نگارش پایان نامه با موضوع شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری غرب ... |
۲-۷-۱-۲-۳- مرحله طراحی
مراحل طراحی شامل تعیین کرت استاندارد بر اساس وضعیت منطقه، تعیین اندازه بلوکهای زراعی، محاسبه عرض جادههای داخل مزرعه، تعیین ابعاد کانالهای آبیاری و زهکشی بر اساس مدول آبیاری و ضریب زهکشی، طراحی روی نقشه، تعیین ارتفاع کرت بعد از تسطیح و محاسبه حجم خاک برداری و خاک ریزی می باشد.
۲-۷-۱-۲-۴- مرحله اجرا
اجرای طرح شامل ایجاد آرایش هندسی در کرتبندی اراضی، تجمیع قطعات یک زارع در یک یا چند نقطه، تجمع اراضی چند زارع در یک بلوک زراعی، تجهیز اراضی کشاورزی یک روستا، تجهیز اراضی کشاورزی چند روستا و ایجاد مناطق کشاورزی، ایجاد جادههای بین مزارع، ایجاد کانالهای آبیاری، ایجاد زهکشی و.غیره.
سابقه طرح تجهیز و نوسازی در اراضی کشاورزی ایران به اواسط دهه ۱۳۴۰ و اراضی مازندران بر می گردد. که با ورود کارشناسان چینی و نظارت آنان، تسطیح اراضی در ایستگاه تحقیقات برنج آمل و اراضی اطراف آن صورت گرفت. در سال ۱۳۴۹ یکی از قدیمیترین و شاید بزرگترین این طرحها در سطح ۳۵۰ هکتار توسط مهندسین نیپون کوپی ژاپن در شهر رشت تحت عنوان ایستگاه بررسیهای برنج و مشابه آن در شهر آمل در سطح ۲۵ هکتار با همین نام اجرا گردید. همچنین این عملیات به طور پراکنده در بعضی از اراضی شرکتهای سهامی زراعی در سطح استان انجام گرفته است. پس از انقلاب اسلامی کارشناسان ژاپنی در طرح توسعه حوزه آبریز هراز این عملیات را از سر گرفتند و با تربیت کارشناسان و اجرای چند طرح، الگوی مناسبی برای اجرای این طرحها در مناطق دیگر فراهم نمودند. اما توجه به امر یکپارچه سازی اراضی به صورت یک اقدام جدی و به شیوه نوین را میتوان در تدوین برنامه پنجساله اول پس از انقلاب مشاهده نمود که حرکتی اساسی در جهت بهبود شرایط وارتقاء کیفیت زیربنایی در اراضی کشاورزی بوده است. در سال ۱۳۸۱ با ادغام دو اداره کل، توسعه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و اداره کل تجهیز و نوسازی اراضی در معاونت آب و خاک کشور، زمینه های تعریف و اجرای عملیات مزرعه بصورت همگام و اصولی میسر گردید.
۲-۸- تجربه سایر کشورها در زمینه یکپارچه سازی اراضی
اهداف و روشهای یکپارچهسازی زمین بسته به کشور مورد نظر متفاوت بوده و تحت تأثیر فرهنگ، سنت و قانون هر کشور بکار میرود.
پیشینهی تاریخی توسعه کشورهای پیشرفته حاکی از آن است که بخش کشاورزی در مراحل اولیه فرایند توسعه اقتصادی، نقش مهمی را جهت نیل به اهداف توسعه ایفا کرده است. کشورهای پیشرفتهی جهان با وجود اختلاف در نظامهای حکومتی، ارزشها، ایدئولوژیها، اعتقادات و نظام اقتصادی، مخالف شیوه های بهره برداری میباشند و برای حل این معضل توسعه و مدیریت روستایی، فرایند اصلاحات اراضی و سرانجام و تجهیز اراضی را یک ضرورت دانسته و بدان پرداختهاند.
