• مزایا

 

استفاده از تکنیک‏های TOPSIS و SAW به عنوان مدل‏های ‏تصمیم‏ گیری و مکان‏یابی چند شاخصه و سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در مکان‏یابی ایستگاه‏های آتش‏نشانی کارآیی بالایی دارد. این کارآیی به خاطر امکان مقایسه و ارزیابی مکان‏های مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای مورد نظر است.

 

    • معایب

 

برای حل مسأله مکان‏یابی ایستگاه‏های آتش‏نشانی با بهره گرفتن از مدل‏های ‏تصمیم‏ گیری چند شاخصه باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.

 

    1. اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهاد‏ها نخواهند بود.

 

    1. به علت معدود بودن و چندجمله‏ای غیرقطعی-سخت بودن مسأله، در نظر گرفتن و مقایسه همه حالات تقریبا غیر ممکن و وقت گیر خواهد بود.

        1. مکان‏یابی ایستگاه راه‏آهن

       

       

 

بیک[۱۲] و همکارانش در سال ۲۰۰۵ [۱۱] به مطالعه مکان‏یابی ایستگاه راه‏آهن با بهره گرفتن از روش AHP پرداختند. در این مطالعه، از بین انواع مختلف خطوط راه آهن، برروی خطوط بین شهری تمرکز شده است. برای به کارگیری مدل توسعه یافته در این مطالعه، ایستگاه کویری[۱۳] از خطوط دونقایی-نامبو[۱۴] در کره به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. در این مطالعه برای ارزیابی پاسخ‏ها راهی جز استفاده از اطلاعات و دانش مدیران سازمان‏دهی شهری و دفاتر دولتی و مجموع نظرات آنها در قالب پاسخ‏نامه‏ها وجود ندارد. همچنین برای ارزیابی نظرات از مدل اندازه‏گیری فازی که به وسیله سونگ در سال ۲۰۰۳ توسعه داده شد استفاده می‏شود.
قانون اصلی مکان‏یابی ایستگاه بالابردن تعداد ایستگاه‏ها جهت افزایش سرعت است. فاصله بین ایستگاه‏ها در زمان کلی سفرها و میانگین سرعت قطار مؤثر است. اگر فاصله بین ایستگاه‏ها تا حدی کوتاه باشد، برای تقاضای جابه‏جایی مفید است، اما هزینه ساخت و ساز بالایی دارد. بنابراین فاصله به یک اندازه معقولی نیاز است و تا حد ممکن باید در نواحی مترو طراحی شود. وظیفه ایستگاه فراهم کردن دستیابی و با سرعت و با امنیت پراکنده کردن مسافران است. بنابراین طراحی نحوه قرارگیری باید مناسب با تقاضای جابه‏جایی، شرایط مکانی، شرایط مسیر خطوط، شرایط حال و آینده، دستیابی و راحتی باشد. پارامتری که در ارزیابی ایستگاه اضافه شده مؤثر است، میانگین سرعت است که براساس استاندارد قطارهای بین شهری تعیین می‏شود.
بیک و همکارانش مدل ارزیابی مؤثر را جهت برطرف نمودن مشکل مدل قبلی مکان‏یابی ایستگاه برای اضافه کردن ایستگاه جدید راه‏آهن، توسعه دادند. برای انتخاب و سازماندهی ایستگاه‏ها، معیارهای ارزیابی مهم هستند. به منظور استخراج برخی از پارامترها همه استانداردهای استفاده شده در پروسه‏های قبلی مکان‏یابی ایستگاه بررسی می‏شوند. سپس استانداردها براساس نظرهای متخصصین رشته‏های مختلف مرتبط با این مسأله استخراج می‏شوند.
از دیگر پارامترهای کمی مؤثر در ارزیابی، میانگین سرعت است که براساس استاندارد قطارهای بین شهری تعریف می‏شود. به طور خاص، میانگین سرعت براساس کشورهای توسعه یافته ۵۰ کیلومتر بر ساعت تعیین می‏شود (جدول ۲-۵).
جدول ۲-۵ مقایسه میانگین سرعت قطار در کشورهای مختلف [۱۱]

 

دسته ‏بندی سئول[۱۵] توکیو[۱۶] پاریس[۱۷] لندن[۱۸]
میانگین سرعت قطارها (km/h) در شهر ۵/۳۳
بین شهری ۵/۳۹
اوج ازدحام ۵/۵۲
عادی ۱/۶۴
سریع السیر ۲/۵۳ در شهر ۵/۳۱
بین شهری ۵۹

 

 

    • مطالعه موردی

 

در این بررسی از ۴۰ فرد ( از هر گروه ۱۰ نفر) نظرسنجی شد و شاخص سازگاری آزمایش شد. اگر شاخص سازگاری بیشتر از ۱۵/۰ شد، بررسی‏ها مجددا تکرار خواهد شد. براساس پرسش‏نامه حرفه‏ای انجام شده، سیستم فراگیر انتقال به عنوان بیشترین ارزش ۲۵/۰ و دیدگاه پروژه به عنوان دومین رتبه ۲/۰ و سپس دیدگاه‏های کاربری و روش هر دو ۱۹/۰ و دیدگاه برنامه‏ ریزی شهری ۱۷/۰ وزن‏دهی شدند.

 

    • مزایا

 

با بهره گرفتن از روش AHP می‏توان در کنار پارامترهای کیفی، پارامترهای کمی مانند سرعت قطار را نیز برای اضافه کردن ایستگاه راه‏آهن بررسی نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...