پژوهش های انجام شده درباره : بررسی اثر بازاریابی رابطه مند بر کیفیت خدمت،کیفیت رابطه و وفاداری مشتری در ... |
پس از جمع آوری کامل پرسشنامهها و نمرهگذاری آنها، کلیه اطلاعات بدست آمده با بهره گرفتن از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار خواهند گرفت:
گرچه در داده هایی که بصورت نمونه ای جمع آوری شده است و هدف از آن تعمیم نتیجه به کل جامعه است، تاکید بر آمار استنباطی است، اما برای ارائه یک شمای کلی از داده ها و خلاصه کردن آن از آمار توصیفی نیز استفاده می شود. تمام نتایج این بخش در مورد نمونه مورد نظر صادق است و قابل تعمیم به کل جامعه نیست.
آمار استنباطی: پس از کدگذاری پرسشنامهها و محاسبه شاخصهای توصیفی، برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیه های آماری پژوهش، از آزمونهای آماری پارامتری ذکر شده در جدول ذیل استفاده شده است.
جدول۴-۱ آزمونهای مورد استفاده جهت آمار استنباطی
ردیف | آزمون مورد استفاده |
۱ | آلفای کرونباخ |
۲ | آزمون کولموگروف – اسمیرنوف |
۳ | معادلات ساختاری |
همچنین در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری میان متغیرهای مشاهده گر[۹۶] و متغیرهای مکنون[۹۷] و همچنین برازش مدل های اندازه گیری به دست آمده از تحلیل عاملی تأییدی[۹۸] استفاده شده است و در نهایت نیز به منظور بررسی روابط بین متغیر های تحقیق از آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری[۹۹] (SEM) با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل[۱۰۰] استفاده شده است.
۴-۲ مراحل انجام آزمون آماری
در زیر مراحل عمومی انجام آزمون فرض آماری توضیح داده شده است.
مرحله اول: تعریف فرضیههای آماری H0 و H1 براساس قاعدهای که بیان خواهد شد چنانچه فرضیه پژوهشی مرز مشخصی داشته باشد، H0 نشاندهنده ادعا خواهد بود، در غیر این صورت نقیض آن در H1 تعریف شده و فرضیه پژوهشی در قالب نماد آماری H1 قرار خواهد گرفت. آنچه مسلم است فرض H0 و H1 مکمل یکدیگر هستند.
مرحله دوم: تعیین توزیع نمونهگیری آماره و نوع آماره آزمون: توزیع نمونهگیری به شرایط تخمین پارامتر مورد ادعا بستگی دارد. بسته به این که فرض پژوهشی چه نوع پارامتری را بیان میکند، توزیع نمونهگیری، آماره و آماره آزمون تغییر خواهدکرد.
مرحله سوم: تعیین سطح زیرمنحنی H0 و H1 و محاسبه مقدار بحرانی: سطح زیر نمودار منحنی H0 وH1 به توزیع نمونهگیری و مقدار α بستگی دارد. یک دنباله یا دو دنباله بودن آزمون نیز بر سطح زیر منحنی فرضیههای آماری تأثیر مستقیم دارد. قاعده این است که H0 دربرگیرنده سطح اطمینان و H1 سطحی برابر α خواهد داشت. محاسبه مقدار استانداردی که تفکیککننده H0 وH1 بهصورت عددی میباشد از دیگر موارد ضروری در این مرحله است. مقدار استاندارد براساس نوع آزمون و مقدار α از جدول آماری موجود استخراج میشود این مقدار با توجه به علامت آن «مقدار بحرانی» نامیده میشود. مقدار استاندارد و جدول آماری موردنیاز برای استخراج آن براساس آماره تعیین میشود.
مرحله چهارم: مرحله تصمیمگیری: در این مرحله مقدار آماره آزمون محاسبه شده در مرحله دوم با مقدار بحرانی در مرحله سوم مقایسه میشود، چنانچه آماره آزمون در ناحیه پذیرش H0 قرارگیرد، گفته میشود در سطح اطمینان موردنظر دلیل کافی برای پذیرش H0 وجود دارد.در غیر این صورت H0 رد میشود و H1 در سطح خطای α درصد پذیرفته میشود. به طور کلی آزمون فرضیه هیچگاه به اثبات فرضیه نمیانجامد. بلکه تنها در این نکته دخالت دارند که فرضیهها تأیید یا رد میشوند.بنابراین اگر فرضیه رد نشود، دلیل آن نیست که این فرضیه، فرضیه درستی است. بلکه میتوان گفت که در حال حاضر امکان صحت این فرضیه وجود دارد.
پس از تأیید یا رد H0 تحلیلگر باید به طور مشخص بیان کند که آیا فرضیه پژوهش پذیرفته یا رد شده است و محقق هیچگاه ادعای اثبات فرضیه پژوهشی یا فرضیههای آماری را ندارد بلکه در تحلیل خود به لحاظ استقراء، رعایت احتیاط را خواهد کرد (آذر، مومنی، ۱۳۸۳، ص۱۰۰-۹۹).
در ادامه برای انجام هر یک آزمون های مطرح شده در جدول ۱٫۴٫این مراحل را پشت سر خواهیم گذاشت.
۴-۲-۱- آمار توصیفی
در این بخش، به توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخ دهندگان پرداخته خواهد شد.
۴-۲-۱-۱- آمار توصیفی جنسیت
جدول۴-۲- فراوانی مطلق و نسبی توزیع جنسیت
فراوانی نسبی درصد | فراوانی | جنسیت |
۴۳٫۰ | ۱۶۶ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:41:00 ب.ظ ]
|