پایان نامه درباره رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی ... |
پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………..۱۵۳
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی وتفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی در دانشجویان روانشناسی دانشگاه رودهن بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامیواحد رودهن بودکه در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه ۱۸۱نفر (۹۰دختر-۹۱پسر)را در بر گرفته بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش نمونهگیری به شکل در دسترس بود. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی مک کری و کوستا(۱۹۸۵)،تفکر انتقادی کالیفرنیا فاسیون و فاسیون(۱۹۹۰) و کفایت اجتماعی فلنر(۱۹۹۰)بود. روش آماری پژوهش از طریق شاخصهای مرکزی و شاخصهای پراکندگی و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و کفایت اجتماعی رابطه مثبت معنادار وجود دارد،بین تفکر انتقادی و کفایت اجتماعی رابطه معنی داری وجود ندارد،بین ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی قادر به تبیین صلاحیت اجتماعی بودند. در نتیجه افراد با ویژگیهای شخصیتی مناسبتر نسبت به دیگران شادتر بوده و ارتباط مثبتی با دیگران داشته و هدفمند بودن در زندگی و لذت بردن از تعاملات اجتماعی و همچنین رضایت از زندگی وحتی موفقیت تحصیلی بیشتری را تجربه کنند. پس بنابرین میتوان پیش بینی نمود که با ویژگیهای شخصیتی صحیح میتوان تفکری انتقادی و اندیشمندانه و به تبع آن صلاحیت اجتماعی لازم را انتظار داشت.
کلید واژهها:ویژگیهای شخصیتی،تفکر انتقادی،صلاحیت اجتماعی،دانشجویان.
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
از بدو پیدایش انسان تاکنون این موجود دو پا تلاش در شناخت خود و دیگران داشته است(عابدی،۱۳۸۶). اما در عین حال عدهی کمیاز مردم را میبینیم که از وضع خود کاملأ راضی باشندبیشتر افراد معتقدند که از ویژگیهای مرموزی که برای موفقیت اجتماعی لازم است برخوردار نیستند در بین ویژگیهای مطلوب صفتی که آن را معمولأ شخصیت[۱] مینامند.
در نظر روانشناسان معنای فراتر از صفت جذابیت میباشد که ما را وادار میکند در مورد دارنده آن بگوییم که فردی با شخصیت است (با توجه به نظر محقق)شخصیت یک فرد از تمام صفات او تشکیل یافته است و به منظور الگوی نسبتأ پایدار صفات و گرایشهایی که تا اندازه ای به رفتار افراد دوام میبخشد(شولتز و شولتز[۲]،به نقل از محمدی۱۳۸۹). یکی از پیچیدگیهای انسان که سبب تمایز وی از موجودات دیگر میشود فرایند فکر و تفکر انتقادی و اندیشمندانهی اوست. که تفکر انتقادی را شامل تجزیه و تحلیل و ارزشیابی و استباط دانستهاندتعبیر و تفسیر تبیین و خودتنظیمیاز جمله مولفههای محوری تفکر انتقادی[۳] قلمداد میشود یکی از تواناییهای فکری ارزنده ای که برای تفکر انتقادی لحاظ میشود آن است که شنیدهها خواندهها اندیشهها و اعتقادهای مختلفی را که در زندگی با آنها رو به رو میشوند ارزشیابی کنند و دربارهی آنها تصمیم منطقی بگیرد (سیف،۱۳۸۷). و به طور کلی شایستگی اجتماعی[۴] توانایی مراقبت از خود،یاری رساندن و مراقبت از دیگران است(ابوالقاسمی،جمالویی،نریمانی،زاهدبابلان،۱۳۹۰). رابین روز-کران سور[۵] (۱۹۹۲)شایستگی اجتماعی را توانایی رسیدن هدفهای فردی در تعامل اجتماعی همزمان با حفظ روایط مثبت با دیگران در همه ی زمانها و موقعیتها میدانند.
در ظرف ۵۰ سال گذشته پژوهشهایی در این زمینه که ابتدا توسط فیسک (۱۹۴۹)آغاز شد و سپس از طریق پژوهشگران دیگری چون نورمن[۶](۱۹۶۷)اسمیت[۷](۱۹۶۷)کلبرگ[۸](۱۹۸۱)و مک کری و کوستا(۱۹۸۷)انجام گرفته که پنج بعد از ردههای گسترده خصیصههای شخصیت را تشکیل میدهند که شامل:برون گرایی[۹]،خوشایندی(مقبولیت)[۱۰]،وظیفه شناسی[۱۱]،تهییج پذیری[۱۲] و آزاداندیشی[۱۳] میباشد.
