نامه‌های مختلفی که حین انجام تدوین منشور پروژه تهیه شده‌اند
مستندات مطالعات جمع‌ آوری اطلاعات، الگوهای تکمیل شده
منابع اطلاعاتی جمع‌ آوری شده

 

مستندات راهنمای فناوری‌های مورد استفاده
راهنمای آموزش نرم‌افزارهای مورد استفاده

 

افرادی که برای جمع‌ آوری اطلاعات به آن‌ها مراجعه شده است
پایان نامه - مقاله - پروژه
درس‌های آموخته شده
مشکلات و ریسک‌ها

 

فرایند انتخاب هسته اولیه تیم پروژه
فرایند تدوین منشور پروژه
فرایند تدوین الگوها
فرایندهای تایید
روش‌های جمع‌ آوری اطلاعات

 

روش راه‌اندازی شبکه بین ارکان مختلف پروژه

 

 

 

همچنین شفیعا و متولیان با بررسی و تدقیق در اقلام شناسایی شده، یک گروه‌بندی را پیشنهاد کرده‌اند که انواع اقلام دانشی مدیریت یک پروژه رابا توجه به اقلام شناسایی شده از حوزه‌های مورد بررسی می توان در آن قرار داد، که البته تمام اقلام دانشی محدود به این موارد نمی‌شوند و با بررسی حوزه‌های دانشی دیگر احتمال تغییر در این گروه‌بندی پیشنهادی به شرح زیر است:
الف: گروه اقلام دانشی صریح:
الگوها و قالب‌ها؛
راهنماها، دستورالعمل‌ها و اقلام آموزشی؛
چک‌لیست‌ها؛
گزارش‌ها و وقایع‌نگارها؛
منابع اطلاعاتی مکتوب مورد استفاده.
ب: گروه اقلام دانشی ضمنی
درس‌های آموخته شده؛
موفقیت‌ها، شکست‌ها‌، نقاط قوت و ضعف؛
مشکلات و ریسک‌های انجام فعالیت‌ها؛
فرایندها و روش‌های اجرایی؛
منابع اطلاعاتی غیر مکتوب.
مدیریت دانش بر سه محور اصلی انسان، فرایند و فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید دارد و تلاش می‌کند که با بهره گرفتن از فرایندهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌های مبتنی بر تکنولوژی و با محوریت انسان و آماده‌سازی او به عنوان افراد دانشی، با کسب، تولید و کاربرد صحیح دانش به اهداف سازمانی دست یابد؛
در این راستا مدیریت دانش در پروژه‌ها نیز مانند سازمان‌ها بر سه محور اصلی انسان، فرایند و فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید دارد، اما فرایندهای پیاده‌سازی مدیریت دانش در محیط سازمان‌ها با محیط پروژه‌ها دارای تفاوت‌هایی می‌باشند. محیط سازمان‌ها با محیط پروژه‌ها دارای تفاوت‌های اساسی می‌باشند. سازمان‌ها دارای محیط عملیاتی می‌باشند و از خواص آن تبعیت می‌کنند. در محیط عملیاتی فعالیت‌ها تکرارپذیرند، تداوم دارند و تغییرات به تدریج روی می‌دهند. در صورتی که در پروژه‌ها فعالیت‌ها یکتا بوده و تغییرات دفعی می‌باشند. در سازمان‌ها منابع پایدارند در صورتی که در پروژه‌ها منابع متغیر می‌باشند. همین تغییر منجر به تغییر در ماهیت فرایندهای مدیریت دانش پروژه‌ها می‌شود (جبل‌عاملی، ۱۳۸۶؛ برزین‌پور و محمدی، ۱۳۸۸).
از جمله مشکلاتی که مدیریت دانش پروژه‌‌ها با آن مواجه می‌شوند، عبارتند از پراکندگی جغرافیایی تیم‌های پروژه، گردش سریع نیروی کار و تغییرات پی در پی اطلاعاتی در فضای کسب و کار امروز. در خصوص مزایای مدیریت دانش پروژه‌ها نیز می‌توان عنوان نمود که علاوه بر کار بایگانی اطلاعات گذشته، قابلیت تسهیل مبادله نظرات مابین بخش‌‌های مختلف سازمان در حین انجام یک پروژه را نیز دارا می‌باشد. طبعا این مزایا منجر به کاهش اشتبا‌هات صورت گرفته در پروژه‌های قبلی شده و به هر چه بهتر انجام شدن پروژه‌های در دست اقدام کمک خواهد کرد. تمامی این مسائل منجر به کاهش هزینه و افزایش کیفیت محصول و یا خدمات ارائه شده از طرف سازمان می‌شود. در کل مزایای مدیریت دانش پروژه‌ها، هم محسوس و هم غیر محسوس می‌باشند (سلحشور، ۱۳۸۹).
در تحقیقی دیگر چالش‌های مدیریت دانش پروژه به صورت موارد زیر برشمرده شده‌اند (Polyaninova, 2011):
محدودیت‌های زمان و بودجه؛
صحبت درخصوص اشتباهات و خطاها؛
انگیزه پایین؛
فقدان رهبری؛
عدم وجود استراتژی مدیریت دانش برای پروژه‌ها؛
فقدان فهم عمومی و تفاوت‌های فرهنگی؛
عدم وجود تکنولوژی؛
عدم نگرانی و اهمیت؛
فقدان آموزش؛
ماهیت منحصر به فرد پروژه.
لوین[۱۷۳] (۲۰۱۰)، نه دستورالعمل به شرح ذیل را جهت ادغام موفقیت‌آمیز مدیریت دانش و مدیریت پروژه در سازمان‌ها پیشنهاد نمود:
تعریف مدیریت دانش به گونه‌ای قابل درک برای تمامی افراد سازمان؛
به کار بردن مدیریت دانش به عنوان یک بسته کاری[۱۷۴] در ساختار شکست کار[۱۷۵] هر پروژه؛
ایجاد یک نقطه تماس برای مدیریت دانش بین طرح[۱۷۶]‌ها و پروژه‌ها با بهره گرفتن از دفتر مدیریت پروژه سازمانی[۱۷۷]؛
استفاده از یک ماتریس تخصیص مسئولیت[۱۷۸] جهت تعریف نقش‌ها، مسئولیت‌ها و پاسخ‌گویی‌ها برای مدیریت دانش؛
شرح اهمیت مدیریت دانش برای تمامی ذینفعان از طریق سازمان؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...