تاثیر آموزش چندرسانه ای بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت ... |
۲-۲-۲- ویژگی ها و ابعاد نگرش:
نگرش دارای سه ویژگی است. نخست این که هر نگرش شامل یک شئی، شخص، رویداد یا موقعیت است. دوم آن که نگرشها معمولا ارزشیابانهاند و سوم آن که نگرشها معمولا دارای ثبات و دوام قابل توجهی هستند. از میان ویژگیها، ویژگی ارزیابی کردن و از میان عناصر تشکیلدهنده، عنصر عاطفی، مهمترین مولفه های نگرشها را تشکیل می دهند (کریمی، ۱۳۸۶).
هر یک از عناصر نگرش خود دارای دو بعد دیگری هستند. یکی نیرومندی یا شدت و دیگری پیچیدگی. نیرومندی یا شدت، ترکیب جهت و نیرمندی نگرش نسبت به هر یک از عناصر است. عناصر نگرش از نظر درجه پیچیدگی نیز میتوانند متغیر باشند. در بعد شناختی، اطلاعات شخصی نسبت به موضوع نگرش ممکن است بسیار ساده یا مجموعه ای از اطلاعات پیچیده را شامل می شود. بعد عاطفی ممکن است شامل علاقهها یا نفرتهای ساده یا شامل علاقه و نفرتهای پیچیده و گوناگون باشد و بعد رفتاری از نظر میزان پیچیدگی می تواند از رفتار ساده در مقابل موضوع نگرشها تا رفتارهای پیچیدهتر رادر مورد آن دربرگیرد.
مغایرت بین پیچیدگی شناختی نگرشها و سادگی ظاهری ارزشیابانه آنها فوق العاده مهم است. با وجود این، عنصر نسبتا ساده ارزشیابانه، نگرش تعیین کننده اصلی رفتار است. به این ترتیب دو بعد از نگرش هست که باید همواره به آن توجه داشت، نخست تضاد بین پیچیدگی شناختی و سادگی ارزشیابانهی آن است. دوم اینکه همه عناصر نگرش به طور متقابل به یکدیگر مربوط میشوند و هر یک بر عناصر دیگر به طور جداگانه و بر کل نگرش اثراتی دارد (همان منبع، ۱۳۸۶)[۴۱].
۲-۲-۳- انواع نگرش ها:
انواع نگرشهایی که باید ایجاد شود، گاهی اوقات موضوع کشمکش و تضاد بین مدرسه و اجتماع و یا حتی در درون خود اجتماع می شود با این حال، بسیاری از نگرشهای مناسب برای یادگیری آموزشگاهی به ندرت جدال برانگیز میشوند. در اینجا به طور مثال، فهرستی از چنین نگرشهایی را که بسیاری از آنها توسط کلاسمیر (۱۹۷۵، گانیه ، ۱۹۷۶، ترجمهی نجفی زند، ۱۳۷۳)، پیشنهاد شده اند، ذکر میشوند:
-
- احترام به فردیت دیگران
-
- قبول مسئولیت برای اعمال خود
-
- دوست داشتن یک موضوع درسی معین
-
- نگرش مثبت نسبت به معلم
-
- اشتیاق به کار
-
- چالاکی در شروع کار مدرسه
-
- مراقبت از اموال خود و دیگران
-
- همکاری در کار کردن با دیگران
-
- رعایت ادب نسبت به دیگران
-
- دقت در مراعات قواعد ایمنی
بر خلاف اختلاف عقیده در مورد این که کدام نگرشها درستند، و کدام برای منظور شدن در هدفهای برنامه درسی از تقدم بالایی برخوردارند به نظر میرسد که مربیان در مورد اهمیت نگرشها در برنامه های درسی در همه نوع، توافق اصولی دارند.
۲-۲-۴- عوامل تکوین نگرشها:
محققانی مانند (کرچ[۴۲]، کراچفیلد[۴۳]، بالاکی[۴۴]، ۱۹۶۲)، عوامل تکوین نگرشها را ۵ عامل زیر دانسته اند:
۲-۲-۴-۱-آنچه که نیازهای شخص را برآورده می کند: در جریان فعالیتهایی فرد برای رفع نیاز خود، موانع و مشکلاتی بر سر راه او قرار میگیرد که یک سری نگرشهای خاص در او به وجود میآورند. نسبت به اشیا و افرادی که او را در رسیدن به اهدافش کمک می کنند، نگرش مثبت پیدا می کند و نسبت به افراد یا اشیائی که مانع و سد راه رسیدن او به هدف میشوند، نگرش منفی پیدا می کند. دانشجویانی که با وجود مشکلات و موانع همچنان در حال ادامه تحصیل میباشند، نسبت به درس و ادامه تحصیل نگرش مثبتی دارند (کریمی، ۱۳۸۷).
