۲۲- وقتی به دیگران نزدیک می‌شوم، احتمال دارد چیزهایی ببینم که پذیرش آن‌ها برایم دشوار است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲۳- دوست دارم تقریبا همه کسانی را که با من صمیمی هستند بپذیرم.
۲۴- از حریم شخصی خود دفاع می‌کنم تا دیگران خیلی به من نزدیک نشوند.
۲۵- سعی می‌کنم به اشخاصی که تمام فکرشان نزدیک شدن به من و اظهار صمیمیت است، اعتماد نکنم.
۲۶- می‌ترسم که در روابط صمیمی، فردیت خود را از دست بدهم.
۲۷- می‌ترسم که اگر وارد یک رابطه صمیمی جدی شوم، کنترل خود را از دست بدهم.
۲۸- رو راست و راحت بودن با دیگران، در من احساس نزدیک بودن با آن‌ها را ایجاد می‌کند.
۲۹- اگر فرد دیگری بودم، دوست داشتم خودم را بشناسم.
۳۰- فقط به کسانی نزدیک می‌شوم که با آن‌ها علایق مشترک دارم.
۳۱- صحبت کردن از اسرار زندگی جنسی، این احساس را به وجود می‌آورد که به دیگران نزدیک هستم.
۳۲- به طور کلی، نسبت به جنس خود و جنس مخالف، به یک اندازه احساس نزدیکی می‌کنم.
۳۳- وقتی کسی از نظر فیزیکی جذب من می‌شود، تمایل پیدا می‌کنم که با او بیشتر صمیمی شوم.
۳۴- برای من دشوار است که با بیشتر از یک نفر رابطه صمیمی داشته باشم.
۳۵- معمولا، وقت با مردم راحت و صمیمی هستم، احساس خوبی به من دست می‌دهد.
۳۶- طبق عادت، می‌توانم نظر مردم را بپذیرم.
۳۷- بیش از آن که با دیگران رابطه صمیمی برقرار کنم، باید مطمئن باشم که می‌توانم خودم را کنترل کنم.
۳۸- صمیمیت را قبول ندارم.
۳۹- از شنیدن داستان‌های روابط صمیمی بین مردم لذت می‌برم.
۴۰- با مردم رو راست حرف زدن، احساس صمیمیت مرا بیشتر می‌کند.
۴۱- سعی می‌کنم به مردم اعتماد داشته باشم و به آن‌ها نزدیک شوم.
۴۲- به نظر من، کسانی که می‌خواهند با دیگران صمیمی باشند، دلایل پنهانی برای نزدیک شدن دارند.
۴۳- وقتی با دیگران صمیمی می‌شوم، امکان این که بازیچه قرار بگیرم زیاد است.
۴۴- در مجموع فرد محافظه کاری هستم.
۴۵- به نظر من، رابطه جنسی و صمیمیت مثل هم هستند، یکی بدون دیگری نمی‌توتند وجود داشته باشد.
۴۶- فقط در رابطه فیزیکی می‌توانم صمیمی باشم.
۴۷- کسانی که با آنها رابطه صمیمی برقرار می‌کنم، انتظاراتشان اغلب مانع رضایت خاطر من می‌شود.
۴۸- برای حفظ روابط صمیمی، سازش می‌کنم.
۴۹- وقتی از نظر فیزیکی کسی را جذب می‌کنم، تمایل پیدا می‌کنم که با او رابطه صمیمی داشته باشم.
۵۰- صمیمیت، به همان اندازه که می‌تواند احساسات بد به همراه آورد، احساسات خوب نیز به همراه می‌آورد.
پیوست ۳
شرح جلسات آموزشی مهارتهای اجتماعی
جلسه اول: ابتدا رهبر گروه (پژوهشگر) هدف از تشکیل گروه، تعداد و تواتر و زمان پایان جلسات، رعایت قوانین (از جمله راز داری، صداقت، مشارکت همگان بیان احساسات شرکت منظم) به ویژه انجام تکالیف منزل را بیان کرد.
بیان اهداف گروه: در این گروه ما می‌خواهیم برخی از مهارتهای اجتماعی را یاد بگیریم. این مهارتها روشهایی هستند که ما از طریق آنها می‌فهمیم چگونه احساس می‌کنیم و اطلاعاتی در مور د نیازها و طرق رفع آن به دست می‌آوریم: نیازهایی مانند گپ زدن با دوستان، کمک از کارگزاران اجتماعی، یافتن شغل، استفاده درست از پول، ارتباط موثر با دیگران. به منظور گرم شدن جلسه و ایجاد همبستگی گروه ابتدا رهبر گروه به معرفی خود پرداخت و سپس از اعضا خواسته شد خود را معرفی کنند، سپس اعضا به گروه های دو نفری تقسیم شدند و پس از پنج دقیقه صحبت با یکدیگر به معرفی همدیگر پرداختند. این تکنیک تاثیر زیادی بر کاهش تنش و اضطراب اولین جلسه گذاشت.
