- کدینک و دیکدینگ صحبت
- حذف اکو - حذف نویز
- مدولاسیون و دمدولاسیون
- فشره سازی تصویر و صدا
- رمز نگاری صحبت
- تشخیص صحبت و باز سازی صحبت
۵-۴- توسعه برنامه بلادرنگ
پیاده سازی یک نرم افزار بصورت بلادرنگ بر روی سخت افزار از اهمیت بالایی در سیستم های مخابراتی برخوردار است.در پیاده سازی بلا درنگ هزینه تجهیزات همانند پارامترهای کیفی سیستم اهمیت زیادی داشته و بایستی سعی شود که یک الگوریتم به روش بهینه پیاده سازی گردد.
در عمل پیاده سازی بلادرنگ یک الگوریتم بر روی چیپ DSP شامل مراحل زیر می شود : الف) بهبود تئوری الگوریتم. ب) آزمایش الگوریتم بوسیله شبیه سازی کامپیوتری با بهره گرفتن از یک زبان سطح بالا مانند C . ج) تبدیل کد سطح بالا به کد اسمبلی DSP مربوطه . د) آزمایش کد بلادرنگ با بهره گرفتن از ابزارهای توسعه گر موجود( مانند شبیه سازها) و ه) طراحی سخت افزار مناسب.
در قسمت (ج) برای تبدیل کد سطح بالا به کد DSP سه روش وجود دارد . روش اول، استفاده از کراس کمپایلر DSP است که زبان سطح بالای C را به اسمبلی DSP ترجمه می کند.روش دوم، برنامه نویسی دستی و مستقیم الگوریتم با بهره گرفتن از مجموعه دستورالعمل های DSP می باشد و روش سوم که عبارتست از استفاده از کراس کمپایلر و همچنین برنامه نویسی دستی در قسمتهایی که از نظر زمان اجرا محدودیت وجود دارد. از آنجا که برنامه نویسی دستی کاری مشکل و وقت گیر می باشد و مخصوصاً وقتی که اندازه برنامه بزرگ باشد آزمایش و اشکال زدایی آن وقت زیادی صرف می کند، معمولاً ازروش سوم در برنامه های بزرگ بیشتر استفاده می شود.
پایان نامه
در قسمت (د) نتایج شبیه سازی کامپیوتری با خروجی های معادل DSP مقایسه می شوند . این کار معمولاً برای داده های آزمایش محدودی انجام می شود زیرا که پردازش مقدار زیادی داده در
شبیه ساز DSP کار وقت گیر و دشواری می باشد.پس از مقایسه و درستی خروجی DSP و بررسی اجرای نرم افزار بصورت بلادرنگ آنگاه می توان از درستی پیاده سازی بلادرنگ الگوریتم اطمینان حاصل کرد.
۵-۵- اجرای برنامه روی برد توسعه گر C5402 DSK
پس از آشنایی با پردازنده های TI ، حال نوبت به معرفی برد توسعه گر C5402 DSK و برنامه نویسی آن می رسد . DSK امکان آزمایش و توسعه برنامه ها را بر روی پردازنده C5402 فراهم می سازد و می تواند مرجع خوبی برای طراحی سخت افزاری سیستم باشد[۱۵] .
برد DSK شامل اجزای زیر است :
۱۰۰ MHz VC5402 DSP
۶۴ kword حافظه خارجی SRAM
رابط صوتی میکروفن/ بلندگو
رابط تلفن
رابط داده ناهمزمان RS-232
رابط JTAG برای امولیشن ورابط Host
در شکل (۵-۳) بلوک دیاگرام و ارتباط های DSK نشان داده شده است .
شکل(۵-۳) : طرح بلوکی C5402 DSK
۵-۵-۱- بکارگیری ابزارهای توسعه نرم افزار
شکل (۵-۴) دیاگرام توسعه نرم افزاری C54x را نشان می دهد .بخش سایه زده مسیری را مشخص می کند که بیشتر استفاده می شود و بقیه بخش ها انتخابی هستند[۱۳,۱۴] .
شکل (۵-۴) : دیاگرام توسعه نرم افزاری TMS320C54x
در این قسمت برخی از ابزارهای نشان داده شده در شکل فوق را بررسی می کنیم :
C/C++ Compiler ، کد C/C++ را به کد زبان اسمبلی ترجمه می کند .
Assembler ، فایل های اسمبلی را به زبان ماشین بصورت یک فایل COFF Object تبدیل می نماید .
Linker ، Object فایل های تولید شده توسط اسمبلر را بصورت یک ماژول COFF Object قابل اجرا تبدیل می نماید .
مبدل Hex ، DSP های C54x می توانند فایل COFF را بعنوان ورودی قبول کنند ولی اغلب برنامه ریز های EPROM قادر به این کارنیستند ، ازاین رو باید فایل COFF به یکی از فرمت های TI-tagged , Intel , Motorola ,Tektronix تبدیل شود تا در برنامه ریز EPROM مربوطه ریخته شود .
۵-۵-۲- استفاده از نرم افزارCCS (Code Composer Studio)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...