• آزمون مجدد

 

  • فن آزمونهای هم وزن

 

  • تقسیم وسیله اندازه گیری به دو بخش

 

روش آلفای کرونباخ[۵۴]

 

    • یکی از روش های دیگر محاسبه قابلیت اعتماد (پایائی) استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار از جمله پرسشنامه ها یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کنند، بکار می رود. در اینگونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، ابتدا باید واریانس نمره های زیر مجموعه هر سوال پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود:

دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

  •  

 

  • در این رابطه هریک از متغیرها عبارتند از:

 

  • (j) : تعداد زیر مجموعه سؤال هر پرسش‌نامه یا آزمون

 

  • (sj) : انحراف معیار زیر آزمون j ام

 

  • (s) : انحراف معیار کل آزمون

 

  • آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مورد نظر ۷۳/۰ محاسبه شده است و با توجه به اینکه درجه پایایی , عددی بین صفر و یک را می تواند اختیار کند و مقدار پایایی بدست آمده بیشتر از ۷/۰ است، لذا پایایی پرسشنامه­­ قابل قبول است.

 

۳-۴-۴ روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات
در این پژوهش با توجه به هدف پژوهش ، نوع فرضیات و نوع پرسشنامه (درجه ای ) و نیز سهولت در ساخت و تفسیر نتایج مقیاس لیکرت در مقایسه با سایر مقیاسها (افتراق معنایی، ثرستون ، گاتمن و بوگاردوس) ، از مقیاس لیکرت استفاده شده است این مقیاس شامل مجموعه ای از سوالات است که بار نگرشی یا ارزشی همه آنها تقریبا برابر تلقی می شود و هریک از سوالات تخصصی با بهره گرفتن از طیف پنج گزینه‎ای بصورت زیر امتیازبندی شده است :

 

کاملا مخالفم
مخالفم
تاحدودی
موافقم
کاملا موافقم

 

۱
۲
۳
۴
۵

 

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده نیز با بهره گرفتن از فنون آماری مناسب شامل آزمون t تک گروهی، روش رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. این روش ها و آزمون ها در قالب نرم افزارهای MINITAB و ۲۲; SPSSwin صورت می پذیرد. در این قسمت توضیح مختصری از هریک از روش های آماری استفاده شده ارائه می شود.
بخش اول تجزیه و تحلیل سوالات
در این بخش سوالاتی که در پرسشنامه به منظور کسب اطلاع در مورد ویژگی های افراد پاسخ دهنده طراحی شده اند از طریق تشکیل جدول فراوانی و استخراج اطلاعات در قالب گزاره های آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرند.
بخش دوم تجزیه و تحلیل سوالات
بخش دوم تجزیه و تحلیل سوالات ، در واقع بررسی فرضیات تحقیق است که آزمون معمول مورد استفاده در این مواقع آزمون t – تک گروهی (one sample t test)می باشد. در مرحله بعد عوامل معنی دار با بهره گرفتن از روش رتبه بندی فریدمن (Friedman Test)، رتبه بندی شده اند. آزمون فریدمن معادل ناپارامتری تحلیل واریانس با انداره های تکراری است. داده ها در این آزمون عبارت اند از مقادیر متغیر ها به ازای مشاهدات مختلف. فرض کنیم k متغیر را می خواهیم آزمون کنیم و برای هر متغیر، n بار اندازه گیری خاصی را تکرار کرده ایم. در هر سطر، مقادیر را از ۱ تا k رتبه می دهیم.
رتبه مشاهدات درون سطرi ام است. این رتبه دهی را در تمام سطرها تکرار کنیم. اگر مشاهدات هم رتبه ایجاد شد، از رتبه متوسط استفاده می کنیم. مجموع رتبه های هر متغیر را با  به ازای  به دست می آوریم. مقدار  مبنای آماره آزمون قرار می گیرد. در اجرای آزمون، فرض می شود که متغیرها دو به دو مستقل اند یا به عبارتی نتایج مشاهدات برای یک متغیر نتایج دیگر را تحت تاثیر قرار نمی دهد. فرضی که مورد آزمون قرار می گیرد، هم شانس بودن مقادیر رتبه ها در هر متغیر است ( یا به عبارت دیگر یکسان بودن اثر متغیرها). آماره آزمون عبارت است از:

که ر آن

است. اگر هم رتبه وجود نداشته باشد.

خواهد بود. b تعداد مشاهدات هر متغیر است. فرض صفر در سطح خطای  رد می شود، اگر مقدار آماره T از چندک  ام توزیع خی-دو با درجه آزادی  بیشتر باشد.
۳-۴-۵ تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌های نمونه
آمار توصیفی نمونه شامل مشخصات توصیف‌کننده ویژگی‌های افراد نمونه و همچنین شامل آزمون هایی است که ویژگی جامعه مشاهدات را توصیف می کند. در این بخش ابتدا اطلاعات توصیفی و ویژگیهای جمعیت شناختی در پاسخ دهندگان ارائه می گردد، سپس آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ارائه شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...