در این نوع نمونه گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده می‌شود تا در نمونه انتخاب شود. به عبارت دیگر اگر حجم افراد جامعه N  و حجم نمونه را n   فرض کنیم، احتمال انتخاب هر فرد جامعه در نمونه مساوی n/N  است.

 

    1. ۶. ابزار گردآوری داده ها

 

ابزار سنجش و گردآوری داده ها وسایلی هستند که محقق به کمک آن می تواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتا کشف حقیقت گردآوری نماید(حافظ نیا ، ۱۳۸۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
روش های گردآوری داده ها و اطلاعات را بطور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد : روش کتابخانه ای و روش میدانی .
روش کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرایند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتاً کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ص۱۶۴).
روش میدانی : روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد ، اعم از انسان ، موسسات و غیره ، اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند (همان منبع، ص۱۷۹).
متداول ترین روش های گردآوری اطلاعات و داده ها عبارتند از : ۱) پرسشنامه ۲) مصاحبه ۳) مشاهده ۴) آزمون ۵) تصویربرداری ۶) ترکیبی .
به منظور گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر سعی بر آن بوده است تا در تهیه و تدوین پیشینه تحقیق و همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات و آزمون فرضیه ها از روش کتابخانه ای استفاده شود .
در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها در مرحله مقدماتی شامل ابزار کتابخانه ای ( مقالات، کتاب، اینترنت) می باشد و در مرحله بعد از پرسنامه به عنوان ابزار اصلی گردآوری داده ها استفاده می گردد.

 

    1. ۷. ویژگی های فنی(روایی وپایایی)ابزار گرد آوری داده ها

 

مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت(بازرگان، سرمد، حجازی، ۸۷). روش ارزیابی روایی ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش ، اعتبار محتوا[۹۲] است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.
بدین ترتیب سوالات پرسشنامه برای ۴ خبره دانشگاهی در زمینه انتقال تکنولوژی فرستاده شد و از نظرات اساتید مشاور و راهنما نیز استفاده شد و بعد از جرح و تعدیل سوالات به تایید آنها رسید. پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد (س‍ف‍ی‍ری‌، ۱۳۸۶). روش ارزیابی پایایی در این تحقیق محاسبه آلفای کرونباخ[۹۳] است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند به کار می رود. در اینگونه ابزار ، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ، ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
که در آن:
J: تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون
JS2: واریانس زیر آزمون i ام
S2: واریانس کل آزمون می باشد.
ضریب الفای کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامه این تحقیق عدد ۰.۸۳ است که عدد خوب و قابل قبولی است.

 

    1. ۸. روش های تجزیه و تحلیل داده ها

 

در تحقیقات علوم انسانی روز به روز روش های کمی توسعه می یابند و محققان سعی می کنند پدیده ها ، متغیر ها ، ویژگی ها ، ارزش ها و باور ها را اندازه گیری و کمی نمایند ؛ از این رو روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آن ها ضرورت پیدا می کند . استفاده از روش های آماری با توجه به نوع و روش تحقیق و هدف محقق متفاوت است . استفاده از روش های آماری به دو شکل آمار توصیفی و استنباطی انجام می گیرد (س‍ن‍ج‍ری‌، ۱۳۸۸).
تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی :
آمار توصیفی را عمدتاً مفاهیمی از قبیل جدول توزیع فراوانی و نسبت های توزیع، نمایش هندسی و تصویری توزیع، اندازه های گرایش به مرکز، اندازه های پراکندگی و نظایر آن تشکیل می دهد. آمار توصیفی برای تبیین وضعیت یا مسأله یا موضوع مورد مطالعه مورد استفاده قرار می گیرد یا در واقع ویژگی های موضوع مورد مطالعه به زبان آمار، تصویرسازی و توصیف می گردد (مومنی ، ۱۳۸۳).
تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی :
در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده شود.
در بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات به بررسی نتایج حاصل از داده‌های استخراج شده از پرسشنامه‌ها پرداخته شده است. در این بخش ابتدا استفاده از روش‌های آماری توصیفی منجر شد تا نتایج حاصله برای نمایش‌ بهتر ارائه شوند و سپس با بهره‌گیری از روش‌های آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل روابط میان این عناصر پرداخته شد. در این بخش پس از جمع آوری نتایج حاصل از پرسشنامه ها، به شناسایی معیارها و عوامل تاثیرگذار بر اثربخشی انتقال فناوری با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای شناسایی نرمال بودن توزیع و همین طور آزمون T تک نمونه ای برای شناسایی موثربودن یا نبودن عوامل به دست آمده بر اثربخشی انتقال فناوری در صنعت لبنی استفاده گردید. در مرحله بعد، با توجه به اینکه این معیارها دارای ارزش و اهمیت (وزن) یکسان در این تحلیل نیستند، با بهره گرفتن از آزمون فریدمن اقدام به اولویت بندی و وزن دهی به عوامل تاثیرگذار بر اثربخشی انتقال فناوری شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق

