بعد از استخراج داده ­ها، ترافیک دیتای تک تک سل­ها مشخص شده است، سپس بیشترین حجم دیتایی که هر سل حمل نموده در طی ۲۴ ساعت شبانه­­روز جدا گردیده و متوسط ترافیک آنها طی روزهای نمونه گیری محاسبه شد. در ادامه با مشخص نمودن سل­های منصوبه در هر شهر و شهرستان،مجموع و متوسط دیتای حمل شده توسط سل­های هر شهر و شهرستان در چهار مقطع از ماه­ها و سال­های مختلف محاسبه و استخراج گردیده که شرح آن در جدول ۴٫۲ ضمیمه آمده است.سه شهری که دارای بیشترین ترافیک جذب شده می­باشند به ترتیب با رنگ سبز،آبی و زرد مشخص شده ­اند.
برای مشاهده بهتر نتایج، نمودار نزولی ترافیکی هر شهر و سپس ترافیک بهمراه میزان جمعیت در آخرین دوره اندازه ­گیری دیتای شبکه یعنی پاییز ۹۳ در نمودار ذیل و نمودار ۴٫۱ ضمیمه آورده شده است.
پایان نامه
نمودار ۴-۱ ترافیک و جمعت شهرها (پاییز ۹۳)
علاوه بر حجم دیتای جذب شده در هر شهرستان که بصورت سه سطح ترافیکی یا پله کاملا مشخص می­باشد از جمله مواردی که در جداول ضمیمه و نمودار بالا دیده می­ شود نسبت ترافیک به جمعیت بالا در بعضی شهرها مانند آمل، بابلسر، چالوس، نوشهر، تنکابن و رامسر و بلعکس نسبت ترافیک به جمعیت پایین در شهرهای قائم­شهر، بهشهر ، نکا و جویبار می­باشد.
در جدول ۴٫۳ و نمودارهای ۴٫۳-۴٫۷ ضمیمه، تعداد ده درصد از سل­ها (۲۵۰ سل) که دارای بالاترین میزان جذب ترافیک بودند انتخاب و از بین این سل­ها مجموع ترافیک سل­های هر شهر برای هر سه مقطع تعیین شده است. با بررسی رفتار ترافیکی مناطق مختلف تا حد زیادی وضعیت کشش ترافیکی شهرها در زمان­های گوناگون مشخص گردیده که مواردی از آنها به شرح زیر می­باشد:
در دوره زمستان ۹۲ نوسان تغییرات ترافیکی با جمعیت شهرها تقریبا یکسان بوده است،در عین حال نسبت ترافیک به جمعیت در دوشهر آمل و ساری از میزان بالایی در مقایسه با شهرهای دیگر برخوردار بوده و در شهرهای نکا، بهشهر و قائم­شهر این نسبت معکوس می­باشد.
همانطور که در نمودار ۴٫۴ ضمیمه مشخص است، در دوره نوروز ۹۳ تغییرات و نوسانات ترافیکی بویژه در شهرهای مسافر پذیر از جمله نور، فریدونکنار ، رویان، محمودآباد، رامسر بوجود آمده و به طور کاملا چشمگیر از حالت یکنواختی دیتا بر مبنای جمعیت که در زمستان شاهد آن بودیم خارج گردیده است.
از جمله موارد تاثیر گذار در نوروز، افت ترافیک در شهرهای پرجمعیتی مثل ساری و بابل می­باشد. البته این افت در شهر ساری بسیار زیاد می­باشد که نشان دهنده عدم مسافر پذیر بودن این شهر به همراه خروج مهاجرین شهرستانی در ایام نوروز و برگشت به شهرهای خود می­باشد. ضمنا در بین شهرهای بزرگ، شهر آمل و قائم­شهر که در مبادی ورودی جاده­های ترانزیتی و در مسیر مسافران می­باشند نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.
ترافیک حاصل از اندازه ­گیری­های انجام گرفته در تابستان ۹۳ حاکی از ترافیک بالای شهرهای توریستی البته با نوسان کمتر نسبت به نوروز می­باشد. از جمله موارد ویژه این ایام افزایش ترافیک در منطقه کلاردشت می­باشد که نسبت به دوره­ های قبلی رشد چشمگیری داشته است.
در دوره پاییزه شاهد کاهش ترافیک شهرهای توریستی بطور خاص در منطقه کلاردشت و افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ می­باشیم، همچنین نوسانات ترافک به جمعیت یکنواخت­تر می­باشد.
