۳-۷ – تعیین دامنه‌ی فعالیت معماری
ADM، دنباله‌ا‌ی پیشنهادی از گام‌ها و مراحل مختلف مربوط به توسعه یک معماری سازمانی را در سطح سازمان تعریف می‌کند، اما ADM نمی‌تواند محدوده را مشخص کند و این باید توسط خود سازمان تعیین شود.
دلایل بسیاری برای محدود کردن (یا مقید کردن) دامنه فعالیت‌های معماری وجود دارد، که اکثر آنها مربوط به موارد زیر است:
مقاله - پروژه

 

    • قدرت سازمانی تیم تولید کننده معماری

 

    • رسیدگی به اهداف و نگرانی‌های سهامداران

 

    • در دسترس بودن افراد، امور مالی و منابع دیگر

 

به طور ایده‌آل، انتخاب دامنه برای فعالیت‌های معماری باید اجازه دهد کار همه معماران در داخل سازمان به طور مؤثر اداره و یکپارچه شود. این امر مستلزم مجموعه‌ای از بخش‌های معماری همسو است که اطمینان می‌دهد معماران بر روی فعالیت‌های تکراری و یا متضاد کار نمی کند. همچنین نیازمند تعریف استفاده مجدد و انطباق روابط بین بخش‌های معماری است. جدول ۳-۳، نمایانگر چهار بُعدی است که در آن دامنه ممکن است تعریف و یا محدود شود.
جدول ۳-۳ : ابعادی برای محدود‌سازی دامنه‌ی فعالیت معماری[۳۳]

 

بُعد ملاحظات
محدوده
یا
تمرکز
سازمانی
گستره کامل سازمان چیست؟ و بر چه مقدار از آن باید تلاش معماری تمرکز کند؟
بسیاری از سازمان‌ها بسیار بزرگ هستند، به طور مؤثر شامل مجمعی از واحدهای سازمانی هستند که هر کدام به خودی خود می‌توانند به عنوان یک سازمان در نظر گرفته شوند.
به منظور پذیرش ترکیبی فازی از کسب‌و‌کار سنتی در ترکیب با تأمین کنندگان، مشتریان و همکاران، سازمان‌های مدرن امروزی فراتر از مرزهای سنتی خود را گسترش داده‌اند.
دامنه‌های
معماری
توصیف معماری سازمانی کامل باید هر چهار حوزه‌ی معماری (کسب‌و‌کار، داده، برنامه‌کاربردی و فناوری) را شامل شود، اما اغلب واقعیت‌هایی از محدودیت‌های منابع و زمان به این معنا است که به‌اندازه کافی زمان، بودجه و یا منابع برای ساخت بالا به پایین و توصیف معماری جامع و شامل هر چهار حوزه معماری وجود ندارد، حتی اگر محدوده‌ی سازمان انتخاب شده،کمتر از گستره‌ی کامل سازمان کلی باشد.
محدوده‌ی
عمودی
یا
سطح جزئیات
تا چه سطح از جزئیات باید تلاش معماری پیش برود؟ چه مقدار از معماری «کافی» است؟
مرزبندی مناسب بین تلاش‌های معماری و دیگر فعالیت‌های مرتبط (طراحی سیستم، مهندسی سیستم، توسعه سیستم) چیست؟
دوره زمانی مدت زمان مورد نیاز برای بیان چشم‌انداز معماری چیست؟ و آیا این درست است (از نظر عملی و منابع) که در مدت زمانی مشابه، توصیف تفصیلی معماری، پوشش داده می‌شود؟ اگر نه، چگونه بسیاری از معماری‌های مقصد واسطه، باید تعریف شوند و مدت زمان آنها چقدر است؟

۳-۸- تکنیک‌ها و محصولات کلیدی چرخه‌ی ADM[33]
در این بخش به تکنیک‌ها و اقلام قابل تحویل کلیدی مراحل مختلف چرخه‌ی AMD می‌پردازیم:
۳-۸-۱- چارچوب معماری متناسب
انتخاب و متناسب‌سازی یک چارچوب، نقطه عملی آغاز یک پروژه معماری است. قبل از اینکه توگف بتواند به طور اثربخش در یک پروژه معماری استفاده ‌شود، متناسب‌سازی در چندین سطح لازم است و باید در مرحله مقدماتی رخ دهد.
در مرحله اوّل، ضروری است که مدل توگف برای یکپارچه‌سازی در سازمان، متناسب شود. این متناسب‌سازی، یکپارچگی با چارچوب‌های مدیریت پروژه و فرایند، سفارشی‌سازی اصطلاحات، توسعه‌ی سبک‌های نمایشی، انتخاب، پیکربندی و به‌کارگیری ابزارهای معماری و غیره را شامل می‌شود. تشریفات و جزئیات هر چارچوب اتخاذ شده نیز باید با دیگر عوامل زمینه‌ای سازمان، از جمله فرهنگ، سهامداران، مدل‌های تجاری برای معماری سازمانی و سطح توانمندی معماری موجود، همراستا شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...