دانلود فایل ها در مورد : جهانگردی الکترونیک و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه گردشگری در ... |
برون سپاری برخی از فعالیتهایی که به لحاظ شرایط تکنولوژیکی و سایر موارد دیگر هنوز امکان پیاده سازی آن در کشور بصورت مطلوب فراهم نشده است. برای مثال کشور هلند نیز فعالیتهای مراودات مالی خود را به شرکتهای متخصص برون سپاری کرده و تمرکز را بر سایر فعالیتهای استراتژیک در صنعت متمرکز کرده است. برون سپاری فعالیتهایی همچون پرداخت الکترونیکی که همواره یکی از مشکلات اساسی کشور در زمینه فعالیتهای الکترونیکی محسوب می شده است می تواند کمک شایانی به تسهیل روند جذب گردشگران کند. این خدمات اگر از سوی سازمانهای معتبر جهانی انجام شود که از مقبولیت بالایی در سراسر نقاط دنیا برخوردار می باشند، تصوری از امنیت بالا را در تراکنشها برای گردشگرانی که از طریق کانال اینترنت قصد خرید را دارند ایجاد می کنند.
یکی دیگر از زمینه هایی که در حال حاضر در کشور می توان برونسپاری کرد، استفاده از سیستمهای رزرواسیون اینترنتی می باشد. این سازمانها پس از جمع آوری اطلاعات لازم از گردشگران با بهره گرفتن از سیستمهای انتقال الکترونیکی وجه هزینه های لازم را دریافت و سپس آنها را بصورت دوره ای (ماهیانه) برای سازمانهای طرف قرارداد ارسال می کنند. اما هماهنگی با سازمانهای دیگر در زمینه ارائه خدمات جانبی نیاز به کانال ارتباطی دارد، قابل اطمینان که با هزینه اندک بتواند خواسته های گردشگران را به عرضه کننده انتقال دهد. شبکه های اینترنتی و اکسترانتی با دارا بودن شرایط ذکر شده، زمینه را برای ارتباط مدام و اقتصادی شرکتها فراهم می کند.
استفاده از سیستمهای مدیریت زنجیره ارزش[۶۰] به مدیران این سازمانها اجازه کنترل بهتر زنجیره عرضه کنندگان را از لحاظ کیفیت، زمانبندی و کمیت می دهد.
۳-۱۷-۲-۵٫ استفاده از صرفه جوییهای حاصل از مقیاس:
بسیاری از سازمانهای گردشگری در بسیاری از فعالیهای خود با یکدیگر دارای رقابت نمی باشند و این فعالیتها را می توانند به موازات سایر همکارانشان و با مشارکت آنان انجام دهند که نهایتاً منجر به کسب صرفه اقتصادی برای آنان می شود. برای مثال سایت اینترنتی www.biz2bizhospitality.com زمینه ای را برای سازمانهای گردشگری بوجود آورده که این سازمانها بتوانند از طریق آن خرید کالاهای غیر استراتژیک خود را، که در تهیه آنها با سایر رقبا و همکاران رقابتی ندارند، انجام دهند. این بازار مجازی گستره متنوعی از نیازهای این سازمانهای شامل : تختخواب، دکوراسیون اطاقها، وسایل الکترونیکی نظیر سیستمهای تهویه هوا، تلویزیون، یخچال، یونیفرمهای پرسنل، وسایل پذیرایی، تجهیزات آشپزخانه، فرمها، کالسکه های حمل اساسیه و … را گردآوری کرده و با جمع آوری تقاضای سازمانهای مختلف در نقاط مختلف دنیا قدرت چانه زنی بالاتری را در برابر عرضه کنندگان این کالاها بدست می آورد و نهایتاً این کالاها را با بهای تمام شده کمتری در اختیار سازمانهای ارائه کننده خدمات گردشگری قرار می دهد.
