پژوهش های پیشین با موضوع بررسی تاثیر خدمات الکترونیکی بر داده های تحلیلی کسب وکار کارکنان واحد امور ... |
۱ - معیار های ورود به مطالعه:
جامعه شامل ۱۰۵۰ کارمند رسمی، قراردادی و پیمانی است که در مخابرات شیراز در سال ۱۳۹۲ کار می کنند.
۲- معیار های خروج از مطالعه:
این پژوهش افرادی را که در مخابرات شیراز شاغل بوده اما در پست غیر کارمند می باشند را شامل نمی شود.
۳-۱۰ روش تجزیه و تحلیل داده ها:
به منظور تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و AMOS بهره گرفته می شود. در این بخش نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری که با نرم افزار AMOS صورت گرفته است، ارائه می شود.
نرم افزار آموس Amosیک محصول نرم افزاری است که به منظور برآورد و آزمون مدلهای معادلات ساختاری طراحی شده است. این نرم افزار با بهره گرفتن از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده، میتواند مقادیر بارهای عاملی، واریانسها و خطاهای متغیرهای مکنون را برآورد یا استنباط کند، و از آن میتوان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر(مدل یابی علّی با متغیرهای مکنون) استفاده کرد. هر گاه در یک تحقیق تعداد نسبتا زیادی متغیر وجود داشته باشد، یافتن رابطهها و یا به عبارت دیگر همبستگی بین این متغیرها به روشهای معمولی بسیار مشگل و گاه ناممکن میباشد.
روش تحلیل عاملی برای رفع این مشکل بوجود آمده است و بر مبنای آن متغیرها به گونه ای دستهبندی میشوند که در نهایت به دو یا چند عامل که همان مجموعه متغیرها هستند محدود میگردند، به عبارت دیگر متغیرهای مورد استفاده در تحقیق بر اساس صفات مشترکشان به دو یا چند دسته محدود شده و این دستهها را عامل مینامیم. پس از آن روابط بین عامل ها بدست آمده و در هر عامل نیز روابط بین متغیرهای آن محاسبه شده و در نهایت هدف اصلی تحقیق که روابط بین متغیرهای تحقیق است محاسبه میشوند. بنابراین هر عامل را میتوان متغیری ساختگی یا فرضی در نظر گرفت که از ترکیب چند متغیر که از وجوهی به هم شباهت دارند، ساخته شده است. از طرف دیگر روش تحلیل عاملی به عنوان ابزاری برای کشف میزان ممکن کاهش داده ها به کار میرود(تحلیل عاملی اکتشافی) و یا تایید فرضهایی که در مورد رابطه بین عاملها وجود دارد(تحلیل عاملی تاییدی).
۳-۷-۱ آزمونهای برازندگی مدل کلی
در طی دهه گذشته برای مدلهای معادلات ساختاری شاخص های برازندگی متعددی ارائه شده است. با آنکه انواع گوناگون این شاخص ها پیوسته در حال توسعه و تکامل هستند ولی شاخص بهینهای که توافق همگانی برآن باشد وجود ندارد. این شاخص ها به شیوه های مختلفی طبقه شده اند که یکی از عمدهترین این طبقه بندیها متعلق به مارش و همکاران (۱۹۶۷) است. آن ها شاخص های برازندگی را به سه گروه مطلق، نسبی و تعدیل یافته تقسیم می کنند.
۳-۷-۲ شاخص های مطلق
شاخص های مطلق این پرسش را مطرح میسازد که آیا واریانس خطا که پس از برازش مدل باقی میماند مقدار قابل توجهای است یا خیر؟
شاخص های مطلق تابعی از برنامهی Amos (مانند تابع برازندگی بیشینه احتمال یا نسبت درستنمایی مقیاسبندی شده) را به گونه ای به کار میبرند که ریشه میانگین باقی مانده، آزمون مجذور کای و نسبت به درجه آزادی، شاخص برازندگی (GFI) و شاخص تعدیل یافته برازندگی(AGFI) را مینیمم کند. در میان شاخص های مطلق مجذور کای و نسبت به درجه آزادی، به قدرمطلق باقی مانده ها توجه دارد. مشخصهی مجذور کای برای یک مدل کاملاً برازش یافته برابر صفربوده و نسبت (نسبی مجذورکای به درجه آزادی) در یک برازش ایده آل برابر ۱ خواهد بود.
