روش های هوشمند توزیع اقتصادی توان اکتیو بین ژنراتورها با ... |
شکل (۴-۳) روند همگرایی الگوریتم پیشنهادی در سیستم ۶۲
چکیده :
تولید انرژی الکتریکی برای سیستمهای قدرت با هدف کمینهسازی کل هزینه تولیدی برای واحدهای فعال موجود در شبکه قدرت، از مهمترین مباحث برای سیستمهای مدرن امروزی است. به بیانی دیگر هدف از توزیع اقتصادی بار، برنامه ریزی بهینه و مناسب برای واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن عوامل و محدودیتهای غیر خطی موجود در شبکه قدرت و واحدهای تولیدی میباشد. در این پایان نامه مساله توزیع اقتصادی بار با در نظر گرفتن محدودیتهای غیر خطی از جمله تلفات شبکه انتقال، معادله توازن تولید و مصرف در سیستم، حدود تولید و نرخهای افزایشی و کاهشی به یک مساله بهینهسازی تبدیل شده و در نهایت با روش الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات به حل آن پرداخته است. از دو روش ضریب لاگرانژ و الگوریتم ژنتیک برای مقایسه استفاده نموده است. الگوریتم ژنتیک به جای کار کردن روی یک جواب بهینه، روی چند جواب که آن را جمعیت مینامند، کار میکند. در الگوریتم ژنتیک هر عضو از جمعیت وابسته به اعضای دیگر نیست و مستقلاً تکامل مییابد. الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات، یک الگوریتم جستجوی اجتماعی است. از روی رفتار اجتماعی دستههای پرندگان مدل شده است در این الگوریتم، ذرات در فضای جستجو جاری میشوند، تغییر مکان ذرات در فضای جستجو تحت تأثیر تجربه دانش خودشان و همسایگانشان است. ذرات از هم میآموزند و بر مبنای دانش بدست آمده به سمت بهترین همسایگان خود میروند. الگوریتمهای پیشنهادی بر روی سیستم ۲۶ باسه اعمال می شود و نتایج بدست آمده با دو الگوریتم ذکر شده، مقایسه شده است. در نتیجه خصوصیات و مزایای واقعی این روش مشخصتر میگردد. هم چنین نتایج شبیه سازی نشان میدهد که روش الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات یک روش سریع با دقت قابل قبول میباشد.
واژههای کلیدی: توزیع اقتصادی بار، تلفات خط، ضریب لاگرانژ، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات(PSO)
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ بهینهسازی
بهینهسازی فرآیندی است که برای بهتر کردن چیزی دنبال می شود. فکر، ایده و یا طراحی که به وسیله یک دانشمند و یا یک مهندس مطرح می شود، طی روال بهینهسازی بهتر می شود. در هنگام بهینهسازی، شرایط اولیه با روشهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و اطلاعات به دست آمده، برای بهبود بخشیدن به یک فکر یا روش مورد استفاده قرار میگیرند. بهینهسازی ابزاری ریاضی است که برای یافتن پاسخ بسیاری از پرسشها در خصوص چگونگی راه حل مسایل مختلف به کار میرود.
در بهینهسازی از یافتن بهترین جواب برای یک مساله صحبت به میان می آید. لفظ بهترین به طور ضمنی یبان می کند که بیش از یک جواب برای مساله مورد نظر وجود دارد که البته دارای ارزش یکسانی نیستند. تعریف بهترین جواب، به مساله مورد بررسی، روش حل و هم چنین میزان خطای مجاز وابسته است. بنابراین نحوه فرمول بندی مساله نیز بر چگونگی تعریف بهترین جواب تأثیر مستقیم دارد. برخی از مسایل جوابهای مشخصی دارند: بهترین بازیکن یک رشته ورزشی، طولانیترین روز سال و پاسخ یک معادله دیفرانسیل معمولی درجه اول از جمله مثالهایی هستند که میتوان از آنها به عنوان مسایل ساده نام برد. در مقابل، برخی از مسایل دارای جوابهای بیشینه[۱] یا کمینه[۲] متعدد هستند که به نام نقاط بهینه یا اکسترمم[۳] شناخته میشوند، و به احتمال بهترین جواب یک مفهوم نسبی خواهد بود. کمترین هزینه تولید نیروگاه، کمترین تلفات خط انتقال و بهترین تولید توان یک نیروگاه از مثالهایی هستند که میتوان برای این گونه مسایل نام برد.
