پروژه های پژوهشی دانشگاه ها درباره بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شرکت های بازرگانی (صادرکنندگان و واردکنندگان) از ... |
جمعآوری و تحلیل اطلاعات درباره رضامندی مشتری
نمودار (۲-۶) ساختار فرایند نظام کلی خدمات رضامندی مشتری
۲-۳-۶-۱- مفهوم و سیاست رضامندی مشتری:
به خاطر سنت دیرپای اعتقاد مدیران به ارائه خدمت به مشتری بعنوان هزینهای اجرایی و نه سرمایهگذاری بازاریابی، همانند توسعه فروش و تبلیغات، یکی از مهمترین وظایف یک مدیر ارشد، برخورد فلسفی با مقوله خدمت به مشتری است.
برای داشتن نظام رضامندی کلی مشتری، مدیریت سازمان باید آمادگی بکارگیری منابع و نیز حمایت اخلاقی از خدمت به مشتری را برای ایجاد برتری در رقابت داشته باشد.
و نیز بسیار اهمیت دارد که این سیاستها، عملی و انجام شدنی باشند و منابع لازم هم در اختیار فعالیت مربوطه به همه خدمات قرار گیرد.
۲-۳-۶-۲- تحقیقات بازاریابی و تحلیل نیازهای مشتری:
درک این موضوع مهم است که بازار، چیزی بیشتر از مشتری است. در معنای وسیع کلمه، محیط بازار شامل زنجیره عرضه شرکت و همکاران تجاری آن و نیز واسطهها و مصرفکنندگان نهایی محصول است. بنابراین، همواره مشتریان خود را به صورتی منظم، مستقیم و شخصی مورد بررسی قرار دهید. مشتریان را طبقهبندی کنید تا بتوانید مستقیمتر و سودمندانهتر تقاضاهایشان را برآورده کنید.
۲-۳-۶-۳- برنامه ریزی برای مشتری پسندکردن محصولات و خدمات:
درباره عقاید، نظریات، احساسات، علاقمندی و عدم علاقمندی مشتریان خود نسبت به محصولات و خدمات خود قبل از ارائه مفاهیم جستجو کنید و بعد برنامه خود را برای محصولات و خدمات بیان کنید. برای مشتریان خود توضیح دهید که چطور آنها میتوانند به شما در درک نیازهایشان کمک کنند.
سپس، محصول و خدماتی را ایجاد کنید که پاسخگوی آن نیازها باشد. خدمات و محصولات خود را مشتری پسند کنید، سپس، مؤثر بودن آنها را بیازمائید.
۲-۳-۶-۴- بازار و فروش محصولات و خدمات:
اطمینان حاصل کنید که تمام ارتباطات درون زنجیره ارزش و راه های مطمئن توزیع را میشناسید. قیمت، تبلیغات و استراتژیهای بهبود محصول خود را قابل رقابت کنید. کارکنان خود را آموزش دهید و برای انجام سفارشها و نیازهای مشتریان نظام منسجمی را بوجود آورید. مشتریانی را که به آنها نیاز دارید، به همان شکلی که میخواهید، انتخاب کنید، و به فکر توسعه آنها باشید.
۲-۳-۶-۵- مشتری پسند کردن تحویل:
در رابطه با مشتری، مجموعه ای از انواع روشهای تحویل را پیشنهاد دهید تا به صورت «عرضه کننده حق انتخاب» در آیید.
نظام تحویلی خود را طوری پایهریزی کنید که نیازهای مشتریان اصلی را برآورده سازد. از طریق درک این موضوع که چقدر آن نوع توزیع روی کار مشتری تأثیر دارد، الزامات تحویل را شناسایی کنید.
۲-۳-۶-۶- ایجاد رضامندی برای مشتری:
نقطه تماس اولیهای را بین کارکنان و مشتریان ایجاد کنید تا در مشتریان این احساس بوجود آید که نیازهایشان شخصاً و فوراً برآورده میشود.
۲-۳-۶-۷- جمعآوری و تحلیل اطلاعات درباره رضامندی مشتری:
با مطالعه اینکه چگونه مشتریان از خدمات و محصولات استفاده میکنند یک سرویس اطلاعاتی ایجاد کنید. میزان رضامندی مشتریان را از طریق معیارهایی چون رشد میزان فروش و درآمد و معیارهای خارجی مانند تحلیل صنعت و مطالعه رضامندی مشتری اندازهگیری کنید.
این اندازهگیریها به سازمان این امکان را میدهد تا بداند:
-
- فرایند خدمات تا چه اندازه کارایی دارد.
-
- چه تغییراتی باید داد تا در فرایند ارائه خدمات، بهبود ایجاد شود.
-
- مشخص شود که آیا این تغییرات منجر به بهبود شده است یا خیر.
۲-۳-۷- مزایای رضایت مشتری
اگر چه هر بازاریاب موفقی مایل است خدماتی را ارائه کند که رضایت مشتریان را فراهم سازد، اما این تنها هدف آنها نیست، سازمانها و مؤسسات نمیتوانند اهداف اساسی کار خود نظیر دستیابی به یک رقابتی یا ایجاد سود را نادیده بگیرند.
همانگونه که شکل (۲-۵) نشان میدهد، رضایت مشتری مزایای زیادی برای شرکت ایجاد میکند و سطوح بالاتر از رضایت مشتریان، منجر به وفاداری بیشتر مشتریان میشود.
حفظ مشتریان خوب در بلندمدت نسبت به جلب مستمر مشتریان جدید، برای جایگزینی با مشتریانی که با شرکت قطع رابطه کردهاند، سودمندتر است.
مشتریانی که رضایت زیادی از سازمان دارند، تجربیات مثبت خود را برای دیگران بیان میکنند و به این ترتیب وسیله تبلیغ برای سازمان میشوند که درنتیجه هزینه جذب مشتریان جدید را کاهش میدهند. این مطلب بویژه برای ارائه دهندگان خدمات حرفهای بسیار مهم است زیرا شهرت و خوشنامی آنها را بیان مزایا و نکات مثبت آنها از سوی دیگران منبع اطلاعات کلیدی برای مشتریان جدید است.
ترغیب و تشویق تکرار معامله و وفاداری
دور کردن مشتریان از رقبا
رضایت مشتری
و
کیفیت خدمات
بهبود و افزایش شهرت و نظرات
و اظهارات مثبت
ایجاد مزیتهای رقابتی
کاهش هزینههای جلب
مشتریان جدید
کاهش هزینههای ناشی از اشتباه
شکل (۲-۵) مزایای رضایت مشتری و کیفیت خدمات
رضایت مشتریان، نوعی بیمه در برابر اشتباهات احتمالی مؤسسه است که درنتیجه تغییرات مرتبط با تولید خدمات وقوع آنها اجتنابناپذیر است.
مشتریان دائمی در مواجهه با چنین موقعیتهایی اغماض بیشتری دارند، زیرا بدلیل تجربیات خوشایند قبلی، اشتباهات اندک و گهگاه سازمان را براحتی نادیده میگیرند و با بروز هرگونه اشتباه غیرعمدی به سمت رقبا نمیروند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:18:00 ب.ظ ]
|