پمپ
جهت گردش نفت در لوله­های آزمایشگاهی از یک پمپ سانتریفیوژ استفاده شد. پمپ مدلCEAM80/5 ساخت شرکت LOWARA ایتالیا با حداکثر دبی ۱۰۰ لیتر بر دقیقه و حداکثر فشار ۳۲ متر آب استفاده شده است. جنس پروانه پمپ از فولاد زنگ نزن ۳۱۶ ساخته شده است. جهت استفاده از پمپ در محدوده دبی پایین­تر از حداقل کارکرد پمپ یک جریان برگشتی به خود پمپ به همراه شیر جهت تنظیم دبی برگشتی استفاده شده است. در شکل ۳-۳ تصویر پمپ به همراه جریان جزیان برگشتی نشان داده شده است.
شکل۳- ۳ پمپ سانتریفیوژ به­ کار برده شده در دستگاه به همراه جریان برگشتی
دبی سنج
به منظور اندازه­­گیری دبی نفت عبوری از یک روتامتر عقربه­ای ساخت شرکت کرونه[۴۴] آلمان در محدوده ۲۵۰۰-۳۰۰ لیتر بر ساعت استفاده شده است. شکل ۳-۴ تصویر روتامتر بکاربرده شده برای اندازه ­گیری فلوی نفت عبوری را نشان می­دهد. کالیبراسیون روتامتر برای بخش طراحی آزمایش­های تاگوچی با بهره گرفتن از نفت نمونه ۲ در دمای °C 45 انجام شده و دبی حقیقی عبوری از رابطه زیر به دست آمد:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

(۳- ۱)  

برای آزمایش­ها بخش ماندگی رسوب کالیبراسیون با بهره گرفتن از نمونه نفت اهوازدر دمای °C 45 مطابق با معادله ۳-۲ انجام شده است. در معادلات ۳-۱ و ۳-۲ دبی حجمی عبوری بر حسب لیتر بر ساعت و دبی خوانده شده از روتامتر بر حسب لیتر بر ساعت می­باشد.

 

(۳- ۲)  

شکل۳- ۴ روتامتر عقربه ای ساخت شرکت کرونه
طول ورودی
به منظور اینکه جریانی که وارد مبدل دو لوله­ای می­ شود کاملاً به جهت هیدرودینامیکی توسعه یافته باشد، قبل از ورود نفت به مبدل یک طول ورودی از لوله­ای به قطر ۱ اینچ و به طول ۵/۲ متر از جنس جنس فولاد زنگ نزن ۳۱۶ در نظر گرفته شده است. برای محاسبه طول ناحیه ورودی از رابطه ۳-۳ استفاده شده است.

 

(۳- ۳)  

سیستم سرمایش/ گرمایش
جهت تنظیم دمای دیواره لوله داخلی ازدو سیستم سرمایش/گرمایش با سیال خنک کننده آب و ضد یخ RC1400G ساخت شرکت GRANT استفاده شده است. این دو سیستم سرمایش/گرمایش به صورت موازی به مبدل متصل شده و توسط تنظیم شیر جریان برگشتی به محفظه شان، دبی متوسط ۱۲ لیتر بر دقیقه را در فضای بین دولوله مبدل تامین می­ کنند. محدوده کارکرد دمایی این سیستم­های سرمایش/گرمایش در دمای محیط بین °C 60_10- می­باشد. گنجایش مخزن هر کدام ازسیستم­ها ۵/۲ لیتر می­باشد. در جدول ۳-۵ توان سرمایش و گرمایش این سیستم­ها و در شکل ۳-۵ تصویر یکی از این سیستم­های سرمایش به کار برده شده نمایش داده شده است.
جدول ۳- ۵ توان سرمایش و گرمایش چیلرهای استفاده شده

 

توان در محدوده کارکرد دمای محیط(°C20) وات (w)
سرمایش تا دمای °C 20 ۱۳۰۰
سرمایش تا دمای °C 0 ۶۰۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...