راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : مطالعه تطبیقی چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی ... |
درآمد روز مسابقه پخش رسانه حامیان مالی دیگر درآمدهای تجاری
۱ = درآمد حاصل از حامیان مالی و دیگر درآمدهای تجاری
نمودار (۴-۶) : تقسیم بندی منابع تامین مالی لیگ برتر فوتبال حرفه ای انگلستان در سال ۲۰۰۲ (دلویتی و تاچ ، ۲۰۰۲: ۱۴)
همانطور که در نمودار(۴-۶) مشاهده می شود ۳۰ درصد منبع تامین مالی لیگ برتر فوتبال حرفه ایی انگلستان در سال ۲۰۰۲ از درآمد حاصل از حامیان مالی و دیگر درآمد های تجاری ، ۴۲ درصد درآمدهای این باشگاه از پخش رسانه ، و ۲۸ درصد درآمد های آن از درآمد روز مسابقه تامین می گردد. نکته ی مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که در واقع ۲۱ درصد رشد درآمد یی آن در سال ۲۰۰۲ نسبت به سال ۲۰۰۱ به علت معامله ی جدیدی است که با رسانه BSKYB صورت گرفته است درواقع ۳۲ درصد (۱۷۸ میلیون یورو) درآمد حاصل از رسانه ی این لیگ نسبت به سال ۲۰۰۱ رشد داشته است که به درآمدی معادل ۷۳۴میلیون یورو در سال ۲۰۰۲ رسیده است. همچنین تامین مالی حاصل از رسانه لیگ برتر فوتبال انگلستان در بین لیگ های برتر اروپا رتبه ی اول را دارد و معادل ۶۴۰ میلیون یورو میانگین درآمد این لیگ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ بوده است. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۰۳: ۱۴)
نمودار (۴-۷) : سهم هریک از منابع تامین مالی اصلی از کل درآمد های لیگ برتر انگلستان ( فصل۲۰۰۶-۲۰۰۵)
نمودار(۴-۷) بیانگر سهم هریک از این منابع تامین مالی از کل درآمد های لیگ برتر انگلستان در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ است. همانگونه که ملاحظه می شود ، د ر میان منابع درآمدی حق پخش تلویزیونی سهم بیشتری نسبت به بقیه دارد. ( ۴۲%) درآمد روز مسابقه( ۳۳ %) و حامیان مالی (۲۵%)
نمودار(۴-۸) روش های تامین مالی اصلی باشگاه های فوتبال دسته یک انگلیس در سال ۲۰۱۰
نمودار(۴-۸) اطلاعات مربوط به درصد سهم هریک از منابع تامین مالی اصلی در باشگاه های فوتبال دسته یک انگلستان در سال ۲۰۱۰ را نشان می دهد. همانطور که ملاحظه می شود بیشترین سهم را در میان تمامی روش های تامین مالی در درآمد زایی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان درآمد حاصل از تلویزیون داشته (۳۱%) و در رتبه های بعد درآمد حاصل از تجارت و فعالیت های بازرگانی (۲۲%) ، درآمد روز مسابقه (۲۱%) ، سپس لیزینگ و وام های جدید(۱۸%) ، فروش بازیکن ( ۷%) ، سرمایه گذاری جدید بازیکنان ( تقریبا۱%) و در آخر هم بخشش ها نذورات که مقدارآن بسیار ناچیز است ( ۱۹/۰%) و در نمودار مقدار آن صفر در نظر گرفته شده است.
