بنابراین جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه و مطالعه اسناد معماری سازمان به روش نمونه برداری گوله برفی و نمونه برداری تئوریکی انجام شد. در نمونه برداری تئوریک فرایند جمع آوری اطلاعات به منظور نظریه پردازی، باجمع آوری، کدگذاری وتجزیه وتحلیل اطلاعات صورت می گیرد.
مقاله - پروژه
در تجزیه و تحلیل اطلاعات ما همواره این سؤالات را در ذهن داشتیم که چه معیارهایی را برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی در نظر بگیریم؟ شاخص های اندازه گیری این معیارها کدامند؟
گرد آوری داده ها در روش رویش نظریه تا آنجا ادامه پیدا می کند تا به یک حالت اشباع برسیم یعنی اینکه اطلاعات جدیدی به داده های ما اضافه نمی شود و وضعیت های مشابه نمایان می شود.
شکل ۳-۱ چارچوب کلی روش رویش نظریه را نشان می دهد:

 

    1. فرایند به هم مرتبط نمونه گیری، جمع آوری و کد گذاری داده ها برای رسیدن به نظریه

 

۳-۲-۶- فرایند تحلیل داده ها
۳-۲-۶-۱- مقایسه مداوم و یادادشت برداری
بطور کلی رویش نظریه، ریشه در گردآوری داده ها دارد و به خاطر اینکه در طی تحلیل مدارک و مستندات حجم زیادی از داده ها جمع آوری می شود تفسیر داده ها یک کار گیج کننده و حجیم خواهد بود. در رویش نظریه یادادشت برداری، شامل ضبط افکار محقق در حین جمع آوری و تفسیر داده هاست(چارمز[۷۲] ۲۰۰۶،استرواس و کوربین ۱۹۹۰). نادیده گرفتن یادداشت برداری موجب می شود در تحلیل داده ها با مشکلات فراوانی مواجه شویم.
بنابراین به طور مداوم یک فن مهم از مطالعات رویش نظریه را تمرین می کردیم یعنی مقایسه مداوم داده ها. بطور مستمر مدارک و مستندات را با یکدیگر مقایسه می کردیم اینکه چه کلماتی را دیده بودیم، چه مفاهیمی مورد بحث واقع شده بودند و چه چیزهایی در این مدارک مورد اهمیت واقع شده بودند. ما در جستجوی ایده ها، فهرست ها، مضامین، توصیف ها، شباهت ها و تفاوت های جدید بودیم.
زمانی که تحلیل مدارک و مستندات را شروع کردیم حجم یادادشت ها افزایش یافت و شروع به مقایسه کردیم این کار ما را قادر می ساخت تا بتوانیم سؤالات جدیدی را برای خود مطرح کنیم که در بررسی مدارک اولیه به آنها پاسخی داده نشده بود. برای مثال با تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از مصاحبه و اسناد سازمانی متوجه شدیم که بعد جامعه هدف در ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی بسیار مهم بوده است و این سوال برای ما مطرح شد که چه معیار هایی باید در این بعد در نظر گرفته شود؟ این سؤال ما را بر آن داشت که به مصاحبه بیشتر پرداخته تا بتوانیم این خلأ اطلاعاتی را پر کنیم.
۳-۲-۶-۲- کد گذاری باز[۷۳]
تحلیل داده ها با مدارک و مستندات واستفاده از مهارت یادداشت برداری بود. تحلیل با خواندن و بازخوانی متون ادامه پیدا کرد قسمت های مهم انتخاب و کدگذاری گردید. کد گذاری باز فرایند اختصاص واحد های معنا به داده های کشف شده در هر استناد است(استرواس و کوربین ۱۹۹۰). معنا چیزی است که ارزش کلمات را برای پژوهشگر حفظ می کند. فرایند کشف معنا با کدگذاری باز آغاز می شود. در مرحله کدگذاری باز، مفاهیم ادراکی و معنایی را به مستندات تخصیص دادیم. در واقع خروجی اصلی این بخش همان مفاهیم هستند که اجزا اصلی رویش نظریه به شمار می روند. بنابراین کد گذاری باز از اطلاعات، مفاهیم و طبقه ها را تشکیل می دهد. این کدها به طور دقیق در یافته های فصل ۴ آورده شده است.
۳-۲-۶-۳- کد گذاری محوری[۷۴]
به منظور برقراری ارتباط بین یک طبقه و زیر طبقات آن از این کد گذاری استفاده می شود نکته قابل توجه این است که این کدگذاری ارتباط را برای طبقات گسسته از هم برقرار نمی کند بنابراین می توان گفت که کد گذاری محوری فرایند توسعه طبقات اصلی و ایجاد ارتباط بین طبقه اصلی و زیر طبقه های آن می باشد(نارش[۷۵]،۱۹۹۶).
بعد این مرحله مدل آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی شکل می گیرد. مدل حاصله مورد نظرسنجی سه نفر از خبرگان حوزه آمادگی الکترونیکی قرار گرفته شد، تا خبرگان میزان موافقت خود را با هر یک از اجزا (ابعاد مدل و معیار ها) و نیز کل چارچوب پیشنهادی اعلام دارند.
۳-۳- مرحله دوم : تعیین وزن معیار های با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
۳-۳-۱- مقدمه
پس از استخراج مدل پرسشنامه ای شامل شاخص های مدل طراحی و از خبرگان سازمان تامین اجتماعی نیروهاز مسلح، میزان اهمیت نسبی هر یک از ابعاد، معیار ها و زیر معیار ها در قالب گزینه های جدول ۳-۱ پرسش شد. این پرسشنامه از طریق ۱۰ نفر از پرسنل تحصیل کرده تکمیل و عودت گردید. پس از جمع آوری نتایج با تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای هر بعد، معیار و زیر معیار، اهمیت آنها بدست آمد. ضرایب اهمیت معیارها و ابعاد در فصل (جدول شماره) چهار آورده شده است.

 

    1. امتیازات نشان دهنده شدت اهمیت

 

 

 

درجه اهمیت درمقایسات زوجی عوامل   امتیاز نشان دهنده شدت اهمیت
اهمیت یکسان   ۱
یکسان تا نسبتاً مهم‌تر   ۲
نسبتاً مهم‌تر   ۳
نسبتاً مهم‌تر تا اهمیت زیاد  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...