۳-۱۷-۲-۶٫ گسترش همکاریهای استراتژیک با کشورهای همسایه و منطقه
اینکار سبب کاهش هزینه های اطلاع رسانی و استفاده مشترک طرفین از منابع موجود و بازارهای هدف می باشد. با توجه به اینکه در کشور با تعدد شرایط آب و هوایی مواجه هستیم که مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد، پیاده سازی این همکاریهای استراتژیک سبب استفاده از ظرفیتهای موجود کشور و از طرف دیگر باعث افزایش رضایت گردشگران می شود با توجه به اینکه امکان انجام برخی از فعالیتها با توجه به شرایط خاص اجتماعی، دینی و قانونی در کشور ما میسر نمی باشد، تعریف تورهای مشترک بین کشوری این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
۳-۱۷-۳٫ استراتژی توسعه سیستمهای اطلاعاتی و اطلاع رسانی
۳-۱۷-۳-۱٫ سیستمهای پشتیبانی کننده مدیریت
اجرای موفق طرحهای هماهنگی و همکاری با سازمانهای فعال در صنعت و یا صنایع مرتبط، نیاز به استفاده از سیستمهای پشتیبانی کننده مدیریت در انجام پروژه ها را قطعی می سازد، که از طریق آن بتوان مراحل مختلف پیشرفت کار را نظارت و هماهنگیهای سریع را انجام داد. بکار گیری سیستمهایی همچون، سیستمهای کنترل عملکرد، سیستمهای بررسی جریان فعالیتها[۶۱]، سیستمهای مرتبط با فعالیتهای گروهی[۶۲] از جمله سیستمهای مدیریتی هستند که انجام فعالیتهای فوق الذکر بدون کاربرد این سیستمهای بسیار سخت و تاحدودی غیر ممکن می شود. کلیه فعالیتها در واحدهای مختلف عرضه کننده خدمات توسط شبکه های اینترنت، اینترانت و اکسترانت بصورت مجتمع در اختیار واحدهای مدیریتی قرار می گیرد و این واحدها نیز با بکارگیری این سیستمها به موازنه حجم عرضه و تقاضا برای دوره های مختلف زمانی می پردازند.
۳-۱۷-۳-۲٫ سیستمهای جمع آوری، طبقه بندی آمارها و اطلاعات موجود
برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت مناسب سیستم گردشگری در یک کشور تا حد بسیار زیادی وابسته به میزان اطلاعات موجود و کشف روندهای آینده حاکم بر اطلاعات می باشد. اتخاذ استراتژیها و یا حتی تصمیم گیریهای متداول در محیطی که از لحاظ اطلاعاتی دچار ابهام می باشد، منجر به عدم به کارایی و نتیجه گیری نا صحیح می شود. در شرایط فعلی اطلاعات موجود در سیستم گردشگری کشور بسیار ناقص، قدیمی ، طبقه بندی نشده و غیر قابل تحلیل و بررسی می باشد.
گسترش پایگاه های اطلاعاتی می تواند زمینه را برای بهبود اطلاعات موجود فراهم کند و سبب افزایش اثربخشی تصمیمات اتخاذ شده گردد. ارتقای نیروی انسانی در صنعت گردشگری و بویژه ارتقا کیفیت عملکرد و تصمیم گیریهای مدیران در سطوح مختلف سازمان و صنعت تاثیرات کاملاً محسوسی را بر نوآور بودن محصولات، کیفیت متمایز خدمات و درک دقیقتر از نیازهای گردشگران را بهمراه خواهد داشت. استفاده از پایگاه داده ها و سایر روشها و ابزارهای نگهداری اطلاعات[۶۳] سازمانها و نهادها را برای نگهداری اطلاعات مختلف کمک می کنند. پایگاه های داده ها ، اطلاعات متنوعی از جمله اطلاعات دموگرافیک گردشگران، میزان صرف هزینه ها، تحصیلات، سن و … را در اختیار عرضه کنندگان خدمات گردشگری و کاربران سیستمها قرار می دهد.