۲-۲-۴-۲.کسب اطلاعات درباره موضوع یا شئی یا فرد خاص: اطلاعاتی که شخص کسب می کند نیز در ایجاد و شکل گیری نگرشهای او تاثیر دارند. مثلا اگر شخص یا جامعهای در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتی نداشته باشند، بدون شک هچ نگرشی نسبت به آن موضوع پیدا نمیکند. لیکن اگر در مورد همان موضوع در رسانهای به اسم آن اشاره شود، نگرش برای کسب اطلاعاتی بیشتر در آنها پیدا می شود. بدین ترتیب در واقع یکی از عوامل تشکیلدهنده نگرشها منابع اطلاعات و مراجع صاحب نظر در زندگی ما هستند.
۲-۲-۴-۳- تعلق گروهی: یکی از نیازهای مهم انسان، نیاز به تعلق به گروه است و همبستگی شخص با گروه در ایجاد نگرشهای او تاثیر حتمی دارد. نگرشهای شخص نمایندهی اعتقادات و سنتهای گروهی است که شخص عضو آن است و برای آنکه فرد نگرشهای خود را حفظ کند به حمایتهای دیگران نیاز دارد. تعلق شخص به گروهی مانند خانواده باعث می شود که شخص نگرشی مانند نگرش خانواده پیدا کند ولی ذکر این نکته وجود دارد که شخص در گروه، پذیرندهای منفعل و بیچون و چرا نیست، بلکه مانند شناختها انتخابی است. فرد آن دسته از نگرشها را انتخاب می کند که با نیازهای او هماهنگ باشد. بنابراین تاثیر گروه بر نگرشهای فرد غیر مستقیم و پیچیده است.
۲-۲-۴-۴- شخصیت فرد: نگرشهای فرد منعکسکننده ی شخصیت او هستند. یکی از تاثیرات گروه در شکلدهی نگرشهای فرد آن است که نگرشهای او نسبت به نگرشهای اعضای گروه هماهنگی به وجود آورد. اما علیرغم این کوششها در میان افراد هر گروه باز هم از نظر نگرشی تفاوتهایی وجود دارد. این تفاوتها ناشی از شخصیت فرد است. از سوی دیگر معمولا شخصیتهای خاص دارای نگرشهای خاصی هم هستند که با همان الگوی شخصیتی دارای هماهنگی است.
۲-۲-۴-۵- عوامل ژنتیکی: با وجودی که اکثر روانشناسان اجتماعی معتقدند که نگرشها از طریق تجربه کسب میشوند، لیکن تعداد اندکی از تحقیقات وجود دارد که نشان می دهند عوامل ژنتیکی ممکن است در شکل گیری نگرشها نقش داشته باشند (همان منبع، ۱۳۸۷).
۲-۲-۶- رهنمودهایی برای تغییر نگرش:
برای تغییر نگرش باید به متغیرهایی توجه کرد، از جمله به ویژگیهای منبع گفتمان عمدتا اعتبار، تخصص و امین بودن آن و مهمتر از همه خود گفتمان و ویژگیهای شرکت کنندگان که در برگیرندهی متغیرهایی مانند، هوش، ویژگیهای شخصیت و میزان انگیختگی میباشد (شیرکوند، ۱۳۸۱).
نگرش نتیجه آموزش است که بخش عمدهی آن در خانواده صورت میپذیرد و یا دست کم در روابط میان افراد پدید می آید. شخص در جریان یادگیری، در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرد که بعضی مثبت و منفی هستند. برای بعضی رفتارها تقویت و برای بعضی دیگر تنبیه می شود و برخی از رفتارها از طریق تقلید میآموزند. تفاوت بین شکل گیری نگرشها و تغییر آن جزیی است، به این صورت که اطلاعات جدید باورهای افراد را نسبت به موضوع نگرش تغییر می دهند و این به نوبهی خود، به تغییر ارزیابی مثبت و منفی منجر خواهد شد و در نتیجه، نگرش شخص تغییر می کند (کریمی، ۱۳۸۶).
هنگامی که انسان بین دو نگرش خود یا بین نگرش و رفتار خود ناهماهنگی دید، دچار ناهماهنگی شناختی می شود. ناهماهنگی به افزایش تلاش برای تقلیل ناهماهنگی منجر میگردد. هنگامی که شخص چیزی میگوید یا عملی انجام میدهد که با نگرشهایش ناهماهنگ است، بلافاصله می کوشد تا ناهماهنگی حاصل از آن را با تغییر دادن نگرش تقلیل دهد.