ارائه تکالیف منزل: الف- معرفی خود به حداقل سه تن از همسالان خود ب: درخواست از همسالان که خودشان را معرفی کنند و سپس حالات روحی خود را مشخص کنند.
جلسه دوم: در این جلسه ابتدا به احساسات و افکار گروه نسبت به جلسه گذشته پرداخته شد. سپس تکالیف منزل مورد بررسی قرار گرفت. و در مورد مهارتهای کلا می‌شامل تصدیق، تحسین، توسعه ارتباط و هرگونه استفاده از زبان کلا می‌مثل گفتن متشکرم، می‌فهمم، بله، درست است و مهارتهای غیرکلامی شامل صداهای زیر لب، لمس (مثل دست دادن در ابتدای برخورد اجتماعی) و نحوه بیان (لحن وتن صدا) به طور کامل توضیح داده شد و در عین حال از طریق ایفای نقش توسط رهبر گروه اجرا و افراد با یکدیگر تمرین کردند.
تکالیف منزل: به رفتارهای کلامی افرادی که در طول هفته با آنها ارتباط برقرار می‌کنند، توجه کنند و آنها را به خاطر بسپارند و به رفتارهای کلامی خود نیز توجه کرده و آنها را در مورد موقعیتهای مختلف بررسی کنند.
جلسه سوم: بررسی تکالیف منزل و بازخورد به اعضا - نحوه گوش دادن، آماده کردن محیط فیزیکی، آمادگی ذهنی، به دقت گوش دادن به صحبتهای طرف مقابل، تمرکز به صحبتهای طرف مقابل و فکر نکردن به چیز دیگر، سوال کردن به منظور روشن شدن مطلب گفته شده، باز گرداندن صحبتها برای ایجاد همدلی، ایجاد آمادگی ذهنی در طرف مقابل هنگام دادن یادگرفتن اطلاعات و ابراز خود (اعضای گروه پنج دقیقه در مورد خودشان از نظر شخصیتی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی صحبت کردند).
تکالیف منزل: هنگام صحبت کردن با دیگران مهارتهای ذکر شده (گوش دادن، سوال کردن، و افشای خود را تمرین کنند).
جلسه چهارم: ۱-بررسی تکالیف منزل و بازخورد دادن از سوی اعضا ۲- دادن و گرفتن تعارفات اجتماعی- احوالپرسی و خو ش آمد گوی ی- ابراز احساسات به یک دوست صمیمی و آ رزوی موفقیت برای او- تبریک اعیاد (روز مادر، معلم، موفقیت در مسابقه)، ابراز احساسات در مجالس شادی و تسلیت به کسی که عزیزی را از دست داده (کنار فرد نشستن، پرسش از چگونگی حادثه، گفتن آخ و تشویق به بیان احساسا ت و دادن امیدواری).
معرفی دو دوست به یکدیگر با هدف افزایش شبکه اجتماعی و رشد اجتماعی (دوست اول را به دوست دوم و دوست دوم را به اول معرفی کردن).
تکالیف منزل - تا جلسه بعدی تعارفات اجتماعی را با دوستان انجام داده و به احساسات خود توجه کنند - با یک دانش‌آموز تازه وارد گفتگویی را شروع کنند (سلام احوالپرسی، از وضعیت هوا گفتن وبسط گفتگو و خداحافظی).
جلسه پنجم: بررسی تکالیف منزل و تشویق موفقیتهای اعضای گروه - مبحث جدید شامل شناسایی حقوق خود وآموزش رفتار قاطعانه که هدف آن تسلط بر خود، برخورد جدی در زندگی و ارتباط عمیق‌تر با دیگران بود.
۱- تعریف کردن و قدردانی از دیگران ۲- تقاضا کردن و رد تقاضاهای غیر منطقی به منظور برآوردن نیازهای فردی و اجتماعی - رد تقاضای غیر منطقی دیگران و توانا یی ( (نه) ) گفتن و مقاومت نمودن در برابر تقاضاهای غیر اخلاقی ۳- آشنایی با حقوق خود (الف- تا زمانی که مزاحم دیگران نباشید حق انجام هر کاری دارید. ب- حق دارید ارزش و مقام خود را با قاطع بودن حفظ کنید. ج- حق دارید از دیگران تقاضا کنید و به دیگران بگویید ( (نه) ) د- حق دارید حقوق خود را بدست آورید).
