راهنمای نگارش پایان نامه درباره طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی ... |
بعد از استخراج داده ها، ترافیک دیتای تک تک سلها مشخص شده است، سپس بیشترین حجم دیتایی که هر سل حمل نموده در طی ۲۴ ساعت شبانهروز جدا گردیده و متوسط ترافیک آنها طی روزهای نمونه گیری محاسبه شد. در ادامه با مشخص نمودن سلهای منصوبه در هر شهر و شهرستان،مجموع و متوسط دیتای حمل شده توسط سلهای هر شهر و شهرستان در چهار مقطع از ماهها و سالهای مختلف محاسبه و استخراج گردیده که شرح آن در جدول ۴٫۲ ضمیمه آمده است.سه شهری که دارای بیشترین ترافیک جذب شده میباشند به ترتیب با رنگ سبز،آبی و زرد مشخص شده اند.
برای مشاهده بهتر نتایج، نمودار نزولی ترافیکی هر شهر و سپس ترافیک بهمراه میزان جمعیت در آخرین دوره اندازه گیری دیتای شبکه یعنی پاییز ۹۳ در نمودار ذیل و نمودار ۴٫۱ ضمیمه آورده شده است.
نمودار ۴-۱ ترافیک و جمعت شهرها (پاییز ۹۳)
علاوه بر حجم دیتای جذب شده در هر شهرستان که بصورت سه سطح ترافیکی یا پله کاملا مشخص میباشد از جمله مواردی که در جداول ضمیمه و نمودار بالا دیده می شود نسبت ترافیک به جمعیت بالا در بعضی شهرها مانند آمل، بابلسر، چالوس، نوشهر، تنکابن و رامسر و بلعکس نسبت ترافیک به جمعیت پایین در شهرهای قائمشهر، بهشهر ، نکا و جویبار میباشد.
در جدول ۴٫۳ و نمودارهای ۴٫۳-۴٫۷ ضمیمه، تعداد ده درصد از سلها (۲۵۰ سل) که دارای بالاترین میزان جذب ترافیک بودند انتخاب و از بین این سلها مجموع ترافیک سلهای هر شهر برای هر سه مقطع تعیین شده است. با بررسی رفتار ترافیکی مناطق مختلف تا حد زیادی وضعیت کشش ترافیکی شهرها در زمانهای گوناگون مشخص گردیده که مواردی از آنها به شرح زیر میباشد:
در دوره زمستان ۹۲ نوسان تغییرات ترافیکی با جمعیت شهرها تقریبا یکسان بوده است،در عین حال نسبت ترافیک به جمعیت در دوشهر آمل و ساری از میزان بالایی در مقایسه با شهرهای دیگر برخوردار بوده و در شهرهای نکا، بهشهر و قائمشهر این نسبت معکوس میباشد.
همانطور که در نمودار ۴٫۴ ضمیمه مشخص است، در دوره نوروز ۹۳ تغییرات و نوسانات ترافیکی بویژه در شهرهای مسافر پذیر از جمله نور، فریدونکنار ، رویان، محمودآباد، رامسر بوجود آمده و به طور کاملا چشمگیر از حالت یکنواختی دیتا بر مبنای جمعیت که در زمستان شاهد آن بودیم خارج گردیده است.
از جمله موارد تاثیر گذار در نوروز، افت ترافیک در شهرهای پرجمعیتی مثل ساری و بابل میباشد. البته این افت در شهر ساری بسیار زیاد میباشد که نشان دهنده عدم مسافر پذیر بودن این شهر به همراه خروج مهاجرین شهرستانی در ایام نوروز و برگشت به شهرهای خود میباشد. ضمنا در بین شهرهای بزرگ، شهر آمل و قائمشهر که در مبادی ورودی جادههای ترانزیتی و در مسیر مسافران میباشند نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.
ترافیک حاصل از اندازه گیریهای انجام گرفته در تابستان ۹۳ حاکی از ترافیک بالای شهرهای توریستی البته با نوسان کمتر نسبت به نوروز میباشد. از جمله موارد ویژه این ایام افزایش ترافیک در منطقه کلاردشت میباشد که نسبت به دوره های قبلی رشد چشمگیری داشته است.
در دوره پاییزه شاهد کاهش ترافیک شهرهای توریستی بطور خاص در منطقه کلاردشت و افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ میباشیم، همچنین نوسانات ترافک به جمعیت یکنواختتر میباشد.
