ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره مقایسه بهره وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته های مختلف بر اساس شاخص ... |
۷۷/۴
۹۵/۰
۰۰۷/۰
۴-۶- بررسی نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی
۴-۶-۱- مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در ردههای موضوعی
ابتدا نرمال بودن توزیع داده ها در هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده های هر رده موضوعی از توزیع نرمال تبعیت نمیکنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین به منظور بررسی وجود اختلاف معنادار بین نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف، از آزمون کروسکال-والیس استفاده شد. نتایج در جدول ۴-۱۸ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده میکنید، نتایج این آزمون نشان از معناداری اختلاف بین نرخ انتشار بهنجارشده در ردههای موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۳۴/۶۲X2= ، ۰۰۰۱/۰P=) .
جدول ۴-۱۸- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف
خی دو
درجه آزادی
سطح معناداری
۳۴/۶۲
۱۹
۰۰۰۱/۰
به منظور شناسایی ردههای موضوعی که اختلاف را ایجاد کرده اند، در ادامه از آزمون یو-مان-ویتنی استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد که اختلاف بین نرخ انتشار بهنجارشده در ردههای موضوعی مختلف به رده علوم کشاورزی، بیولوژی و بیوشیمی، شیمی و چندرشتهای با برخی ردههای دیگر بازمیگردد، به نحوی که مقدار این شاخص در رده علوم کشاورزی به طور معناداری نسبت به ردههای موضوعی مهندسی، علوم مواد و بیولوژی مولکولی و ژنتیک کمتر است، اما مقدار شاخص در این رده نسبت به ردههای موضوعی ریاضیات و چندرشتهای بیشتر است. همچنین، نرخ انتشار بهنجارشده در رده موضوعی بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری نسبت به رده موضوعی مهندسی کمتر است، اما مقدار شاخص در این رده نسبت به ردههای موضوعی ریاضیات و چندرشتهای بیشتر است. مقدار این شاخص برای رده شیمی به طور معناداری از ردههای موضوعی پزشکی بالینی، بیولوژی و بیوشیمی، علوم کشاورزی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشتهای، علوم اعصاب و رفتار، داروشناسی، فیزیک و علوم گیاهان و جانوران بیشتر بوده و مقدار این شاخص برای رده چندرشتهای به طور معناداری از ردههای پزشکی بالینی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک و علوم گیاهان و جانوران کمتر است (جدول ۴-۱۹) . در دیگر ردههای موضوعی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
جدول ۴-۱۹- ردههای موضوعی دارای نرخ انتشار بهنجارشده متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی
رده موضوعی(الف)
رده موضوعی(ب)
مقدار یو-مان-ویتنی
مقدار Z
سطح معناداری
علوم کشاورزی
مهندسی
۵۰/۳۶۶
۶۲/۲
۰۰۹/۰
علوم مواد
۰۰/۲۴۷
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:44:00 ق.ظ ]
|