موردی که در هر سه دوره تقریبا شاهد آن بودیم فاصله بسیار زیاد ترافیکی دو شهر آمل و ساری با سایر شهرها می­باشد بویژه نسبت ترافیک به جمعیت شهر آمل در تمام دوره­ها بالا می­باشد بطوریکه با شهر بعد از خود نزدیک به دو برابر ترافیک بیشتری جذب نمود. همچنین نسبت ترافیک به جمعیت در شهرهای بابل، قائم­شهر، نکا و بهشهر منفی بوده که در همه دوره­ها تکرار شده است.
ب: تحلیل میانگین ترافیک سل­های شهرها
علاوه بر تحلیل مجموع ترافیک سل­ها، بین مناطق و شهرهای مختلف از نظر متوسط ترافیک سل­ها مقایسه­ ای انجام شده است. بدین منظور نمودار متوسط دیتای ده درصد از سل­های پرترافیک شبکه مربوط به شهرهای مختلف محاسبه گردیده که شرح آن در نمودار ۴٫۷ ضمیمه آمده است.
همانطور که در نمودارهای۴٫۷ و ۴٫۸ دیده می­ شود سطح متوسط ترافیک دارای نوسان شدید نمی ­باشد که بیانگر توزیع نسبتا متناسب و متوازن منابع در نسل ۲٫۵ موبایل در شبکه مازندران می­باشد، البته در بعضی شهرها بویژه شهرهای ساحلی مثل بابلسر، سلمانشهر، فریدونکنار و رویان نسبت متوسط ترافیک به منابع زیادترمی­باشد، این نوسان و عدم یکنواختی در تابستان و نوروز نسبتا زیاد می­باشد. این امر نشان دهنده ترافیک­پذیری بالاتر سل­ها در این مناطق بوده و نیازمند جبران کسری منابع در نسل جدید می­باشد که می­بایستی با مدیریت و جابجایی تجهیزات اضافی از مناطق کم ترافیک به مناطق پرترافیک­تر حتی­الامکان نمودار متوسط دیتا در همه شهر­ها را یکنواخت­ترنمود. میزان پایین متوسط ترافیک دیتا در انتهای جدول عمدتا مربوط به شهرهای کوچک می­باشد که تعداد سایت­های موبایل در آنها محدود بوده و فقط توجیح پوششی دارند، البته در مورد شهرهایی مثل بهشهر ، نکا، رستم­کلا این امر قابل بررسی می­باشد.
با توجه به آنچه که بیان گردید و در نمودارهای ضمیمه دیده ­می­ شود، چند مورد قابل ملاحظه می­باشد:
مجموع ترافیک شهرها تا حدود زیادی متناسب با بزرگی بازار و یا جمعیت هر شهر می­باشد ولی در این بین ترافیک پایین شهرهایی مثل قائم­شهر ،نکا ، بهشهر و تاحدودی بابل نسبت به جمعیت آنها و برعکس ترافیک بالای شهرهایی مثل کلارآباد و مرزن­آباد حتی در ایام پاییز و زمستان با توجه به پایین بودن میزان مسافر قابل تامل می­باشد.
رده­بندی سل­ها بر اساس جمع کل ترافیک و متوسط ترافیک حمل شده توسط سل­ها کاملا متفاوت می­باشد، بنابراین می­ شود پذیرفت که دانسیته ترافیکی بعضی شهرها و موقعیت ­ها در مقایسه با سل­های شهرهای بزرگ بیشتر و ترافیک پذیرتر می­باشد. بعنوان مثال شهرهای سلمانشهر، کلاردشت و بابلسر دارای بیشترین میزان متوسط ترافیک هستند در حالی که مجموع ترافیک آنها در رتبه به نسبه پایین­تری در نمودار مجموع دیده می­ شود، این وضعیت برای شهرهای بلده و نشتارود کاملا قابل ملاحظه­ است.
مقایسه متوسط ترافیک شهرها نسبت به شهرستان، با توجه به اضافه شدن سایت­های به نسبه کم­ترافیک در مناطق حومه­ای و روستایی، بیانگر افزایش نسبی متوسط ترافیک سایت­های شهری می­باشد. مثلا متوسط ترافیک شهرستان ساری از ۲۴Mb به ۴۱Mb در منطقه شهری افزایش یافته است.
رفتار نمودار جمعیتی و مجموع ترافیک در سطح شهر و شهرستان تقریبا مشابه می­باشد.
