۳ -۵-۲ سوالات پرسشنامه
برای جمع آوری اطلاعات موردنظر در جهت تعدیل مدل پیشنهادی، پرسشنامه ای شامل ۲۵ سوال در مورد موضوع و ۴ سوال جمعیت شناختی میان مشتریان توزیع شد. درواقع پرسشنامه مذکور دارای دو بخش عمده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱ ) نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز بیان شده است. برای این منور بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تاکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوال ها را عرضه کند.
۲ ) سوال های (گزاره ها ) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل دو قسمت است :
الف - سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوری شود. این بخش شامل ۴ سوال می باشد ( جنسیت ، وضعیت تاهل ، سن و میزان تحصیلات ).
ب – سوالات تخصصی :
سؤالات از نوع سؤال های بسته بوده و مقیاس اندازه گیری از نوع مقیاس لیکرت بوده است. در این پرسشنامه مقیاس های مورد استفاده از نوع مقیاس لیکرت می باشد که از سری مقیاس های ترتیبی است که آن را تبدیل به مقیاس فاصله ای می کنیم.
سوالات ۱ تا ۱۵ برای سنجش میزان اثرگذاری توجهات سمعی و بصری محیط فروشگاه که در این پژوهش متغیر های مستقل هستند، در نظر گرفته شده است. همانطور که در فصل دوم توضیح داده شد ، برای سنجش اثرگذاری در این پژوهش از عواملی نظیر طراحی محیط فروشگاه ، قفسه بندی و چیدمان فروشگاه، نورپردازی محیط فروشگاه ، درجه دما و رایحه فروشگاه و هم چنین پخش موسیقی در محیط فروشگاه، استفاده می شود.

 

 

  • طراحی محیط فروشگاه شامل ۳ سوال

 

 

 

  • چیدمان و قفسه بندی محیط فروشگاه شامل ۳ سوال

 

 

 

  • درجه دما و رایحه محیط فروشگاه شامل ۳ سوال

 

 

 

  • نورپردازی محیط فروشگاه شامل ۳ سوال

 

 

 

  • پخش موسیقی در فضای فروشگاه شامل ۳ سوال

 

 

سوالات ۱۶ تا ۲۵ مربوط به متغیر وابسته این پژوهش یعنی خرید برنامه ریزی نشده توسط مشتریان می باشند.
سوال ها را با بهره گرفتن از چند پرسشنامه ساختارمند گردآوری نمودیم. از اغلب آیتم های موجود در این پرسشنامه ، در پژوهشات دیگر نیز به کرات استفاده شده است که در جدول ۲- ۳ خلاصه ای از آنها اورده شده است :
جدول ۲-۳ خلاصه ای از آیتم های مورد استفاده در پرسش نامه
موضوع گزاره مقیاس تحقیقات انجام شده
موضوع گزاره مقیاس پژوهشات انجام شده
اثر طراحی محیط فروشگاه مقیاس پنج تایی لیکرت (۲۰۰۷) Pradeep Randiwela
Jiang and Liu (2014)
اثر قفسه بندی و چیدمان محصولات مقیاس پنج تایی لیکرت (۲۰۰۷) Pradeep Randiwela
Anderson et al (2012
Jiang and Liu (2014)
اثر پخش موسیقی و نورپردازی و رایحه محیط مقیاس پنج تایی لیکرت Jiang and Liu (2014)
خرید برنامه ریزی نشده مقیاس پنج تایی لیکرت Hamid Saleh (20
Shahab Tinne (2011)
۳-۶- روایی[۵۵] پرسشنامه
روایی به معنای صحت و درست بودن است (خاکی، ۱۳۸۹). اعتبار یا روایی به این معناست که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی می تواند پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. مقصود از روایی آن است که ابزار اندازه گیری به واقع بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه گیری نماید. به بیان دیگر، وقتی ابزار اندازه گیری از روایی لازم برخوردار است که همه متغیرهای تأثیرگذار در مدل، مورد توجه قرار گیرد.
برای آزمودن برازش اندازه ها چند نوع آزمون روایی وجود دارد که در این پژوهش از دو روش منطقی و محتوا استفاده شده است :

 

 

  • روایی ظاهری : تایید صاحبنظران مبنی بر توانمندی سنجش ابزار اندازه گیری از جهت ظاهری مانند روشن و بدون ابهام بودن سوالات ؛

 

 

 

  • روایی محتوا : تایید صاحبنطران از نظر کفایت کمیت و کیفیت سوالات پرسشنامه ، این روایی نشان می دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است (سکاران ، ۱۳۸۴).

 

 

اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوالات تشکیل دهنده آن بستگی دارد . اگر سوال های پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیی آنها را داشته باشد ، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که هم زمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود.به عبارت دیگر روایی محتوا یعنی تعیین خوب ابعاد و مولفه های مفهوم. روایی صوری در حقیقت شاخصی بسیار جزیی از روایی محتوی است.این نوع روایی نشان می دهد ابعاد و مولفه هایی که برای سنجش یک مغهوم مطرح می گردد، به طور ظاهری نیز این مهم را نشان می دهد. در حقیقت روایی صوری یک نوع روش تعیین روایی بر مبنای نظر خبرگان است.

 

 

  • روایی سازه (مفهومی) :بر این دلالت دارد که نتایج به دست آمده از کاربرد سنجه ها تا چه میزان با نظریه هایی که آزمون بر اساس آنها طراحی شده سازگاری دارد. پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ای استاندارد است که برای بومی سازی آن علاوه بر استفاده از نظرات استید راهنما و مشاور، از نظرات چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان فعال در حوزه مربوطه نیز استفاده شده است. خبرگان پژوهش شامل افرادی بودند که در حوزه موضوعات بازاریابی صاحب نظر بودند . دکتر اسدالله کردناییج، دکتر سید حمید خداداد حسینی و دکتر علی رجب زاده اسامی خبرگان اشاره شده می باشد.

 

 

روایی سازه یا مفهومی بر این دلالت دارد که نتایج به دست آمده از کاربرد سنجه ها تا چه میزان با نظریه هایی که آزمون بر مبنای آنها طراحی شده، سازگاری دارد. یعنی برای پذیرش یک سازه باید نشان دهیم بیننشانگرها(مثلا سوالات) هماهنگی و یکسویی وجود دارد.
تحلیل عاملی تاییدی یکی از روش هایی است که برای مطالعه ساختار داخلی یک مجموعه از نشانگرها وجود دارد.این فن که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص می کند کدام متغیرها با کدام عامل و هم چنین کدام عامل با کدام یک از عامل ها همبستگی دارد(هومن، ۱۳۸۴). روایی سازه ای پرسشنامه پژوهش در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است که حاکی از روایی سازه های بیان شده است.
در واقع پرسشنامه های این پژوهش ابتدا با مطالعه ادبیات نظری پژوهش ، عوامل مربوطه استخراج و پرسشنامه اولیه تدوین شد و پس از تعدیل آن توسط اساتید مربوطه ، در اختیار خبرگان امر قرار گرفت و با نظر سنجی از کسانی که با موضوع پایان نامه آشنایی دارند، نهایی گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...