مطالب درباره بررسی تأثیر بازارگرایی بر چابکی اسراتژیک با تأکید بر نقش فرهنگ ... |
دی و دیگران (۲۰۰۰)
توانایی سازمان برای غلبه بر تغییرات مستمر محیط غیرقابل پیش بینی
هرمزی(۲۰۰۱)
سازمانهای چابک برای واکنش نسبت به شرایط متغیر بازار انعطاف پذیر بوده و از سرعت بالایی برخوردارند.
بسانت و دیگران
(۲۰۰۱)
تولید چابک عبارتست از توانایی شرکت در پاسخ سریع و منعطف به محیط و مواجهه با چالشهای نوظهور از طریق پاسخهای نوآور.
داو(۲۰۰۱)
توانایی مدیریت و بکارگیری دانش به صورت اثربخش که بر اساس آن سازمان ظرفیت بالقوه غلبه بر تغییرات مستمر و محیط تجاری غیرقابل پیش بینی را دارد.
سامبامورتی و دیگران(۲۰۰۳) و روت(۱۹۹۶)
چابکی استراتژیک توانایی شناسایی فرصتهای نوآور و ثبت فرصتهای بازار رقابتی از طریق گردآوری دارائیهای حیاتی،دانش و ارتباطات سریع و ناگهانی.
آرتتا و گیاتچی (۲۰۰۴)
توانایی پاسخ به تغییرات غیرقابل پیش بینی(توانایی پاسخگویی) و توانایی اقدام بیش فعالانه در ارتباط با تغییر (مدیریت دانش)
لین و دیگران (۲۰۰۶)
چابکی زنجیره عرضه ادغام حساسیت مشتری، سازمان، فرآیندها، شبکه ها و سیستمهای اطلاعاتی است.
کومر و همکارانش (۲۰۰۶)
چابکی سازمانی، توانایی انعطاف پذیری نهاد حساس به منظور پاسخگویی سریع به تغییرات برنامه ریزی شده و نشده است.
ستیا و دیگران (۲۰۰۸)
توانایی سازمان در۱)کشف فرصتهای جدید مزیت رقابت۲) استفاده از دارایی ها، دانش و روابط به منظور تصرف این فرصت ها۳) سازگاری با تغییرات ناگهانی در شرایط تجاری.
برانزچیدل، سورش
(۲۰۰۹)
چابکی نتیجه هشیار بودن نسبت به تغییرات، به صورتی همه جانبه (تشخیص فرصتها و چالشها ) هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی است و با وجود قابلیتی شایسته در استفاده از منابع برای پاسخگویی به این تغییرات در زمان مناسب و به شکلی انعطاف پذیر و مربوط که سازمان نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد، صورت مؤثری به خود می گیرد.
ابعاد چابکی
الف.ستاده(محصولات به عنوان راه حلی جامع برای ارضای مشتری): توانایی ساخت محصول تعیین کننده یک قابلیت رقابتی نیست. کاهش هزینهیی ماشین آلات، دسترسی طراحان محصول به ابزارهای طراحی رایانه ای قدرتمند و افزایش تجارت جهانی توزیع این محصولات را گسترش داده و تولیدکنندگان را نیز به این چهت سوق داده که فراتر از محصول بنگرند و ترکیب متمایزی از محصول، اطلاعات و خدمات بلند مدت را برای هر مشتری فراهم کنند. در واقع سازمانها باید به جای محصول، راهحلهایی برای مشکلات مشخص مشتریان ارائه کنند و بر ارزش دریافت شده مشتریان از محصول متمرکز شوند.
ب.داده(همکاری به منظور افزایش رقابت پذیری یا ایجاد سازمان مجازی): تدارک راه حلی برای هر مشتری مشخص از طریق منابع محدود یک شرکت، به تنهایی قابل دستیابی نیست. این امر خصوصآ زمانی به حقیقت میپیوندد که شرکت بر شایستگی اصلی خود متمرکز باشد. بنابراین همکاری برای ایجاد راهحلی برای مشتریان ضروری به نظر میرسد. در واقع همکاری های داخلی و خارجی همکاریهای مورد نظرند و هدف عرضهی محصولات به بازار در کمترین زمان ممکن با استغاده از منابع از طریق همکاری است. نیل به این اهداف تنها با تشکیل سازمان مجازی[۹۳] و مشارکتهای سریع در ساخت، قابل دسترسی خواهد بود.
ج.عوامل تأثیر گذار خارجی(تغییر و عدم اطمینان): مشکلترین عاملی که شرکتها با آن مواجهند، تغییر سریع و بدون توقف است. عواملی مانند کاهش چرخهی تولید محصول، کاهش زمان ایجاد مفهوم تا زمان فروش، تسریع در آهنگ توسعه فناوری، افزایش جهانی سازی تجارت، افزایش تراکم ارتباطات الکترونیکی و افزایش رشد سریع جمعیت همه به فضای تغییر کمک می کنند. تغییرات خارجی تحمیل شده را نیز میتوان در دو بخش در نظر گرفت:
تغییرات اجتماعی در مقیاس کلان
تغییراتی که بوسیله ی شرکت رقیب بر یک واحد تجاری تحمیل می شود.
بنابراین سازمانها باید برای بقا و پیشرفت در محیط تغییر و عدم اطمینان، چنان سازماندهی شوند که دارای ساختارهای سازمانی منعطف و نوآور باشند تا بتوانند تصمیم گیری سریع را ارتقا دهند. سازمانهای چابک باید با حفظ نیروهای انسانی که میتوانند عدم اطمینان و تغییر را به رشد تبدیل کنند، در جهت ایجاد سازمانهای کارآفرین حرکت کنند.
د.عملیات داخلی(بهره گیری از افراد و اطلاعات): این عملیات بیانگر توانایی شرکت در واکنش سریعتر نسبت به تغییرات در مقایسه با رقبا است. البته این کار با بهره گرفتن از انگیزش، کارآفرینی اشخاص و سازماندهی تیمهای سازگار انجام می شود و ضمنآ ساختار سازمانی نیز دائمآ تجدید می شود. در جهان فردا افراد و اطلاعات تفکیک کننده های کلیدی خواهند بود. لذا چابکی در برگیرندهی عدم تمرکز اختیار و استغاده از ارزش منابع انسانی و اطلاعاتی است.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:42:00 ب.ظ ]
|