بهینهسازی، تغییر دادن ورودی ها و خصوصیات یک دستگاه، فرایند ریاضی و یا آزمایشی تجربی است به نحوی که بهترین خروجی یا نتیجه به دست بیاید (شکل ۱-۱ ).ورودی ها متغیرهای فرایند یا تابع مورد بررسی هستند که به نامهای تابع هدف[۴]، تابع هزینه[۵] و یا تابع برازندگی[۶] نامیده می شود. خروجی نیز به صورت هزینه، سود و یا برازندگی تعریف می شود. در این نوشتار نیز، مطابق با بسیاری از نوشتارهای مرتبط با موضوع، تمام مسایل بهینهسازی به صورت کمینهسازی مقدار یک تابع هزینه در نظر گرفته شده اند. به راحتی میتوان نشان داد که هر نوع مساله بهینهسازی را میتوان در قالب یک مساله کمینهسازی تعریف نمود [۷]. در بهینهسازی ورودی ها یا متغیرها به نحوی تغییر داده میشوند که خروجی مطلوب بدست آید.
شکل (۱-۱) فرایند تابعی که بهینهسازی میشود.
۱-۲ توزیع اقتصادی بار[۷]
توزیع اقتصادی بار هدفش (ELD)کم کردن هزینه تولید یک واحد تولیدی است. به طوری که تلفات کاهش پیدا کند و بهترین تولید توان حقیقی (اکتیو )[۸] را داشته باشد.
۱-۳ تولید کننده یا ژنراتور
نیروگاه برق ( که با نام کارخانه برق هم شناخته میشود) مجموعه ای از تأسیسات صنعتی است ک
ه از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود. وظیفه اصلی یک نیروگاه تبدیل انرژی از دیگر شکلهای آن مانند انرژی شیمیایی، انرژی هستهای، انرژی پتانسیل گرانشی و… به انرژی الکتریکی است. وظیفه اصلی در تقریباً همه نیروگاهها بر عهده مولد یا ژنراتور است. در یک نیروگاه برای تأمین قدرت مورد نیاز چندین ژنراتور به طور موازی به شبکه قدرت متصل هستند. آنها به یک نقطه مشترک که شین[۹] نامیده می شود وصل میگردند. ژنراتور ماشینی دوار است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این ماشین از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل مینماید. انرژی مورد نیاز برای چرخاندن یک ژنراتور از راههای مختلفی تأمین میشود و غالباً به منظور ایجاد حداکثر راندمان و حداقل نمودن هزینهها و هم چنین میزان دسترسی به منابع مختلف انرژی در آن منطقه و دانش فنی گروه سازنده بستگی دارد. منبع تامین کننده انرژی مکانیکی ممکن است توربین بخار، توربین آبی، توربین بادی و یا یک موتور احتراق داخلی باشد.
۱-۴ بیان مساله توزیع اقتصادی بار
توزیع اقتصادی بار(ED) یکی از مسائل مهم در تولید و برنامهریزی سیستمهای قدرت است. هدف اولیه مساله ED، مشخص کردن ترکیب بهینه خروجی توان واحدهای تولیدی است به نحوی که به تقاضای بار مورد نیاز با کمترین هزینه اجرایی و با رعایت محدودیتهای تساوی و نامساوی سیستم پاسخ داده شود. در مساله توزیع اقتصادی بار متداول، توابع هزینه هر ژنراتور به طور تقریبی با یک معادله درجه دو ساده معادل سازی می شود. سپس این مساله با بهره گرفتن از روشهای بهینهسازی مختلف حل می شود. در این روشها برای پیاده سازی مساله از فرضیات متفاوتی استفاده می شود.
