افراد شرکت‌کننده یک به یک خود را معرفی می‌کنند تا هم پژوهشگر و هم سایرین با افراد آشنا شوند.
پژوهشگر درباره هوش هیجانی و فواید و اثرات آن توضیح می‌دهد . ( هوش هیجانی چیست؟ چه اهمیتی در زندگی روزمره انسان دارد؟ چه فواید و کاربردهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد؟)
انواع هیجانات را با ذکر نشانه‌ها و رسم جدول هیجانات اصلی شرح می‌دهد. تصاویر انواع هیجانات تظاهر یافته در صورت آدمک‌ها به دانش‌آموزان نشان داده شد و خواستار نامگذاری آنها از سوی دانش‌آموزان شدیم.
راهکارها و روش های شناسایی هیجانات را توضیح می‌دهد و با ایفای نقش از اعضا می‌خواهد که هیجانات نشان داده شده توسط پژوهشگر را شناسایی و نامگذاری نمایند. از شرکت‌کنندگان داوطلب خواسته شد یکی از انواع هیجانات اصلی را با زبان بدن در حضور جمع اجرا نماید و سایر اعضا نامگذاری کنند.
تمریناتی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت تا زمان برگزاری جلسه آینده اجرا نموده و جلسه آینده ضمن حضور در کلاس، تمرینات را به همراه داشته باشند. همچنین مطالب تدریس شده در جلسه بصورت کتبی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
تمرین جلسه اول۱-۱با تکمیل عبارات زیر می‌توانید از هیجان‌ها و تجارب گذشته خود یک تصویرکلی بدست آورید. در نظر بگیریدکه چه احساسی دارید، چقدر خوب واکنش نشان می‌دهید و این هیجان‌ها با چه فراوانی روی می‌دهند.
۱٫من زمانی خوشحال هستم که:
۲٫من زمانی غمگین هستم که:
من زمانی استرس دارم که:
تمرین جلسه اول ۲-۱:با توجه به تمرین قبلی، به سوالات زیر پاسخ دهید.
علت بروز هریک از احساسات و هیجانهایتان(ذکر شده در تمرین قبل) چیست؟
بطور کلی، بین آنچه احساس می‌کنید با آنچه می‌گویید یا انجام می‌دهید، ارتباطی وجود دارد؟
آنچه احساس می‌کنید چگونه بر روابطتان با دیگران اثر می‌گذارد؟
جلسه دوم
از دانش‌آموزان خواسته شد خلاصه‌ای از مباحث جلسه قبل را بیان کنند.
پژوهشگر ( کمک پژوهشگر) گام دوم مهارت هوش هیجانی را شرح می‌دهد.
روش‌های درک هیجانی را توضیح می‌دهد. همچنین به شیوه ایفای نقش ( توسط پژوهشگر و افراد داوطلب) و بحث گروهی و پرسش و پاسخ از شرکت‌کنندگان را به مشارکت در بحث دعوت می کند.
طی برگزاری کلاس آموزشی به سوالات پاسخ می‌دهد.
تمریناتی به دانش‌آموزان ارائه شد تا در طول روز و تا زمان برگزاری جلسه آینده اجرا نموده و جلسه آینده آنها را به همراه داشته باشند. همچنین مطالب تدریس شده بصورت کتبی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
تمرین جلسه ۱-۲نگاه کردن از دید دیگران را به اینصورت تمرین کنید: با تظاهرکردن به اینکه شما، شما نیستید. یک نفر را که با شما بسیار متفاوت است یا یک نفر را که درباره یک موضوع، عقیده متفاوتی با عقیده شما دارد انتخاب کنید. از لحاظ ذهنی خودتان را جای او قرار دهید و به این فکر باشیدکه انگیزه، افکار و احساسات او را درک کنید. به سوالات زیر طوری جواب دهیدکه فکر می‌کنید او جواب خواهدداد:

 

    1. تفکر و احساس من چه اثری بر رفتار من می‌گذارند؟

 

    1. در یک موقعیت هیجانی معمولا من چه واکنشی نشان می‌دهم و چرا؟

 