۳-۱۷-۳-۳٫ داده کاوی اطلاعات
تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط هر یک از واحدهای گردشگری این امکان را به دستندرکاران و مدیران صنعت می دهد که روندها جاری بر اطلاعات را شناسایی کنند و در طراحی خدمات بعدی از آن استفاده کنند. هدف اساسی داده کاوی عبارت است از استخراج دانشهای نهفته در درون اطلاعات سازمانی. سیستمها و نرم افزارهای داده کاوی اطلاعات گسترده موجود در پایگاه داده ها سازمان را از گذشته مورد بررسی قرار می هند و به شناسایی روندها، الگوها و روابط و همبستگیهای موجود میان داده های خام می پردازند.
حاصل فعالیتهای این سیستمها اطلاعاتی است که مدیران و کاربران را برای تصمیم گیریهای پشتیبانی می کنند. نتایج این سیستمها بصورت درختهای تصمیم گیری، رگرسیونها ، شبکه های عصبی، کلاستر بندی داده ها و یا تحلیل سبد بازار می باشد. این سیستمها با بررسی اطلاعات از جنبه های مختلف زمانی، مکانی، دموگرافیک و… داده ها را از حالت انجماد خارج و امکان بهره برداری از این داده ها را برای ارائه محصولات مطلوبتر و منطبق بر نیازهای گردشگران فراهم می کند.
این سیستمها همچنین، نحوه رفتارهای هر یک از مخاطبان را درمقابل پیامهای تبلیغاتی مقصد مورد ارزیابی قرار می دهند که هریک از این افراد تحت تاثیر کدامیک از پیامها، مقصد نهایی خود را برگزیده اند. شناسایی کشورهایی که از حیث تعداد گردشگر خروجی در سال دارای آمار بالایی می باشند در حالیکه این کشورهای تعداد ورودیهای اندکی به کشور ما دارند و برنامه ریزی خاص برای معرفی واطلاع رسانی بالاتر به این کشورها از طریق رسانه ها مطلوب، از جمله دیگر کارائییهای این سیستمها می باشد، که لزوم پیاده سازی آنرا در صنعت گردشگری کشور نمایان می سازد. برای مثال استفاده از رسانه های الکترونیکی ، تلویزیون و یا بروشورهای چاپ شده ، بسته به شرایط هر کشور می تواند اثربخشی خاصی را بهمراه داشته باشد.
۳-۱۷-۳-۴٫ گسترش پرتال جامع کشور با امکان دسترسی به کلیه فعالان در صنعت
ارائه زمانبندیهای برنامه ها، فستیوالها و مراسم مختلف، شرایط آب و هوای مناطق مختلف، اظهار نظر سایر گردشگران، تغییر واحد پول سایر کشورها ، ارائه مطالب بروز و جذاب، اطلاع رسانی در مورد امکانات مختلف اقامتی ، جاذبه ها و … که از این طریق امکان رزرواسیون و پرداخت برای بازدید کنندگان فراهم شود. اطلاعات مندرج در این پایگاه می بایست به چندین زبان رایج و متداول دنیا قرار داده شود. جامعیت این پرتال بایستی به گونه ای باشد که نهایتاً برای گردشگران یک پایگاه اطلاعاتی گردشگری را ایجاد کند[۶۴].