موردی که در هر سه دوره تقریبا شاهد آن بودیم فاصله بسیار زیاد ترافیکی دو شهر آمل و ساری با سایر شهرها میباشد بویژه نسبت ترافیک به جمعیت شهر آمل در تمام دورهها بالا میباشد بطوریکه با شهر بعد از خود نزدیک به دو برابر ترافیک بیشتری جذب نمود. همچنین نسبت ترافیک به جمعیت در شهرهای بابل، قائمشهر، نکا و بهشهر منفی بوده که در همه دورهها تکرار شده است.
ب: تحلیل میانگین ترافیک سلهای شهرها
علاوه بر تحلیل مجموع ترافیک سلها، بین مناطق و شهرهای مختلف از نظر متوسط ترافیک سلها مقایسه ای انجام شده است. بدین منظور نمودار متوسط دیتای ده درصد از سلهای پرترافیک شبکه مربوط به شهرهای مختلف محاسبه گردیده که شرح آن در نمودار ۴٫۷ ضمیمه آمده است.
همانطور که در نمودارهای۴٫۷ و ۴٫۸ دیده می شود سطح متوسط ترافیک دارای نوسان شدید نمی باشد که بیانگر توزیع نسبتا متناسب و متوازن منابع در نسل ۲٫۵ موبایل در شبکه مازندران میباشد، البته در بعضی شهرها بویژه شهرهای ساحلی مثل بابلسر، سلمانشهر، فریدونکنار و رویان نسبت متوسط ترافیک به منابع زیادترمیباشد، این نوسان و عدم یکنواختی در تابستان و نوروز نسبتا زیاد میباشد. این امر نشان دهنده ترافیکپذیری بالاتر سلها در این مناطق بوده و نیازمند جبران کسری منابع در نسل جدید میباشد که میبایستی با مدیریت و جابجایی تجهیزات اضافی از مناطق کم ترافیک به مناطق پرترافیکتر حتیالامکان نمودار متوسط دیتا در همه شهرها را یکنواختترنمود. میزان پایین متوسط ترافیک دیتا در انتهای جدول عمدتا مربوط به شهرهای کوچک میباشد که تعداد سایتهای موبایل در آنها محدود بوده و فقط توجیح پوششی دارند، البته در مورد شهرهایی مثل بهشهر ، نکا، رستمکلا این امر قابل بررسی میباشد.
با توجه به آنچه که بیان گردید و در نمودارهای ضمیمه دیده می شود، چند مورد قابل ملاحظه میباشد:
مجموع ترافیک شهرها تا حدود زیادی متناسب با بزرگی بازار و یا جمعیت هر شهر میباشد ولی در این بین ترافیک پایین شهرهایی مثل قائمشهر ،نکا ، بهشهر و تاحدودی بابل نسبت به جمعیت آنها و برعکس ترافیک بالای شهرهایی مثل کلارآباد و مرزنآباد حتی در ایام پاییز و زمستان با توجه به پایین بودن میزان مسافر قابل تامل میباشد.
ردهبندی سلها بر اساس جمع کل ترافیک و متوسط ترافیک حمل شده توسط سلها کاملا متفاوت میباشد، بنابراین می شود پذیرفت که دانسیته ترافیکی بعضی شهرها و موقعیت ها در مقایسه با سلهای شهرهای بزرگ بیشتر و ترافیک پذیرتر میباشد. بعنوان مثال شهرهای سلمانشهر، کلاردشت و بابلسر دارای بیشترین میزان متوسط ترافیک هستند در حالی که مجموع ترافیک آنها در رتبه به نسبه پایینتری در نمودار مجموع دیده می شود، این وضعیت برای شهرهای بلده و نشتارود کاملا قابل ملاحظه است.
مقایسه متوسط ترافیک شهرها نسبت به شهرستان، با توجه به اضافه شدن سایتهای به نسبه کمترافیک در مناطق حومهای و روستایی، بیانگر افزایش نسبی متوسط ترافیک سایتهای شهری میباشد. مثلا متوسط ترافیک شهرستان ساری از ۲۴Mb به ۴۱Mb در منطقه شهری افزایش یافته است.
رفتار نمودار جمعیتی و مجموع ترافیک در سطح شهر و شهرستان تقریبا مشابه میباشد.