برنامه های تجهیز و نوسازی اراضی زراعی در اروپای غربی با روشهای مختلف و به صورت یک حرکت فراگیر از سده شانزدهم آغاز گردیده و از جنگ جهانی دوم به بعد با شدت بیشتری ادامه یافته است. از سال ۱۹۸۰ در اغلب کشورها فرایند تجهیز و نوسازی اراضی تقریباً شروع شده است و هنوز هم ادامه دارد (کاسترو و همکاران۲۰۰۷)[۱].
درحال حاضر پروژه تجهیز ونوسازی اراضی عمدتاً در آلمان، هلند، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، اتریش و سوئیس و همچنین فنلاند، نروژ و سوئد اجرا شده است (ویتیکانن،۲۰۰۴).[۲]
کشورهای اروپای شرقی بعد از پنجاه سال تولید در مزارع اشتراکی، پیشرفت محسوسی در خصوصیسازی مالکیت ابزار تولید داشته اند. بدین ترتیب علیرغم موفقیت اصلاحات ارضی در این کشورها، پدیده پراکندگی و کوچکی اراضی که عامل ناخواسته از بطن اصلاحات ارضی بود به مانع اصلی توسعه پایدار بخش کشاورزی این کشورها تبدیل شده عموماً بیشتر اندیشه های جدید پیرامون یکپارچه سازی و ساماندهی اراضی به وسیله نهادهای خارجی و دولتی و در مقیاس وسیع اجرا شده اما نتوانسته است به نتایج پایداری دست یابد. بطوریکه گروه های محلی خودجوش برای مقابله با ابعاد گوناگون پراکندگی اراضی کشاورزی تشکیل شده اند. این کشورها براساس تجارب کشورهای توسعه یافته غربی و سازمانهای بین المللی به بازسازی کشاورزی خود پرداختند.
فوکودا و همکاران (۲۰۰۳)[۳]، در تحقیقی با عنوان سیاستهای بخش کشاورزی در ژاپن اظهار داشتند که کمک به زارعین در طرح تجهیز و نوسازی اراضی توانسته موجبات کاهش هزینه تولید برنج و افزایش درآمد زارعین را بههمراه داشته باشد بهطوریکه درآمد زارعینی که در این طرحها مشغول بهکار هستند ۱۰درصد بیشتر از درآمد زارعینی است که در مزارع سنتی مشغول به کار هستند.
فرایند تجهیز و نوسازی اراضی زراعی در کشورهایی چون آمریکا، کانادا و ژاپن همگام با رشد و توسعه نظام سرمایهداری در راستای صنعتیشدن، ضروری تشخیص داده شد. در آمریکا تا سال ۱۹۴۰ ساختار فضایی زراعی بصورت بارز و گسترده بود و مکانیزه شدن این بخش به استمرار و گسترش بهره برداریها کمک فراوانی کرد. در کانادا نیز فرایند تجهیز و نوسازی اراضی در بیش از ۱۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی صورت گرفت (ابراهیمی،۱۳۸۸).
در ژاپن نیز ساماندهی مجدد فضایی زراعی و تغییر ساختار کشاورزی، که از سده هفدهم آغاز شده بود در سه مرحله تاریخی، با توجه به نیازهای جامعه و ساختار حکومت و سیاستها، جنبه اجرایی و تکاملی به خود گرفت (آتسوشی،۲۰۰۵)[۴].
فرایند تجهیز و نوسازی در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه به لحاظ وضعیف جغرافیایی، میزان رشد اقتصادی و توسعه صنعتی، سابقه کمتری دارد، ولی به دلیل بالا بودن میزان جمعیت روستایی، محرومیت و فقر شدید، بیکاری و تورم، ضرورتی انکار ناپذیر است. در این کشورها فرایند تجهیز و نوسازی هنوز مراحل اولیه تکوین خود را میگذارنند و در اغلب این کشورها هنوز ساختار فضایی اراضی زراعی سنتی شکل غالب دارد.