۴-۳-۲- منابع تامین مالی عمده ی باشگاه های منتخب لیگ برتر انگلستان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹
نمودار(۴-۹) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه منچستر یونایتد(درصد) و درآمدهای آن از سال ۲۰۰۵ تا۲۰۰۹(دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۳)
همانطور که در نمودار(۴-۹) ملاحظه می شود ۲۵ درصد درآمد باشگاه منچستر یونایتد از تجارت ، ۳۹ درصد از درآمد روز مسابقه ، ۳۶ درصد از رسانه در سال ۲۰۰۹ تامین شده است.تامین مالی روز مسابقه بالاترین درآمدزایی را در بین این سه روش اصلی تامین مالی باشگاه منچستریونایتد به خود اختصاص داده است. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۰: ۹)
نمودار(۴-۱۰) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه آرسنال (درصد) به همراه درآمدهای آن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۰: ۱۱)
آرسنال درآمد های تجاری اش را از ۸/۳ میلیون در سال ۲۰۰۸ به ۱/۴۸ میلیون یورو در سال ۲۰۰۹ رساند. به هر حال درآمد تجاری باشگاه آرسنال هنوز عقب تر از همتایان اروپایی اش می باشد.این باشگاه بر این منبع تامین مالی باید بیشتر متمرکز شود و همین امر باعث شده است که این باشگاه بی درنگ اداره تجاری را در این باشگاه ایجاد کند.این باشگاه حق الامتیاز اسم این باشگاه را به صورت بلند مدت ( تا سال ۲۰۲۰ / ۲۰۲۱) فروخته است، همچنین حامیان مالی تی شرت ( تا سال ها ی۱۴/۲۰۱۳) که با امارات به ارزش گزارش شده ی ۹۰ میلیون پوند (۷/۱۰۵ یورو) معامله کرده است.همچنین آرسنال قرارداد ۷ ساله ای با نایک تا سال ۲۰۱۱ داشته است. آرسنال امیدوار است توسعه های برون مرزی و بین المللی داشته باشد شامل وارد شدن به بازارفروش خرده فروشی ، مدارس فوتبال در خاور میانی و خاور دور و همچنین آمریکا همچنین امیدوارخواهد بود برند بین المللی تاسیس نماید. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۰: ۱۱)
نمودار (۴-۱۱) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه چلسی (درصد) به همراه درآمدهای آن از سال ۲۰۰۵ تا۲۰۰۹(دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۰: ۱۲)
عدم ثبات مدیریتی باشگاه چلسی در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بسیار نا امید کننده بود باشگاهی که انتظار می رفت مقام سوم را در لیگ برتر به خود اختصاص بدهد. این باشگاه برای اولین بار از سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ از ۵ باشگاه برتر درآمد زا عقب افتاد و درآمد آن از ۵/۶ میلیون یورو(۳%) افت پیدا کرد و به ۴/۲۰۶ میلیون یورو رسید.بیشترین افول مربوط به منابع تامین مالی تجاری بود که درآمد را ۲/۸ میلیون پوند کاهش داد. کاهش در درآمدهای تجاری مقدمتا مربوط بود به تشکیلات ۸ ساله قرارداد با شرکت آدیداس. در سال ۲۰۰۹ چلسی معاملات پیراهن خود را توسعه داد و با سامسونگ برای سه سال آینده تا ۲۰۱۳ قرارداد بست.( در حال حاضر ارزش گزارش شده ۱۰ میلیون یورو درآمد در سال دارد) چلسی هنوز جزء ۵ تیم برتر درآمد زا در لیگ برتر انگلستان و لیگ برتر اروپا می باشد. قیمت های بلیط فصلی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ثابت باقی مانده است.چلسی هنوز جزء ۵ تیم برتر لیگ برتر انگلستان از لحاظ فروش بلیط در روز مسابقه می باشد.درآمدهای حاصل از رسانه تا ۷/۱ میلیون یورو رشد کرد.( ۲%) و از ۷۹ میلیون یورو به ۹/۹۲ یورو رسیده است. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۰: ۱۲)
۴-۳-۳- منابع تامین مالی عمده ی باشگاه های منتخب لیگ برتر انگلستان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰
نمودار(۴-۱۲) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه منچستر یونایتد(درصد) و درآمدهای آن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰(دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۱۱)