قابلیتها ، امکانات و تسهیلات فراهم شده از سوی این پرتال بایستی به حدی باشد که یک مشتری بالقوه را در نقاط مختلف دنیا برای انتخاب کشور بعنوان مقصد تحریک کند. این پرتالهای سیستمهای جامعی هستند که امکان ارتباطات کلیه ذینفعان و علاقمند یک سازمان را بر اساس دسترسیهای تعریف شده ای امکان پذیر می سازند. این سیستمها در گونه های مختلف شبکه ها قابل پیاده سازی هستند و امکان سازگاری آنها با سایر پایگاه های ورودی اطلاعات به سازمان[۶۵] می باشد. این سیستمها چون اطلاعات جامعی را از محیط داخلی و خارجی سازمان دارند، پایگاه مناسبی برای مدیریت دانش سازمان و بعبارتی گسترش یادگیری سازمانی از روندهای درونی و بیرونی سازمان می باشند. سیستمهای مدیریت دانش این امکان را به سازمانها می دهند که بتوانند دانشهای ضمنی افراد را که به مرور زمان و بر اثر تجربه بدست می آید ، گردآوری، تدوین و در راه یادگیری سازمانی از آن استفاده کنند. از اینرو این پرتالها بتدریج بعنوان پرتال دانشهای سازمانی[۶۶] شناخته می شوند.
برای نمونه کشور استرالیا دارای یک پرتال جامع مربوط به صنعت گردشگری می باشد. این کشور اولین وب سایت خود را در سال ۱۹۹۶ معرفی و از طریق آن اقدام به فعالیت نمود. این پرتال مشتمل بر ۱۱۰۰۰ صفحه بود که از طریق این صفحات اطلاعات مختلفی در مورد مقصد در اختیار بازدید کنندگان قرار می داد. در سال ۱۹۹۸ این سایت به ایجاد دروازه ای برای منطقه آمریکای شمالی پرداخت و سپس این دروازه ها را برای سایر نقاط جهان گسترش داد. در هریک از این دروازه ها امکانات ترجمه اطلاعات نیز رعایت شده بود. در سال ۱۹۹۹ لایه سوم نیز در مجموعه فعالیتهای سایت قرار گرفت که از طریق آن به شناسایی رفتارهای بازدید کنندگان پرداخته می شد و بر اساس این قابلیت ، درک نیازها و انتظارات گردشگران برای مقصد مهیا می گشت. در سال ۲۰۰۱- ۲۰۰۰ تعداد بازدید کنندگان این سایت بالغ بر پنج میلیون نفر بودکه از ۳۸ میلیون صفحه بازدید کردند. این رقم تا سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ با رشد سالیانه ۵۰% به ۱۲ میلیون بازدید کننده رسید. این رشد سریع در میان استفاده کنندگان خدمات اینترنتی زمینه را برای تمایل هرچه بیشتر استرالیا برای بکارگیری روش های بازاریابی اینترنتی افزایش داد.
۳-۱۷-۳-۵٫ استفاده از ابزارهای چندرسانه ای و مولتی مدیا، بروشورهای الکترونیکی، تشکیل گروه های مباحثه[۶۷]
بر شناخت بهتر و دقیقتر گردشگران از شرایط موجود در کشور از حیث شرایط گردشگری ، اجتماعی و سیاسی موثر است. تحقیقات زیادی تایید کننده این مطلب است که گردشگران بمراتب بیشتر تحت تاثیر گفته های سایر همنوعان خود در کسب تجربیات در سفرها هستند. بنابراین انتقال و مراودات C2C در صنعت گردشگری در بسیاری از تصمیم گیریها و انتخاب مقاصد و گزینه ها موثر است . برای این منظور سایتهایی ایجاد شده که در آن افراد به راحتی می توانند تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهند. از آن جمله سایت : www.lonelyplanet.com که توانست در سال ۲۰۰۲ بیش از یکصد و بیست هزار نفر را جذب سایت خود کند که بتوانند آزادانه تجربیات سفرهای خود را از نقاط مختلف دنیا، در اختیار سایرین قرار دهند.
۳-۱۷-۳-۶٫ تورهای مجازی
یکی از روش های جدیدی که امکان دسترسی الکترونیکی گردشگران را به بخشهایی از مقاصد ممکن می سازد استفاده از تورهای مجازی[۶۸] و یا سیستمهای حقیقت مجازی[۶۹] می باشد که این حس را برای گردشگران بوجود می آورد که بصورت سه بعدی و در حالتهای ۳۶۰ درجه می توانند از زوایای مختلف به بررسی مقاصد مورد نظر بپردازند. این تصاویر، با ارائه واقعی شرایط محل، تاثیر زیادی در انتخاب شدن یک منطقه بعنوان مقصد نهایی برای گردشگران دارد.