در تایلند، تغییر ساختار فضایی اراضی زراعی در قالب تعاونی صورت پذیرفته است و بدین ترتیب مشکلات ناشی از پراکنش اراضی زراعی و تعدد صاحبان اراضی از طریق فرایند تجهیز و نوسازی تا حدودی برطرف شده است (فوکودا،۲۰۰۵)[۵].
فائو (۲۰۰۲)، رهیافتهای متنوعی برای ساماندهی و تجهیز و نوسازی اراضی در کشورهای مختلف به کار گرفته میشوند ولی اصول مشترکی که ضرورت دارد در همه رهیافتها رعایت شود مبتنی بر موارد زیر است:
تجهیز و نوسازی اراضی اراضی کشاورزی باید مشارکتی، آزادانه و برخاسته از بطن جامعه باشد.
تجهیز و نوسازی اراضی باید بهجای جهتگیری برای تولید محصولات تجاری، متمرکز تأمین معیشت روستایی باشد.
نتایج نهایی تجهیز و نوسازی باید به توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار کل جامعه و نوسازی آن منجر شود.
فائو (۲۰۰۲)[۶]، برای تضمین موفقیت این رهیافتها موارد زیر را توصیه می کند:
پژوهشها باید بیشتر در مناطقی انجام شود که هنوز پیامدها و عواقب پراکندگی اراضی در آنجا ارزیابی نشده است و تحلیلهای جامع هزینه منفعت نیز باید در این فرایند درنظر گرفته شود.
همکاری موجود بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه و آژانسهای توسعه ملی و بین المللی، انجمنهای حرفهای، سازمانهای غیر دولتی، بخش خصوصی و دانشگاهها باید تقویت شود.
راهکارهای ساماندهی و تجهیز و نوسازی اراضی تدوین شود.
تجهیز و نوسازی اراضی باید بخشی ضروری از برنامه های توسعه باشد.
سازمانهای کمک کننده باید نظریات خود در مورد تجهیز و نوسازی اراضی را در قالب پروژه های فنی و مالی برای کشورهای در حال توسعه ارائه دهند.
در جهان امروزی که دموکراسی بهنحو چشمگیری روبه گسترش است، عملیات یکپارچه سازی اراضی نسبت به گذشته مشکلتر است. در تجهیز و نوسازی اراضی حالت بینابین در ابتدا با تأئید دولت و رضایت بعضی کشاورزان شروع می شود و مخالفان ملزم به پذیرش روند اجرایی میباشند. از طرفی میتوان این امر را نوعی دموکراسی همراه با مشارکت نامید زیرا که مطابق با رضایت اکثریت جامعه است یعنی دوسوم کشاورزان و دوسوم از اراضی روستا. به همین صورت معیار پذیرش طرح در کشورهای هلند، تایوان، پرتقال، یونان و هندوستان رضایت بیش از نیمی از کشاورزان در نظر گرفته شد.
ولی در ژاپن اگرچه مطابق قانون اصلاحات ارضی سال ۱۹۴۹ توافق ۵۰% کشاورزان برای انجام طرح کافی بود ولی در سال ۱۹۹۲ سیاست جدید توافق اکثریت دوسوم را لازم دانست و در بیشتر موارد رضایت ۱۰۰% کشاورزان قبل از شروع کار جلب میشد.
در ایران هماکنون میبایست نظر ۱۰۰% کشاورزان را جلب نمود که کار بسیار دشواری به نظر میرسد، بهخصوص هنگامی که پس از جلب رضایت، یکی از مالکان فوت نموده و زمین بین وراث تقسیم گردد. متأسفانه قانون و آیین نامهی اجرایی جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزان و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی مصوب ۱۳۸۵ به اجرا در نیامده است.
