دی و دیگران (۲۰۰۰)

 

توانایی سازمان برای غلبه بر تغییرات مستمر محیط غیرقابل پیش بینی
دانلود پایان نامه

 

 

 

هرمزی(۲۰۰۱)

 

سازمان­های چابک برای واکنش نسبت به شرایط متغیر بازار انعطاف پذیر بوده و از سرعت بالایی برخوردارند.

 

 

 

بسانت و دیگران
(۲۰۰۱)

 

تولید چابک عبارتست از توانایی شرکت در پاسخ سریع و منعطف به محیط و مواجهه با چالش­های نوظهور از طریق پاسخ­های نوآور.

 

 

 

داو(۲۰۰۱)

 

توانایی مدیریت و بکارگیری دانش به صورت اثربخش که بر اساس آن سازمان ظرفیت بالقوه غلبه بر تغییرات مستمر و محیط تجاری غیرقابل پیش بینی را دارد.

 

 

 

سامبامورتی و دیگران(۲۰۰۳) و روت(۱۹۹۶)

 

چابکی استراتژیک توانایی شناسایی فرصت­های نوآور و ثبت فرصت­های بازار رقابتی از طریق گردآوری دارائی­های حیاتی،دانش و ارتباطات سریع و ناگهانی.

 

 

 

آرتتا و گیاتچی (۲۰۰۴)

 

توانایی پاسخ به تغییرات غیرقابل پیش بینی(توانایی پاسخگویی) و توانایی اقدام بیش فعالانه در ارتباط با تغییر (مدیریت دانش)

 

 

 

لین و دیگران (۲۰۰۶)

 

چابکی زنجیره عرضه ادغام حساسیت مشتری، سازمان، فرآیندها، شبکه ها و سیستم­های اطلاعاتی است.

 

 

 

کومر و همکارانش (۲۰۰۶)

 

چابکی سازمانی، توانایی انعطاف پذیری نهاد حساس به منظور پاسخگویی سریع به تغییرات برنامه ریزی شده و نشده است.

 

 

 

ستیا و دیگران (۲۰۰۸)

 

توانایی سازمان در۱)کشف فرصت­های جدید مزیت رقابت۲) استفاده از دارایی­ ها، دانش و روابط به منظور تصرف این فرصت ها۳) سازگاری با تغییرات ناگهانی در شرایط تجاری.

 

 

 

برانزچیدل، سورش
(۲۰۰۹)

 

چابکی نتیجه هشیار بودن نسبت به تغییرات، به صورتی همه جانبه (تشخیص فرصت­ها و چالش­ها ) هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی است و با وجود قابلیتی شایسته در استفاده از منابع برای پاسخگویی به این تغییرات در زمان مناسب و به شکلی انعطاف پذیر و مربوط که سازمان نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد، صورت مؤثری به خود می گیرد.

 

 

 

 

ابعاد چابکی

الف.ستاده(محصولات به عنوان راه حلی جامع برای ارضای مشتری): توانایی ساخت محصول تعیین کننده­ یک قابلیت رقابتی نیست. کاهش هزینه­یی ماشین آلات، دسترسی طراحان محصول به ابزارهای طراحی رایانه ای قدرتمند و افزایش تجارت جهانی توزیع این محصولات را گسترش داده و تولیدکنندگان را نیز به این چهت سوق داده که فراتر از محصول بنگرند و ترکیب متمایزی از محصول، اطلاعات و خدمات بلند مدت را برای هر مشتری فراهم کنند. در واقع سازمان­ها باید به جای محصول، راه­حل­هایی برای مشکلات مشخص مشتریان ارائه کنند و بر ارزش دریافت شده مشتریان از محصول متمرکز شوند.
ب.داده(همکاری به منظور افزایش رقابت پذیری یا ایجاد سازمان مجازی): تدارک راه حلی برای هر مشتری مشخص از طریق منابع محدود یک شرکت، به تنهایی قابل دستیابی نیست. این امر خصوصآ زمانی به حقیقت می­پیوندد که شرکت بر شایستگی اصلی خود متمرکز باشد. بنابراین همکاری برای ایجاد راه­حلی برای مشتریان ضروری به نظر می­رسد. در واقع همکاری های داخلی و خارجی همکاری­های مورد نظرند و هدف عرضه­ی محصولات به بازار در کمترین زمان ممکن با استغاده از منابع از طریق همکاری است. نیل به این اهداف تنها با تشکیل سازمان مجازی[۹۳] و مشارکت­های سریع در ساخت، قابل دسترسی خواهد بود.
ج.عوامل تأثیر گذار خارجی(تغییر و عدم اطمینان): مشکل­ترین عاملی که شرکت­ها با آن مواجهند، تغییر سریع و بدون توقف است. عواملی مانند کاهش چرخه­ی تولید محصول، کاهش زمان ایجاد مفهوم تا زمان فروش، تسریع در آهنگ توسعه فناوری، افزایش جهانی سازی تجارت، افزایش تراکم ارتباطات الکترونیکی و افزایش رشد سریع جمعیت همه به فضای تغییر کمک می­ کنند. تغییرات خارجی تحمیل شده را نیز می­توان در دو بخش در نظر گرفت:
تغییرات اجتماعی در مقیاس کلان
تغییراتی که بوسیله ی شرکت رقیب بر یک واحد تجاری تحمیل می شود.
بنابراین سازمان­ها باید برای بقا و پیشرفت در محیط تغییر و عدم اطمینان، چنان سازماندهی شوند که دارای ساختارهای سازمانی منعطف و نوآور باشند تا بتوانند تصمیم گیری سریع را ارتقا دهند. سازمان­های چابک باید با حفظ نیروهای انسانی که می­توانند عدم اطمینان و تغییر را به رشد تبدیل کنند، در جهت ایجاد سازمان­های کارآفرین حرکت کنند.
د.عملیات داخلی(بهره گیری از افراد و اطلاعات): این عملیات بیانگر توانایی شرکت در واکنش سریع­تر نسبت به تغییرات در مقایسه با رقبا است. البته این کار با بهره گرفتن از انگیزش، کارآفرینی اشخاص و سازماندهی تیم­های سازگار انجام می­ شود و ضمنآ ساختار سازمانی نیز دائمآ تجدید می شود. در جهان فردا افراد و اطلاعات تفکیک کننده­ های کلیدی خواهند بود. لذا چابکی در برگیرنده­ی عدم تمرکز اختیار و استغاده از ارزش منابع انسانی و اطلاعاتی است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...