خویشتن

 

نظر دیگران درمورد شخص

 

افسردگی

 

شادمانی

 

 

 

گروه شخص

 

 

 

حسرت

 

وجد

 

 

 

خلقیات و هیجانات که روی هم عاطفه نامیده میشوند نشان دهنده ارزیابیهای جاری شخص ازرویدادهایی است که در زندگی وی اتفاق میافتد.
کیفیت زندگی در یک مفهوم وسیع به عنوان شادی قابل تعریف میباشد. کیفیت زندگی معیار و اندازه گیری بهترین انرژی یا نیرو در فرد است، که این نیرو برای سازگاری موفقیت آمیز فرد با چالشهای موجوددر دنیای واقعی میباشد. میلند در سال(۱۹۹۹)برای دستیابی به کیفیت زندگی ۴ طریق زیر را بیان نمود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-از طریق خشنودی: چرا که این مضمون منعکس کننده تجربهی افراد و جنبه های عاطفی شخصیت آنان است .
۲-از طریق تعریف رضامندی: زیرا که این تعریف نشان دهنده شناخت یا ادراک فرد وانتقال دهندهی جنبه های منطقی و عقلانی است .
۳-از طریق توصیف نیازهای افراد: به دلیل آنکه برآورده شدن این نیاز ها فرد رابه یک زندگی خوب رهنمون مینماید .
۴-از طریق تعریف ادراک خویشتن: چون این مفهوم توقعات شخصی و رشد فکری افراد را مشخص میکند.
نوردن فلت[۴۸](۱۹۹۱)کیفیت زندگی را به شکل خشنودی توصیف نمود .به نظر وی سنجش خشنودی افراد از طریق بررسی تجربهی افراد از میزان حصول ایشان به آ مال و آرزوهایشان انجام پذیر است (به نقل از نظری سعید،۱۳۸۰).
تاتارکیوسیز (۱۹۷۶) خشنودی را به عنوان یکی از انواع رضامندی ذکر کرد .وی خصوصیات زیررا برای تعریف و تشخیص احساس خشنودی در نظر گرفته است
۱-قالب و چهارچوب کامل و تمام داشتن: احساس خشنودی باید به طور کامل در تمامی جنبه-های احساسی به شکل آگاهانه و عمقی و نه به طور سطحی نفوذ نماید.
۲-بادوام و ثابت بودن: احساس خشنودی باید به طور ثابت در تمامی طول زندگی افراد پایدار و باقی بماند .بدین معنی که هر گاه از فرد سوال شود که آیا از زندگی خشنود است ؟همواره پاسخ وی مثبت باشد.
۳-عقلانی بودن: احساس خشنودی تنها نباید به شکل عاطفی باشد بلکه مهم است که این احساس با عناصر عقلانی و ادراکی نیز عجین شده باشد.
۴-فراگیر بودن: احساس خشنودی باید شامل تمامی جنبه های زندگی بوده و تنها به یک بخش آن محدود نباشد.
تعریف و توضیح تاتارکیوسیز این عقیده راکه فرد خشنود و خوشحال باید حداقل به اهداف مهم زندگی خود رسیده باشد بیان مینماید (هنستد،[۴۹]۱۹۹۹).
در علوم اجتماعی تشخیص و تمایز مفهوم کیفیت زندگی از خشنودی(انعکاس دهنده احساسات و عواطف مثبت و منفی) و احساس رضایت(انعکاس دهنده جنبه شناختی یا ادراکی) از اهمیت وی‍ژهای برخوردار است. تشخیص و تمایز بین رضایت و خشنودی بسیار مهم میباشد، زیرا هر کدام جنبه های متفاوتی را اندازه گیری میکند. برای مثال مطالعات کیفیت زندگی در افراد حاکی از این بوده که بزرگسالان مسنتر نسبت به بزرگسالان جوان تر احساس خشنودی کمتر و رضایت بیشتری از زندگی داشتند و این مسئله خود میتواند حاکی از این امر باشد، که ارزیابی شناختی و ادراکی از زندگی به طور کلی با بالا رفتن سن افزایش مییابد، در حالی که احساسات و عواطف در همین سنین کاهش مییابند. در حیطه روانشناسی کیفیت زندگی به شکل رضامندی و یا میل به نیاز ها توصیف و تعریف میشود (کوهپایه،۱۳۸۰).