درآمد کل ۹/۷ میلیون پوند (۳%) رشد پیدا کرده است و به ۴/۲۸۶ میلیون پوند رسیده است( ۳۵۰ میلیون یورو). کاهش در درآمد روز مسابقه بیشتر از رشد در درآمد حاصل از پخش رسانه و رشد چشمگیر درآمدهای تجاری است.حذف باشگاه از لیگ قهرمانی در مرحله ی یک چهارم نهایی موجب شد که خیلی زود این باشگاه از جام FA بیرون برود و نتیجه ی آن بازی های خانگی کمتر بود( ۲۸ در مقابل۳۰ در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸) و یک کاهشی معادل ۶/۸ میلیون پوند (۸%) در درآمد حاصل از روز مسابقه بود که معادل ۲/۱۰۰ میلیون پوند به این باشگاه در سال ۲۰۱۰ ضرر خورد. همچنین این باشگاه بازی های فصلی کمتری در سال ۲۰۱-۲۰۱۰ داشت که باعث شد حضور در روز مسابقه برابر با سال قبل شود.تامین مالی از طریق حضور تماشاچیان در سال ۲۰۱۱- ۲۰۱۰متاسفانه رشدی نداشت. سیکل جدید قرارداد رسانه ای و تجاری با ارزش های بیشتر ، باعث موفقیت های مالی علی رغم پیروزی کمتر در رقابت ها گردید. پخش باشگاه ( تامین مالی از طریق رسانه ) ۵/۷ میلیون یورو ارتقا پیدا کرد (۲۰% رشد) که درمجموع به مبلغ ۸/۴۵ میلیون یورو رسید. که این مبلغ در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ ۱/۵ میلیون یورو رشد درآمدی (۵% ) بوده است.فعالیت های تجاری باشگاه منچستر یونایتد در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ رشد چشمگیری داشته است و ۴/۱۱ میلیون پوند رشد درآمدی داشته است(۱۶%) و به مبلغ ۴/۸۱ میلیون پوند رسیده است. این باشگاه موفقیت های تجاری بسیاری مثل سال گذشته بعلت شرکای جدید تجاری داشته است که درآمد این باشگاه را ارتقا می دهند شرکایی مثل : Turkish Air Line ، Betfair و شرکت ها ی حمل نقل بسیار دیگر. ارزش پیراهن های منچستر در سال ۲۰۱۱ بیشتر شد معامله ای که با شرکت Aon بسته شده بود یکی از دلایل افزایش درآمد این باشگاه بود. دیگر حامیان مالی باشگاه منچستر در سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ شرکت های Singha ، Thomas Cook ، Epson و…می باشند. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۱۱)
نمودار(۴-۱۳) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه آرسنال(درصد) به همراه درآمدهای آن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۱۳)
آرسنال مقام پنجم را در لیگ درآمد زا اروپا در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ به خود اختصاص داده است. درآمد ثبت شده ی ۲۲۴ میلیون پوند یا ۱/۲۷۴ میلون یورو را به خود اختصاص داد است ومقام دوم باشگاه های لیگ برتر انگلیس را از لحاظ درآمد زایی به خود اختصاص داده است. این باشگاه نسبت به سال گذشته رشدی در درآمد های خود نداشته است.این باشگاه چهار بازی محلی کمتر به خود اختصاص داده است، اما نکته ی مثبت این است که این باشگاه به ازای هر بازی درآمد خود را از ۱/۳ میلیون پوند به ۵/۳ میلیون پوند افزایش داده است که بیانگر این موضوع است که اگر باشگاه عملکرد خوبی داشته باشد درآمد روز مسابقه آن اساسا از این مورد تابعیت می نماید.درآمد های حاصل از تامین مالی رسانه ۱۴ % رشد داشته است و درآمد آن از ۸/۷۵ میلیون پوند به ۵/۸۶ میلیون پوند در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ رسیده است واین بدلیل افزایش پخش برنامه ها در لیگ برتر است.در سال گذشته ما شاهد بودیم که درآمد های حاصل از تامین مالی تجاری عقب تر از دیگر باشگاه های اروپایی همتا می باشد، این موضوع تا سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ ادامه پیدا کرد، زمانی که درآمد های تجاری ۹% کاهش پیدا کرد معادل ۱/۴ میلیون پوند و درآمد حاصل از تامین مالی تجاری به ۰/۴۴ میلیون پوند رسید. این کاهش می تواند به ترکیبی از محیط اقتصادی، تعداد کمتر بازی های خانگی که نتیجه ی آن تجارت کمتر و درآمدهای کترینگ کمتر ، موفقیت ها ی کمتر در لیگ قهرمانی و جام FA نسبت داد که موجب درآمد کمتر شده و خودش قراردادهای اسپانسری کمتری را تولید می نماید.
امارات [۱۳۸] حق الامتیاز نام گذاری استادیوم را تحت معامله ی بلند مدتی با باشگاه که ۹۰ میلیون پوند گزارش شده است که تا سال ۲۱/۲۰۲۰، ادامه پیدا خواهد کرد، خریده است. همچنین حق الامتیاز اسپانسری لباس ها را هم تا سال ۱۴/۲۰۱۳ واگذار نموده است . این باشگاه با شرکت نایک قرارداد بلند مدتی انعقاد نموده است که تا سال ۱۴/۲۰۱۳ ادامه خواهد داشت.احاطه کردن باشگاه توسط شرکای بلند مدت ، ممکن است اساسا درآمد تجاری را در کوتاه مدت افزایش ندهد، همین عامل باعث شده است که باشگاه درآمد کوتاه مدت کمتری داشته باشد.
