۵/۹

 

۰

 

۰

 

۱

 

۷۸/۴

 

قانونی

 

درست

 

 

 

۹

 

۳۰

 

۹/۱

 

۶/۷

 

۲/۱

 

۰

 

۰

 

۴/۹۱

 

جعلی

 

نادرست
(قانونی)

 

 

 

۱۰

 

۲۰

 

۸

 

۵/۳

 

۲/۳

 

۱

 

۱

 

۷/۴۳

 

مشکوک

 

درست

 

 

 

نتایج اجرای سامانه‌ی خبره‌ی فازی-ژولیده روی ۵۰ نمونه وبگاه بانکی (ضمیمه ج) نشان می‌دهد که دقت تشخیص سامانه ۸۸% و میزان خطای آن ۱۲% است. اشاره شد که دستاورد مهم استفاده از نظریه‌ی مجموعه­های ژولیده، کاهش زمان محاسبه­ی خروجی است و همچنان که بیان شد، زمان محاسبه‌ی خروجی، متناسب با تعداد متغیرها و تعداد قواعد فازی است. سامانه‌ی فازی- ژولیده‌یِ طراحی شده برای تشخیص دام‌گستری، که شش متغیر ورودی و ۴۰ قاعده دارد، نیز همچون سامانه‌ی فازی قبلی در محیط نرم افزار متلب (ویرایش ۰/۸/۷) روی رایانه‌ای با حافظه‌ی ۴ گیگابایتی و دارای پردازنده‌ی Intel Core i5 با سرعت ۳/۲ گیگا هرتز پیاده‌سازی و اجرا شد و مشاهده شد که این سامانه نتیجه را ظرف یک ثانیه محاسبه و اعلام می­ کند. حال آنکه محاسبه‌ی درصد دام‌گستری و اعلام وضعیت وبگاه در سامانه‌ی خبره‌ی فازی با ۲۰ متغیر ورودی و ۱۵۹ قاعده، حداقل ۱۶ ثانیه طول می‌کشید. بنابراین بدیهی است سامانه‌ی خبره‌ی فازی-ژولیده گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری برای استفاده در شرایط برخط است زیرا برای افشای اطلاعات حساس و محرمانه‌ی کاربران در فضای مجازی تنها چند ثانیه کفایت می‌کند و شناسایی به موقع و بی‌درنگ وبگاه تقلبی بسیار حائز اهمیت است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۱۲- نتیجه ­گیری
در این فصل مراحل طراحی، پیاده­سازی و ارزیابی سامانه­ی خبره­ی فازی تشخیص دام­گستری در بانکداری الکترونیکی تشریح شد. این سامانه از فازی‌ساز تکین، وافازی‌ساز گرانیگاه، موتوراستنتاج کمینه و استلزام ممدانی تشکیل شد. پس از استخراج متغیرهای اولیه‌ی مؤثر تشخیص حملات دام­گستری در بانکداری الکترونیکی ایران، از طریق پرسشنامه، مرور منابع و بررسی شرایط واقعی در حملات دام­گستری، ۱۵۹ قاعده برای سامانه­ی خبره‌ی فازی تدوین شد. ارزیابی سامانه بر ۵۰ وبگاه بانکداری نشان داد که سامانه دارای دقت تشخیص ۸۸% است. پس از آن با بهره گرفتن از نظریه‌ی مجموعه­های ژولیده، سامانه­ی طراحی شده از نظرِ زمان محاسبه‌ی خروجی بهبود داده شد و سامانه­ی خبره­ی فازی-ژولیده با ۶ ورودی و ۴۰ قاعده پیاده­سازی شد. در ادامه با انجام آزمایش­هایی، صحت عملکرد سامانه­ی خبره‌ی فازی-ژولیده ارزیابی شد و نتایج این ارزیابی نشان داد که این سامانه نیز دارای دقت ۸۸% است. در نهایت، از مهمترین یافته‌های این تحقیق می‌توان به مشخص کردن متغیرهای مؤثر در شناسایی حملات دام­گستری در بانکداری الکترونیکی، طراحی سامانه­ی خبره برای شناسایی به موقع و کارآمد دام­گستری و مشخص کردن پایگاه قواعد لازم در تشخیص دام­گستری به روش فازی اشاره کرد.
فصل پنجم- نتیجه ­گیری و پیشنهاد
کلیات پژوهش
۵-۱- مقدمه
حفظ امنیت اطلاعات از مباحث مهم تجارت الکترونیکی به شمار می ­آید. همچنین یکی از عوامل مهم در مقبولیت و گسترده شدن فرایندهای بانکداری الکترونیکی توسعه نرم­افزاری و افزایش امنیت در سامانه­های آن است. در صورتی که زمینه لازم برای تأمین این دو نیاز فراهم شود کاربرد عمومی از سامانه­های الکترونیکی گسترش و تسهیل می­یابد و ریسک استفاده از چنین سامانه­هایی با حفظ درجه­ امنیت بالا کاهش می­یابد و اعتماد و رضایتمندی مشتری افزایش می­یابد. تحقیقات نشان می­دهد که بانک­ها قبل از هرچیز باید این اعتماد را در مشتریان خود ایجاد کنند که بانکداری الکترونیکی و