۳-۱۷-۳-۷٫ گسترش استفاده از بروشورهای الکترونیکی
این بروشورها معمولاً دارای هزینه های پیاده سازی بسیار کمتری نسبت به بروشورهای چاپی دارند، امکان دسترسی به آنها از همه نقاط دنیا ممکن است. توزیع این بروشورها نیز از طریق کانالهای توزیع هر یک از عرضه کنندگان صنعت شامل وب سایت ها ، ایمیلها ونیز پرتال جامع گردشگری کشور امکان پذیر می باشد. یکی از ویژگیهای بسیار مهم این بروشورها امکان بروزرسانی سریع این بروشورها می باشد، که سازمانها می توانند بر اساس دوره های زمانی و بر مبنای تقاضای موجود در بازار، این بروشورهای را بروز رسانی و در اختیار بازارهای هدف قرار دهند.
۳-۱۷-۴٫ استراتژی توسعه منابع انسانی
نیروی انسانی ، بعنوان بخشی از خدمات و تجربه ای که یک گردشگر بدست می آورد، در صنعت توریسم دارای اهمیت ویژه ای شده است. لذا استفاده از افرادی که دارای مهارتهای بالایی در ارائه خدمات گردشگری می باشند، همواره از جمله مزایای رقابتی سازمانهای عرضه کنندگان خدمات گردشگری می باشد.
۳-۱۷-۴-۱٫ بکارگیری سیستمهای پشتیبانی کننده تصمیم گیری
این سیستمها بوسیله ایجاد ارتباطات دوطرفه میان سیستم و کاربر، کاربر را در طی فرایندهای تصمیم گیری کمک می کنند. این سیستمها از چهار بخش استفاده می کنند: مدل تحلیل، پایگاه داده های تخصصی، نگرش و بصیرت کاربر و قضاوت فردی کاربر از شرایط و ارتباطات دو سویه. در این سیستمها اطلاعات از طریق ارتباطات دوسویه با کاربر وارد سیستم می شود و این اطلاعات بر اساس مدل تحلیل، بررسی می شود. بعبارت دیگر خروجی سیستم بر اساس اطلاعات حاصل از مدل تحلیل سیستم می باشد.
این سیستمها پس از تحلیل مشکلات و فرصتهای موجود نتایج را در قالبهای گوناگون به کاربران ارائه می دهند. برای مثال یک مدیر بازاریابی در یک شرکت هواپیمایی با بهره گرفتن از سیستمهای اطلاعاتی مدیریتی می تواند به اطلاعات در مورد بازار، قیمتهای عرضه خدمات، در صد سهم بازار ، آمار تکمیل ظرفیت برای هر پرواز و… دست پیدا کند. در حالیکه سیستم های پشتیبانی کننده تصمیم گیری این کمک را به کاربر می کنند که هریک از متغیرهای مورد نظر را براساس تغییرات سایر متغیرها ارزیابی کنند. برای مثال تاثیر تغییر قیمت در پروازهای داخلی بر میزان تکمیل ظرفیت پروازها یا تاثیرات انجام برخی از فعالیتهای تبلیغاتی بر میزان فروش سالیانه. سیستمهای پشتیبانی کننده تصمیم گیرنده برخلاف سیستمهای اطلاعاتی مدیریت که اطلاعات را به روش های گوناگونی ارائه می دهند، با تغییر متغیرهای موثر بر متغیر وابسته، اطلاعاتی از آینده را ارائه می کنند که زمینه را برای تصمیم گیری مدیران فراهم و امکان سنجش گزینه های مختلف را بر اساس عبارتهای What-if ایجاد می کنند.
