مآخذ: سالنامه آماری استانداری لرستان ۱۳۹۳
جدول۳-۳ وضعیت شهرستان­های دهگانه استان از حیث توسعه ­نیافتگی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نشان می­دهد. چنانکه ملاحظه می­ شود براساس توسعه نیافتگی شهرستان­ها در سه گروه قرار گرفته اندو شهرستان کوهدشت از لحاظ توسعه یافتگی در سطح متوسط پایین می­باشد.
بدون شک توسعه در هر شهری زمانی پایدار و همه جانبه است که سه مؤلفه مردم و ساکنین شهر، کالبد فیزیکی شهر و مدیران شهری با همدیگر و به صورت متوازن رشد داشته باشند، رشد یک جانبه یک مؤلفه توسعه شهر را به وجود نمی­آورد، به عنوان مثال هر چه کالبد فیزیکی (ساختمان ها،پارک ها، خیابان ها و… ) یک شهر توسعه یافته و مطلوب باشد اما مدیرانی لایق و شایسته آن را اداره نکنند در مدت کوتاهی آن شهر به ویرانه­ای بدل خواهد شد، شهرستان کوهدشت هم که با مشکلات کالبدی عدیده­ای مواجه است اگر بخواهد رشد کالبدی فیزیکی داشته باشد مرهون شهروندانی خوب و مدیرانی کارآمد می­باشد.(روئین تن ،۱۳۹۳).
۳-۴-۳ ویژگی­های کالبدی شهرستان کوهدشت
ویژگیهای ­کالبدی­ شهرستان­ کوهدشت را می­توان در قالب سه ویژگی فعالیت، فضا و فرم مورد مطالعه قرار داد، عناصر اصلی کاربریها در شهرستان کوهدشت عبارتند از: بافت مسکونی­،کاربری های آموزشی، بهداشتی و درمانی،تأسیسات و تجهیزات شهری،کاربری­های­تجاری، فضای­سبزعمومی،کاربری­های­اداری­ و بانک ها، کاربری های صنعتی،کاربری های فرهنگی و مذهبی، شبکه راه ها و حمل ونقل، نظامی، انتظامی و غیره.
۳-۴-۳-۱ تقسیمات کالبدی شهرستان کوهدشت
برای بررسی ­وضعیت کمی و کیفی کاربری اراضی شهری لازم است که محدوده مورد مطالعه را به اجزاء کوچکتری تقسیم کرد و سپس به بررسی نحوه پراکنش کاربری­ها در این تقسیم بندی­ها بر اساس نیازها و تراکم جمعیت آن ها بپردازیم، در این راستا تقسیمات کالبدی در شهرستان کوهدشت انجام گردیده است که در آن ساختار فضای شهر در قالب ۱۲ محله به عنوان کوچکترین واحد شهری و در سطحی بالاتر به ۳ ناحیه تقسیم شده است:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  • ناحیه یک شامل: محله ۱- کونانی ها، محله ۲- سیدها، محله ۳- عباسی ها، محله ۴- گراوندها.

 

 

 

  • ناحیه دو شامل : محله ۱- رشیدی ها، محله ۲- تازه آباد، محله ۳- ایتیوندها .

 

 

 

  • ناحیه سه شامل : محله ۱- حاشیه، محله ۲- آزادبخت ها، محله ۳ -و ۵- شهرک شهید رجایی،

 

 

