برای طیفی که بهترین اکتیویته را به ما می‌دهد (مجموعه ۴mbar شماره ۱) نیز همین مراحل را انجام می‌دهیم و نمودار بین n وA را رسم می‌کنیم. (شکل۴-۱۱).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل (۴-۱۱): رابطه n وA

به وسیله نتایج بدست آمده از شکل (۴-۱۱) و شکل (۴-۱۰) می‌توان به این نکته اشاره کرد که با افزایش n طیف انرژی دوترون سریعتر افت می‌کند و مقدار اکتیویته کاهش می‌یابد. همچنین با در نظرداشتن مقدار اکتیویته بدست آمده در آزمایشگاه ودقت در نمودارها می‌توان به این نتیجه رسید که با توان n بزرگتر به طیف واقعی نزدیکتر هستیم. پس توان n=9 در طیف دوترون قابل توجیه است. و این مقدار برای توان در تابع نمایی فیت شده با طیف دوترون که با روش فعالسازی هسته ای در هدف B4C برای انرژی دوترونها در محدوده۰.۴-۱MeV بدست آمده است و در فصل ۲ نیز به آن اشاره کردیم دور از انتظار نیست.[۱۵,۲۱]
۴-۴ بهینه سازی تولید رادیوایزوتوپ های کوتاه عمر در دستگاه پلاسمای کانونی
در قسمت قبل از این فصل به محاسبه اکتیویته طیف‌های مختلف دوترون پرداختیم. همان طور که نشان داده شد مقدارهای بدست آمده برای اکتیویته بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای تصویربرداری PET می‌باشد. هدف از این بخش دراین فصل افزایش اکتیویته این طیف ها می‌باشد. در حقیقت در این بخش عوامل مؤثر بر میزان اکتیویته را بررسی می‌کنیم.
۴-۴-۱ عوامل موثر برمیزان اکتیویته
همان طورکه در قسمت های قبل نشان داده شد افزایش تعداد دوترون ها عاملی مؤثر بر میزان اکتیویته است. بنابراین برای افزایش میزان اکتیویته باید عواملی که تعداد دوترون های خروجی از تنگش را افزایش می‌دهد، مورد بررسی قرار دهیم. دو عامل موثر در میزان اکتیویته انرژی اولیه دستگاه پلاسمای کانونی و استفاده دستگاه در مد تکرار بالا می باشد.
۴-۴-۱-۱ نرخ تکرار
یکی ازعوامل مؤثر در افزایش تعداد دوترون های شتاب گرفته از پینچ کار در مد تکرار بالا می‌باشد. یعنی تعداد شات هایی که در یک ثانیه زده می شود یا به عبارتی تعداد دفعاتی که خازن شارژ و دشارژ می‌شود.
برای کار در مد تکرار بالا معمولا از دستگاه های کوچک با انرژی پایین، به دلیل محدودیت در شارژ و دشارژ خازن در انرژی‌های بالا، استفاده می‌شود. در جدول زیر مشخصات ۳ دستگاه PF آورده شده است.
جدول(۴-۶): خصوصیات دستگاه های پلاسمای کانونی[۳۲]

 

NX2 NX1 The UNU/ICTP PFF نوع دستگاه
۲ kJ ۲ kJ ۳kJ انرژی
۱۶ Hz ۳ Hz ۱Hz فرکانس
۴۰۰kA ۲۸۰kA ۱۷۰kA جریان ماکزیمم

همان طور که در جدول (۴-۶) ملاحظه می شود دستگاه کوچک NX2 با انرژی ۲KJ، قابلیت کار در نرخ تکرار بالا را دارد (۱۶شات در ثانیه). روشن وهمکارانش[۱۵] درآزمایشگاه با دستگاه NX2 توانستند در یک شات به اکتیویته ای معادل برای رادیوایزوتوپ نیتروژن۱۳دست پیدا کنند.

 

    • تاثیر نرخ تکرار بر اکتیویته

 

اکتیویته بعد از k شات متوالی برابر است با:
(۴-۱۸) : فاصله زمانی بین شات ها؛ : ثابت واپاشی؛ : تعداد کل شات هایی که زده می شود؛ : اکتیویته میانگین در یک شات
با توجه به رابطه (۴-۱۸) اکتیویته را در فرکانس های ۱ Hz,5 Hz,10 Hz,16 Hz در زمان بمباران ۳۰ ثانیه(زمان در نظر گرفته شده در آزمایشگاه)،۳۰۰ ثانیه (۲/۱ نیمه عمر رادیو ایزوتوپ)۶۰۰ ثانیه (۱نیمه عمر)،۱۲۰۰ ثانیه (۲نیمه عمر)،۱۸۰۰ثانیه (۳ نیمه عمر) بررسی کرده و نمودار مربوطه را رسم می کنیم. (شکل۴-۱۲).
به عنوان مثال از رابطه (۴-۱۸) برای فرکانس ۱Hzداریم:
شکل (۴-۱۲) نمودار اکتیویته بر حسب نرخ تکرار می باشد.
شکل (۴-۱۲): نمودار اکتیویته بر حسب نرخ تکرار
همان طورکه در شکل مشخص است با افزایش نرخ تکرار اکتیویته افزایش می یابد به طوری که در نرخ تکرار ۱Hz اکتیویته بعد از یک نیمه عمر(۶۰۰ثانیه) بمباران هدف برابر است با ۰.۲MBq در حالی که در همان زمان بمباران (۱نیمه عمر) در نرخ تکرار ۱۶Hz اکتیویته برابر است با۴MBq: بنابر این نرخ تکرار عاملی بسیار مؤثر در افزایش اکتیویته می باشد.
تغییرات درصد رشد اکتیویته
در این قسمت به این پرسش پاسخ خواهیم داد که کار دستگاه در نرخ تکرار ثابت با زمان بمباران طولانی بر رشد اکتیویته موثرتر است یا کار با نرخ تکرار بالا در زمان بمباران کوتاه ؟ برای پاسخ به این پرسش نمودار شکل (۴-۱۲) را در فرکانس های قید شده بر حسب زمان رسم می کنیم.
شکل(۴-۱۳): نمودار اکتیویته برحسب زمان بمباران هدف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...