۲۴

 

۶۱

 

۴۳

 

۳۰

 

۲۹

 

 

 

۵۰.۲۳

 

۴۱.۲۹

 

۵۳.۱۸

 

۱۵۷

 

۲۸

 

۶۱

 

۴۳

 

۱۰

 

۳۰

 

 

 

A:Wp (g/100g)، B:Slv C(%v/v)، C:Temp) ˚C(D:Time) min)
R1: total phenol(mg/g)، R2: flavonoieds(mg/g)، R3: DPPH،% R4: FRAP(µmol/g)
۴-۲-۱- مقدار کل ترکیبات فنلی
نتایج آنالیز واریانس نشان داد که دما، زمان و غلظت حلال هم به صورت خطی و هم به صورت درجه دوم تاثیر معنی داری بر میزان استخراج ترکیبات فنلی داشت (مطابق جدول ۵ آنالیز واریانس صفحه ۹۲). میزان پودر آب پنیر در شکل خطی اثر معنی دار نداشت ولی در شکل درجه دوم اثر آن معنی دار بود. اثر متقابل دما و غلظت حلال معنی دار است (p<0.01). با افزایش دما و غلظت حلال میزان ترکیبات فنلی افزایش یافته است (شکل ۴-۱۶). در زمان ثابت با افزایش غلظت حلال در محدوده ۴۰ تا ۴۶% میزان ترکیبات فنلی افزایش یافته است (شکل ۴-۱۷). بالاترین میزان استخراج ترکیبات فنلی (۲۳/۹۰ میلی گرم اسید گالیک در ۱۰۰ گرم نمونه) در دمای ۶۴ درجه سانتی ­گراد و مدت زمان ۳۰ دقیقه و میزان پودر آب پنیر۲۰ گرم و با غلظت حلال ۴۶% بدست آمد.
افزایش زمان استخراج مدت زمان انتقال جرم را افزایش داده و منجر به انتقال میزان بیشتری از ترکیبات موثره به داخل حلال می گردد. هررا و همکاران (۲۰۰۵) بیان داشتند که افزایش زمان استخراج به طور معنی داری بر روی میزان استخراج ترکیبات فنولیک از توت آسیاب شده و تفاله انگور موثر بود، که با نتایج این تحقیق مطابقت دارد. درمطالعات Revilla و همکاران (۱۹۹۸) تفاوت معنی داری (p<0. 01) با افزایش زمان استخراج در میزان ترکیبات فنلی از پوست انگور به دست آمد. Luciula و همکاران (۲۰۱۲) بیشترین میزان ترکیبات فنلی از مربای انگور قرمز را در دمای ۶۰ درجه سانتی ­گراد، مدت زمان ۲۵ دقیقه و با اتانول ۵۰% استخراج کردند.
افزایش دما تا حدود ۷۰ درجه سانتی ­گراد سبب افزایش ضریب نفوذ حلال، نرم شدن بافت­های گیاهی، ضعیف شدن دیواره سلول­ها و هیدرولیز پیوندهای ترکیبات فنلی (فنل – پروتئین یا فنل – پلی ساکارید) می گردد (تبارکی و ناطقی، ۲۰۱۱).
بایستی به این مساله توجه نمود که افزایش دما بیش از یک حد معین منجر به تجزیه تعدادی از ترکیبات فنلی می گردد. روستانگو و پالما (۲۰۰۷) تجزیه ایزوفلاونهای لوبیای سویا را در طی تیمار حرارتی گزارش نموده اند. مالونیل ایزوفلاونها در صورتیکه استخراج در محدوده دمایی ۷۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی ­گراد صورت گیرد، تجزیه می شوند. استخراج بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی ­گراد استیل ایزوفلاونها را تحت تاثیر قرار می دهد و دماهای بالاتر به شدت باعث کاهش میزان گلوکوزیدها می­ شود (دیاه و همکاران، ۲۰۱۰).
میزان قطبیت حلال مورد استفاده در استخراج به طور مستقیم علاوه بر میزان ترکیبات فنلی بر ترکیب و توان آنتی اکسیدانی آنها نیز تاثیر می گذارد (یو احمدنا و همکاران، ۲۰۰۵).
تبارکی و ناطقی (۲۰۱۱) گزارش دادند به طور کلی قطبیت مخلوط آب – اتانول با افزودن آب به اتانول به تدریج افزایش می یابد. ترکیبات فنلی قطبی تر ممکن است مطابق اصل ” مشابه، مشابه را حل می کند” استخراج شوند. بنابراین با اتانول ۷۰% ترکیبات فنلی بیشتری نسبت به اتانول ۹۰% استخراج می گردد. میزان استخراج ترکیبات فنلی کل با افزایش غلظت اتانول تا ۶۷% افزایش یافت ولی افزایش بیشتر در غلظت اتانول منجر به کاهش میزان استخراج ترکیبات فنلی گردید.
دانلود پروژه
در مطالعات کاراکبی و همکاران (۲۰۱۰) در رابطه با بهینه سازی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ساقه انگور افزایش قابل توجه در فعالیت آنتی اکسیدانی با کاهش غلظت اتانول در محدوده ۴۰% مشاهده گردید که با نتایج این تحقیق مطابقت دارد.
Te: Temperature C: Solvent concentration(%)
شکل ۴-۱۶ میزان ترکیبات پلی فنلی تفاله انگور تخمیر شده با آسپرژیلوس اریزه به عنوان تابعی از غلظت حلال و دمای استخراج
C: Solvent concentration(%)
شکل ۴-۱۷ میزان ترکیبات پلی فنلی تفاله انگور تخمیر شده با آسپرژیلوس اریزه به عنوان تابعی از غلظت حلال و زمان استخراج
بر اساس نتایج حاصل، مدل چند جمله ای درجه دو برای تمامی پاسخ­ها از جمله میزان ترکیبات پلی فنلی برازش یافت. مدل چند جمله ای درجه دو ضریب رگرسیونی قابل قبولی را نشان داد.
معادله ذیل رابطه بین میزان ترکیبات فنلی را با میزان پودر آب پنیر، غلظت حلال، زمان و دما را نشان می دهد:
Tp = 59.45-(0.85*WP)+(12.92*SolvC)+(16.99*Temp)+(9.65* SolvC * Temp)+(1.03* SolvC *Time)+(0.88* Temp*Time)-[2.77*( WP)2]-[3.82*( SolvC)2]-[5.37(Temp)2]-[3.003(Time)2]

 

 

R-Squared

 

۰.۹۹

 

 

 

Adj R-Squared

 

۰.۹۹

 

 

 

Pred R-Squared

 

۰.۹۹

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...