۱۱- فریزر ۷۰- درجه سانتیگراد
۱۲- کوره الکتریکی Heraeus
۱۳- فلیم امیشن اسپکترومتر مدل ۳۱۰C Digital
۲-۱-۳ ابزار و لوازم مصرفی
١- سر سمپلر (زرد ۱۰۰ میکرولیتر) و آبی (۱۰۰۰ میکرولیتر)
٢- میکروتیوپ (۵/۱ میلی لیتری و ۲ میلی لیتری)
۳- لوله فالکن (۱۵ میلی لیتری)
۲-۲ مشخصات نمونه گیاهی
در این طرح از بذرهای گیاه توتون (Nicotiana tobacum)، رقم کوکر ۳۴۷ تهیه شده از مرکز تحقیقات دخانیات گیلان استفاده شد. این رقم متعلق به توتون­های برگ درشت تیپ غربی (ویرجینیا) است که از تلاقی بین کوکر ۳۱۹ و کوکر ۲۵۸ حاصل شده و یک رقم تجاری مناسب با شرایط آب و هوایی استان­های شمال کشور می­باشد.

آماده سازی اتاق کشت
در اتاق کشت، چند قفسه چوبی تعبیه شد. برای تامین نور در قسمت بالای هر قفسه دو عدد لامپ مهتابی فلورسنت قرار گرفت. همه لامپ­ها به یک تایمر متصل شدند تا دوره نوری ۱۶ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی تامین شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۲-۱٫ نمایی از اتاقک کشت
۲-۴ آبیاری
در پتری­دیش­های اتوکلاو شده، ابتدا دو لایه کاغذ واتمن شماره ۲ گذاشته شد و بذور توتون روی کاغذها پاشیده شد. در ۴ روز اول بذور توسط آب مقطر آبیاری شدند. از روز پنجم آبیاری توسط محلول هوگلند صورت گرفت.
۲-۵ آماده ­سازی گلدان­ها
دو هفته پس از کاشت بذور توتون در پتری­دیش­ها، آن­ها را به گلدان­هایی به قطر ۷ cm و ارتفاع ۸ cm منتقل کردیم. انتهای گلدان­ها ۴ سوراخ کوچک جهت انتقال محلول هوگلند ایجاد و تا اواسط آن­ها پرلیت ریخته شد. سپس در هر گلدان ۳ یا ۴ گیاهچه کاشته شد و در ظروف پلاستیکی دیگری که گنجایش حدود ۱ لیتر محلول غذایی را داشتند قرار گرفتند. چون دانه­رست­ها در پتری­دیش از رطوبت بالایی برخوردار بودند، برای جلوگیری از خشکی ناگهانی آن­ها، روی گلدان­ها کیسه­های پلاستیکی شفاف کشیده شد. کیسه­ها با بزرگ شدن گیاهان به مرور برداشته شدند. این سیستم کشت، نوعی از کشت هیدروپونیک است که در آن آبیاری به­ صورت تحتانی انجام می­ شود. هر هفته محلول غذایی به منظور جلوگیری از نوسانات غلظت عناصر غذایی در محیط کشت و بافت گیاهی و همچنین تنظیم pH تعویض می­شد. ۴۰ روز بعد گیاهچه­های رشد یافته به گلدان­های بزرگتر با قطر ۳۰ cm و ارتفاع ۴۰ cm که انتهای آن­ها نیز سوراخ­دار بود با شرایط قبلی انتقال یافتند و به مدت ۵۰ روز در این گلدان­ها توسط محلول هوگلند آبیاری شدند.
۲-۵-۱ تهیه­ محلول هوگلند
در ابتدا طبق جدول ۲-۱ (الف و ب)، استوک هریک از عناصر غذایی به­ صورت جداگانه تهیه شد.
جدول ۲-۱٫ الف) غلظت عناصر غذایی پرمصرف در یک لیتر استوک محلول هوگلند اصلاح شده برای رشد گیاهان

 

غلظت محلول استوک ( گرم در لیتر) عناصر غذایی مورد نیاز
۱۰/۱۰۱ KNO3
۴۹/۲۴۶ MgSO4.7H2O
۱۶/۲۳۶ Ca(No3)2.4H2o
۰۸/۱۱۵ NH4H2Po4

جدول ۲-۱٫ب) غلظت عناصر غذایی کم­مصرف در یک لیتر استوک محلول هوگلند اصلاح شده برای رشد گیاهان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...