بررسی رابطه بین مدیریت دانش با چابکی سازمانی کارکنان ومعلمان ... |
۲-۲۶-پیشینه پژوهش
۲-۲۶-۱-پیشینه خارجی
پرز بوستامانته[۱۰۴] (۲۰۱۲) یک سری فعالیتهای مبتنی بر دانش، از جمله
داشتن یک فرهنگ نوآوری قوی و محیطهای ایجاد و تسهیم دانش را به عنوان ویژگیهای
بارز مدیریت دانش در نوآوری و چابک شدن سازمانها مؤثر دانسته است.
اسمیت و لامبا [۱۰۵](۲۰۱۲) نیز ایجاد انگیزش را جزء عوامل اثر گذار بر مدیریت دانش میدانند و جز عواملی بود که آنها در سازمانها به مطالعه آن پرداختند.
فرانکلین بکر[۱۰۶] (۲۰۱۱) در تحقیقی با عنوان “چابکی سازمانی و زیربنای دانش” بیان میکند که روشها و مدلهای ضروری کنونی کافی نیستند و برای غلبه بر عدم اطمینان در سازمانهای چابک، نیاز به استراتژیهای انطباقپذیری برای بهکارگیری ابزارهای مدیریت دانش است.
یوسف و همکاران[۱۰۷](۲۰۱۱) تحقیقی باعنوان مبانی رقابتی چابکی در سازمان های تولیدی را مورد مطالعه قرار داد . در این چارچوب، یوسف و همکاران میان سه محور چابکی در سطوح مختلف سازمان تمایز قائل می شوند. چابکی مؤلفه ای اشاره ای به منابع فردی(افراد، ماشین آلات و مدیریت) دارد، چابکی خرد به سازمان دلالت داشته و چابکی کلان به سطح میان سازمانی می پردازد.
نیک[۱۰۸](۲۰۱۰) نیز در پژوهش خود به اهمیت انگیزش جهت اثر بخشی رهبری و درنتیجه مدیریت دانش در سازمان تاکید می کند و اشاره میکند که رهبران بایستی به انگیزش کارمندان و دادن روحیه به آنها جهت ایجاد دانش و تسهیم دانش توجه داشته باشند.
نئو[۱۰۹] (۲۰۱۰) نیز در تحقیقی در خصوص عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در یکی از شرکتهای خبری سنگاپور، در مییابد که عوامل فرهنگی تأثیر مثبتی بر تصمیم گیری فردی مبتنی بر اشتراک یا عدم اشتراک دانش می گذارد. مطالعه وی آشکار کرد نبود انگیزه، حمایت مدیریتی، اعتماد و روحیه کار گروهی، موانع اصلی و عمده در اشتراک دانش می باشند.
چان سو[۱۱۰](۲۰۱۰)تحقیقی باعنوان قابلیت های چابکی سازمان را مورد مطالعه قرار داد ونتیجه گرفت قابلیت های چابکی را به چهار محور قابلیت های تغییر محصول، شایستگی تغییر عملیات، همکاری درونی وبیرونی و نهایتاًکارکنان، دانش وخلاقیت تقسیم می کنند. محور اول به راهبردهای مرتبط با محصول وعملیات لازم برای واکنش به تغییر وعدم اطمینانِ بازار اشاره دارد. شایستگی تغییر عملیات به شایستگیها، روشها و ابزارهای لازم برای مدیریت تغییرات کوتاه و بلند مدت سیستم تولیدی میپردازد
ویتوم و کریستین[۱۱۱](۲۰۰۹) در مطالعه ای با عنوان “بررسی انگیزش در پروژههای مدیریت دانش ” به مطالعه نقش انگیزش در پروژه های مدیریت دانش در کانادا پرداختند. آنها در مطالعات خود انگیزش را به دو نوع بیرونی (مادی) و درونی(غیرمادی) تقسیم کردند. نتایج حاصل از مطالعات آنها نشان داد که نقش انگیزش غیرمادی در مدیریت دانش موثرتر میباشد.
شریفی و ژانگ[۱۱۲](۲۰۰۹) چهار جنبه چابکی در سازمانها رابررسی نمود و نشان دادکه محرکهای چابکی، توانایی راهبردی، توانمندسازی چابکی و قابلیت های چابکی. محرکهای چابکی نمایانگر ویژگیهای محیط کسب وکار بیرونی از نظر آشفتگی وعدم امکان پیش بینی تغییرات هستند
سورولودیس و والاوانیس[۱۱۳](۲۰۰۸) مفهوم فازی بودن چابکی را مورد مطالعه قرار داد و نتایج نشان دادبه علت چند بعدی و فازی بودن مفهوم چابکی، طراحی شاخصهای آن دشوار است. آنها چارچوب مبتنی بر دانش منطق فازی را پیشنهاد کرده اند که شامل چهار ساختار تولید چابک است: تولید، بازار، کارکنان واطلاعات. آنها برای هر ساختار اصلی، چندین پارامتر و سنجه را مشخص می کنند. زیربنای تولید، به کارخانه، فرایند ها، تجهیزات، طرح استقرارو جابجائی مواد وغیره می پردازد و میتوان آن را بر حسب زمان و هزینه لازم برای واکنش به تغییرات سیستم تولیدی اندازه گیری نمود.