آرسنال متعهد شده است که از لحاظ مالی خود اکتفا و خود گردان بشود. همچنین مدل تجاری با ثبات داشته باشد و سرمایه گذاری آن در استادیوم تجارتی با ساختار با ثبات برایاین باشگاه فراهم آورده است. در بلند مدت اگر استراتژی ترغیب توسعه تجاری بین المللی موفق باشد، این باشگاه می تواند یکی از باشگاه هایی باشد که از لحاظ مالی قدرتمند بوده و روش های تامین مالی مناسبی را انتخاب نمایدوشکارچی بازی هایی باشد از لحاظ بین المللی هم برای باشگاه درآمد زا باشد. (دلویتی و تاچ[۱۳۹] ، ۲۰۱۱: ۱۳)
نمودار(۴-۱۴) : منابع عمده تامین مالی ۵ ساله گذشته باشگاه چلسی(درصد) به همراه درآمدهای آن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰(دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۱۴)
با حضور Carlo Ancelotti به عنوان مدیر جدید باشگاه چلسی در تابستان ۲۰۰۹ بعد از یک دوره مشکلات مدیریتی باعث شد که به سرعت این باشگاه موفقیت های زمین چشمگیری بدست آورد.این باشگاه موفقیت های کمتری در رشد درآمدی داشت و رشد درآمد این باشگاه ۲% بود معادل ۱/۳ میلیون پوند که باعث شد جلوی بدست آوردن مجدد مقام پنجم در بین باشگاه های لیگ درآمد زا [۱۴۰]اروپا را بگیرد و این باشگاه از آرسنال عقب بیافتد. مانند باشگاه آرسنال کم بودن تامین مالی درآمد روز مسابقه از طریق افزایش در پخش رسانه و درآمدهای تجاری جبران گردید.در طی سال ، درآمدهای تجاری ۷% رشد داشت معادل ۵/۳ میلیون پوند و درآمدها ی تجاری این باشگاه به مبلغ ۳/۵۶ میلیون پوند رسید.معاملات بلند مدت با پیراهن های ارزشمند سامسونگ و آدیداس بوسیله ی شرکای جدیدی اجرا شد شرکایی مثل Singha ، Lucozade یک مسیری را برای باشگاه فراهم نموده است که رشد بیشتری در سال های آتی داشته باشد.برای اولین بار درآمد روز مسابقه افت پیدا کرد(۱۰%) ، علی رغم اینکه این باشگاه برای درآمدهای روز مسابقه نا امید شد، این باشگاه هنوز حاضرین لیگ خود را در سطح ۹۹% حفظ کرده است ( ۴۱۴۲۲ نفر)علی رغم این موضوعات این باشگاه هنوز پنجمین باشگاه از لحاظ درآمد روز مسابقه می باشد. که معادل ۲/۶۷ میلیون پوند می باشد که برای هر بازی متوسط ۴/۲ میلیون پوند می باشد. افزایشی در درآمدهای خاص از رسانه معادل ۹% صورت گرفته است که معادل ۹/۶ میلیون پوند می شود و به ۸۶ میلیون پوند رسیده است. (دلویتی و تاچ ، ۲۰۱۱: ۱۴)
۴-۳-۴- بررسی اجمالی مهم ترین منابع تامین مالی باشگاه های لیگ برتر انگلستان
۴-۳-۴-۱- حق پخش تلویزیونی
جدول شماره (۴-۲۹) : درآمد حاصل از پخش زنده تلویزیونی در فصل ۹۸-۱۹۹۷لیگ برترفوتبال انگلستان (اعداد به پوند )
رتبه تیم | نام تیم | بابت وضعیت باشگاه در جدول | بابت استفاده از امکانات | سهم مساوی همه باشگاه ها | جمع مبلغ دریافتی | درصد از کل |
۱ | آرسنال | ۳۲۵۰۰۰۰ | ۳۰۳۰۹۸۴ | ۳۰۴۰۳۷۴ |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:22:00 ق.ظ ]
|