وایترد
الیوت
سلطانی

 

۱۹۸۰
۱۹۸۲
۲۰۰۲

 

صلاحیت حسابرس و زمانبندی گزارش سالانه شرکت های بزرگ
اظهارنظرهای حسابرسی و بازده امنیتی غیر طبیعی
به موقع بودن گزارشهای شرکت ها و گزارش حسابرسی

 

شرکت هایی با گزارشهای مشروط عایدات خود را دیرتر از شرکت هایی گزارش می دهند که گزارشهای مقبول دریافت می کنند.

 

 

 

هاو و همکاران

 

۲۰۰۳

 

صلاحیت حسابرس و به موقع بودن گزارش عایدات

 

هم عایدات غیرمنتظره و هم نوع اظهارنظر در گزارش حسابرسی بر به موقع بودن افشای گزارش مالی اثرمی گذارد

 

 

 

تحقیقات داخلی
تحقیقات کمی در این زمینه در کشورمان انجام شده است ولی برخی از این تحقیقات عبارتند از:
فخاری و فلاح محمدی (۱۳۸۸) در بررسی تاثیر افشای اطلاعات بر نقد شوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای تعیین درجه افشاء اطلاعات توسط شرکت ها، چک لیستی بر اساس استاندارهای حسابداری تهیه کرده و در نهایت، ارتباط آنها با نقدینگی سهام در مورد ۱۱۲ شرکت برای سال ۱۳۸۶ مورد مطالعه قرار گرفت. روش بررسی داده ها مطالعه مقطعی بوده و یافته های آنها نشان داد که ارتباط معنی دار و معکوسی بین افشاء اطلاعات و شاخص نقدشوندگی سهام وجود دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نوروش و حسینی (۱۳۸۷) با نتایج بدست آمده در مورد کیفیت افشای(قابلیت اتکا و به موقع بودن) و مدیریت سود، مشخص کردند که بین کیفیت افشای(قابلیت اتکا و به موقع بودن) شرکتی و مدیریت سود رابطه منفی معنی دار وجود دارد. همچنین یافته های این تحقیق حاکی از وجود رابطه منفی معنی دار بین به موقع بودن افشای شرکتی و مدیریت سود می باشد.
اعتمادی و یار محمدی (۱۳۸۲) در بررسی عوامل موثر بر گزارشگری میان دوره ای به موقع بودن در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به این نتیجه رسیده اند که میزان معاملات سهام شرکتها در دوره های میانی، بر سرعت گزارشگری میان دوره ای آن ها تاثیر مثبت داشته است، یعنی هرچه میزان معاملات در یک دوره بیشتر باشد، گزارشهای آن دوره سریع تر در بازار منتشر شده است.
بنی مهد (۱۳۹۰) در بررسی عوامل تاثیر گذار بر اظهارنظر مقبول حسابرس به این نتیجه رسید که صدور گزارش حسابرسی مقبول بیشتر تحت تاثیر عواملی چون عملکرد مدیریت، تغییر مالکیت، خصوصی بودن حسابرسی، گزینش اظهارنظر، تغییر حسابرس از یک موسسه حسابرسی خصوصی به یک موسسه حسابرسی خصوصی دیگر و اندازه شرکت مورد رسیدگی حسابرس می باشد. که از میان متغیر های بالا، همه متغیر ها به غیر از اندازه شرکت مورد سیدگی حسابرس، رابطه مستقیم با احتمال صدور اظهارنظر حسابرسی مقبول داشتند.
نورزاد دولت آبادی و جدیری نقاش کار (۱۳۹۲) در بررسی تاثیر نوع اظهار نظر حسابرسی بر حجم معاملات سهام به این نتیجه رسیدند که علیرغم بالا بودن شمار اظهارنظر های غیر مقبول نسبت به اظهارنظر مقبول، هیچ تفاوت معنی داری میان نوع اظهارنظر حسابرسی، از لحاظ تاثیر بر تعداد دفعات گردش سهام وجود ندارد. این نتایج نشان می دهد، بازار سهام اگرچه ممکن است در کل میان اظهارنظر حسابرسی تمایز قائل شود، لکن این تمایز تا حدی نیست که باعث تغییر در حجم معاملات سهام گردد.
ستایش و جمالیان پور (۱۳۸۸) با بررسی رابطه بین نسبت های مالی و متغیر های غیر مالی با اظهارنظر حسابرس مشخص کردند که توزیع متغیر های مستقل شرکت ها با اظهارنظر های متفاوت، در اکثر مواقع یکسان نیست. همچنین نتایج تحقیق آنها نشان داد که از میان کلیه متغیر های مالی و غیر مالی به ترتیب نوع عملکرد، نسبت گردش موجودی کالا، نسبت بدهی، سود ناخالص به فروش و سود خالص به فروش از بیشترین رابطه آماری با نوع اظهارنظر حسابرس برخوردار می باشد.
جامعی، هلشی و حاجی عیدی (۱۳۹۱) در بررسی تاثیر عملکرد مدیران بر اظهارنظر حسابرس مستقل به این نتیجه رسیدند که معیار سود هر سهم بر گزارش حسابرس مستقل تاثیر گذار بوده، معیار سود آوری نیز بر بند شرط ثبت سرمایه گذاری به روش بهای تمام شده به جای ارزش ویژه تاثیر دارد.معیار های سود هر سهم، نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام همگی بر بند اخذ تائیدیه گزارش مشروط حسابرس مستقل تاثیر دارد و در نهایت با توجه به این یافته ها دریافتند که بهبود عملکرد مدیریت سبب کاهش صدور گزارش مشروط می شود ، در نتیجه معیار های حسابداری عملکرد مدیریت اظهارنظر حسابرس مستقل را تحت تاثیر قرار می دهد.
فدایی نژاد و خرم نیا (۱۳۹۱) با بررسی محتوای اطلاعاتی افشای اطلاعات سود شرکت ها و اثر آن بر نقد شوندگی و عدم تقارن اطلاعاتی به این نتیجه رسیدند که در سطح اطمینان ۹۵ درصد در مورد اخبار بد منتشر شده از سوی شرکت، هر سه فرضیه آنها مبنی بر با ارزش بودن اطلاعات و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و افزایش نقد شوندگی بازار تائید شده است و در مورد اخبار خوب فقط یکی از فرضیه های آنها مبنی بر افزایش نقد شوندگی بازار تائید گردیده است.

 

 

  • خلاصه تحقیقات داخلی

 

 

 

 

 

 

 

نام پژوهشگر

 

سال

 

عنوان پژوهش

 

نتیجه پژوهش

 

 

 

نورزاد دولت آبادی و جدیری نقاش کار

 

۱۳۹۲

 

تاثیر نوع اظهار نظر حسابرسی بر حجم معاملات سهام

 

تفاوت معنی داری میان نوع اظهارنظر حسابرسی، از لحاظ تاثیر بر تعداد دفعات گردش سهام وجود ندارد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...