررسی های به عمل آمده از بین سه دهستان بخش خمام دهستان چوکام بیشترین شاغلین بخش خدمات را به خود اختصاص داده است . این دهستان دارای معبر بین شهری رشت – خمام و معبر بین روستایی خواچکین – پیربازار می باشد و از ۱۳ روستای این دهستان تعداد ۱۰ روستا درحاشیه این معابر قرار گرفته اند که خود مزیت نسبی جهت شاغلین بخش خدمات محسوب می گردد . خدماتی که در بخش خمام ازاهمیت بالایی برخوردارند عبارتند از :
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳ – ۶ – ۳ – ۱ – خدمات تولیدی
لازمه هر کار تولیدی وجود زیر ساختهای مناسب جهت برقرار نمودن واحد های تولیدی در آن مناطق می باشد که مهمترین خدماتی که می بایست در محل مورد نظر وجود داشته تا این واحدها در آنجا مستقر گردند عبارتند از خدمات ارتباطی و اطلاعاتی مناسب ، خدمات آب و برق ، شبکه دسترسی و حمل و نقل . رشد کشاورزی در هر ناحیه جغرافیایی وابسته به موقعیت سیستم حمل ونقل در آن ناحیه ، راه مناسب سهولت عرضه تولیدات کشاورزی را به بازار فراهم آورده و همچنین موقعین مناسبی را برای حمل نهاده های مورد نیاز کشاورزان از شهرها و مراکز تولیدی آنها به به سطح مزرعه سبب می گردد . بسیاری از محققان توسعه روستایی راه را زیر بنای توسعه روستایی و بهره وری های اقتصادی قلمداد می نمایند . ( مطیعی لنگرودی ، ۱۳۷۴ ، ص ۲۶۶ ) تقریباً می توان گفت که بیشتر راه های بین روستایی این بخش آسفالت گردیده و معبر های فرعی روستایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارند . از نظر سیستمهای اطلاعاتی با ورود اپراتورهای تلفن و همچنین سرمایه گذاریهای دولتی سطح استفاده از این امکانات در سطح مطلوبی قرار گرفته است . به طور کلی می توان عنوان نود که تقریباً تمام زیر ساختهایی که جهت امور تولیدی به آن نیاز است در بخش مورد مطالعه وجود دارد .
۳ – ۶ – ۳ – ۲ – عرضه و توزیع محصولات کشاورزی
از نظر فروش محصولات کشاورزی روستاییان بیشتر محصولات تولیدی خود را به مرکز بخش یعنی شهر خمام عرضه می نمایند . به طور کلی شهر خمام به عنوان مرکز عرضه محصولات و خدمات و مکانی برای تبدیل فرآوردهای کشاورزی و داد و ستد آنها عمل می نماید . وجود بازار هفتگی که به یکشنبه بازار معروف می باشد سبب گردیده که روستاییان بخش و حتی روستاییان شهرهای اطراف محصولات تولیدی خود را برای فروش به این بازار عرضه نمایند و بدین ترتیب بازار زمینه اشتغال گسترده ای در فعالیت های تجاری و خدماتی افراد بسیاری را فراهم نموده است .
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱- مشخصات عمومی پاسخگویان
بر طبق مطالعات میدانی ۵۰.۴ درصد از پاسخ دهندگان مورد تحقیق مرد و ۴۹.۶ درصد زن بوده اند.
جدول ۴-۱-ترکیب پاسخگویان بر حسب جنس

 

شرح مرد زن
تعداد ۱۲۱ ۱۲۳
درصد ۴۹.۶ ۵۰.۴

منبع: یافته های های تحقیق،۱۳۹۴
شکل ۴-۱-ترکیب پاسخگویان بر حسب جنس
محل تولد
با توجه به جدول زیر ۵.۳ درصد از افراد پاسخگو محل تولد آنها همین روستا و ۹.۸درصد مربوط به سایر نواحی بوده در عین حال که ۲۵ درصد از افراد ساکن شهر خمام بوده اند و ۵۹.۸ درصد نیز از روستاهای اطراف به این مکان آمده اند
جدول ۴-۲- ترکیب پاسخ گویان بر حسب محل تولد

 

شرح همین روستا روستاهای اطراف شهر خمام سایر نواحی
تعداد ۱۳ ۱۴۶ ۶۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...