تدوین راهبرد بازاریابی مناسبتی برای گروههای منتخب مشتریان (مطالعه موردی بانک ... |
-
- بررسی و مراجعه به مدارک و اسناد
-
- مشاهده
-
- مصاحبه (مرحله کیفی)
-
- پرسشنامه (مرحله کمی)
در این پژوهش در مراحل مختلف از ابزارهای مختلف گردآوری اطلاعات استفاده شده است که در ذیل به توضیح مختصری از آنها می پردازیم:
۱-۵-۳- گردآوری داده در مرحله کیفی (مصاحبه)
-
-
- مصاحبه شامل سه متغیر است که بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند: پاسخگو، مصاحبه کننده و صورت سؤالهای مصاحبه. هر یک از این متغیرها و نیز شرایط مصاحبه می توانند بر نتایج مصاحبه تأثیر عمدهای بگذارند. مهمترین ویژگی مصاحبه، اگر توسط یک مصاحبهگر ماهر انجام شود، انعطافپذیری آن است. مصاحبهگر می تواند این اطمینان را به دست آورد که پاسخ دهنده، سوال و منظور پژوهش را دریافته است. از مصاحبهشونده میتوان خواست که برای پاسخهای خاص توضیحات بیشتری دهد. “والری جنیسک”[۷۱]، مصاحبه را به مثابه تبادل تفکر میان دو نفر تعریف می کند، آنها به وسیله سؤال و جواب با یکدیگر در مورد ارتباطات با ساختارهای مشترک برای موضوع مشخص با هم تبادل نظر می کنند (Openhaim, 1969).
-
-
- مصاحبه انواع گوناگونی دارد که مهمترین آن عبارت است از ساختار یافته، نیم ساختار یافته و ساختار نیافته. در مصاحبه ساختار یافته سؤالات پژوهش از پیش طراحی شده اند و مصاحبهگر دقیقأ میداند که پاسخ به سؤالات خاص را میخواهد. در این مصاحبه در صورت به حاشیه کشیده شدن مصاحبه به سرعت اقدام به جهتدهی دوباره مصاحبه می شود. در مصاحبه ساختار نیافته پژوهشگر از چارچوب تنگ ساخت یافته رهایی مییابد و مصاحبهشنونده را کاملاً آزاد می گذارد تا هر چه در ذهنش می آید بگوید و سپس آنها را خود پالایش می کند و از آنها اطلاعات را بیرون میکشد (بازرگان، ۱۳۸۷).
همانطور که پیش از این اشاره شد، پژوهش حاضر پژوهشی ترکیبی و از نوع اتصال داده کمی و کیفی است. بنابراین در مرحله اول، به منظور جمع آوری داده های کیفی، مصاحبه از روش رودررو و حضور در شعب بانک کشاورزی انجام شد. هر یک از مصاحبه ها به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول انجامید. هدف از این بخش شناسایی و استخراج مناسبتها و کانالهای ارتباطی از دیدگاه مشارکت کنندگان در مصاحبه بود. لازم به تذکر است که در این پژوهش بنا به اهداف پژوهش، از روش مصاحبه ساختار یافته استفاده شده است.
۲-۵-۳- گردآوری داده ها در مرحله کمی (پرسشنامه)
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات در پژوهشهای پیمایشی بوده و عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدفمدار، که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد. روستا و همکاران (۱۳۷۵) ضمن تأکید بر اهمیت پرسشنامه جهت جمعآوری داده های پژوهش اشاره می کنند که پرسشنامه مجموعه ای از سؤالها است که پاسخدهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را میدهد. این پاسخها، داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. پروژه های پژوهشی عمومأ نیازمند پرسشنامه با ساختار مستقیم هستند. در تهیه و تنظیم پرسشنامه، محقق سعی می کند که از طریق طراحی تعدادی سؤال، اطلاعات مورد نیاز را از گروه پاسخگو دریافت نماید. اطلاعاتی که بدین طریق جمعآوری می شود، می تواند در زمینه های مختلفی چون عقاید، عواطف، حالات روانی، اطلاعات فردی، دینی، سیاسی، فرهنگی و سایر خصوصیات افراد مورد مطالعه قرار گیرد (نبوی، ۱۳۸۲).
در این پژوهش نیز از پرسشنامه و به روش حضوری (خودگزارشی) برای گردآوری داده های کمی استفاده شده است. در مرحله اول داده های به دست آمده از مصاحبه های کیفی با افراد به صورت پرسشنامه ای در اختیار آنها قرار گرفته و به واسطه آن اولویت موارد به دست آمده و رتبه بندی دقیقی از عوامل حاصل می شود. پرسشنامه نهایی پژوهش شامل بخش های زیر است:
الف) شرح مختصری از طرح پژوهش
در این قسمت برای آشنایی ذهن پاسخگو با موضوع، شرح مختصری در خصوص طرح پژوهش داده شده و ضمن تأکید بر اهمیت نظرات افراد در خصوص نحوه تکمیل پرسشنامه راهنماییهای لازم ارائه شده است.