این ابعاد نشانگر زمینههای گسترده شخصیت انسان است در این بین میتوان عنوان کرد که با،شخصیت با ثبات و تفکری صحیح میتوان به ایجاد کفایت و شایستگی اجتماعی و ارتقای آن در جوانان دانش آموزان و دانشجویان و اعم افراد اندیشید. با توجه به تحقیقات اخیر میتوان ارتباطی تنگاتنگ بین تعاریف وجود دارد چرا که افراد با برخورداری از شخصیتی پایدار میتوانند به تفکری اندیشمندانه و اصلح دست یابند که همین سبب دستیابی به مهارتها و توانایی و کفایت اجتماعی لازم برای برقراری ارتباط با محیط و مواجه شدن با فشارهای زندگی و حل موانع می
شود.
با توجه به تحقیقاتی که توسط عماری،جاویدی،نصیری(۱۳۹۴)مبنی بر اینکه بین ویژگیهای شخصیتی با تفکر انتقادی در دانش آموزان میتوان ارتباطی مثبت یافت و همینطور تحقیقات مک کری و کوستا(۱۹۹۲)و دنو و همکاران(۱۹۹۸) چنگ و فورنهایم(۲۰۰۵)و لو و هو(۲۰۰۵)انجام دادند میتوان به این نتیجه دست یافت ارتباطی نزدیک بین متغیرهای پژوهش حاضر وجود دارد.
در نتیجه در انجام این پژوهش پژوهشگر در صدد بر آمده تا با نشان دادن سهم هر یک از ویژگیهای شخصیتی سالم و همچنین میزان تفکر انتقادی به عنوان عوامل موثر در صلاحیت اجتماعی و مقبول بودن در جامعه بتوان دید واقع بینانه تری نسبت به این موضوع پیدا کند و همچنین ایجاد راهبردهایی برای به وجود آوردن احساس کفایت و صلاحیت اجتماعی در میان افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در این بعد برنامه ریزی کرد. میتوان به ایجاد راهبردهایی برای ارتقا کفایت و یا صلاحیت اجتماعی در دانشجویان در نظر گرفت. (کندال بزازل[۱۴]،به نقل از پزشک۱۳۸۰).
۱-۱- بیان مسئله
شخصیت[۱۵] یعنی «مجموعهای از رفتار وشیوههای تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگیهای بیهمتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص میشود.شخصیت یک فرد از تمام صفات او تشکیل شده است و به منظور الگوی نسبتأ پایدار صفات و گرایشها و یا ویژگیهایی که تا اندازهای به رفتار دوام میبخشد(شولتز و شولتزبه نقل از محمدی،۱۳۸۹).
با تحلیل لغوی این واژه میتوان چنین برداشت کرد که مقصود از شخصیت جنبهی ظاهری و آشکار شدهی فرد است که قابل رویت برای افراد جامعه است هر چند چنین برداشتی نادرست نیست اما بیانگر همهی واقعیت نیز نمیباشد اما در عین حال تا حدودی از دوامو ثبات برخوردار هستند شخص با دارا بودن چنین ویژگیهای منحصر به فرد و بادوامی است که در موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوتی را از خود نشان میدهد.نظریههای شخصیت طی دوران شکلگیری خود مانند هر پدیده دیگری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفتهاند و نظریههای متعددی نیز شکل گرفتهاند.آگاهی از ویژگیهای شخصیتی[۱۶]، برای مقابله موثر با مشکلات زندگی مفید و سودمند است.از آنجائی که ویژگیهای شخصیتی عمیقاً با نحوه ادراک و تفسیر فرد از جهان و واکنش او به رویدادها مرتبط است، طبیعی است که برخی ویژگیهای شخصیتی از ویژگیهای دیگر انعطافپذیرتر[۱۷]است.یکی از متغیرهایی که در ارتباط مستقیم با ویژگیهای شخصیت میباشد، متغیر تفکر انتقادی[۱۸] است.از این رو متغیر بعدی که قرار است رابطه آن را با صلاحیت اجتماعی و ویژگیهای شخصیت در این تحقیق بررسی کنیم، تفکر انتقادی است.
در اینجا لازم است که به تعریفی از تفکر انتقادی که توسط انیس[۱۹](۱۹۸۵)بیان شده،اشاره کنیم.