باسو و سنگاپتا[۱۱۴] (۲۰۰۷) نیز به مطالعه عوامل موفقیت در مدیریت دانش در کشور هند پرداخت آنها نیز انگیزش را به عنوان عامل موفقیت مدیریت دانش قلمداد کردند که این نشان از اهمیت بحث انگیزش دارد.
۲-۲۶-۲-پیشینه داخلی
(رضایی دولت آبادی و همکاران،۱۳۹۲)طراحی مدل تأثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی با رویکرد پدافند غیرعامل را مورد بررسی قرار دادند بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوه
ش تأیید شد و نتایج پژوهش با بهره گرفتن از روش آماری معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فرهنگ سازمان، پی شبینی کننده ی معنا داری نسبت به تسهیم دانش کارکنان است. به عبارت دیگر فرهنگ سازمان بر تسهیم دانش اثرگذار است. از جهتی نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان م یدهد که با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش در شرایط بحرانی، می توان با ایجاد بهبود در این عوامل در جهت تشویق کارکنان به رفتار تسهیم دانش در سوانح آتی با رویکرد پدافند غیرعامل گام برداشت. همچنین یافت ههای پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش تأثیر بسزایی در مهار شرایط بحرانی و ایجاد چابکی در مقابله با سوانح آتی دارند.
کدخدا پور(۱۳۹۱) نقش مدیریت دانش در چابکی سازمانهای تجاری (مدل یابی معادلات ساختاری) شرکتهای دانشمحور پارک علم و فناوری شهرستان یزد را مورد مطاعله قرار داد و نتایج آزمون همبستگی بین مدیریت دانش و چابکی، ارتباط معنی دار این عوامل را نشان داده، در خصوص ارتباط و تاثیر عناصر مدیریت دانش بر اقدامات چابکی سازمانی نتایج نشان داد که در اکثر موارد بین عناصر مدیریت دانش و اقدامات چابکی سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، اکثر عناصر مدیریت دانش میتواند بر روی اقدامات چابکی اثر گذار باشند. در مجموع میتوان اظهار داشت، هر یک از این ابعاد زیر ساختی و فرآیندی به نحوی به بخشی ازابعادچابکی در ارتباط هستند
(قربان زاده و همکاران،۱۳۹۰)نقش فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش در چابکی سازمانی را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که فرهنگ یادگیری تأثیرمثبت و معناداری بر چابکی سازمانی و مدیریت دانش دارد. در حالی که، در این پژوهش اثر مدیریت دانش بر چابکی سازمانی با کنترل نقش فرهنگ یادگیری، مورد تأیید قرار نگرفت.
(صلواتی و حق نظر،۱۳۸۸)به بررسی تحلیلی عوامل زمینه ای موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت پرداخت ونتایج نشان داده شدکه ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی نسبت به فناوری اطلاعات در واحدهای ستادی شرکت ملّی نفت ایران از آمادگی کمتری برای بکارگیری مدیریت دانش برخوردار می باشند
(طبرسا و اورمزدی،۱۳۸۷) به بررسی تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه تهران پرداخت ونتایج نشان دادکه وضعیت نظام فناوری اطلاعات و فرایندهای دانش برای استقرار مدیریت دانش در سازمان مناسب است. و وضعیت فرهنگ سازمانی متوسط می باشد
(یوسفی و غلامی،۱۳۸۷) پژوهشی باعنوان دیدگاه دبیران زن اصفهان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان را مورد مطالعه قرار داد ونتایج نشان داد در هر شش عامل مرتبط با استقرار مدیریت دانش، میانگین پاسخ های آزمودنی ها کمتر از حد متوسط است. در ضمن بین بعضی از عوامل جمعیت شناختی آزمودنی ها )مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، رشته تحصیلی( و نمره آنان در پرسشنامه مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
جدول (۲-۲)مربوط به بیان مختصر سابقه پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظرات علمی موجود در رابطه با مسئله
ردیف | نام پژوهشگر | سال پژوهش |
عنوان پژوهش | یافته ها |
۱ | پرز بوستامانته | ۲۰۱۲ | مدیریت دانش و نوآوری و چابکی سازمانی |
یک سری فعالیت های مبتنی بر دانش، از جمله داشتن یک فرهنگ نوآوری قوی و محیط¬های ایجاد و تسهیم دانش را به عنوان ویژگی های بارز مدیریت دانش در نوآوری و چابک شدن سازمان ها مؤثر دانسته است. |
۲ | اسمیت و لامبا | ۲۰۱۲ | عوامل اثر گذار بر |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 12:13:00 ب.ظ ]
|