۳٫به طور کلی متغیر توانمند سازی دارای میانگین ۸۵/۲ است که با توجه به طیف پنج گزینه ای در حد پائین تر از متوسط قرار دارد.
۵-۴) نتایج آمار استنباطی
در فرضیه اول که به بررسی رابطه بین ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار واعتماد سازمانی با توجه به سابقه خدمت وسطح تحصیلات پرداخته شد. نتایج آزمون رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بین ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد به طوری که شدت ارتباط بین آنها برابر با ۵۳۴/۰ می باشد که به این معناست که هرچه قدر سبک مدیران به سبک رهبری خدمتگزار نزدیکتر باشد میزان اعتماد سازمانی کارکنان افزایش می یابد. این نتیجه با نتیجه بدست آمده توسط قلی وپور وحضرتی در یک راستامی باشد.ولی سابقه خدمت وسطح تحصیلات نقشی درارتباط بین این دو متغیر ندارند.
در فرضیه دوم که به بررسی رابطه بین ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار و توانمند سازی کارکنان با توجه به سابقه خدمت وسطح تحصیلات پرداخته شد. نتایج آزمون رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بین ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار وتوانمند سازی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد به طوری که شدت ارتباط بین آنها برابر با ۶۶۷/۰ می باشد که به این معناست که هرچه قدر سبک مدیران به سبک رهبری خدمتگزار نزدیکتر باشد میزان توانمند سازی کارکنان افزایش می یابد. این نتیجه با نتیجه بدست آمده توسط قلی وپور وحضرتی در یک راستامی باشد. ولی سابقه خدمت وسطح تحصیلات نقشی درارتباط بین این دو متغیر ندارند.
۵-۵) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق
با توجه به تاثیر مثبت سبک رهبری خدمتگزار بر توانمند سازی و اعتماد سازمانی پیشنهاد می شود در جهت بهبود وضعیت این دو متغیر سبک رهبری خدمتگزار از سوی مدیران بیشتر مورد توجه قرار گیرد در این راستا با توجه به بعد خدمت رسانی از ابعاد رهبری خدمتگزار وهمچنین بررسی تفکیکی پرسشنامه تحقیق مشاهده شد که از نظر کارکنان مدیران به جای اینکه مایل باشند به دیگران خدمت کنند بیشتر دوست دارند بقیه به انها خدمت نمایند که این با روحیه خدمت رسانی تناقض دارد. همچنین مدیران کمتر کارکنان را تشویق می کنند تا علاقه مندی خودرابه آنها از این طریق نشان می دهند. لذا به مدیران توصیه می گردد درصورتی که از هدف توانمند سازی وایجاد اعتماد سازمانی در سازمان است. مدیران باید بیشتردرخدمت کارکنان باشند.و همچنین از طرق مختلف به تشویق کارکنان بپردازند. درهرصورت اعتقاد مدیر باید این باشد که خدمت به کارکنان از وظایف اصلی او می باشد. با توجه به بعد قابلیت اعتماد مدیر از ابعاد رهبری خدمتگزار و همچنین بررسی تفکیکی پرسشنامه تحقیق مشاهده شد که از نظر کارکنان مدیران بایستی به کارکنان اجازه ارائه ایده های خود راداده وحتی آن را عملی نمایند. همچنین مدیران بایستی نظرات کارکنان خود را جویا گردند.و به کارکنان به عنوان عناصرتاثیر گذار در آینده سازمان بها دهند که هرکدام از این عوامل در نهایت به طور مثبت بر توانمند سازی و ایجاد اعتماد سازمانی تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به بعد تواضع وفروتنی مدیر از ابعاد رهبری خدمتگزار وهمچنین بررسی تفکیکی پرسشنامه تحقیق مشاهده شد که از نظر کارکنان مدیران بایستی حتی با مخالفان عقیده خود با مهربانی برخورد نمایند، همچنین مدیر بایستی قدرت خودرابا دیگران به اشتراک بگذارد، ازسوی دیگر مدیربایستی منافع دیگران را برمنافع خود ترجیح دهد ودرجلسات به جای تعریف وتمجیداز خود از پرسنلی که واقعاً در جهت رسیدن به اهداف سازمان تلاش می کنند تعریف نماید. با توجه به بعد مهرورزی مدیر از ابعاد رهبری خدمتگزار و همچنین بررسی تفکیکی پرسشنامه تحقیق مشاهده شد که از نظر کارکنان مدیران بایستی محبت ودلسوزی خود رابا رفتارشان به کارکنان نشان دهند، مدیران به کارکنانشان توجهات لازم را مبذول دارند، مدیران در شرایط نارحتی و آشفتگی با حفظ آرامش و خونسردی وتدبیر عمل نمایند و در نهایت از حقوق کارکنانش درسازمان پشتیبانی و حمایت نماید. هرکدام از این روش ها به طور مثبت بر توانمند سازی و ایجاد اعتماد سازمانی تاثیر خواهد گذاشت.
