۳٫۷۳

 

۰٫۹۶۱

 

۰٫۹۲۴

 

۰٫۰۵۹

 

۱٫۰۵۵-

 

 

 

با توجه به جدول ۴-۶، تحلیل شاخص­ های مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرهای پرسشنامه مسئولین به شرح زیر می­باشد.
متغیر «اثرات محیط زیستی» دارای میانگین ۰۷/۴، انحراف معیار ۸۸۴/۰، چولگی ۸۵۹/۰- و کشیدگی ۶۸۸/۰ می­باشد. منفی ­بودن چولگی متغیر نشان­دهنده طولانی­بودن دم توزیع به سمت چپ می­باشد. از طرف دیگر کشیدگی مثبت به این معنی است که شکل متغیر از توزیع نرمال بلندتر می­باشد.
متغیر «اثرات اقتصادی» دارای میانگین ۶۰/۳، انحراف معیار ۹۱۰/۰، چولگی ۳۴۱/۰- و کشیدگی ۳۳۰/۰- می­باشد. منفی ­بودن چولگی متغیر نشان­دهنده طولانی­بودن دم توزیع به سمت چپ می­باشد. از طرف دیگر کشیدگی منفی به این معنی است که شکل متغیر از توزیع نرمال کوتاهتر می­باشد.
متغیر «اثرات کالبدی» دارای میانگین ۷۳/۳، انحراف معیار ۹۶۱/۰، چولگی ۰۵۹/۰ و کشیدگی ۰۵۵/۱- می­باشد. مثبت ­بودن چولگی متغیر نشان­دهنده طولانی­بودن دم توزیع به سمت راست می­باشد. از طرف دیگر کشیدگی منفی به این معنی است که شکل متغیر از توزیع نرمال کوتاهتر می­باشد.
۴-۴٫ بررسی نرمال بودن متغیرها
برای اجرای روش­های آماری و محاسبه آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه های پژوهش مهمترین عمل قبل از هر اقدامی، انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است برای این منظور آگاهی از توزیع داده ­ها از اولویت اساسی بر خودار است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
برای همین منظور در این پژوهش از آزمون معتبر کمولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­های پژوهش استفاده شده است .
آزمون کمولموگروف اسمیرنوف که به افتخار دوآماردان روسی به نام­های ا.ن. کمولموگروف و ن.و اسمیرنوف به این نام خوانده می­ شود، روش ناپارامتری ساده­ای برای تعیین همگونی اطلاعاتی تجربی باتوزیع­های آماری منتخب است، بنابراین آزمون کمولموگروف اسمیرنوفروشی برای تشخیص نرمال بودن توزیع فراوانی مشاهدات جمع آوری شده است.
این آزمون برای گرفتن مجوز لازم جهت استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون بر
متغیر­های مستقل و وابسته اعمال می­گردد تا نرمال بودن اطلاعات اثبات گردد در این آزمون با توجه به فرضیات زیر گام به بررسی نرمال بودن داده ­ها نهاده شده است:
داده ­ها دارای توزیع نرمال هستند:H0
داده ­ها دارای توزیع نرمال نیستند:H1
با توجه به جدول آزمون اسمیرنف کولموگروف اگر سطح معنی داری برای کلیه متغیرهای مستقل و وابسته بزرگتر از سطح آزمون (۰٫۰۵) باشد توزیع داده ­ها نرمال می­باشد.
جدول ۴- ۷٫ آزمون کولموگروف اسمیرنوف متغیرهای پژوهش

 

 

نوع پرسشنامه

 

متغیر

 

حجم نمونه

 

میانگین

 

انحراف معیار

 

آماره­ی آزمون
K-S

 

سطح معناداری

 

نتیجه آزمون

 

 

 

پرسشنامه ساکنین روستا

 

محیط زیست

 

۳۰۱

 

۳٫۹۸

 

۰٫۸۳۶

 

۶٫۶۴۹

 

۰٫۰۰۱>

 

نرمال نیست

 

 

 

اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...