دیگر شاخص مطلق، شاخص ریشه میانگین مجذور باقی ماندهها (RMR) میباشد. این مقدار در واقع تفاوت بین عناصر ماتریس مشاهده شده در گروه نمونه و عناصر ماتریسهای برآورد یا پیش بینی شده با فرض درستی مدل مورد نظر است. ماندههای برازش یافته از تفاضل ماتریس کواریانس نمونه از ماتریس کواریانس برازش یافته حاصل می شود. هرچه مقدار این شاخص به صفر نزدیکتر باشد، مدل مذکور برازش بهتری دارد.
شاخص های برازندگی GFI و AGFI که چارزکاگ و سوربوم (۱۹۸۹) پیشنهاد کرده اند بستگی به حجم نمونه ندارد و نشان میدهد که مدل تا چه حد نسبت به عدم وجود آن، برازندگی بهتری دارد. شاخص GFI برپایهی تابع برازندگی F طبق فرمول زیر محاسبه می شود،
در این رابطه معرف ساختار کواریانس برای متغیرهای مشاهده شده تصادفی، معرف ماتریس کواریانس گروه نمونه، مقداری از است که را مینیمم می کند و تابع برازندگی در شرایطی است که همه پارامترهای مدل برابر با صفر باشند. این مشخصه در واقع مقدار نسبی واریانسها و کواریانسها را به گونه مشترک از طریق مدل ارزیابی می کند و دامنه تغییرات آن بین صفر و یک است. شاخص GFI هرچند مشابه است ولی نمیتواند به عنوان درصد خطای تبیین شده به وسیله مدل تفسیر شود زیرا درصد کواریانسهای مشاهده شدهای است که از طریق کواریانسهای دیکته شده به وسیله ی مدل تبیین می شود. چون GFI نسبت به سایر مشخصههای برازندگی اغلب بزرگتر است، برخی از پژوهشگران نقطه برش ۹۵/۰ را برای آن پیشنهاد کرده اند. برپایه ی قرارداد مقدار GFI باید برابر یا بزرگتر از۹/۰باشد تا مدل مورد نظر پذیرفته شود.
مقدار تعدیل یافته شاخص برازندگی برای درجه آزادی (یعنی AGFI) برپایهی فرمول زیر بدست می آید:
که در آن تعداد اندازه ها در مدل و بیانگر درجه آزادی مدل است. کمترین مقدار و باید صفر باشد، هرچند از لحاظ نظری ممکن است مقدار آن منفی و فاقد معنا شود. البته منفی بودن آن ها نشانهی آن است که مدل مورد نظر بسیار ضعیف بوده است. با مدلهای دقیقاً همانند و با مدلهایی که دارای برازندگی بسیار ضعیف یا مبتنی بر نمونههای باحجم کوچک باشد، همراه است. مقدار مطلوب نیز باید بزرگ تر از ۹/۰ باشد.
۳-۷-۳ شاخص های نسبی
شاخص های نسبی در پی پاسخ به این سوال است که یک مدل بخصوص در مقایسه با سایر مدلهای ممکن از لحاظ تبیین مجموعه ای از داده های مشاهده شده تا چه حد خوب عمل می کند؟ رایجترین مدلهای نسبی، به مدل صفر معروف هستند زیرا در ماتریس واریانس- کواریانس تنها واریانسها را برازش می دهند و فرض می کنند همه کواریانسها برابر با صفر هستند.