۲-۹- مروری بر تحقیقات صورت گرفته در ایران
در سال ۱۳۸۳، اولین کارگاه آموزشی مبانی طراحی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان برگزار شد که در این کارگاه محققانی چون کریمی، کیاء، غلامی، مریدنژاد، سبحانیپور، توسلی، شکری، عادلینوری، شعبانی، پارهکار و روزخوش با ارائه مقالات آموزشی به بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح پرداختند که همگی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که این عملیات موجب کاهش هزینه تولید و افزایش درآمد برای شالیکاران گردیده است.
در پژوهشی که توسط آشکارآهنگرکلایی و همکاران (۱۳۸۵)، در شالیزارهای روستای گلیرد شهرستان جویبار صورت گرفت، نظر کشاورزان مشمول طرح از چهار مؤلفهی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فنی و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بدست آمده از طریق مدل AHP بیانگوی این بود که مهمترین اولویتهای بازدارنده در مسیر توسعه طرح تجهیز و نوسازی ، مسائل فرهنگی و اجتماعی است که محصول سواد پایین و به تبع آن، عدم برخورداری از دانش فنی لازم و برخی باورها و اعتقادات سنتی میباشد، لذا آموزش جهت اصلاح و بهبود این ساختار فرسوده در کنار ترغیب کارشناسان جوان بخش کشاورزی برای فعالیت در این عرصه، ضمن ایجاد بسترهای مناسب برای آنان می تواند تا حدود زیادی مسیر توسعه کشاورزی مکانیزه را تسهیل کند. همچنین آموزش کشاورزان در جهت پذیرش فنآوری بهنگام بخش کشاورزی، تصویب و تدوین قانونی منسجم و دربرگیرنده اهداف طرح تجهیز ونوسازی، سرمایه گذاری در امور زیربنایی بخش کشاورزی و تجهیز سیستمهای اجرایی (ماشینآلات و تجهیز فنی) می تواند گسترش اجرای طرح تجهیز ونوسازی را تسریع کند.
در پژوهشی که توسط امیرنژاد و رفیعی (۱۳۸۸)، در پنج روستای منتخب استان مازندران بعمل آمده، عواملی مانند میزان تحصیلات شالیکاران، تعداد افراد خانواده شالیکاران، کیفیت اراضی شالیزاری، فاصلهی بین قطعات اراضی شالیزاری، برنامه های آموزشی و حمایتهای اعتباری سازمانهای مربوطه، مهمترین عوامل مؤثر بر پذیرش فرایند تجهیز و نوسازی میبودند، بهطوریکه عواملی همچو میزان تحصیلات، فاصلهی بین قطعات، برنامه های آموزشی و ترویجی و حمایتهای اعتباری تأثیر مثبتی بر پذیرش فرایند تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری دارند و با افزایش هریک از این متغیرها، احتمال پذیرش فرایند یکپارچه سازی نیز افزایش مییابد. همچنین افزایش بعد خانوار به دلیل افزایش ریسکگریزی شالیکاران جهت تأمین معیشت خانوار، مانع از پذیرش سیاستهای نوین نظیر تجهیز و نوسازی اراضی خواهد شد.
فتوحی (۱۳۸۴)، درتحقیقی تحت عنوان بررسی اقتصادی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان نشان داد که این طرح توانسته است باعث کاهش هزینه تولید بین ۸/۶۳ الی۵۵ درصد گردد و میزان تولید را تا ۰۳/۸ درصد افزایش داده است.
سبحانیپور (۱۳۷۶)، مبانی، اهداف و مزیتهای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را مورد بحث و بررسی قرار داده است وی بیان کرد که این طرح می تواند در زمینه کاهش هزینه تولید، افزایش راندمان آب آبیاری، توسعه مکانیزاسیون مزارع و افزایش درآمد کشاورزان شالیکار موثر واقع شود.
در تحقیقی که توسط ابراهیمی و همکاران (۲۰۰۸)، در استان گیلان انجام شد مهمترین هدف از طرح تجهیز را کاهش هزینه و افزایش درآمد شالیکاران دانست و نتایج نشان میدهد که روابط مثبت و معنیداری بین رضایت کشاورزان با آموزش، درآمد، از بین بردن مشکلات آّبیاری و دسترسی به جادههای مزارع وجود دارد.