ابعاد کیفیت زندگی
لهمن و پوسترادو -[۵۰]معتقدند که در بررسی کیفیت زندگی باید هر دوجنبه ذهنی و عینی را مد نظر قرارداد.. ابعاد ذهنی شامل سلامت، امنیت، وضعیت مالی، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات خانوادگی، فعالیتهای روزمره و تفریح و همچنین رضایت کلی از زندگی است. ابعاد عینی شامل تماسهای اجتماعی، ارتباطات خانوادگی، فعالیتهای روزمره و کفایت مالی است. مک داناد[۵۱]،به نقل از مقدم طالمی، ۱۳۸۳) پنج حوزه برای کیفیت زندگی وجود دارد: سلامت و رفاه، ارتباطات بین فردی، حضور فرد در خانه و در جامعه، رشد فردی، مقام و منزلت و عزت نفس. اگر پنج معیار بالا را در نظر بگیریم حداقل سه مورد آنها وابسته به فرد میباشد. و شاید تنها ارتباطات بین فردی و حضور فرد در خانه و در جامعه به نظر میرسد که در حوزه خارجی قرار گیرد (آلین [۵۲]،۲۰۰۰).
هر چند توافق کاملی برای آنچه که باید در بررسی کیفیت زندگی مد نظر قرار داد، وجود ندارد اما محققانی همچون پاین[۵۳] (۱۹۸۹)فهرست موارد ذیل را که در این زمینه مهم هستند،پیشنهاد کردهاند:
-وضعیت شناختی (مثل اضطراب و افسردگی )
-عملکرد فیزیکی (مثل فعالیت، رفتارهای مراقبت از خود )
-علائم (که ممکن است با بیماری مانند درد یا ناشی از عوارض جانبی درمان مانند تهوع واستفراغ باشد).
-ارتباطات اجتماعی (مانند ارتباطات خانوادگی و زناشویی
-نقشهای اجتماعی (مانند مسئولیت شغلی، والد بودن، همسری )(مقدم طالمی به نقل از هورن[۵۴]-،۱۳۸۳).
الکساندر ویلمز معتقد است رفاه فیزیکی، روابط خوب با انسانها، فعالیتهای اجتماعی، تکامل شخصیتی ،تفریحات و سرگرمیها، امنیت و شرایط اقتصادی میتوانند ابعاد و جوانب مهم و کیفیت زندگی را تشکیل دهند (مولزان[۵۵]،۱۹۹۱) اندرسون و بود کهاردت [۵۶](۱۹۹۹)به نقل از دالکی [۵۷]و همکارانش مینویسند: اجزا اصلی کیفیت زندگی بین همه افراد مشترک است ولی تاکیدی که افراد به اجزا ی مختلف دارند متفاوت میباشد. در یک سری از تحقیقات انجام شده با هدف
تعریف اجزای کیفیت زندگی سیزده خصوصیت توسط پاسخ دهندهگان مطرح شده که به صورت خلاصه و بر اسا س اهمیتشان شامل: عشق و عاطفه، احترام به خود و رضایت از خود، آرامش فکر و رضایت جنسی، انگیزش، پذیرش اجتماعی، موفقیت و رضایت شغلی، شخصیت، همکاری و مداخله در کارها، رفاه اقتصادی، بهداشت مناسب، تغییر و تحول، برتری،استقلال و خلوت میباشد(اندرسون،۱۹۹۹).

 

 

ابعاد

 

زیر گروه ها

 

 

 

سلامت جسمانی و مادی

 

سلامتی جسمانی و امنیت
سلامت و امنیت شخص

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...