    1. وقتی من در موقعیت هیجانی قرار دارم،دوست دارم دیگران چه واکنشی نشان دهند؟

 

تمرین جلسه ۲-۲آخرین باری را که در یک موقعیت هیجانی قرارگرفتید، در نظر بگیرید:
با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده‌اید،کدامیک از روش های زیر را بکارگرفته‌اید؟ نتیجه آنچه بود؟
آیا امکان داشت که موقعیت را به روش دیگری تفسیر یکنید؟
آیا اگر موقعیت را به شیوه دیگری تفسیر می‌کردید باز هم احتمال داشت که همانگونه عمل نمایید؟
آیا تفسیرهای اصلی شما دقیق بوده‌است؟
جلسه سوم
از دانش‌آموزان خواسته شد خلاصه‌ای از مباحث جلسه قبل را بیان کنند.
از ۳ نفر از شرکت‌کنندگان خواسته شد تمرینات جلسات قبل را روی تخته یادداشت نموده و سپس با کمک دانش‌آموزان پاسخ‌های داده شده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.
پژوهشگر ( کمک پژوهشگر)مدیریت هیجانی در خود و روش‌های کنترل و مدیریت احساسات را شرح می‌دهد. همچنین به شیوه ایفای نقش(توسط پژوهشگر و افراد داوطلب) و بحث گروهی و پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان را به مشارکت در بحث دعوت می کند. از یکی از اعضا خواسته شد نقشی از یک موقعیت هیجانی را ایفا نماید و سپس نسبت به آن هیجان عکس‌العمل نشان دهد، سپس از سایر اعضا خواسته شد واکنش وی را تجزیه و تحلیل نموده و عکس‌العمل خود را در موقیعت فرضی بیان دارند.
طی برگزاری کلاس آموزشی به سوالات پاسخ می‌دهد.
تمریناتی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و از آنها خواسته شد تمرینات را انجام داده و آنها را به همراه داشته باشند. مطالب تدریس شده نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
تمرین جلسه سوم ۳اخرین باری راکه در یک موقعیت هیجانی با شخصی قرارگرفتید، در نظر بگیرید:
باتوجه به اطلاعاتی که کسب کرده‌اید،کدامیک از روش های مذکور را برای تنظیم هیجانی استفاده نموده‌اید؟نتیجه آنچه بود؟
پایان نامه - مقاله - پروژه
آیا امکان داشت که موقعیت را به روش دیگری اداره کنید؟
آیا اگر موقعیت را به شیوه دیگری اداره می‌کردید باز هم احتمال داشت که همانگونه نتیجه بگیرید؟
آیا تفسیرهای اصلی شما از احساسات طرف مقابل دقیق بوده‌است؟
جلسه چهارم
از دانش‌آموزان خواسته شد خلاصه‌ای از مباحث جلسه قبل را بیان کنند.
پژوهشگر( کمک پژوهشگر) مهارت سوم، مدیریت و کنترل هیجانات در دیگران را تشریح نموده و به شیوه ایفای نقش ( توسط پژوهشگر و افراد داوطلب) و بحث گروهی و پرسش و پاسخ از شرکت‌کنندگان را به مشارکت در بحث دعوت می کند.
به سوالات پاسخ می‌دهد.
تمرینات در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شد تا در طول روز و تا زمان برگزاری جلسه آینده اجرا نموده و جلسه آینده ضمن حضور در کلاس، تمرینات را به همراه داشته باشند. همچنین مطالب تدریس شده در جلسه بصورت کتبی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.
تمرین جلسه چهارم ۱-۴موقعیت هیجانی ( خشم، غم، استرس )را تصور نمایید که توسط شما برای دیگران ایجاد شده است، در چنین شرایطی چگونه هیجانات شخص مقابل را کنترل می‌نمایید.
جلسه پنجم
از دانش‌آموزان خواسته شد خلاصه‌ای از مباحث جلسه قبل را بیان کنند.
از ۴ نفر از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تمرینات دو جلسه قبل را روی تخته یادداشت نموده و سپس با کمک دانش‌آموزان پاسخ های داده شده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...