اگر در حالت اول، برای گرفتار شدن در رفتار مخالف نگرش دلایل خوب، اندک باشد، ناهماهنگی زیادتر و فشار برای تغییر شدیدتر است. در شرایط ویژه، انسانها را میتوان به تغییر نگرشهایشان از طریق سوالهای ارشادی ترغیب کرد.
این سوالها به شیوهای طراحی شده که پاسخ به آنها به ناهماهنگی با نگرشهای جاری منجر می شود. پس ناهماهنگی ناشی از این شرایط ممکن است تغییر نگرشها را تسهیل کند. همچنین، ناهماهنگی مبین آن است که هر چه انسان برای هدفهای مختلف شدیدتر تلاش کند، بشر برای آن ارزش قائل خواهد شد (ستوده، ۱۳۷۳).
فهرست رهنمودهای زیر هنگامی که اهداف نگرشی بازدههای آموزشی هستند، باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرند (گانیه و بریگز، ترجمه ی علیآبادی،۱۳۷۴):
-
- برای یادگیرندگان اطلاعاتی در مورد انتخابهای دیگر فراهم کنید.
-
- یادگیرنده را با نقاط قوت و ضعف انتخاب رفتار مطلوب آشنا کنید.
-
- برای رفتار مطلوب سرمشقهای مربوطه را فراهم کنید (” آن طور که من میگویم انجام بده” و ” آن طور که من انجام میدهم، انجام بده") موثر نیست.
-
- مطمئن شوید که محیط، رفتار انتخابی مطلوب را تایید می کند.
۲-۲-۷- شکل گیری نگرشها:
نگرشها ویژگی ذهنی افراد است که مشخصات دنیای اجتماعی یا فیزیکی را در خود دارد. نگرشها از راه تجربه کسب میشوند، تاثیری خاص بر رفتار پس از خود دارد. نگرشها برای صاحب خود کنشهای مهمی دارد. فعلا در پردازش اطلاعات اجتماعی به او کمک کرده، به فرد امکان ابراز ارزشهای اساسی خود را میدهد.
نگرشها را میتوان به طور غیرمستقیم از اشخاص دیگر یا از طریق یادگیری اجتماعی فرا گرفت. این فرایند سه نوع یادگیری اساسی را شامل می شود که شامل:
-
- شرطی شدن کلاسیک: از نوع پاولفی[۴۵] می تواند واکنشهای هیجانی آموختهای را نسبت به محرکها ایجاد کند. مطالعه واتس و رینر (۱۹۲۰، به نقل از گانیه، ۱۹۷۶، ترجمهی نجفی زند، ۱۳۷۳)، نشان داد که یک محرک غیرشرطی وقتی با محرک شرطی همراه شود، به سرعت یک پاسخ شرطی تازه را ایجاد می کند.
-
- شرطی شدن ابزاری یا وسیلهای (تقویت): شرطیسازی کنشگر، مشتمل بر دستکاری وابستگیهای تقویت، نیز به عنوان روشی برای یادگیری نگرشها به کار رفته است. بسیاری از حوادث زندگی روزمره بر اهمیت تاثیر موفقیت در یک فعالیت بر کسب نگرش مثبت منتهی می شود. بدین منوال میتوان انتظار داشت، ادراک عدم موفقیت، نگرش را نسبت به فعالیت خاصی در جهت منفی تغییر میدهد.
-
- مدل سازی (سرمشقسازی انسانی): یکی از معتبرترین مجموعه رویدادهایی که معلوم شده است، تغییر در نگرش را به بار می آورد، پدیده سرمشقسازی انسانی است. در این اوضاع و احوال، یادگیری در نتیجه تقلید از رفتار مدل یا سرمشق، یا به طور دقیقتر، در نتیجه تقلید از اعمال انتخابی حاصل می شود. وقتی شرایط یادگیری مناسب طرحریزی و حضور داشته باشند، یادگیرنده نگرشی را کسب می کند که آنچه را به توسط سرمشق انسانی بیان یا نشان داده شده است، منعکس می کند. فرایند سرمشق سازی انسانی توسط بندورا[۴۶] و همکارانش به طور جامع مورد مطالعه قرار گرفته است (همان منبع،۱۳۷۳).
مطالعات فراوانی درباره سرمشقسازی رفتاری و تغییر نگرش از راه سرمشقگیری انسان بیانگر این است که انسانها نقش اساسی در ایجاد شرایطی برای یادگیری موثر نگرشها بازی می کنند. احتمالا یادگیرندگان برداشت یا تصور ذهنی از سرمشق انسانی کسب می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 10:13:00 ب.ظ ]
|