برخی از شاخص های نسبی که مارش و همکاران(۱۹۸۸) به آن نوع اول میگویند برازش دو مدل مختلف را با هم مقایسه می کنند. یکی از شاخص های نسبی نوع اول که قبلا به گونه گسترده به کار میرفت، شاخص نرم شده برازندگی (NFI یاDELTA1) بوده است که مستلزم مفروضههای مجذور کای نیست. این شاخص در حال حاضر به سبب آنکه تحت تأثیر حجم نمونه بوده است و برای نمونههای با حجم کم ضعیف است توصیه نمی شود. سایر شاخص ها که نوع دوم نام دارند ضمن آن که مدلها را مقایسه می کنند، اطلاعاتی درباره مقدار مورد انتظار مدلها تحت یک توزیع مرکزی مجذور کای نیز بدست می دهند. شاخص های نوع دوم مختلفی وجود دارند که به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند و نسبت به شاخص های مطلق یا نوع اول هماهنگی بیشتری با حجم نمونه دارند. یکی از این شاخص ها که اهمیت بسیاری دارد فرمول کلاسیک تاکر- لویز(۱۹۷۳) است که به وسیله ی بنتلر و بونت(۱۹۸۰) توسعه یافته و نه تنها در مقایسه یک مدل با مدل صفر بلکه در مقایسه مدلهای مختلف نیز کاربرد فراوان دارد. این شاخص اغلب شاخص نرم شده برازندگی (NNFI) نیز نامیده می شود.
علاوه براین هیو و بنتلر (۱۹۹۵) شاخص هایی نوع سوم و چهارم را نیز معرفی کردند. شاخص های نوع سوم، مقایسه مدلها را همراه با اطلاعاتی درباره مقدار مورد انتظار تحت توزیع غیر مرکزی مجذور کای و شاخص های نوع چهارم عمل مقایسه با اطلاعاتی درباره سایر شکلهای توزیع انجام میدهد. شاخص برازندگی بنتلر(BFI) که از سوی مک دونالد و مارش (۱۹۹۰) شاخص غیرمرکزی (RNI) توسعه یافته نامیده شد و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) از این نوع میباشند.
۳-۷-۴ شاخص های تعدیل یافته
شاخص های تعدیل یافته این پرسش را مطرح می کنند که مدل مورد نظر چگونه برازندگی و صرفه جویی یا ایجاز را با هم ترکیب می کنند؟ نکتهای که دارای اهمیت بسیاری است این است که اکثر مدلها وقتی میتوانند به داده ها برازش یابند که پارامترها به اندازه کافی برآورد شوند. بنابراین مدلهایی ارزشمند است که تغییر پذیری داده ها را با تعداد نسبتاً کمی از پارامترهای آزاد توجیه کند. برخی از شاخص هایی که تاکنون معرفی شدند انواع گوناگونی دارند که در آنها برای مدل های مورد مقایسه ارزیابی مستقیمی از میزان صرفهجویی و ایجاز نیز در نظر گرفته می شود. جیمز، مولائیک و برت (۱۹۸۲) شاخصی از این نوع با نماد PGFI برای شاخص GFI در نرم افزار لیزرل به صورت زیر ارائه کرده اند:
در این رابطه نشاندهنده درجه آزادی مدل مورد نظر و مخرج کسر نیز بیانگر درجه آزادی مدل استقلال برای اندازه است. چون GFI یک شاخص مطلق است مخرج کسر تعدیلیافته آن برابر با تعدادکل درجات آزادی موجود در ماتریس واریانس-کواریانس است. مولائیک و همکاران (۱۹۸۹) برای شاخص های نسبی نیز دو شاخص نسبی PNFI و PNFI2 را به ترتیب برای شاخص نرمشده برازندگی و برای مدل نوع ۲ معرفی کرده اند.
توجه کنید که در شاخص های نسبی درجه آزای مدل صفر به صورت مخرج کسرهای بالا تعریف می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها فرایند چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بهکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی و دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباط بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد: ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیهها، سپس تحلیل روابط میان متغیرها و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که از فرضیهها انتظار داشتند.
تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای پژوهش محسوب میشود. داده های خام با بهره گرفتن از نرمافزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرند.
برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح میگردد. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل گردیده و ادامه در آمار استنباطی این پژوهش و با بهره گرفتن از نرم افزار آموس ۲۲ به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته می شود.
۴-۲ آمار توصیفی
۴-۲-۱ توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی
۴-۲-۱-۱ توصیف ویژگیهای جنسیت
جدول (۴-۱). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنسیت
جنسیت | فراوانی | درصد فراوانی |
زن | ۶۶ | ۳۷% |
مرد | ۱۱۴ | ٪۶۳ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:03:00 ب.ظ ]
|