بررسی نقش دفتر مدیریت پروژه (PMO) در ایجاد بسترهای مناسب ... |
فرایند آغازین | فرایند برنامهریزی | فرایند اجرا | فرایند کنترلی | فرایند اختتام | |
شناخت و بستر سازی | ایجاد منشور پروژه، ترسیم اهداف دانشی | بیانیه محدوده، ایجاد برنامه آموزش | آموزش، فرهنگسازی | ||
اجرا و پیاده سازی | تعیین جایگاه مدیریت دانش در دفتر مدیریت پروژه، نقشه دانش | تشکیل کمیته مدیریت دانش، انتخاب پیلوت، برنامه طرح پایلوت | اجرا مطرح پایلوت | کنترل پایلوت | |
رشد و توسعه | شناسایی خبرگان | ترسیم درخت دانش، تدوین فرآیندها، برنامه زیر ساخت | توسعه نرم افزار، انجمن خبرگی حوزهها | اختتام پروژه |
۲-۶- جمعبندی
در این فصل سعی شد به بیان مباحث نظری تحقیق با عنوان «دفتر مدیریت پروژه»، «سازمان پروژهمحور» و «مدیریت دانش» پرداخته شود. با دستهبندی نظرات ارائه شده سعی گردید تا حد امکان به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شود. بنابراین در مجموع و به صورت خلاصهوار دریافتیم که سازمانهای پروژهمحور همواره دارای ضعف در به اشتراکگذاری دانش خود میباشند که عمده دلیل آن ماهیت مشخص پروژه است؛ چرا که هرچند از لحاظ ماهیت کاری مشابه میباشند، اما هریک مانند سازمانی جدا رفتار میکند. به دلیل ارتباط دفتر مدیریت پروژه با تمامی پروژههای سازمان، این نهاد سازمانی میتواند از طریق ایجاد شبکههای ارتباطی به عنوان پلی بر خطوط مرزی دانش در میان گروههای پروژه و واحدهای کسب و کار در سازمان پروژهمحور عمل نموده و بدین ترتیب بر چالشهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور فائق آید. دفتر مدیریت پروژه در این راستا لازم است تا جهت ترویج استفاده از ابزارها و الگوهای توصیه شده جهت ثبت و انتقال دانش و همچنین استفاده مجدد از دانش خلق شده و ارائه راهنماییها و انجام پشتیبانیها تلاش کند. در نهایت، این تجارب کسب شده میتوانند گردآوری، تجزیه و تحلیل و منتشر شده و منتهی به توسعه بهترین عملکردها در سازمان گردند. بایستی توجه نمود که دفتر مدیریت پروژه به تناسب سطح بلوغ خود اقدام به پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان پروژهمحور نماید. جدول ۲-۳۲ از جمعبندی ادبیات موضوع استخراج گردیده است.
جدول ۲-۳۲- جمعبندی مطالعات تحقیق
PMO | نقشهای مدیریت دانش دفتر مدیریت پروژه را میتوان نفوذ در مدیریت دانش سازمان، تسهیلکننده در سازمان و رهبری مدیریت دانش پروژه برشمرد. این نهاد در سطوح متفاوت خود از لحاظ سطح بلوغ، توانایی انجام محدوده فعالیتهای متفاوتی را از نقطه نظر مدیریت دانش خواهد داشت ]۲۸[. | مدیریت دانش پروژهها در سازمان پروژه محور |
به منظور پیادهسازی مدیریت دانش در دفتر مدیریت پروژه سازمان پروژهمحور، میتوان به ترتیب فاز شناخت و بسترسازی، فاز اجرا و پیادهسازی و فاز رشد و توسعه را پیشنهاد نمود؛ هریک از این فازها در پنج گروه فرایندی خود دستاوردهای متفاوتی را دارند ]۲۹[. |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 12:53:00 ق.ظ ]
|