محله ۴- آب باریکی (مسکن و شهرسازی استان؛ تقسیمات کالبدی شهرستان کوهدشت ).
۳-۴-۴ معیشت ساکنان شهرستان کوهدشت و تفاوت محلات از لحاظ معیشت
با بررسی­های­ انجام شده معیشت ساکنان شهری ­کوهدشت از سه بخش عمده ی­کشاورزی، دامپروری، صنعت و خدمات تشکیل شده است­. بیش از ۵۰ درصد فعالیت ها در بخش کشاورزی و دامپروری و بیش­تر در محدوده بیرونی­شهر و محلات اطراف شهر که اراضی­کشاورزی خارج از محدوده شهر را در دسترس دارند و بیش­تر کسانی هستند که از روستاها مهاجرت کرده و به شهر آمده اند و قوانین شهری را رعایت نمی­کنند .
فعالیت در بخش صنایع در سطح شهرستان کوهدشت به دو صورت ؛ صنایع تولیدی و صنایع مزاحم شهری می­باشد که صنایع تولیدی در سطح شهرستان عبارتند از : مرغداری، یخ سازی، تولید اجر، دباغی، تولید بستنی، تولید آرد و تیرچه و بلوک که بیشتر در غرب شهرستان و در محلات ورودی شهر و سر جاده کوهدشت – زانوگه می­باشند .
صنایع مزاحم شهری شامل کارگاه­هایی می­ شود که ­آلودگی صوتی وآلودگی محیطی دارند مثل تراشکاری ،کابینت سازی ،آهنگری، مکانیکی و …که بیش­تر در اول خیابان­­­های ورودی شهر و روی جاده کمربندی از زانوگه به خرم آباد و در بین میدان معلم و میدان توحید و هم­چنین بین میدان توحید و میدان امام حسین قرار گرفته­اند .
فعالیت در بخش خدمات که به خاطر نبود مراکز مهم صنعتی و مادر معیشت بیش­تر ساکنان از این طریق به دست می ­آید؛ شامل خدمات تجاری مثل: سوپر مارکت­ها و فروشگاه های بزرگ و هم­چنین بنگاه­های معاملاتی و… می­باشد که بیش­تر در مرکز شهر و بین میدان امام و میدان توحید و در دو طرف خیابان رهبری قرار دارند و خدمات اداری که شامل کارکنان ادارات دولتی­ که بیش­تر درخیابان سپاه وخیابان مالک اشتر قرار گرفته اند وسایر محلات به خصوص محلات اطراف شهر فاقد این­گونه معیشت در خود می­باشند
. ۳-۴-۵ چالش­های اجتماعی - فرهنگی شهرستان کوهدشت
از جمله مهم­ترین چالش­های اجتماعی - فرهنگی شهرستان می­توان به انحرافات اجتماعی مانند اعتیاد برای فرزندان، وجود خرده فرهنگ­های خاص مناطق حاشیه نشین، عدم امنیت اجتماعی برای خود و فرزندان و وجود جمعیت زیاد در مناطق حاشیه نشین نام برد.
۳-۵ روش شناسی تحقیق
همان­طورکه گفتیم روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته است. جامعه­­آماری شامل اکثریت شهروندان شهرستان کوهدشت بالاخص شهروندانی که با معضل سدمعبر دست­و پنجه نرم می­ کنند. براساس سرشماری ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان کوهدشت بالای دویست هزار نفر بوده است. و با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه ۳۸۳ تعیین شده است و شیوه ی نمونه گیری به روش تصادفی سیستماتیک صورت گرفته است .
۳-۶ جامعه آماری،حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری مورد مطالعه در فرایند پرسشگری شامل شهروندان شهرستان کوهدشت می­باشد بالاخص شهروندانی که بیشتر در مجاورت خیابان هایی سکنی گزیده اند که با معضل سد معبر دست و پنجه نرم می­ کنند، با وجود اینکه سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده است، اما متأسفانه ­به دلیل اینکه گاهی عرف در مقابل قانون قرار می‌گیرد، برخورد با این معضل شهری به حال خود باقی می‌ماند.
روش نمونه برداری از جامعه آماری تصادفی است؛ برآورد حجم نمونه نیز با بهره گرفتن از روش کوکران صورت گرفته است (حافظ نیا،۱۳۸۰:۱۱۷) با توجه به جمعیت شهرستان که بالغ بر ۲۰۰۰۰۰ نفر می­باشد، با بهره گرفتن از روش کوکران حجم نمونه جامعه مورد نظر ما با توجه به جامعه آماری ۳۸۳ می­باشد.
۳-۷ ابزار گردآوری اطلاعات
پرسشنامه از ابزارهای رایج اندازه ­گیری متغیرها می­باشد که یکی از متداول­ترین ابزار جمع­آوری اطلاعات در تحقیقات است، هم­چنین با بهره گرفتن از ابزارهای مهمی چون نرم افزار spss تجزیه و تحلیل و استنتاج صورت می­گیرد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه با مقیاس لیکرت استفاده شده است­ .که عموماً متشکل از دو دسته سؤالات عمومی پیرامون مشخصات فردی پاسخ دهندگان مانند جنسیت، سن، میزان تحصیلات و وضعیت تأهل است.دسته دوم سؤالات تخصصی پرسشنامه هستند که برای آزمون فرضیه ­های پژوهش طراحی شده ­اند، جهت امتیازدهی و ارزش گذاری کمی سؤالات تخصصی از طیف لیکرت استفاده شده است.
جدول۳-۴ نمره دهی به سؤالات در طیف لیکرت

 

 

کاملاً مخالفم

 

مخالفم

 

بی تفاوت

 

موافقم

 

کاملاً موافقم

 

گویه ها

 

 

 

۱

 

۲

 

۳

 

۴

 

۵

 

امتیاز

 

 

 

۳-۸ شیوه­ گردآوری اطلاعات
در این پژوهش ازکلیه منابع، شامل گزارش­های مؤسسات و مراکزتحقیقاتی و دانشگاهی،سازمان­ها، نهادهای دولتی و غیردولتی، به روش­های میدانی­گردآوری و مورد توجه قرار گرفته است. منابع مورد استفاده در این تحقیق که بخشی از آن بصورت کتابخانه­ای بوده است و از کتب داخلی و خارجی، پایان نامه ها، نشریات، مقالات و مجلات مربوط به موضوع تحقیق استفاده­شده است و نیز اطلاعات، آمار و ارقام جمع آوری شده ازسازمان های مختلف نظیر شهرداری، فرمانداری و… صورت­ گرفته است و بخشی دیگر بصورت مطالعات عینی و میدانی بوده است. روش­های میدانی به روش­هایی اطلاق می­ شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل بیرون یعنی افراد اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند.
.۳-۹ روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده می­ شود. در بخش آمار توصیفی از شاخص­ های تمایل مرکزی از جمله : میانگین و نما و شاخص های پراکندگی از جمله : انحراف استاندارد ، واریانس، دامنه تغییرات، همبستگی پیرسون استفاده شد. در بخش یافته­های تحلیلی از آزمون فریدمن به کمک نرم افزار spss 16 استفاده شد.
۳-۱۰ تعیین روایی و پایایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...