تکالیف منزل: الف- از اعضای خانواده و دوستان تعریف کنید (با توجه به موارد رفتاری و شخصیتی)
ب- از کسی تقاضا بکنید مثلاً درخواست کتاب از دوست، درخواست از معلم برای تکرار مطالب، تقاضای مجدد از کسی که در خواست شما را رد اما شما درس دارید، رد تقاضای دوستی که شب امتحان جزو ه یا کتاب شما را می‌خواهد.
جلسه ششم: ۱- بررسی تکالیف و بازخورد به اعضا توسط رهبر و دیگران ۲- تشخیص بین رفتار همراه با ابراز وجود، پرخاشگرانه، عدم ابراز وجود (مثلا در پاسخ به سوال ( (کتابت را به من می‌دهی) ) سه نوع جواب وجود دارد. الف) عدم ابراز وجو د: من این کتاب را برای تکالیفم می‌خواهم اما خوب اگر خیلی کار طول نمیکشد اشکالی ندارد. ب) پرخاشگرانه: نه چرا خودت این کتاب را نمی‌خری. ج) متاسفم هر چند دوست دارم این کتاب را به شما بدهم اما این کتاب را برای موقع مورد نیازم خرید ه ام و نمی‌توانم به شما بدهم. ۳-شناسایی مواردی که شما را ناراحت می‌کند (اعم از صحبت کردن در برابر جمع، شکست، افراد صاحب مقام، وقتی زمان کار کردن نگاهتان می‌کنند. وقتی از شما تعریف کنند، از شما انتقاد شود، وقتی نادیده گرفته می‌شوید. وقتی دوست داشتنی نیستید. وقتی اشتباه می‌کنید) به منظور آشنایی با نقاط آسیب‌پذیر خود، ارتباط با دیگران و سعی در رفع آنها.
تکالیف منزل: الف- توجه به رفتارهای پرخاشگرانه و عدم ابراز وجود ب- یافتن پاسخ مناسب برای ابراز وجود در برخورد با دیگران و تمرین آنها ج- شناسایی موارد ناراحتی خود در ارتباط با دیگران و ثبت آنها.
جلسه هفتم: ۱- بررسی تکالیف و ارائه بازخورد و تقویت اعضا، ۲- نحوه کنار آمدن با انتقاد با هدف پذیرش خطا و اشتباه خود و عدم توجیه و بهانه تراشی در جایی که فرد مقصر است. حفظ خوشرویی و متانت و پرهیز از پرخاش به فردی که اشتباه می‌کند. بدین منظور ابتدا با رویی خوش به سخنان طرف مقابل گوش کرده، بدون حالت دفاعی توضیح بیشتری خواسته و برداشتش را از عملکردمان می‌خواهیم. در صورت مقصر بودن عذرخواهی کرده و در غیر این صورت ماجرا را کاملا توضیح داده و از انتقاد کننده به خاطر نشان دادن نقطه ضعفتان تشکر کنید.
تکالیف منزل: انتقاد به کسی که وسایل شخصی شما را گرفته و آن را معیوب برگردانده، انتقاد به دوستی که به فرد دیگری اهانت کرده، انتقاد به فردی که وسط حرف شما پریده، از دوستی بخواهید شما را مورد انتقاد قرار دهد.
جلسه هشتم: در این جلسه علاوه بر بررسی تکالیف به طور عمیق تری با مسئله انتقادپذیری و نیز نحوه انتقاد کردن به بحث با اعضا پرداخته شد. سپس نحوه خصوصی سوال کردن و کنترل خشم مورد بررسی قرار گرفت. نحوه انتقاد کردن بیان شد. به این ترتیب که ابتدا ویژگیهای مثبت را بگویید و سپس موضوعات مورد انتقاد را بنا به موقعیت با کلمات مودبانه بدون قضاوت ارزشی مطرح کنید.
کنترل خشم. شناسایی عوامل خشم‌برانگیز شامل عوامل محیطی (هوای گرم، مشکل اقتصادی، ترافیک و. . .) خود فرد (سلامتی، نوع غذا، خستگی وطرزتلقی و انتظارات فرد) و توصیه‌هایی در زمینه کنترل آن ارائه شد. (احتراز از موقعیت خشم برانگیز، تمرین آرامش، پذیرش مسئولیت احساسات خود، بیان خشم با ابراز وجود و نهراسیدن از خشم (در پایان در رابطه با مطالب تکالیفی ارائه گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...