۵-۶) محدودیت های تحقیق
به نظر می رسد یکی از اصلی ترین محدودیت های تحقیق این است که مدیریان در شرایط مختلف و با توجه به وضعیت حاکم و زیردستان خود سبک های رهبری متناسب با آن وضعیت را دارند و لذا نمی توان گفته که مدیر حتماً درای یک سبک رهبری خاص است و لذا این می تواند بر نتایج تحقیق تاثیر گذار باشد.
۵-۷) پیشنهادات برای تحقیقات آتی
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
برای تحقیقات بعدی پیشنهاد می گردد ابتدا تحقیقی در جهت سنجش سبک رهبری مدیران صدا وسیمای استان انجام گیرد و در مرحله بعد تاثیر سایر سبک های رهبری بر توانمند سازی واعتماد سازمانی بررسی گردد.
منابع و ماخذ
آقایار، سیروس (۱۳۸۶) تواناسازی کارکنان و توانمندسازی سازمان، انتشارات سپاهان، چاپ اول، اصفهان.
اجاقلو، سجاد، محمدجواد (۱۳۸۴) بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین ساکنان شهر زنجان، جامعه‌شناسی ایران، شماره ۴٫ صص ۸۰-۸۲
اسکات، سینتیا- ژافه، دنیس (۱۳۸۴) تواناسازی کارکنان، ترجمه‌ی مهدی ایران نژاد پاریزی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، تهران. چاپ دوم
اسکندری، م.، موسوی، س.ا.،/ ۱۳۹۰/ بررسی ابعاد مفهوم اعتماد در اندیشه شهید مطهری وکاربرد آن درمدیریت سازمان ها / فصلنامه توسعه/ سال ششم/ شماره ۲۱/ صص ۷۳- ۱۰۱٫
الوانی، سیدمهدی و دانایی فرد، حسن (۱۳۸۰) مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت. شماره ۵۵٫ ویژه‌نامه مدیریت دولتی، صص ۵-۲۷٫
بلانچارد، کن – کارلوس، جان- راندولف، آلن (۱۳۸۴) سه کلید توان افزایی، ترجمه‌ی فضل‌اله امینی، چاپ سوم، تهران.
جاویدی کلاته جعفر آبادی، طاهره.، ابوترابی، روزیتا.، (۱۳۸۹)، ” ذهنیت فلسفی و سبک رهبری مدیران (مورد بررسی: دانشگاه فردوسی مشهد)” ، مطالعات تربیتی و روان شناسی، ۲۳۴-۲۱۱٫
جعفری، امیرقلی – محمدپور، فریده – عالم تبریز، اصغر – خدیوی، رضا (۱۳۸۷) راهکارهای موثر در توانمندسازی کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره ۱۰، شماره۲، صص ۸۰-۸۲٫
جواهری کامل، مهدی (۱۳۸۸) تاثیر عدالت سازمانی، رابطه‌ی رهبر-عضو، اعتماد و توانمندسازی روانشناختی بر رفتارهای شهروندی سازمانی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره ۲۴، صص ۲۴-۷٫
جواهری کامل، مهدی.، کوثر نشان، محمد.رضا.، (۱۳۸۸)، “بررسی رابطه بین رهبری، فرهنگ سازمانی، فعالیت سازمان یادگیرنده و رضایت شغلی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس"، سال ششم، شماره ۲۵، ۱۹-۳۴٫
جهانیان، رمضان (۱۳۸۷) رویکردها، ابعاد و چهارچوب توانمندسازی مدیران آموزشی، پیام مدیریت، شماره ۲۷، صص ۱۵۴-۱۳۱٫
حسن پور، اکبر (۱۳۸۳) مدلی عملی برای رهبری خدمتگزار، تدبیر، شماره ۱۵۳٫
حضرتی، محمود – محمدی، فرشته (۱۳۸۹) سنجش مولفه‌های خدمتگزار در مدیران سازمان‌های دولتی (مبتنی بر تئوری ارزشمند رهبری خدمتگزار) دو ماهنامه توسعه‌ی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره ۲۹٫
حضرتی، محمود (۱۳۸۷) بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمان‌های دولتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران.
خاکی، غلامرضا (۱۳۸۷) روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب، چاپ سوم، تهران.