در تحقیقی که توسط ابراهیمی و همکاران (۱۳۸۸)، با بهره گیری از روش SWOT بصورت میدانی و از طریق دو سری پرسشنامه از ۳۴ نفر کارشناسان صفی و ستادی مجری و ناظر در طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان گیلان بهعمل آمده، نشان میدهد که به لحاظ فرصتهای مناسب ناشی از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، مولفههای ویژگی استفاده از ماشینآلات مناسب برای انجام کارهای زراعی، ایجاد فرصت مناسب برای مدیریت مطلوب مزرعه و حرکت به سوی کشاورزی مکانیزه و کاهش افت محصول همگی در بعد اقتصادی از دیدگاه کارشناسان از اهمیت برخوردار است. به لحاظ ایجاد تهدیدهای ناشی از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری نیز ویژگی تقسیم مجدد زمین و ایجاد مرزهای اضافی به دلیل تقسیم زمین بین وارثین پس از اجرای طرح، ویژگیهایی چون ایجاد تهدید ناشی از عدم تحویل بهموقع زمین کشاورزان در سال اول، در بعد اجتماعی و تهدید ناشی از ایجاد تغییر کاربری به دلیل ایجاد دسترسیهای مناسب در بعد زیست محیطی بهترتیب از اولویت برخوردار است که مهمترین تهدیدات ایجاد شده در ابعاد اجتماعی و زیست محیطی قرار دارند.
سوریگرجی (۱۳۸۷)، در تحقیقی واقع در اراضی میانکاله مازندران به این نتیجه رسید که اندازه کرتها هرچه بزرگتر باشد مفیدتر بوده اما محدودیتهایی به شرح زیر نیز وجود دارد:
۱- شیب زمین، که هرچه زیادتر باشد باعث اختلاف ارتفاع بین نقاط مختلف کرت گردیده و خاکبرداری و خاکریزی افزایش مییابد.
۲- آبیاری و زهکشی، بطوریکه اندازه زمین باید به اندازهای باشد که بتوان حداکثر در یک روز آن کرت را آبیاری و در دو روز هم زهکشی نمود.
۳- ماشینآلات، که طول و عرض کرت به ماشین بستگی دارد و طبق اطلاعات منطقه و امکاناتی که از نظیر ماشینآلات وجود دارد میتوان یکی از منحنیهای مناسب را برای انتخاب اندازه کرت در نظر گرفت.
۴- محدودیتهای اجتماعی، که ناشی از محدودیت کمبود زمین اختصاصی (خزده مالکی) برای هر کشاورز میباشد.
در تحقیقی که توسط یزدانی و همکاران (۱۳۸۳)، با هدف ارزیابی چگونگی تسطیح و تغییر شکل و اندازه کرتهای شالیزاری در طرحهای تجهیز و نوسازی با تهیه داده های لازم برای اصلاح روشها بهمنظور حفظ تداوم آنها بوسیله اندازه گیریهای میدانی و استفاده از پرسشنامه در سطح شالیزارهای تجهیز شده در استان گیلان انجام گرفته، نتایج حاکی از آن است که بدلیل کوچکی سطح این طرحها و همچنین عدم وجود یکپارچگی و تمرکز در انتخاب مکان اجرای آن بلوکها و کرتها بالاجبار مقدار زیادی از آنها ناقص اجرا میشوند.
در خصوص عملکرد، نتیجه گیری گردید که مقدار عملکرد در مزراع تجهیز شده از مزارع سنتی کمتر است اما درعینحال در مزارع سنتی که عملکرد آنها قبل از اجرای طرح پایین بود تجهیز و نوسازی باعث افزایش عملکرد شده است.
جدول (۲-۹)، ارزیابی نهایی کشاورزان از طرحهای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری
۱۰۰%موافق | ۸۰%موافق |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 08:59:00 ب.ظ ]
|