دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با ارزیابی و رتبه بندی توان های اکوتوریسمی و ظرفیت گردشگری شهر ... |
- رابطه (۴-۱) ماتریس تصمیمگیری
- مرحله دوم : استاندارد نمودن دادهها و تشکیل ماتریس استاندارد (بی مقیاس) از طریق رابطه نرم(۴-۲):
رابطه (۴-۲)
باید توجه داشت که تمام درایههای ماتریس تصمیم گیری بی مقیاس شده، باید اعدادی بین صفر و یک باشند، به عبارت سادهتر
ملاحظه میگردد که ماتریس بی مقیاس شده را میتوان به صورت رابطه (۴-۳) نشان داد.
رابطه(۴-۳)
- مرحله سوم : تعیین وزن هر یک از شاخصها و ایجاد ماتریس بیمقیاس وزین (V):
در این مرحله با توجه به تکنیکهای وزندهی، اوزان هر یک از شاخص های تصمیمگیرنده همانند رابطه (۴-۴) مشخص میگردد.
رابطه (۴-۴)
رابطه (۴-۴) وزندهی به شاخص ها
- مرحله چهارم و پنجم: مشخص نمودن حالتهای ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی(بالاترین و پایینترین حالت هر شاخص):
در این قسمت بسته به شاخص و اثرگذاری آن بر روی هدف تصمیمگیری، جوابهای ایدهآل مثبت برای شاخص هایی که دارای تأثیرگذاری مثبت بر روی هدف مسأله میباشند، بزرگترین مقدار هر شاخص و برای شاخص های منفی کمترین مقدار هر شاخص میباشد. به منظور یافتن جوابهای ایدهآل منفی برای شاخص ها، درست عکس آنچه که در مورد ایدهآلهای مثبت بیان گردید باید عمل شود. بیان ریاضی جواب ایده آل مثبت و منفی به صورت رابطه (۴-۵) و (۴-۶) میباشد.
رابطه (۴-۵) جوابهای ایدهآل مثبت
رابطه (۴-۶) جوابهای ایدهآل منفی
در این روابط و به ترتیب معرف مجموعه اندیس، شاخص های مثبت و منفی در مسأله تصمیمگیری میباشند.
مرحله ششم: تعیین معیار فاصلهای برای آلترناتیو ایده آل( ) وآلترناتیو حداقل( ):
در این قسمت به کمک روابط (۴-۷) و (۴-۸) فاصله اقلیدسی هر یک از گزینه ها از جوابهای ایدهآل مثبت و منفی مربوط به شاخص های مسأله، محاسبه میگردد.
رابطه (۴-۷) تعیین معیار فاصلهای برای آلترناتیو مثبت
رابطه (۴-۸) تعیین معیار فاصلهای برای آلترناتیو منفی
- مرحله هفتم تعیین نزدیکی نسبی هر گزینه:
بعد از یافتن فاصلههای مثبت و منفی برای هر گزینه، فاصله نسبی گزینه های تصمیمگیری به کمک رابطه(۴-۹) تعیین میگردد. توجه باید داشت که جواب حاصله، همواره عددی ما بین صفر و یک خواهد بود.
رابطه (۴-۹) تعیین نزدیکی نسبی برای هر گزینه
مرحله هشتم: رتبهبندی آلترناتیوها بر اساس میزان به ترتیب نزولی(رابطه ۴-۱۰)، در این راستا نشان دهنده بالاترین رتبه و نیز نشان دهنده کمترین رتبه است.
آخرین مرحله در روش تاپسیس، رتبهبندی گزینه های پیش روی و تعیین بهترین گزینه میباشد. برای این منظور کافی است، فاصله نسبی هر گزینه که به کمک رابطه (۴-۹) محاسبه می شود، به ترتیب بزرگ و کوچک مرتب شود. در این حالت گزینهای که دارای بزرگترین فاصله نسبی نسبت به سایر گزینه ها میباشد، بالاترین رتبه را به خود اختصاص میدهد. نکته قابل توجه این که، در صورتی که در محاسبه فاصله نسبی هر گزینه صورت کسر با جایگزین شود، در این صورت گزینهای که دارای کمترین فاصله نسبی میباشد، بالاترین رتبه را کسب مینماید.