تغییرات ترافیکی کاملا مشابه تغییرات جمعیتی نمی ­باشد بعنوان مثال جمعیت شهری آمل، بابل و قائمشهر نزدیک به یکدیگر و شیب نمودار جمعیت ملایم می­باشد، ولی تغییرات ترافیکی آنهاقابل توجه و نمودار ترافیکی دارای شیب تندی می­باشد.
افزایش روند ترافیک نسبت به جمعیت در شهرهای توریستی وساحلی در ایام تعطیلات کاملا روشن بوده و هرچه میزان جمعیت این شهرها کمتر باشد پیک ترافیکی اتفاق افتاده تیزتر می­باشد.
ج: بررسی ترافیک روزانه
در جدول ۴٫۴ و نمودارهای۴٫۷ – ۴٫۹ ضمیمه ده درصد از سل­های پرترافیک واقع در هر منطقه و شهرستان درمقاطع زمانی مختلف مشخص گردید. در هر روز سه شهرستانی که دارای بیشترین تعداد سل پرترافیک بودند به تفکیک رنگ مشخص شده است.همانطور که در نمودار دیده می­ شود شهرستان­های ساری، آمل و بابل به ترتیب دارای بیشترین سل پرترافیک در روزهای نمونه­ گیری شده در پاییز ۹۲ می­باشند.
بطور مشابه طی۱۴ روز از ایام نوروز ۹۳ عملیات تعیین، تفکیک و مرتب سازی مناطق و شهرهای مختلف براساس میزان جذب ترافیک دیتا انجام گرفت که در جدول ۴٫۵ ضمیمه مشخص است. همانطور که انتظار می­رفت سه شهرستانی که دارای بیشترین تعداد سل­های با ترافیک بالا بوده ­اند شامل شهرهای مسافرپذیر بوده که در نمودار ۴٫۱۰ ضمیمه آمده است، در بین ده درصد از سل­ها­­ی پرترافیک، شهرستان­های نوشهر،آمل و نور به ترتیب دارای بیشترین سل پرترافیک می­باشند.
برای یک دوره دوازده روزه در تابستان ۹۳، مشابه دوره­ های قبلی سل­ها و سایت­های پرترافیک در طی شبانه­روز مشخص و به ازای هر شهرستان تعداد آنها تعیین و جداول ۴٫۶ و ۴٫۷ و نمودارهای ۴٫۱۱ و ۴٫۱۲ رسم گردیده است. این دوره ترکیبی از دوحالت بالا بوده بدین معنی که بخاطر اقلیم مازندران در سرتاسر نیمه دوم مسافران به این استان سفر می­ کنند و در عین حال تحرک در زندگی بومیان از نظر اقتصادی، تجاری و اجتماعی نیز در بیشترین حد ممکن خود می­باشد. لذا در همه مکان­ها ترافیک سل­ها بالا بوده، بجز روزهای خاص که شرایط ترافیکی ویژه­ای اتفاق می­افتد. با این توصیف دیده می­ شود که در بین ده درصد از سل­ها، شهرستان­های آمل، ساری و بابل و همچنین چالوس دارای بیشترین سل­های پرترافیک می­باشند و در بین صد سل­برتر شهرستان­های آمل، ساری و بابلسر وهمچنین چالوس و بابل دارای بیشترین سل پرترافیک در این دوره می­باشند.
همانطور پیشتر نیز گفته شد، ترافیک دیتای پایین شهرستان پرجمعیتی مثل قائمشهر و همچنین شهرستان­های نکا و بهشهر در خور توجه می­باشد، همچنین ترافیک دیتای شهرهای توریستی رامسر و فریدونکنار نسبت به سایر شهرستان­ها­ی توریستی در تابستان و در نوروز پایین می­باشد.
ه: بررسی ترافیک شهرها بر اساس تعداد سایت­های با متوسط ترافیک بالا
در ادامه متوسط ترافیک سایت­ها در سه مقطع محاسبه گردیده که آمارکلی آن در جدول ذیل و جدول ۴٫۸ و نمودار های ۴٫۱۳،۴٫۱۴، ۴٫۱۴ضمیمه آمده است.
جدول۴-۳ تعداد سایت­های پرترافیک در شهرستان­ها در سه مقطع مختلف

 

City Winter.2013 Summer.2014 Nouroz.2014
Sari ۲۲ ۲۷ ۸
Amol ۱۹ ۱۳ ۱۳
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...