خنیفر، حسن – مقیمی، سیدمحمد – جندقی، غلامرضا – زروندی، نفیسه (۱۳۸۸) بررسی رابطه مولفه‌های اعتماد و تعهدسازمانی کارکنان (در سازمان‌های جهاد کشاورزی و آموزشی و پرورشی قم). نشریه مدیریت دولتی. دوره ۱٫ شماره۲٫
دانایی فرد، حسن (۱۳۸۱) اعتماد به دولت، بازتابی از عملکرد نظام خدمات عمومی، مدیریت و توسعه، شماره ۱۳٫
رضائیان ، علی(۱۳۹۰)"سازمان ومدیریت “انتشارات سمت.
رضاییان، علی – رحیمی، فرج‌اله (۱۳۸۷) بررسی تاثیرگذاری عدالت رویه‌ای بر رفتار شهروندی سازمانی با لحاظ کردن نقش اعتماد سازمانی، چشم‌انداز مدیریت، شماره ۲۹٫
زاهدی، شمس السادات وهمکاران /۱۳۹۰/ افزایش اعتماد عمومی بر پایه ارتقای فرهنگ پاسخگویی/ پژوهشنامه مدیریت اجرایی/ علمی – پژوهشی/ سال سوم/ شماره ۵/ صص ۹۴-۶۹٫
زنومگا، پیوتر (۱۳۸۶) اعتماد نظریه جامعه شناختی، ترجمه‌ی غلامرضا غفاری، نشر شیراز، چاپ اول، تهران.
ساجدی، فضل‌اله – امیدواری، اعظم (۱۳۸۶) کارکنان توانمند و سازمان‌های امروز، تدبیر، شماره ۱۸۱، صص ۶۷-۶۵٫
سکاران، اوما (۱۳۸۸) روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه‌ی محمد صائبی و محمود شیرازی، موسسه آموزش عالی و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، چاپ ششم، تهران.
شاهرکنی،‌ سید حبیب‌اله (۱۳۸۱) مدیریت توانمندسازی کارکنان، توسعه مدیریت، شماره ۳۹، صص ۴۸-۴۴٫
شایگان، فریبا (۱۳۸۷) بررسی میزان اعتماد مردم به پلیس (مطالعه موردی شهر تهران) فصلنامه دانش انتظامی، سال دهم، شماره۲٫
شیرزاد کبریا، بهارک، شعبانی زنگنه، فاطمامه، (۱۳۹۰)، بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران ارشد مناطق آموزشی شهر تهران و روحیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه دولتی ، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره چهارم، ۱۲۴-۱۰۵٫
ضیاء کاشانی/ لعیت السادات (۱۳۸۸) نقش توانمندسازی منابع انسانی در اثربخشی سازمان‌ها، مجله‌ی صنعت لاستیک ایران، شماره ۵۳٫ صص۱۰۱-۹۴٫
ضیایی، محمدصادق- نرگسیان، عباس- آیباغی اصفهانی، سعید (۱۳۸۷) نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، شماره۱، ۶۷-۸۶٫
عبدالباقی، عبدالمجید – دلوی، محمدرضا (۱۳۸۷). اعتماد کلید ثروت‌های نامرئی، تدبیر، شماره ۱۹۰٫
عبدالهی، بیژن – نوه ابراهیم، عبدالرحیم (۱۳۸۵) توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، نشر ویرایش، چاپ اول تهران.
فرهنگی وهمکاران(۱۳۹۰)« بررسی تطبیقی امکان به کارگیری رهبری خدمتگزاردرنظام بانکی ازمنظرمدیران وکارکنان» پژوهش های مدیریت درایران-مدرس علوم انسانی –دوره ۱۵-شماره ۳-صص ۱۸۹-۱۶۹٫
قرایی‌پور، رضا (۱۳۸۷) رهبری خدمتگزار، نشریه صنعت خودرو، شماره ۱۲۴٫
قربانیان، عظیمه وهمکاران (۱۳۸۹)، “رابطۀ سبک رهبری (تحول آفرین، تبادلی، عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین های فوریتهای پزشکی در شهرستان اصفهان"، ۱۷-۱٫
قلی پور، آرین – پیروان‌نژاد، علی (۱۳۸۷) ارتقای اعتماد عمومی و دموکراسی الکترونیکی، تعیین نقش دولت الکترونیک، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره ۱۲٫ شماره۱٫
قلی‌پور، آرین – پورعزت، اصغر- حضرتی، محمود (۱۳۸۸). بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان‌های دولتی، نشریه مدیریت دولتی، شماره۴٫
قلی پور وهمکاران(۱۳۸۸)« بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان های دولتی» نشریه مدیریت دولتی، دوره۱، شماره۲ ،صص۱۱۸-۱۰۳٫
محمدپور، کمال (۱۳۸۶) تاثیر ویژگی‌های شغلی بر توانمندی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...