تفکر انتقادی،تفکری است مستدل و تیزبینانه درباره اینکه چه چیزی را باور کنیم و چه اعمالی را انجام دهیم.وولفک[۲۰](۱۹۹۵)در باب تفکر انتقادی چنین میگوید که ارزیابی تصمیمات از راه وارسی منطقی و منظم و شواهد راه حلها را تفکر انتقادی گویند. درباره مهارتهای تشکیل دهنده تفکر انتقادی نظرات متفاوتی وجود دارد اما انیس (۱۹۸۷)که یکی از صاحب نظران و پژوهشگران در زمینه تفکر انتقادی است عناصر یا مهارتهای تشکیل دهندهی تفکر انتقادی را اینگونه بیان میکند جستجوی یک بیان روشن از موضوع یا سوال جستجوی دلایل کوشش برای کسب اطلاعات جامع استفاده و ذکر منابع معتبر در نظر گرفتن موقعیت کلی و نکته اصلی ازدیاد نبودن مساله اصلی مورد علاقه،جستجوی شقوق مختلف،انعطاف پذیر بودن و تعصبی بودن اتخاذ موضع کردن،تا حد امکان دقیق بودن با هر یک از اجزای موقعیت کلی به طور منظم برخورد نمودن(اعجازی،۱۳۸۶).از این رو یکی از موقعیتهایی که ارتباط تنگاتنگ با تفکر انتقادی دارد، صلاحیت اجتماعی است.صلاحیت یا کفایت اجتماعی شامل کارکردهایی است که برای مقابله با فشارهای زندگی و مسائل گوناگونی که انسانها با آنها مواجهاند لازم است.صلاحیت اجتماعی به توانایی مقابله موثر با نیازها و چالشهای روزمره اشاره دارد.به عبارت دیگر، صلاحیت اجتماعی به منزله موفقیت منطبق با تحول فرد، در قلمروهایی مانند موفقیت تحصیلی، مقبولیت در بین دوستان، موفقیت ورزشی، انتخاب یک حرفه، ازدواج، به دست آوردن شغل و به طور کلی، موفقیت در زندگی دانستهاند(علیق،۱۳۸۷).
با توجه به مطالب فوق میتوان بیان کرد که عمده ترین سوال پژوهش حاضر این است که:
سهم ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی در پیش بینی صلاحیت اجتماعی به چه میزان است؟
صلاحیت یا کفایت اجتماعی همان قدرت برقراری تعامل اجتماعی میباشد یعنی کسب مهارتها،توانایی،ظرفیتهایی که شامل مهارتهای شناختی،مهارتهای اجتماعی،کفایت هیجانی و آمایههای انگیزشی میباشد به عبارت دیگر شامل اطلاعات و مهارتهایی است که سبب توانایی فرد در انجام وظایف شغلی و تبادل روزمره زندگی میگردد. (کندال و بزازل[۲۱] به نقل از پزشک،۱۳۸۰).صلاحیت اجتماعی متغیری
است که از ویژگیهای شخصیت و نوع تفکر تأثیر میپذیرد. از این رو این تحقیق سعی در بررسی میزان رابطه بین ویژگیهای شخصیت، تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی را داشته و به دنبال پاسخ به این سوال است که چه رابطهای بین ویژگیهای شخصیت، تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی وجود دارد؟ تأثیر هر یک از متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی بر صلاحیت اجتماعی به چه میزان است؟
۱-۲- ضرورت و اهمیت پژوهش
شناسایی محیط زندگی فرد و تشخیص نوع شخصیت یک فرد و براساس خصوصیات شخصیتی آن فرد میتوان یک نوع پیشبینی در زندگی آینده او داشت و همچنین از اختلالات احتمالی که ممکن است فرد به ان عارض گردد جلوگیری نمود و با توجه به همهی موارد ذکر شده با پرورش و رشد تفکر انتقادی در افراد شیوههایی را ارائه نمود تا افراد از صلاحیت یا کفایت اجتماعی لازم برای مواجه و غلبه بر مشکلات زندگی برخوردار باشند.شرایطی از قبیل اینکه وقتی به دیگرانمیرسید چگونه رفتار میکنید،یا مواقع عصبانیت چطور واکنش نشان میدهیدیا مثلأ وقتی کسی به شما محبت میکند از رفتار او چه برداشتیمیکنید و چگونه به آن پاسخ میدهید همگی با نوع شخصیت شما ارتباط دارد پس به عبارت دیگرمیتوان گفت که شخصیت مجموعهای از افکار و احساسات و هیجاناتو رفتارها و واکنشهاست که از نوجوانی و جوانی در ما شکل میگیرد و تأثیرات آن بر تمام جنبههای زندگی سایهمیافکند و در این دوران شرایطی که بهکفایت اجتماعی در کارکرد اجتماعی و تحصیلی موفقیت آمیز دانشآموزان و دانشجویان مهم میباشد و نقش حائز اهمیتی در اجتناب یا بازداری واکنشهای منفی دیگران ایفامیکند.رفتار اجتماعی و رفتار تحصیلی آنچنان به هم وابستهاند که تقویت فعالیتهای تحصیلی بدون آن دسته از رفتارهای اجتماعی که فعالیت تحصیلی را ممکنمیسازند امری مشکل است(الیوت و مک گیریگور[۲۲]،۲۰۰۱).
