مطابق با داده های جدول (۲۶-۴)، با انجام آزمون پیرسون در سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار سطح معناداری صفر به دست آمد. چون مقدار سطح معناداری کمتر از ۰.۰۵ می‌باشد، لذا فرض صفر رد و فرض مقابل را می‌پذیریم. یعنی رابطه‌ی معناداری بین موقعیت یابی فیزیکی و موقعیت یابی استراتژیک وجود دارد. و از آنجا که میزان ضریب همبستگی پیرسون برای این آزمون ۰.۹۳۷ می‌باشد، لذا نوع رابطه مستقیم می‌باشد. بدین ترتیب فرضیه اهم اول تحقیق در سطح اطمینان ۹۵% تأیید می‌گردد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۸-۲-۴-۴) فرضیه اهم دوم

فرضیه اهم دوم تحقیق به صورت زیر بیان شده است:
فرضیه اهم دوم: بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک در یک رابطه‏ی معنادار وجود دارد.
شکل ریاضی فرض آماری به صورت زیر است:
H0: ρ = ۰
بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
H1: ρ≠۰
بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
آزمون فرضیه
در جدول (۲۷-۴) نتایج محاسبه ضریب همبستگی بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک ارائه گردیده است:
جدول۲۷-۴: مقادیر ضریب همبستگی دو متغیر موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک

 

 

فرضیه اهم دوم

 

تعداد

 

سطح معناداری

 

ضریب همبستگی

 

نتیجه آزمون

 

 

 

رابطه بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک

 

۸۶

 

۰.۰۰۰

 

۰.۴۶۰

 

تایید فرضیه

 

 

 

همان‌طور که در جدول (۲۷-۴) دیده می­ شود با انجام آزمون پیرسون در سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار سطح معناداری برابر با صفر به دست آمد. چون مقدار سطح معناداری کمتر از ۰.۰۵ می‌باشد، لذا فرض صفر رد و فرض مقابل را می‌پذیریم. یعنی رابطه‌ی معناداری بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک وجود دارد. و از آنجا که میزان ضریب همبستگی پیرسون برای این آزمون ۰.۴۶۰ می‌باشد، لذا نوع رابطه مستقیم می‌باشد. بدین ترتیب فرضیه اهم دوم تحقیق در سطح اطمینان ۹۵% تأیید می‌گردد.

۹-۲-۴-۴) فرضیه اهم سوم

برای بررسی فرضیه اهم سوم تا هشتم از آزمون معناداری دو ضریب همبستگی همبسته استفاده شده است. مقدار آماره t بر اساس فرمول زیر محاسبه می­ شود:
پس از محاسبه اگر مقدار |t| بدست آمده از مقدار محاسبه شده t در سطح ۵% و درجه آزادی (N-3) بزرگتر یا برابر بود تفاوت معناداری بین همبستگی­ها ® وجود دارد.
فرضیه اهم سوم تحقیق به صورت زیر بیان شده است:
فرضیه اهم سوم: “موقعیت یابی ادراکی” ارتباط یکسانی با “مزیت هزینه‏ای” در دستیابی به موقعیت‏یابی استراتژیک‏ دارد.
آزمون فرضیه
در جدول (۲۸-۴) نتایج محاسبه آزمون فیشر ارائه گردیده است:
جدول ۲۸-۴: مقایسه همبستگی­های بین موقعیت یابی ادراکی و مزیت هزینه‏ای با موقعیت‏یابی استراتژیک

 

 

متغیر

 

موقعیت یابی ادراکی

 

مزیت هزینه‏ای

 

t||

 

t(83,.05)

 

نتیجه آزمون

 

 

 

موقعیت‏یابی استراتژیک

 

۰.۴۶۰
۰.۰۰۰

 

۰.۴۷۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...