 

    1. ۱. مقدمه

 

در این فصل یافته ها و نتایج تحقیق حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی ارائه گردیده و به تجزیه تحلیل داده های حاصل و پرسشنامه های تکمیل شده توسط افراد جامعه، جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نیل به اهداف آن اختصاص داده شده است. محصول نهایی هر تحقیق یافته های آن هستند که موجودیت تحقیق را توجیه و اثبات می کنند. داده های جمع آوری شده به منظور تجزیه تحلیل و نتیجه گیری می باید در قالب آزمون های آماری به اطلاعات ارزشمند تبدیل گردند. محقق در این فصل با توجه به داده های گردآوری شده، به بررسی سوالات تحقیق پرداخته و درصدد دستیابی به اهداف تحقیق است. در واقع تجزیه تحلیل داده ها برای پاسخگویی به سوالات تحقیق برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است و از اصلی ترین و مهم ترین بخش های تحقیق محسوب می شود. به همین منظور در این فصل به تجزیه تحلیل داده های به می پردازیم.
در این فصل به بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق می پردازیم و بر اساس آزمون‌های مختلف آماری به تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده پرداخته می‌شود، آمار توصیفی تک تک سؤالات و فرضیات مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس بر اساس آزمون‌های آماری از جمله آزمون میانگین و انحراف معیار به تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعمیم نتایج پرداخته ­می‌شود در این پژوهش برای اینکه به سؤالات تحقیق پاسخ داده شود از دو دسته روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. آمار توصیفی جهت استفاده در بررسی وضعیت جمعیت شناختی نمونه آماری به کار رفته است. در بررسی و پاسخگویی به سوالات تحقیق از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه ۲۲ استفاده شده است.

 

    1. ۲. توصیف دموگرافیک نمونه‌های تحقیق

 

توصیف داده‌های جمعیت‌شناختی در پژوهش‌ها با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی انجام می‌شود. هدف از تجزیه و تحلیل آماری، بررسی چگونگی توزیع نمونه‌های آماری از نظر متغیرهایی چون، جنسیت، سن، سابقه کاری و … است.
از ۳۸۶ پرسشنامه برای گردآوری داده ­ها استفاده شد و برای توزیع پرسشنامه ­ها از کارشناسان واحدهای تولید و تحقیق و توسعه و واحدهای فروش و بازاریابی شرکتهای فعال در زمینه صنایع لبنی تهران، به روش تصادفی ساده و به تناسب دسترسی به صورت حضوری و ارسال از طریق از طریق پست الکترونیکی در اختیار آن ها جهت جمع آوری داده ­ها قرار گرفت. از بین ۳۶ شرکت انتخاب شده ۲۵۲عدد پرسشنامه برای پژوهش حاضر قابل استفاده بود که مقدار نمونه مورد نیاز برای هدف تحقیق را پوشش می­دهد.

 

    1. ۲. ۱. جنسیت پاسخ دهندگان

 

 

 

جنسیت فراوانی درصد فراوانی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...