۳-۱۷-۴-۲٫ بکارگیری سیستمهای آموزش الکترونیکی
آموزش کارکنان همواره یکی از مواردیست که در سازمانهای گردشگری همواره مورد توجه بوده است. گسترش سیستمهای آموزش الکترونیکی این امکان را به سازمانهای گردشگری می دهد که برای پرسنل خود سیستمهای آموزش حین خدمت را فراهم کنند. این سیستمها بسته به نیاز آموزشی سازمانها قابلیت انتقال صوت ، تصویر ، فایلهای آموزشی و سایر مواردی را که در زمینه آموزش می تواند به سازمانها کمک کننده باشد را در اختیار کاربران و اساتید قرار می دهند. این سیستمها همچنین امکانات لازم را برای ارزیابی مهارتهای علمی و عملی کاربران را در دوره های معین برای سازمانها فراهم می کند . از جمله مزایای این سیستمها امکان دسترسی به جدیدترین مطالب آموزشی مورد نیاز، عدم نیاز به خروج از سازمان برای دوره های آموزشی، عدم محدودیت های زمانی و مکانی برای آموزش، عدم محدودیتهای جغرافیایی در انتخاب اساتید، صرفه جویی زمانی و مادی در امور آموزشی و امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و گسترش سیستمهای مدیریت دانش سازمانها می باشد.
۳-۱۷-۴-۳٫ بکارگیری سیستمهای کنترل از راه دور
سیستمهای متعددی همچون سیستمهای کنترل و مدیریت پروژه ، پرتالهای سازمانی و… مدیران بخشها این امکان را می دهند که با نظارت و کنترل بر عملکرد پرسنل، زمینه را برای یادگیری و بهره وری بالاتر آنها مهیا کنند. این سیستمها این قابلیت را به مدیران می دهد که بتوانند کارایی هر یک از کارکنان را بدون توجه به ساختار سازمانی و بُعد مسافتی مورد ارزیابی کیفی و کمی قرار دهند.
۳-۱۷-۵٫ استراتژی ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان
۳-۱۷-۵-۱٫ بکارگیری سیستمهای ارتباط با مشتریان
تمرکز ویژه بر مدیریت روابط با مشتری به منظور بهینه سازی و شناخت هرچه بیشتر تمایلات گردشگران و ثبت رفتارهای حین خرید آنها برای شناخت روند های آینده در صنعت لازم می باشد. از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعتی است که ذاتاً تنوع طلبی درآن وجود دارد و حفظ و نگهداری وفاداری مشتریان در آن کاری بسیار دشوار می باشد، لذا ضبط و نگهداری اطلاعات این مشتریان و در الویت قرار دادن آنها در شرایط خاص و یا ارائه پیشنهادهای خاص به آنها در دوره های ویژه می توانند تا حد زیادی سبب افزایش وفاداری این گردشگران به کشور گردد. بکارگیری این روش نیز نیازمند شناخت طیف وسیعی از مشتریان در بازارهای هدف می باشد، که سازمان با خواسته های آنها آشنایی کافی داشته باشد. خواسته هایی نظیر اینکه این افراد علاقمند به چه فعالیتهایی حین سفر می باشند، درآمد آنها چقدر است، چه پکیجهایی بیشتر سبب برانگیختن این افراد می شود و… . دسترسی به این اطلاعات از طریق بکارگیری سیستمهای پایگاه داده های مشتریان میسر می باشد. از طریق سیستمهای مدیریت با مشتری اطلاعات کاملی از مجموعه رفتارهای مشتریان بر اساس خواسته های آنها، ابزارهایی که سبب جذب آنها به سازمانها شده، تعداد دفعات حضور آنها در مقصد و … در اختیار مدیران و تصمیم گیران سازمان قرار می گیرد. برای مثال کشور استرالیا در مورد گردشگران چینی به این نتیجه رسیده که برداشت این گردشگران از شهر ملبورن یک شهر توریستی گران قیمت است و لذا گردشگران چینی تمایل کمی برای استفاده از خدمات گردشگری این شهر دارند و کمتر به این شهر سفر می کردند. از اینرو انجمن گردشگری ایالت ویکتوریا به این نتیجه رسید برای جذب این گردشگران اقدام به ایجاد امکانات و تسهیلاتی با مینیمم تجملات و امکانات جانبی کند[۷۰] ، برای مثال طراحی تورهایی ارزان قیمت یکروزه و نیز گسترش اماکن اقامتی ارزان قیمت در این شهر.