تغییرات ترافیکی کاملا مشابه تغییرات جمعیتی نمی باشد بعنوان مثال جمعیت شهری آمل، بابل و قائمشهر نزدیک به یکدیگر و شیب نمودار جمعیت ملایم میباشد، ولی تغییرات ترافیکی آنهاقابل توجه و نمودار ترافیکی دارای شیب تندی میباشد.
افزایش روند ترافیک نسبت به جمعیت در شهرهای توریستی وساحلی در ایام تعطیلات کاملا روشن بوده و هرچه میزان جمعیت این شهرها کمتر باشد پیک ترافیکی اتفاق افتاده تیزتر میباشد.
ج: بررسی ترافیک روزانه
در جدول ۴٫۴ و نمودارهای۴٫۷ – ۴٫۹ ضمیمه ده درصد از سلهای پرترافیک واقع در هر منطقه و شهرستان درمقاطع زمانی مختلف مشخص گردید. در هر روز سه شهرستانی که دارای بیشترین تعداد سل پرترافیک بودند به تفکیک رنگ مشخص شده است.همانطور که در نمودار دیده می شود شهرستانهای ساری، آمل و بابل به ترتیب دارای بیشترین سل پرترافیک در روزهای نمونه گیری شده در پاییز ۹۲ میباشند.
بطور مشابه طی۱۴ روز از ایام نوروز ۹۳ عملیات تعیین، تفکیک و مرتب سازی مناطق و شهرهای مختلف براساس میزان جذب ترافیک دیتا انجام گرفت که در جدول ۴٫۵ ضمیمه مشخص است. همانطور که انتظار میرفت سه شهرستانی که دارای بیشترین تعداد سلهای با ترافیک بالا بوده اند شامل شهرهای مسافرپذیر بوده که در نمودار ۴٫۱۰ ضمیمه آمده است، در بین ده درصد از سلهای پرترافیک، شهرستانهای نوشهر،آمل و نور به ترتیب دارای بیشترین سل پرترافیک میباشند.
برای یک دوره دوازده روزه در تابستان ۹۳، مشابه دوره های قبلی سلها و سایتهای پرترافیک در طی شبانهروز مشخص و به ازای هر شهرستان تعداد آنها تعیین و جداول ۴٫۶ و ۴٫۷ و نمودارهای ۴٫۱۱ و ۴٫۱۲ رسم گردیده است. این دوره ترکیبی از دوحالت بالا بوده بدین معنی که بخاطر اقلیم مازندران در سرتاسر نیمه دوم مسافران به این استان سفر می کنند و در عین حال تحرک در زندگی بومیان از نظر اقتصادی، تجاری و اجتماعی نیز در بیشترین حد ممکن خود میباشد. لذا در همه مکانها ترافیک سلها بالا بوده، بجز روزهای خاص که شرایط ترافیکی ویژهای اتفاق میافتد. با این توصیف دیده می شود که در بین ده درصد از سلها، شهرستانهای آمل، ساری و بابل و همچنین چالوس دارای بیشترین سلهای پرترافیک میباشند و در بین صد سلبرتر شهرستانهای آمل، ساری و بابلسر وهمچنین چالوس و بابل دارای بیشترین سل پرترافیک در این دوره میباشند.
همانطور پیشتر نیز گفته شد، ترافیک دیتای پایین شهرستان پرجمعیتی مثل قائمشهر و همچنین شهرستانهای نکا و بهشهر در خور توجه میباشد، همچنین ترافیک دیتای شهرهای توریستی رامسر و فریدونکنار نسبت به سایر شهرستانهای توریستی در تابستان و در نوروز پایین میباشد.
ه: بررسی ترافیک شهرها بر اساس تعداد سایتهای با متوسط ترافیک بالا
در ادامه متوسط ترافیک سایتها در سه مقطع محاسبه گردیده که آمارکلی آن در جدول ذیل و جدول ۴٫۸ و نمودار های ۴٫۱۳،۴٫۱۴، ۴٫۱۴ضمیمه آمده است.
جدول۴-۳ تعداد سایتهای پرترافیک در شهرستانها در سه مقطع مختلف
City | Winter.2013 | Summer.2014 | Nouroz.2014 |
Sari | ۲۲ | ۲۷ | ۸ |
Amol | ۱۹ | ۱۳ | ۱۳ |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 10:51:00 ق.ظ ]
|