در نهایت، با توجه به میزان ، توانهای اکوتوریسمی در منطقه مورد مطالعه بر اساس طیف لیکرت در طبقههای (بسیار ضعیف ۰تا ۲/۰، ضعیف ۲/۰ تا۴/ ۰،متوسط ۴/۰ تا ۶/۰، خوب ۶/۰ تا ۸/ ۰، بسیار خوب ۸/۰ تا ۱) سطحبندی گردیدهاند.
۴ – ۵ - به کار گیری مدل SWOT در پژوهش حاضر جهت ارائه استراتژهای برتر اکوتوریسم
شاید مهمترین فرایند تحقیق، استخراج، دسته بندی اطلاعات و سپس تجزیه و تحلیل کمی و کیفی اطلاعات باشد. در این مرحله بعد از جمعآوری اطلاعات، آمایش داده ها و تنظیم گزارش وضع موجود و هم چنین رتبهبندی توانهای اکوتوریسم با بهره گرفتن از مدل تاپسیس در مرحله آخر با بهره گرفتن از مدل استراتژیک SWOT به تجزیه و تحلیل عناصر تشکیل دهنده موضوع مورد مطالعه پرداخته شده و بهترین استراتژیها ارائه میگردند.
۴ – ۶ - تحلیل مدل SWOT
به منظور شناسایی و بررسی عوامل موثر درونی: نقاط قوت(Strength)، نقاط ضعف(Weakness) و عوامل تاثیرگذار بیرونی: فرصتها (Opportunity) و تهدیدات (Threats) از مدل SWOT استفاده شده است. منطق رویکرد مذکور این است که راهبرد اثر بخش باید قوتها و فرصتهای سیستم را به حداکثر، ضعفها و تهدیدها را به حداقل برساند. این منطق اگر درست بکار گرفته شود نتایج بسیار خوبی برای انتخاب و طراحی یک راهبرد اثر بخش خواهد داشت (جدول۴ – ۱)(یغفوری و همکاران: ۱۳۹۰: ۵). این مدل در مفهوم کلی، ابزاری برای بهرهبرداری در مراحل مقدماتی تصمیمگیری و به عنوان یک پیش درآمد در امر برنامه ریزی راهبردی در نوع کاربردی آن است. در حقیقت این روش ابزاری است که بیشتر برای کنار هم قرار دادن یافتههای تحلیل فشارهای خارجی(فرصتها و تهدیدها) و قابلیت های داخلی( قوتها و ضعفها) است.تحلیل سوات، تحلیلی منظم برای شناسایی عوامل(نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها) و تدوین راهبرد در راستای تطابق مناسب بین آنها است. از دیدگاه این مدل، راهبرد مناسب، قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعفها و تهدیدها را به حداقل ممکن میرساند. برای این منظور نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در چهار حالت کلی SO, WO, ST, WT به شرح زیر پیوند داده شده و گزینه های راهبردی از بین آنها انتخاب میشوند (رضوانی، ۱۳۸۷: ۲۰۶) بنابراین ابتدا با توجه به بررسیهای صورت گرفته روی محیط داخلی و خارجی فهرستی از نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدات، مورد شناسایی قرار گرفت و جهت بر طرف کردن و یا تقلیل نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت و فرصتها در ارتباط با گسترش اکوتوریسم در منطقه مورد مطالعه استراتژیها و راهبردهایی ارائه شده است. به طور کلی هدف پژوهش حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات موجود در شهر کرمانشاه در زمینه اهمیت اکوتوریسم در این منطقه است. از این رو بررسی و شناخت وضعیت مناطق و نواحی قابلیتها، محدودیتها، فرصتها، تهدیدات، تنگناها، در برنامهریزی ناحیهای و انتظام فضایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مرحله بعد در فرایند تدوین سیاستها و راهبردهای توسعه با لحاظ کردن جهات قبلی و با توجه به نوع واکنش در مقابل و نحوه تعامل هر عامل داخلی و خارجی میتوان ماتریسی را ترسیم کرد که دارای چهار نوع راهبرد است. بر این اساس، ماتریس SWOT باید بتواند قوتها و فرصتها را حفظ کرده و نقاط ضعف و تهدید را حذف و به نقاط قوت و فرصت تبدیل کند و یا اینکه حداقل تاثیرات منفی و مخرب آنها را کاهش دهد.
- راهبرد رقابتی / تهاجمی(SO)، که تمرکز آنها بر نقاط قوت درونی و فرصتهای بیرونی است؛
- راهبردهای تنوع بخشی(ST)، بر نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز است؛
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 08:58:00 ب.ظ ]
|