به اعتقاد پژوهشگر جوامع و افرادی که میتوانند از پژوهش حاضر بهره ببرند، اعم از استفاده در محیطهایی چون خانواده و اجتماع(برای کاربرد والدین،معلمان ومحیط شغلی و مدیران و کارکنان)میتواند مثمر ثمر باشد علاوه بر اینهادانشجویان،درمانگران،مشاوران تحصیلی،اساتید ونوجوانان و جوانانمیتوانند بهره ببرند.
۱-۳- اهداف پژوهش
۱-۳-۱- هدف کلی
- تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی در دانشجویان.
اهداف جزئی
- تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی با صلاحیت اجتماعی در دانشجویان.
- تعیین رابطه تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی در دانشجویان.
- تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی در دانشجویان.
- تعیین سهم ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی در پیش بینی صلاحیت اجتماعی.
۱-۴- سوال پژوهش
سهم ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی در پیش بینی صلاحیت اجتماعی به چه میزان است؟
۱-۵- فرضیهها
۱-۵-۱- فرضیه کلی
- بین ویژگی شخصیتی و تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
۱-۵-۲- فرضیههای اختصاصی
۱-بین ویژگیهای شخصیتی با صلاحیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
۲-بین تفکر انتقادی با صلاحیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
۳-بین ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی رابطه وجود دارد.
۱-۶- متغیرهای پژوهش
الف)متغیر پیش بین اصطلاحی ست که به جای متغیر مستقل نیز به کار میرود و در این پژوهش متغیر پیش بین شایستگی و صلاحیت اجتماعی میباشد.
ب)متغیر ملاک[۲۳] اصطلاحی که به جای متغیر وابسته مقرر میشود و در این پژوهش متغیر ملاک ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی میباشد.
۱-۶-۱- تعاریف متغیرها[۲۴]
الف) تعاریف نظری
شخصیت عبارت است از مجموعه ای سازمان یافته و واحدی، متشکل از خصوصیات نسبتاثابت و پایدار که یک فرد را از افراد دیگر متمایز میسازد(شولتز و شولتز[۲۵]،ترجمه محمدی،۱۳۸۹).
- تفکر انتقادی به معنای یافتن نوعی از دانش و بینش است که با آن بتوان با گسترش علوم همخوانی یافته، فرصت آزادی دادن به فکر و اندیشه است که سبب ایجاد توانایی بحث و اظهار نظر در فرد میشود تفکر انتقادی جهت دهنده ذهن به تفکر است اندیشیدن مستدل و عقلانی و منطقی استیا تفکری که با آن میتوان دریافتی عینی از واقعیت کسب کرد(قاضی مرادی،۱۳۹۱).
- شایستگی و صلاحیت اجتماعی بیانگر توانایی فرد در سازمان دادن منابع محیطی و حفظ آنهاست عقاید و نگرشهای افراد تحت تأثیر فرهنگ و تربیت خانواده شکل میگیرد و افرادی که تحت عقاید قوی تربیت میشوند در اجتماع موثر و مفید عمل میکنند(صمدی،آقاجانی،شاطریان،۱۳۹۲).
ب) تعاریف عملیاتی
ویژگیهای شخصیتی نمره ای که آزمودنی در پرسشنامه ی شخصیتی نئو که توسط مک کری و کوستا[۲۶](فرم کوتاه)درسال(۱۹۸۵) بدست میآورد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:27:00 ق.ظ ]
|