عملیات صورت گرفته در آن دارای امنیت کافی است. پیشرفت­های گسترده در زمینه­ فنّاوری، کمک زیادی به افزایش سطح امنیت داده ­های انتقال یافته در بانکداری الکترونیکی کرده است. با وجود این چالش­های پیش روی گسترش و توسعه­­ی بانکداری الکترونیکی کماکان باقی است. امنیت بانکداری الکترونیکی بیشتر در زمینه­ بانکداری اینترنتی مطرح می­ شود. اینترنت به عنوان یک شبکه­­ی عمومی، با مباحث محرمانگی و امنیت اطلاعات مواجه است. عموماً بانکداری اینترنتی و برخط می ­تواند مخاطره‌های فراوانی برای مؤسسات و بنگاه­های اقتصادی به همراه داشته باشد. اطلاعات مربوط به مشتریان و معاملات مالی بسیار حساس و محرمانه بوده و انجام این­گونه معاملات از طریق اینترنت چالش­هایی را در زمینه­­ی امنیت و اطمینان معاملات به وجود آورده است. بدون وجود امنیت بانکداری الکترونیکی نه تنها فایده­ای نخواهد داشت بلکه خسارت­های فراوانی هم وارد می­ کند. هرچند امنیت مطلق وجود ندارد اما لااقل برای برخورداری از یک وضعیت غیرشکننده می­باید هزینه­هایی صرف نمود.
در این پایان نامه تلاش شده تا برای تشخیص و کنترل یکی از مهم­ترین انواع حملات اینترنتی که بیشترین آسیب را بر اعتماد مشتریان در حوزه­ تجارت الکترونیکی و بخصوص بانکداری الکترونیکی وارد می­ کند، راه حلی مؤثر پیشنهاد شود.
برای افزایش دقت در تشخیص حملات دام­گستری در این پژوهش از نظریه­ فازی بهره گرفتیم و برای اولین بار سامانه­ی خبره­ی فازی برای تشخیص حملات دام­گستری را با بهره گرفتن از نظریه­ مجموعه­های ژولیده بهبود دادیم. در فصل اول این پایان نامه کلیات تحقیق و در فصل دوم مفاهیم مرتبط با بانکداری الکترونیکی و حملات دام­گستری بیان شده است. سپس در فصل سوم مفاهیم مرتبط با نظریه­ فازی، سامانه­ی فازی و نظریه­ مجموعه­های ژولیده که در این پایان نامه از آن استفاده شده است تشریح شده و در نهایت در فصل چهارم معماری کلی سامانه­ی خبره فازی برای تشخیص دام­گستری در بانکداری الکترونیکی توضیح داده شده است.
۵-۲- نتایج تحقیق
الف- خروجی حاصل از سامانه­ی خبره­ی فازی طراحی شده به نحوه­ طراحی قواعد پایگاه دانش فازی بستگی دارد که بر اساس نظریات خبرگان در حوزه­ بانکداری اینترنتی طراحی شده است.
ب- مدل پیشنهادی پژوهش در محیط نرم افزار متلب (ویرایش ۰/۸/۷) شبیه­سازی شده است و به همین دلیل به سادگی می­توان برای هر داده‌ی ورودی مقادیر جریان­ها را محاسبه و نتیجه­ خروجی را به­دست ­آورد. سامانه­ی خبره فازی می ­تواند با اتصال به یک پایگاه داده­ی محلی، به صورت خودکار اطلاعات ورودی را دریافت کرده و نتایج خروجی را نیز به صورت خودکار ثبت نماید. لذا پردازش تعداد زیادی داده در زمانی کوتاه امکان­ پذیر است.
ج- آزمایش سامانه با بهره گرفتن از داده ­های مربوط به حملات واقعی دام­گستری بر روی وبگاه بانک­ها انجام شده است.
د- عوامل مؤثر برای تشخیص حملات دام­گستری در بانکداری الکترونیکی ایران استخراج شده است.
ه- سامانه­ی طراحی شده در این پایان نامه گرچه با تمرکز بر حوزه­ بانکداری طراحی شده است اما برای تشخیص گونه­ های مختلف دام­گستری در اینترنت انعطاف­پذیری بالایی دارد و با تغییرات اندکی می ­تواند برای انواع دیگر وبگاه­های تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
۵-۳- نوآوری تحقیق
این تحقیق در زمینه­ افزایش امنیت در بانکداری الکترونیکی ایران دارای نوآوری­های زیر است:
الف- تعیین متغیرهای مؤثر در تشخیص حملات دام­گستری در بانکداری الکترونیکی ایران
ب- تعیین قواعد مؤثر در تشخیص حملات دام­گستری در بانکداری الکترونیکی ایران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...