ب) سؤالهای مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی
در این قسمت از پاسخگو خواسته شده است که وضعیت جمعیت شناختی خویش را از طریق پاسخ به سؤالات، سن، جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات و شغل، مشخص نماید.
ج) سوالات مربوط به اولویت بندی مناسبتها
این بخش به دو قسمت تقسیم می شود بخش اول در مورد اولویت بندی انواع مناسبتهای ملی-باستانی، مذهبی، شخصی و خاص است و بخش دوم در مورد اولویت بندی مناسبتهای ملی- باستانی، مذهبی، شخصی و خاص است.
د) سوالات مربوط به کانالهای ارتباطی
در بخش از پاسخگو خواسته شده تا اولویت هر یک از کانالها را مشخص نماید.
ذ) سوالات مربوط به پیامهای ارسالی به مشتریان در ایام مناسبتهای مختلف
در این بخش از پاسخگو خواسته شده است که نوع پیامهای ارسالی را که تمایل دارد در ایام هر یک از مناسبتها برای او ارسال شود را مشخص نماید.
۶-۳- روایی پرسشنامه
منظور از روایی این است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه مورد نظر (نه چیز دیگر) را اندازه گیری کند. لذا یکی از نکات اصلی در طراحی الگو، بالا بودن روایی آن است. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیریهای نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بیارزش سازد (خاکی، ۱۳۸۷، ۲۸۷).
در این پژوهش به منظور برآورد روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شده است. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر، به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری موضوعِ مورد سنجش را دارد و روایی محتوایی یا ظاهری نشان می دهد که آیا صاحب نظران تأیید می کنند که ابزار آنچه را که باید اندازه بگیرد، اندازه میگیرد (سکاران، ۱۳۸۱، ۳۸۴). بدین ترتیب در پژوهش حاضر، به منظور اطمینان از ارتباط پرسشنامه با اهداف تعیین شده، پس از آنکه به وسیله مصاحبه و مرور ادبیات پژوهش، شاخص ها مشخص شد، چک لیست اولیه پرسشنامه تدوین گردید. در ادامه چک لیست مذکور به رؤیت اساتید راهنما، مشاور و دستاندرکاران بانک کشاورزی (آقایان حمیدرضا نعمتیان، غلامرضا قرشی و کیوان عبدلی) رسید. از پیشنهادات ایشان جهت رفع عیوب مربوط به سؤال های اصلی پژوهش و همچنین سؤالهای مربوط به سنجش آنها استفاده شد. در نهایت پس از اطمینان از اعتبار شاخص های پرسشنامه، فرایند جمعآوری داده های کمی آغاز شد.
۷-۳- تجزیه و تحلیل داده ها
یکی از مباحثی که برای هر نوع پژوهشی از اهمیت خاصی برخوردار است، تجزیه و تحلیل داده ها است. امروزه در بیشتر پژوهشهای که متکی بر جمعآوری اطلاعات است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از مهمترین بخشهای پژوهش بشمار میرود. در این پژوهش به دلیل ماهیت ترکیبی بودنِ آن، تجزیه و تحلیل داده ها به دو بخش عمده قابل تقسیم است: تجزیه و تحلیل داده های کیفی و تجزیه و تحلیل داده های کمی. در ادامه به توضیح هر یک از موارد پرداخته می شود.
۱-۷-۳- تجزیه و تحلیل داده های کیفی
یکی از روشهایی که در دهه اخیر به شدت رو به گسترش بوده است، روش “تحلیل متحوا”[۷۲] است. تحلیل محتوا ابزاری پژوهشی برای تعیین وجود واژه ها یا مفاهیم در داخل متن ها یا مجموعه ای از متنها است. تحلیل متحوا عبارت است از فرایند فکری طبقه بندی داده های کیفی به خوشههایی از موجودیتها یا طبقات مفهومی با هدف شناخت الگوهای همخوان و روابط بین متغیرها و موضوعات (Given, 2008).
روش های تحلیل محتوا شامل دو روش اصلی “تحلیل مفهومی”[۷۳] و “تحلیل ارتباطی”[۷۴] است. تحلیل مفهومی عبارت است از انتخاب مفهوم و سپس بررسی جهت شمارش و فهرست کردن وجود آن مفهوم در متن. مفهوم مورد نظر ممکن است به صورت واضح و آشکار و یا به صورت ضمنی و پنهان در متن وجود داشته باشد. گاهی اوقات تحلیل مفهومی را “تحلیل موضوعی" [۷۵] نیز می نامند. تحلیل ارتباطی همانند تحلیل مفهومی است با این تفاوت که تلاش می کند تا ارتباط بین مفاهیم را نیز بررسی کند. تحلیل ارتباطی را “تحلیل معنایی”[۷۶] نیز می نامند.