۳-۱۷-۵-۲٫ گسترش کلوپهای تخصصی
یکی دیگر از روش های جدید بازاریابی که از طریق اینترنت انجام می شود و تا حدود زیادی سبب افزایش وفاداری مشتریان و برگشت مجدد آنها می شود، استفاده از انجمنها و کلوپها[۷۱] می باشد. در اینروش ، عرضه کنندگان سعی در ایجاد جوامع کوچکی می کنند که افراد حاضر در این جامعه ، همگی متفقاً در مورد یک موضوع علاقمند می باشند. برای مثال کلوپهای علاقمندان به رشته های ورزشی خاص مانند اسکی ، اسکی روی آب ، گلف ، سخره نوردی، قایقرانی در رودخانه های خروشان و… یا علاقمندان به اماکن تاریخی ، نوعی خاص از موسیقی و… که این کلوپها با بهره گرفتن از نوآوریهای دائم سعی در نگهداری اعضای کلوپ و گسترش تعداد آنها و از آن مهمتر افزایش فعالیت آنها می باشد. برای مثال برگزاری مسابقات متنوع در نقاط مختلف، بازدید از کنسرت ها ، تعریف تورهای جدید با شرایط متنوع، هماهنگی با عرضه کنندگان محصولات و توزیع محصولات با شرایط ویژه به اعضا و …
۳-۱۷-۵-۳٫ ایجاد پایگاه های اطلاعاتی پراکنده[۷۲]
سبب هماهنگی و جلوگیری از افزونگی فعالیتهای گردشگران در مواجهه با سازمانهای مختلف در مقصد می شود. بیشتر مخاطبانی که در این صنعت بعنوان مشتری شناخته می شوند، دارای وقت کم و پول زیاد می باشند، لذا کاهش مدت زمان فرایندهای آنها در هر یک از مبادی ورودی و خروجی، حائز اهمیت می باشد. از طرف دیگر دسترسی سازمانها را به مجموعه ای کامل از اطلاعات گردشگران مقدور می سازد.
۳-۱۷-۵-۴٫ بکارگیری روش های بازاریابی تمرکزی
بکارگیری روش های بازاریابی تعاملی[۷۳] به عرضه کنندگان این قابلیت را می دهد که از نگرشهای گردشگران نیز آگاهی یابند. آگاهی از نگرشها و تمایلات درونی گردشگران، کمک زیادی در ارائه محصولات شخصی سازی شده و نیز طراحی محصولات نوآورانه منطبق بر نیازهای گردشگران[۷۴] خواهد کرد. برای این منظور می توان پس از شناسایی بازارهای هدف از روش های تعیین بازار هدف[۷۵] استفاده کرده و برنامه ریزیهای ویژه ای را برای جذب گردشگران این مناطق انجام داد. برای مثال طراحی یک بخش اختصاصی برای این بازار، در پرتال جامع و ارائه پیشنهادهای ویژه برای جذب گردشگران آن مناطق. برای مثال کشور استرالیا در مورد گردشگران کشور مالزی به این نتیجه رسیده است که این گردشگران تمایل زیادی به خرید کردن، تحصیلات، شب زنده داری، گردشهای ماجراجویانه امن، اسکی و زندگی در شرایط روستایی دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 10:07:00 ق.ظ ]
|