۱-۴-۱ هدف توزیع اقتصادی بار
هدف از توزیع اقتصادی بار، تخصیص تقاضا بین واحدهای مشارکت کننده و از پیش تعیین شده با شرط حداقل نمودن هزینه سوخت و تامین ذخیره چرخان میباشد. بهرهبرداری اقتصادی برای یک سیستم قدرت از نظر برگشت سود سرمایه گذاری انجام شده بسیار مهم بوده و نرخهای تعیین شده به وسیله ارگانهای دولتی و اهمیت صرفه جویی در سوخت، شرکتهای برق را جهت حصول حداکثر بازدهی ممکن، تحت فشار قرار میدهد. توزیع اقتصادی بار برای هر شرایط بار پیشبینی شده، توان خروجی هر نیروگاه و نیز هر واحد مولد در داخل یک نیروگاه را تعیین می کند، بطوری که هزینه کلی سوخت مورد نیاز برای تامین بار سیستم را حداقل نماید. عوامل موثر دیگر بر تولید توان با کمترین هزینه عبارتند از: بازده کار ژنراتورها، هزینه سوخت و تلفات انتقال میباشد.
تولید کنند توان با بهترین بازده در سیستم، حداقل هزینه را تضمین نمیکند، زیرا امکان دارد که این تولید کننده توان در جایی قرار گرفته باشد که هزینه سوخت زیاد است. همچنین، اگر فاصله نیروگاه از مراکز بار زیاد باشد، تلفات انتقال می تواند به طور چشمگیری زیاد شود و از اینرو امکان دارد که تولید نیروگاه غیر اقتصادی گردد.
معمولا ورودی نیروگاه حرارتی بر حسب Btu/h و خروجی آن بر حسب MW مگاوات بیان می شود. منحنی ساده شده ورودی – خروجی یک واحد حرارتی که منحنی نرخ حرارتی نامیده می شود در نمودار ۱-۱(الف) نشان داده شده است. اگر مختصات منحنی نرخ حرارتی از Btu/h به $/h تبدیل شود، منحنی هزینه سوخت بدست میآید که در نمودار۱-۱(ب)نشان داده شده است.
نمودار ۱-۱ منحنیهای نرخ حرارتی و هزینه سوخت
در اکثر موارد هزینه سوخت واحد تولیدی را به صورت زیر با تابع درجه دوم بر حسب توان حقیقی تولید شده آن واحد تولیدی نمایش می دهند:
همچنین میتوان با رسم مشتق منحنی هزینه سوخت بر حسب توان حقیقی مشخصه زیر را بدست آورد که این منحنی هزینه سوخت افزایشی نامیده می شود و در نمودار ۱-۲ نشان داده شده است.
نمودار۱ -۲ منحنی هزینه سوخت افزایشی
۱-۴-۲ توزیع اقتصادی بار بدون در نظر گرفتن تلفات و محدودیتهای واحدهای تولیدی
راحتترین و سادهترین نوع مساله توزیع اقتصادی بار حالتی است که تلفات خطوط انتقال در نظر گرفته نشود، یعنی تلفات خط برابر صفر شود. این مدل فرض میکند که سیستم فقط دارای یک شین بوده و تمامی واحدهای تولیدی و بارها به این شین متصل هستند.(مانند شکل ۱-۲)
شکل۱-۲ نیروگاههای متصل شده به یک شین مشترک
در این حالت از تلفات چشمپوشی شده است در نتیجه تقاضای کل (PD) با مجموع تولید تمامی واحدهای تولیدی برابر است. فرض می شود که تابع هزینه (Ci) هر یک از نیروگاهها معلوم باشد. مساله مورد نظر بدست آوردن تولید توان حقیقی هر یک از نیروگاهها به نحوی است که هزینه تولید کل که با معادله زیر تعریف شده است، کمینه گردد :
قید مساله :
که در آن Ct هزینه تولید کل، C i هزینه نیروگاه iام، Pi تولید نیروگاه iام،PD تقاضای بار کل و ng تعداد نیروگاههای قابل استفاده در توزیع اقتصادی بار است [۳].
یک روش حل مساله، اضافه نمودن قیود به تابع هدف مورد نظر با اعمال ضریب لاگرانژ به صورت زیر است:
کمترین مقدار این تابع در نقطهای بدست می آید که مشتقهای جزئی آن نسبت به متغیرهای آن تابع صفر باشد، یعنی :
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 09:04:00 ق.ظ ]
|