از آنجا که در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است، ذکر توضیحاتی پیرامون شیوه و مراحل آن الزامی می نماید. بکارگیری این روش در این پژوهش شامل مراحل زیر است:
۱- تلخیص داده ها: انتخاب از میان داده های به دست آمده، خلاصه کردن عبارتها یا عبارتهای مترادف، قراردادن این داده ها در دستهبندیهای وسیعتر و امثال آن در این مرحله انجام شده است.
۲- عرضه داده ها: توسعه مجموعه ای سازمان یافته از داده ها، به طوری که به کمک آن بتوان نتیجه گیری به عمل آورد در این مرحله انجام شده است. یافتههای حاصل از هر مصاحبه در جدولی جداگانه قرار گرفته و تعدادی از این جداول در فصل چهارم به عنوان نمونه آورده شده است. همچنین یک جدول کلی نیز برای کدهای اختصاص یافته به مفاهیم تکمیل شده است.
۳- نتیجه گیری: همانطور که اشاره شد تحلیل محتوا از طریق دوروش عمده انجام می شود که عبارتند از تحلیل موضوعی و تحلیل معنایی. در این پژوهش تحلیل محتوا به روش تحلیل موضوعی یا همان تحلیل تم صورت می گیرد.
۲-۷-۳- تجزیه و تحلیل داده های کمی
در تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. از آمار توصیفی برای تحلیل متغیرهای توصیفی شامل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و شغل استفاده شده است. از آمار استباطی نیز برای پاسخ به سؤالهای اصلی پژوهش استفاده شده است. آمار استنباطی شامل روشهای گوناگونی است که با توجه به متناسب بودن با ساختار فرضیه ها، ماهیت داده ها و اهداف پژوهش به کار می رود. در زیر به صورت تفکیکی به هر یکی از آزمونهای توصیفی و استنباطی که در این پژوهش استفاده شده اند، اشاره شده است.
۱-۲-۷-۳- آمار توصیفی
۱-۱-۲-۷-۳- توزیع فراوانی: برای تمامی مؤلفه های اصلی و زیر مجموعه آنها با بهره گرفتن از جدول توزیعهای فراوانی آنها استخراج و ارائه شده است.
۲-۲-۷-۳- آمار استنباطی
۱-۲-۲-۷-۳- تحلیل خوشهای[۷۷]
تحلیل خوشهای را میتوان بعنوان یکی از متداولترین روشهای طبقه بندی نامید. هدف اصلی تحلیل خوشهای این است که زیرگروههای همگن از پاسخگویان را شناسایی کند. تحلیل خوشهای درصدد است تا براساس اطلاعاتی در خصوص یک سری متغیرها، پاسخگویان را با توجه به آنها گروهبندی کند. به عبارتی، تحلیل خوشهای درصدد است تا مجموعه ای از گروه ها را شناسایی کند که از این طریق بتواند از یک طرف تفاوتهای درونگروهی را به حداقل برساند و از طرف دیگر تفاوتهای بین گروهی را به حداکثر ممکن برساند. تحلیل خوشهای انواع مختلفی دارد که میتوان به تحلیل خوشهای سلسه مراتبی، چندمیانگینی و دومرحله ای اشاره کرد.
تحلیل خوشهای در موقعیتها و موضوعات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال ممکن است پژوهشگری دادههایی را از طریق پرسشنامه از تعداد زیادی از افراد جمعآوری کند که بدون طبقه بندی آنها داده های فوق بی معنی باشند. در چنین مواردی تحلیل خوشهای امکان تلخیص داده ها در تعدادی گروه یا طبقه را فراهم می کند تا پژوهشگر بتواند به تجزیه و تحلیل، استنتاج و نتیجه گیری مناسب دست یابد.
تقسیم بندی موارد یا موضوعات براساس همگنی درونی آنها از اهم اهداف تکنیک تحلیل خوشهای است. در اجرای این روش مراحلی وجود دارد که بطور متوالی باید یکی پس از دیگری مدنظر قرار گیرد. در استفاده از این روش سه سوال اساسی به شرح ذیل مطرح می شود:
۱- چگونه باید همگنی موضوعات اندازه گیری شود؟
۲- برای اینکه موضوعات یا موارد همگن در یک گروه قرار گیرند چه روشی باید بکار گرفته شود؟
۳- چند گروه یا طبقه باید تشکیل شود؟
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 09:54:00 ق.ظ ]
|